Roland Kunst (die kunstfabrik): "Nu facem design ca sa arate bine, ci ca sa arate bine si sa vanda"

Pentru ca piata de branding incepe sa se dezvolte din ce in ce mai mult si in Romania, la sfarsit de an intrebam agentiile de branding despre cum au evoluat bugetele, tendintele in materie de design si ce s-a intamplat din punct de vedere intern. Despre cum se vede branding-ul din perspectiva die kunstafabrik ne spune Roland Kunst (owner). 

Branduri si clienti activi in 2012

Unul dintre cele mai importante proiecte de branding pe care noi le-am gestionat in 2012 este Prigat, un proiect care ne este foarte drag pentru ca este vorba despre o companie si o echipa cu care avem deja un istoric pozitiv. Dupa ce in 2010 am relansat sucurile Prigat cu o abordare de ambalaj 180 de grade diferita fata de cea precedenta, in 2012 am venit cu o noua infatisare conform strategiei de marketing a companiei. Cu echipa PepsiCo am dezvoltat si marca de apa minerala Valea Izvoarelor.

Probabil cel mai activ client a fost Procer Company, unul dintre cei mai importanti distribuitori de bauturi din Romania, pentru care am dezvoltat o serie de marci proprii: Vivid Well (o bautura energizanta healthy dedicata pietei africane), gama Solo malt (malt, fructul pasiunii, mar), Solo Ice Tea (greet tea, lemon tea, peach tea), Solo lemonades (Solo limonada, Solo oranjada).

Un alt proiect semnificativ pentru noi este crearea portofoliului de marci pentru vinurile Intervitt (parte a grupului Interagro). Aici a fost vorba de un proiect complex pe care, impreuna cu o echipa valoara de experti vitivinicoli (dl. prof Ioan Namolosanu si dna. Arina Antoce), l-am "dus" de la analiza de piata, strategie de marketing, identitate corporate, portofoliu de marca si declinare in diverse piese de comunicare.

2012 a mai insemnat Evolio (tablete si module GPS), Rio Bucovina (cafea Golden Horse, lipia Lipan), concepte de marca dezvoltate impreuna cu Doehler, branding pentru Petrolul Ploiesti (logo, branding masini), proiecte de localizare branding si marketing support pentru marci din portofoliul Reckitt Benkiser, Siniat, Unilever, SC Johnson.

Bugetele investite in proiecte de branding

Bugetele au variat intre 1000 -25000, in functie de complexitatea proiectului.

Solutii propuse pentru cerintele si nevoile clientilor

Proiectele noastre de branding incep cu obiectivele de business si vanzari ale clientilor. Foarte pe scurt, nu facem design ca sa arate bine, ci ca sa arate bine si sa vanda. Cu alte cuvinte pornim intotdeauna de la produs, de la tendintele de consum in categoria respectiva, o analiza a prezentei la raft si felul in care produsul poate castiga cat mai multa prezenta pozitiva in fata cumparatorului. Branding-ul este foarte mult legat de trade marketing si in general solutiile pe care le propunem sunt integrate. Noi, agentia de branding, suntem o componenta a echipei clientului; primim input si obiective, oferim consultanta de business si creativitate obiectiva. In final avem un proiect solid, asumat si care are succes.

Schimbari in cadrul agentiei

Nu este vorba de schimbari propriu-zise ci de o consolidare a echipei agentiei in doua segmente mai mult sau mai putin autonome, in functie de tipul de proiecte. Este vorba de creatie grafica pe de-o parte si de design de obiect si retail design pe de alta parte.

Trenduri nationale si internationale la nivel de design

Deciziile de branding ale companiilor depind de statutul marcii la care ne referim. Noi am avut ocazia, nu numai in 2012, sa lucram cu o varietate de nevoi – fie marci puternice care au avut nevoie de o repozitionare prin ambalaj, fie companii nou intrate in piata care aveau nevoie de o marca locomotiva care sa impuna cat mai repede produsul in fata consumatorului, fie companii care au mers pe brand extension cu noi categorii de produse. In toate cazurile insa numitorul comun este vizibilitatea la raft (deci vis-a-vis de competitie) si traducerea vizuala a atuurilor produsului in concordanta cu pozitionarea (mass market, premium, etc).

Cifra de afaceri din 2012 vs. 2011

La acelasi nivel, aproximativ 300.000 euro.

Lucruri ce au influentat branding-ul din Romania in 2012

Competitie foarte activa, cumparatori avizati, educati, selectivi si nevoia de a fi cat mai rapid "on the market".

Cea mai importanta lectie despre branding invatata in 2012

'Lectie' poate este putin cam mult spus si chiar suna un pic negativ. Evident ca fiecare zi este o autoperfectionare si procesul de invatare nu se termina niciodata, insa nu este vorba despre surprize.

Asteptarile despre evolutia pietei de branding in 2013

Batalia pe atentia consumatorului este tot mai intensa si foarte multe companii inteleg acum ca brand-ul si ambalajul fac diferenta. Ne asteptam ca tendinta sa continue si anul urmator.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Subiecte

Sectiune



Related