[IQ-ul creativ din publicitate] Raluca Vasile: Industria se reintoarce catre autenticitate

[IQ-ul creativ din publicitate] Raluca Vasile: Industria se reintoarce catre autenticitate

In spiritul premiilor FIBRA ne vorbeste in randurile urmatoare si Raluca Vasile, director de strategie si managing partner al agentiei de branding, comunicare si design Smartbrand. Ea spune ca exista un potential fantastic al brandurilor romanesti de a excela si a fi creative disruptive, se simte un aer proaspat din directia asta. Asta chiar daca focusul din ultimii ani a fost pe eficienta exclusiv digitala si metricele cantitative. 

"Cred ca toti avem nevoie de curaj, si agentiile si clientii, si curajul trebuie incurajat nu pedepsit, asa cum se intampla acum in mediul de business din multe companii", adauga Raluca. Asta ne si propunem sa facem la inceput de mai. Inscrierile sunt in terenul vostru.

 

Status. Mindset

Cred ca focusul foarte mare pe eficienta exclusiv digitala si metrice cantitative din ultimii ani a cam distrus creativitatea campaniilor. Creativitatea vine din viziune, deschidere la nou si curajul de a face lucrurile autentic, intr-un fel care sa defineasca in mod unic brandul.

Este si vina agentiilor care se muleaza fix pe brieful clientului fara debriefing dezvoltat pentru a intelege nevoile reale ale clientului. Dar cred ca este si vina clientului, a valului de brand manageri instruiti pe executie si nu pe leadership si inovatie pe care ii simt in ultimii ani.

 

Specificul marcomm-ului romanesc

Exista un potential fantastic al brandurilor romanesti de a excela si a fi creative disruptive, se simte un aer proaspat din directia asta. Brandurile multinationale ar trebui sa adapteze local mai mult pentru a fi mai personale.

Industria se reintoarce catre autenticitate, catre identificarea nevoilor si asteptarilor reale ale consumatorilor, care nu mai reactioneaza la campaniile clasice, ci au nevoie sa se identifice cu brandurile, iar comunicarea trebuie sa fie cat mai personala si personalizata pe asteptarile acestora.

 

Greseli 

Folosirea excesiva a cliseelor in mod impersonal, fara acel twist care sa schimbe ceva sau sa atraga atentia in mod remarcabil.

Si asta se intampla din cauza lipsei de abordare strategica in creatie, a briefurilor nedocumentate suficient strategic, a neintelegerii cu adevarat a consumatorului, a modului de viata si a asteptarilor acestora de la brand.

 

Curajul in advertising

Cred ca toti avem nevoie de curaj, si agentiile si clientii, si curajul trebuie incurajat nu pedepsit, asa cum se intampla acum in mediul de business din multe companii.

Agentiile, pentru a dezbate si clarifica briefurile pe o directie strategica care sa duca la campanii creative relevante si catchy, iar clientii, pentru a sustine intern si a implementa astfel de idei creative altfel. Schimbarile si evolutia se intampla greu, si fara curaj este sunt ca si inexistente.

 

Campanii extraordinare

Cele mai mari provocari au venit de la companiile romanesti cu care noi lucram pe parte de branding si strategie.

Cea mai mare provocare a venit de la Diverta, care citind despre noi ca ne ocupam si cu “experiente multisenzoriale” ne-au mandatat sa implementam in magazinul lor din Baneasa un proiect pilot prin care sa dezvoltam o campanie de activare ce a inclus si o experienta personalizata si un “miros” unic al brandului.

Sper ca in viitorul apropiat companiile sa fie mult mai deschise la solutiile creative cu implementari inovative si practice pe care noi agentiile ne straduim sa le aducem mai aproape de branduri.

 

Progresul in comunicare

Sunt tendinte la nivel global ce ne spun ca in industria marcomm revine la offline, dupa ce ani la rand prioritatea bugetelor a fost online-ul; ce-i drept, si din motive de costuri si mai putine investitii in strategie de brand si co-creare.

Comunicarea mult mai personalizata, nisata si mai aproape de consumator determina si o apropiere umana, multisenzoriala a brandurilor, iar brandurile care vor face acest pas vor face diferenta si la noi.

Vom vedea mai multe campanii si activari in magazine, brandurile se vor stradui sa creeze lumi multisenzoriale (design de ambient, de vitrine, de magazine, prin arome de ambient, muzica si gusturi personalizate) pentru a-si atrage si fideliza consumatorii.

Atunci cand se creeaza un logo, se vor adauga elemente de miros, sunet, gust sau textura pentru designul de interior pentru a defini acea lume unica a brandului prin look& feel.

Speram ca in viitorul apropiat vitrinele vor avea si la noi acel stopping power care il au in orasele lumii, iar ambalajele vor spune povestea originii geografice a produsului.

Apoi, ambalajele viitorului vor spune povestea unica si personalizata a originarii produsului. Povestile integrate vor iesi in evidenta, atat timp cat insereaza in mod recognoscibil numele si logo-ul.

 Mi-ar placea sa vad cat mai multe branduri romanesti autentice din zona de food, ex. branzeturi, vinuri, dulceturi care spun povestea originarii lor pe ambalaj, a culturii si obiceiurilor romanesti locale, asa cum o face de exemplu Ben & Jerry’s cu toate ingredientele pe care le pun in inghetata lor si adaugand elemente de cultura folk americana.

La capitolul branding, cele mai mai schimbari  le vom vedea de la industria de banking, food si hoteliera.

Bancile vor dori sa umanizeze atmosfera din sucursale si sa o personalizeze cu elemente vivante de brand. Hotelurile vor dori sa ofere o experienta unica si memorabila vizitatorilor.

Insa probabil cea mai autentica schimbare va veni din zona experientei gastronomice locale. Romania are, se pare, un potential de autenticitate gastronomica colosala, iar traditiile noastre vechi si autentice au un mare potential cultural si turistic national.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Oameni

Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related