[OUG 25/2013 - Dupa 1 an] Carmen Lixandru (MediaCom): E momentul ca si agentiile de media sa schimbe modul de evaluare si negociere a pachetelor de venituri

[OUG 25/2013 - Dupa 1 an] Carmen Lixandru (MediaCom): E momentul ca si agentiile de media sa schimbe modul de evaluare si negociere a pachetelor de venituri

Se implineste un an de cand Guvernul Romaniei a adoptat Ordonanta de Urgenta 25/2013 (OUG 25/2013) pentru modificarea si completarea Legii audiovizualului nr. 504/2002. Vorbim la rubrica Insider cu managerii agentiilor de media din Romania despre efectele aplicarii actului normativ asupra pietei de publicitate si asupra playerilor afectati, precum si despre solutiile gasite in ultimul an de agentiile de media pentru a contracara scaderea veniturilor.

Amintim ca OUG 25/2013 presupune ca achizitia de spatiu publicitar TV se face prin plata directa facuta de client (beneficiarul final al publicitatii) catre postul TV, ca agentiile de media nu pot sa vanda spatiul publicitar decat la pretul oficial confirmat de televiziuni si ca orice rabat sau avantaj tarifar acordat de postul TV trebuie sa figureze pe factura emisa clientului.

Reprezentantii IAA Romania si UAPR au spus ca Ordonanta aduce un plus de transparenta financiara, dar cu un cost de complexitate care poate genera blocaje majore atat in functionarea pietei de publicitate, cat si la nivelul intregii economii.

Vedeti in continuare raspunsurile lui Carmen Lixandru (Managing Director, MediaCom Romania):

Care au fost efectele OUG 25/2013 asupra agentiilor de media, intr-un an de la trecerea ei
Ordonanta nu a facut altceva decat sa complice procesul de lucru intre agentii, statii TV si clienti. Nimeni nu a iesit multumit din acest proces: pentru agentii timpul de lucru aproape ca s-a dublat pentru ca fac in continuare ce faceau si inainte (negociere, planificare – consultanta pentru clienti), dar s-au adaugat nenumarate ore petrecute cu departamentele juridice, verificari de facturi ce nu pot fi facute de clienti direct si trebuie validate de agentii etc. Pentru clienti a insemnat mai multa munca in relatia cu televiziunile si foarte multe blocaje in zona juridica (imputerniciri, mandate etc), iar pentru televiziuni cea mai mare problema a fost legata de incasari, de cash flow, pentru ca multe statii nu au reusit sa semneze contracte imediat dupa Ordonanta, iar fara contracte facturile nu se pot plati. Din pacate acesta a fost efectul Ordonantei.

Exista insa si o parte buna legata de “transparentizarea” pietei: fiind o facturare directa intre client si furnizor, dispar situatiile in care o agentie practica asa numitele “markup” (diferente de pret intre ce negociau cu statiile si ce transmiteau clientului). Agentiile care practicau acest sistem au fost dramatic lovite de efectele Ordonantei.

Care au fost efectele OUG 25/2013 asupra agentiei MediaCom Romania, intr-un an de la trecerea ei
Cum spuneam, un proces de lucru mult mai complicat in zona financiara/juridica, timp si oameni care trebuie platiti sa faca munca administrativa. In plus, si noua, ca de altfel tuturor agentiilor de media, ne-a scazut cifra de afaceri pentru ca nu mai facturam campaniile TV – insa am continuat sa incasam comisioanele si fee-urile ca si pana acum. Singura problema legata de cifra de afaceri apare in relatia cu bancile sau la licitatiile la care ti se cere o evolutie pozitiva a acesteia. Dar, cum spuneam, e o problema care modifica intreaga piata, nu doar o agentie sau doua.

In lipsa rebate-ului din media TV, cum s-a schimbat modul de tarifare a serviciilor de strategie si planificare media pentru clienti
Nu cred sa existe o agentie media in piata care sa fi reusit schimbarea peste noapte a modului in care comisiona/tarifa serviciile pe care le presta pentru clienti. E un proces de durata, nu poti inchide imediat un contract si semna altul, clientii trebuie sa fie si ei pregatiti sa plateasca mai mult pentru serviciile pe care le primesc. Era oricum nevoie de o reasezare a acestor comisioane pentru ca ajunsesem intr-o zona aproape inumana – nicio agentie nu poate sa-si acopere costurile din comisioane de unul, doua procente si sa mai faca si profit din asta.

Ce masuri ati luat in ultimul an pentru a contracara scaderile de venit ale agentiei aparute odata cu trecerea OUG. Ce a avut succes, ce nu a functionat
Din fericire am avut un an bun pe new business, am castigat cativa clienti noi in portofoliu, de la care am avut venituri suplimentare care ne-au ajutat sa trecem mai usor peste efectele acestei ordonante. Fara sa para ca am o solutie ideala, renegocierea comisioanelor si a fee-urilor a avut un rezultat, dar inca nu suntem acolo unde ar trebui sa fim; e momentul sa se schimbe si la agentiile de media modul in care isi evalueaza si negociaza pachetele de venituri, mai ales ca avem o evolutie rapida a online-ului, unde modul de remuneratie a unei agentii trebuie judecat altfel.

Cum evaluati eforturile industriei de a retrage sau modifica prevederile din OUG 25/2013
Foarte mari, a fost un efort sustinut din partea tuturor agentiilor. Am incercat, prin UAPR, prin IAA, o amendare a Ordonantei care ne-ar fi ajutat pe toti, am explicat si detaliat procesele de lucru dintre agentii/clienti/televiziuni in speranta ca vom elimina articolele care, practic, blocau activitatea tuturor. Au fost multe resurse implicate. Sper sa fie un caz din care sa invatam ceva: o consultare a partilor implicate ar fi salvat timp, bani, resurse. Din pacate nu s-a intamplat asa, a fost pur si simplu un proces unilateral.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Subiecte

Sectiune



Related