[OUG 25/2013 - Dupa 1 an] Alexandra Iavorschi (Starcom): Am vazut o rearanjare fortata a parametrilor de functionare, cu repercusiuni majore in activitatea de zi cu zi

[OUG 25/2013 - Dupa 1 an] Alexandra Iavorschi (Starcom): Am vazut o rearanjare fortata a parametrilor de functionare, cu repercusiuni majore in activitatea de zi cu zi

Se implineste un an de cand Guvernul Romaniei a adoptat Ordonanta de Urgenta 25/2013 (OUG 25/2013) pentru modificarea si completarea Legii audiovizualului nr. 504/2002. Vorbim la rubrica Insider cu managerii agentiilor de media din Romania despre efectele aplicarii actului normativ asupra pietei de publicitate si asupra playerilor afectati, precum si despre solutiile gasite in ultimul an de agentiile de media pentru a contracara scaderea veniturilor.

Amintim ca OUG 25/2013 presupune ca achizitia de spatiu publicitar TV se face prin plata directa facuta de client (beneficiarul final al publicitatii) catre postul TV, ca agentiile de media nu pot sa vanda spatiul publicitar decat la pretul oficial confirmat de televiziuni si ca orice rabat sau avantaj tarifar acordat de postul TV trebuie sa figureze pe factura emisa clientului.

Reprezentantii IAA Romania si UAPR au spus ca Ordonanta aduce un plus de transparenta financiara, dar cu un cost de complexitate care poate genera blocaje majore atat in functionarea pietei de publicitate, cat si la nivelul intregii economii.

Vedeti in continuare raspunsurile Alexandrei Iavorschi (Managing Director, Starcom Mediavest Group Romania):

Care au fost efectele OUG 25/2013 asupra agentiilor de media, intr-un an de la trecerea ei
O rearanjare fortata a parametrilor de functionare, cu repercusiuni majore in activitatea de zi cu zi. O schimbare impusa de focus dinspre produs inspre tehnicalitati juridico-contabile. O schimbare a modelului de business, precum si o scadere a cifrei de afaceri pentru agentiile de media si o relatie tripartita – client-agentie- furnizor TV – mult ingreunata.

Care au fost efectele OUG 25/2013 asupra agentiei Starcom Mediavest Group Romania, intr-un an de la trecerea ei
Evident, agentia noastra s-a lovit de aceleasi dificultati ca intreaga industrie: formalitati juridice si financiare, ore alocate unor proceduri obligatorii, dar fara valoare adaugata pentru client sau pentru agentie (i.e. verficarea facturilor, inlesnirea procesului de facturare intre statii si clienti), scaderea cifrei de afaceri.

Au existat si efecte pozitive, pentru noi: in primul rand, o re-asumare si reconfirmare puternica a parteneriatului intre clienti si agentie.

In al doilea rand, o evaluare extrem de serioasa a modelului de business al agentiei de media, a viitorului agentiei de media intr-o lume care se desparte usor, usor de fascinatia paid media si isi indreapta atentia din ce in ce mai mult spre zona de earned & owned media. Este genul de analiza pe care toti tindem sa o amanam la nesfarsit; iata ca pe noi OUG 25/2013 ne-a fortat sa luam in considerare aceasta schimbare majora de paradigma “ahead of the tide”. 

In lipsa rebate-ului din media TV, cum s-a schimbat modul de tarifare a serviciilor de strategie si planificare media pentru clienti
Putin spre deloc. Si aici este un missed opportunity, la nivel de industrie, in a educa impreuna clientii asupra cercului vicios reprezentat de valoarea absolut infima a comisionul “practicat” in piata.

Ce masuri ati luat in ultimul an pentru a contracara scaderile de venit ale agentiei aparute odata cu trecerea OUG. Ce a avut succes, ce nu a functionat
Tocmai pentru ca modelul de remuneratie reprezentat de comision nu poate fi schimbat peste noapte (vorbim de multe ori de contracte negociate si agreate la nivel global si aplicate ca atare in piete), am incercat mai degraba sa extindem serviciile oferite clientilor. Pentru acest nou set de servicii putem negocia noi modele de remuneratie – pe baza de FTE (ore alocate proiectului), onorarii de succes, onorarii de project management etc.

Cum evaluati eforturile industriei de a retrage sau modifica prevederile din OUG 25/2013
Extrem de mari. Atat la nivel de IAA, cat si la nivel de UAPR s-au facut eforturi imense de coagulare a intregii industrii, de explicare a efectelor etc. Din pacate, asa cum am avut o decizie unilaterala referitor la publicarea in aceasta forma a Ordonantei, am avut ulterior un efort unilateral al industriei, ce s-a lovit de indiferenta actorilor politici.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Starcom MediaVest

Agentia Starcom MediaVest Group este parte din cea mai mare retea de media din lume, SMG Worldwide, si din grupul de comunicare Leo Burnett. Infiintata in 2000, Starcom este prima agentie de media din Romania... vezi detalii »

Branduri

Subiecte

Sectiune



Related