Tineretul roman fata-n fata cu ceasurile din '79

Tineretul roman fata-n fata cu ceasurile din '79

Era intr-o seara, acum trei ani. Andrei Morariu (organizator Festivalului de Film Victoria) deseneaza pe un carnet niste ceasuri si se intreaba daca exista vreunul romanesc. Ii povesteste lui Bogdan Costea (co-fondator Celsius Magazine) si impreuna fac niste research in urma caruia descopera ca nu mai producem ceasuri.

Dau de Optimef, primul ceas romanesc, lansat in 1979. Marca expirase, asa ca o inregistreaza ei la OSIM, pentru ca isi doreau o relansare-reinventare mai mult decat ceva doar nou. Sandra Bold (Head of Copy la MRM) si Serban Mocanu (designer si baiat la baicoi-artparasites) afla de proiect in timp ce lucrau impreuna la altceva si zic "Da" pe loc la "Va bagati?".

Acum, lanseaza primul model al brandului renascut: Farazece. Cum si unde il produc, plus unde-l comunica, ne explica echipa.

 

Punctul de pornire

Andrei: Ideea mi-a venit in pauza dintre repetitiile pentru spectacolul "Ziua in care nu se cumapara nimic" de la TNB. In cabina actorilor, pe un carnetel nou, am inceput sa desenez ceasuri si sa ma intreb daca mai exista un ceas romanesc. Seara cand m-am intalnit cu Bogdan am aflat ca in Romania nu se mai producea niciun ceas la momentul respectiv (asta se intampla acum 3 ani).

Am inceput sa citim despre istoria productiei de ceasuri in Romania si asa am ajuns la Optimef, primul ceas romanesc lansat in 1979. Am verificat daca statul mai are marca inregistrata. Marca Optimef expirase asa ca am inceput formalitatile de inregistrare.

Ne-am dorit foarte tare sa relansam un brand vechi, in favoarea lansarii unuia nou, pentru ca ne place mult estetica acelei perioade si modele lansate (cu toata campania care le insotea).

 

Inregistrarea marcii

Andrei: Am completat o cerere de verificare in urma careia dupa aproximativ o luna ti se spune daca marca este disponibila si daca poti continua procesul de inregistrare. Apoi timp de cateva luni este publicata in monitorul oficial intentia de inregistrare a marcii, timp in care oricine poate face contestatie. Daca totul decurge bine in 6 luni esti anuntat ca marca a fost inregistrata si in alte 2 luni primesti certificatul de inregistrare (care seamana foarte mult cu o diploma).

Foarte important de precizat este ca angajatii de la OSIM sunt foarte amabili si te ajuta la tot pasul, fapt rar intalnit intr-o institutie publica. Asadar, procesul a fost mai usor decat ne asteptam.

 

 

Design-ul

Bogdan: Design-ul apartine in egala masura mie si lui Andrei. Am schitat foarte repede doua modele care am considerat ca incorporeaza o componenta nostalgica (o trimitere la anii ‘70-‘80), dar si un twist.

Am urmarit sa cream modele la limita dintre casual si clasic, care sa te faca sa le afli povestea doar uitandu-te la ele, adica sa fie conversation starters. De la faza de schite pe hartie am trecut la documentarea tehnica, mii de intrebari, si mai apoi la desene si simulari 3D pe calculator.

Eu am un simt practic exagerat de dezvoltat (defect profesional), iar Andrei este un visator, combinatia insa a functionat perfect.

Serban: Eu am rezonat imediat cu designul de la Farazece tocmai din cauza twistului. Imi plac simplificarile de genul asta, in care designul vine dupa user, nu invers.

 

 

Productia

Partea cea mai grea in designul de produs e transformarea unei idei in realitate. Etapa aceasta ne-a creat cele mai multe probleme. Ne-a dat seama insa foarte rapid ca ar fi aproape imposibil sa realizam un produs de serie in Romania sau ca daca l-am face aici am ajunge la niste costuri imense. Am inceput sa studiem alte branduri de ceasuri de categoria noastra care aproape toate ne indreptau spre China.

Am cautat din tara cativa producatori si am hotarat sa mergem direct acolo sa ne vedem cu ei si sa-l alegem pe cel mai potrivit. Am ales materiale, am facut schite, am semnat contracte. De la acea vizita si pana acum, la lansare, au trecut 2 spre 3 ani, timp in care s-a lucrat la ambele modele.

Am fost in permanenta tinuti la curent cu procesul de productie si am primit zeci de colete cu bucati de ceasuri pentru a ne da acordul. In cele din urma am hotarat sa lansam primul model terminat. Asa a aparut Farazece.

 

 

Numele

Andrei: Am cautat un nume care sa descrie intr-un cuvant conceptul cadranului. Initial am vrut sa-l numim unupedoi, pentru ca acul secundarului imparte cadranul in doua jumatati identice, dar nu am fost multumiti pe deplin. Pana cu cateva zile inainte de lansare s-a numit unupedoi, desi in toate textele, notitele sau mesajele de pe facebook ne refeream la el cu "fara zece", "fara cinci"... intr-un final acesta ni s-a parut numele cel mai natural.

Serban: Cred ca eu am dat-o pe asta cu Farazece, dar am lucrat atat de mult in sprinturi incat nu mai sunt sigur. :)

 

Investitia

Bogdan: A fost o investitie personala. Tot ce castigam din proiectele in paralel am investit in ceas. Dar pentru ca au aparut constant costuri neluate in calcul initial ni sa alaturat un prieten, Sorin, care ne-a fost un fel de business angel.

 

Research-ul

Sandra: Un scroll pe Facebook, alt scroll pe Instagram, la bere, google this, google that.

Serban: Sa faci chestii cool pentru oameni care iti seamana e relativ simplu. Asa ca am un etalon personal: ii place si mamei? I-a placut. :)

 

 

Echipa de comunicare

Sandra: Eram acum 3 ani eu, Serban, Andrei si Bogdan. Lucram la altceva. Andrei incepe sa ne povesteasca: eram la repetitii si am inceput sa desenez un ceas. Apoi am mai desenat unu. Apoi mi-am dat seama ca nu exista niciun ceas romanesc pe piata, si am zis sa ma documentez. Long story short, o sa lansam un ceas. Va bagati?

Asta a fost brieful. Asa s-a format echipa.

Serban: A fost genul de proiect la care am zis “Da” inainte sa imi verific agenda. Era prea misto pentru a fi refuzat, indiferent de ce mai aveam in lucru.

 

Strategia

Sandra: Noi toti am facut strategia. Lucrand de 3 ani la el am avut timp sa ne razgandim de 875 de ori. Am inceput sa facem research despre cum era ceasul asta in anii ‘70 -’80, ce comunica el atunci, cum erau oamenii atunci. I-am pus pe ai nostri sa ne trimita poze alb-negru cu ei si am ajuns la concluzia ca "your father was cool before cool even existed". Am inceput sa construim in jurul ei.

 

 

Targetul

Sandra: Eu, tu, oamenii care ies in Control, dar si parintii lor. E nou, e si vechi. E clasic, dar si cool. E pentru toata lumea.

Serban: Pe langa cel mentionat de Sandra, eu mai am unul personal: omul-care-nu-prea-poarta-ceas-dar-hei-asta-pare-chiar-misto.

 

Mixul de canale

Sandra: Am gandit comunicarea mainly in digital, dar pentru ca ceasul pune focus pe minute, are cadranul in oglinda, vine ambalat intr-o cutie tare cu niste brosuri misto, este un material de comunicare in sine.

Serban: Treaba creste organic deocamdata. Noul Optimef e un start-up, in fond, deci deocamdata nu se pune problema unor spoturi TV sau alte materiale ATL.

 

 

Cele mai bune rezultate

Serban: “Hei, ce ceas e ala? De unde pot sa-l cumpar” – auzita macar de doua ori pe zi IRL de la lansare incoace. Produsul in sine e cea mai buna campanie de marketing.

 

Provocari

Serban: Cred ca a fost una de brand positioning. Ne-am hotarat ca vrem sa facem Optimef sa renasca, nu doar sa-l readucem la viata ca un fel de brand-zombie.

 

Urmatorii pasi

Bogdan: Am vrea sa lansam in fiecare an un model nou. In 2017 vom lansa modelul la care am lucrat in paralel. Pentru Farazece vrem sa lansam foarte repede variante de curele si un model argintiu.

Vrem ca ceasul si brandul Optimef sa ajunga la cati mai multi oameni asa ca in perioada urmatoare intentionam sa mergem la cateva targuri, sa expunem ceasuri in design boutiques si sa extindem campania pe plan international.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Related