Cu drag, pentru femei: niște sexism neaoș din partea brandurilor

Cu drag, pentru femei: niște sexism neaoș din partea brandurilor

Ce e mai placut decat sa aduni niste prosoape pufoase dupa el, si apoi sa te rasfeti cu o specialitate de servitoare? Poate doar sa fii lovita cu un ziar, dar asta face parte din alta epoca a publicitatii romanesti. Sau asa credeam noi. Se pare ca in 2017, metehnele sexiste inca mai au putere in publicitate.

Daca tot se apropie 8 martie, ocazie cu care barbatii de specie romaneasca isi continua valurile plangerii incepute pe 14 februarie si continuate, cu sughituri, de Martisor, ocazie si pentru unele femei de a le reaminti acestora ca nu este vorba despre flori, ci despre drepturi egale, avem de oferit in avans, drept cadou, niste gafe cu parfum sexist de la branduri.

Dedeman si Paul Romania au oferit un prilej bun de a vorbi, iar, despre imaginea absurda a femeilor in publicitate. Polemica ne da, insa, o speranta. Daca brandurile insista sa mearga in aceasta directie, cel putin consumatorii nu le mai lasa sa treaca neobservate si se revolta la fiecare exemplu.

Cei de la Paul Romania au explicat ca mesajul socant, acela de a oferi femeilor specialitatea Croque Servitoare, este premeditat si face parte din misiunea companiei de a lupta pentru egalitatea de gen (vedeti mai jos). Cei de la Dedeman nu au reactionat inca in fata indignarii consumatorilor.

Dar sa o luam incet pe firul povestii.

Cazul DEDEMAN

Luminita Malanca a postat o poza, cu explicatia aceasta: 

Aceste cuvinte si virgule ne doare, Dedeman

Postarea a avut peste 100 de share-uri, iar imaginea nu a enervat doar femeile, ci si barbatii. Cateva reactii:

Oana Marinescu: Ca sa stiti de ce nu voi cumpara vreodata prosoape de la DEDEMAN. Later edit: din pacate, campania asta nu e atat de socanta. Este o continuare fireasca - firesc de sexista - a campaniei de comunicare a brandului pe care o au de ani de zile. Diferenta este ca daca inainte tinteau cu mesajele lor sexiste public masculin si stimulau atitudinile lor fata de femei, acum le-au vizat pe nevestele acestora.

Andreea Molocea: Constantin, toate anxietatile mele privindu-mi destinul de femeie mi-au fost acum spulberate. Te rog da fuga si cumpara-mi niste prosoape pufoase sa le pot aduna dupa tine acompaniata de ciripit de pasarele! @dedeman, iti multumesc! PS: aceasta reclama este stupida si (hai sa folosesc cuvantul meu preferat) sexista! Este rusinos sa mergem de la aceste asumptii ca rolul unei femei in cuplu este acela de a strange dupa barbat. Adica un fel de faras sau...roaba.

Feminism Romania: Un martisor de la Dedeman.

Stefania Neagoe: Draga DEDEMAN, daca am asamblat singura mobila de la IKEA, asta ma face o DedeWOman? #multumescpentruflori

Marius Comper: DEDEMAN, cine a aprobat un asemenea mesaj sexist (si prost scris, dar asta e mai putin important)?

Un Om :)) jignitor si pt femei, si pt barbati, si pt grammarnazis!

Iosif Prodan: DEDEMAN, esenta masculina

Alexandra Serediuc: campionatul feminin de strans prosoape DEDEMAN, cartonas galben!  

Simona Ionescu: Adunatul prosoapelor pufoase dupa el - visul oricarei femei, devenit acum realitate

Alexandra Groza: Caut urgent barbat ca sa am dupa cine aduna prosoape din Dedeman. Ofer seriozitate, pardon, viteza

Diana Mateescu: Aww... m-am topit toata. Doresc s-o supun si pe asta la vot: gandita de un barbat sau de o femeie?  

 

Cazul PAUL Romania

Si acum sa mergem mai departe, la Paul Romania, care ne propune o specialitate noua, Croque Servitoare. 

Mihaela Dedeoglu sesizeaza acest afis: N-am inteles. Imi explica cineva?

Mihaela a intrebat in magazin despre ce este vorba:

Vanzatoarea de la Paul mi-a spus ca este campania de martisor si ca femeile trebuie sa aleaga daca sunt servitoare sau nu. Nu ma pricep sa tai si ii apare fata, n-as vrea sa o fac de ras, nu e vina ei

Explicatia completa:

 

Bineinteles, au urmat reactiile:

Ana-Maria Onisei: Jurnalista Mihaela Dedeoglu semnaleaza o campanie in care femeile se incadreaza in doua categorii "curajoase sau servitoare". Priviti si va minunati. Si dati mai departe, poate aflam cine a facut copy-ul.

Svetlana Carstean: Donc, Croque curajoasa sau Croque servitoare e intrebarea lunii in patiseriile Paul. Depinde de categoria de femeie la care te incadrezi. Rafinament frantuzesc, campanie speciala pentru luna femeii. Dupa ce se termina luna, ne intoarcem la Croque Monsieur, pur si simplu. 

Cei de la Paul Romania i-au raspuns asa:

'Te contactez din partea Paul Romania. Am vazut postarea ta, motiv pentru care dorim sa te asiguram ca aceasta nu este o campanie care sa faca discriminare de gen.

In dictionarele din Romania, cuvantul “femeie” este sinonim cu “persoana adulta de sex feminin”. Foarte corect! Dar daca citim mai departe, in dictionarele de sinonime gasim si “femeie de serviciu”, “servitoare”, “femeie de strada”.

Socant? Iti spunem si sinonimele pentru cuvantul “barbat”, din acealasi dictionar.
Primul sinonim este “brav” si lista continua in acelasi stil, cu “darz”, “curajos”, “cutezator”, “inimos”, “indraznet”, “neinfricat”, “semet”, “viteaz”.

Daca nu ne crezi, puteti verifica aici: http://dexro.ro/sinonime/femeie
Aici: http://dexro.ro/sinonime/barbat

Se apropie Ziua Femeii si credem ca este un moment bun sa va atragem atentia asupra acestui fapt.

Noi, brutariile Paul, avem o solutie, dar credem ca este necesar ca, inainte de a o anunta (pe data de 8 Martie), sa dam timp tuturor sa verifice aceste informatii, sa fie indignati si sa-si spuna parerea.

Misiunea de brand a lui Paul este lupta pentru egalitate de gen.

Tocmai de aceea, descoperind care este definitia femeii din dictionarele limbii romane, mai ales in comparatie cu cea a barbatului, am decis ca este de datoria noastra sa incercam sa schimbam ceva.
Momentul perfect?
Ziua femeii.

Pentru ca atunci cand vine vorba de cuvinte foarte familiare nu consultam dictionarul, am observant ca oamenii nu sunt constienti de cele doua definitii in antiteza. Asa ca am decis sa pornim campania printr-o perioada de teasing, in care vrem sa atragem atentia asupra faptului ca in Romania cuvantul ‘femeie’ este sinonim cu ‘servitoare’, ‘fusta’ sau chiar ‘femeie de strada’.

Totul pentru a atrage atentia asupra definitiilor atat de nedrepte si a ne asigura ca in momentul lansarii campaniei, printre multe mesaje despre flori si mame, vom avea un public care sa ne auda si care sa raspunda nedreptatii.

De ziua femeii, Paul, cu ajutorul tuturor, gaseste alte definitii pentru femeie. Si incearca sa schimbe definitia femeii atat in perceptie publica cat si, de ce nu, in dictionare.
Echipa Paul Romania"

Chiar si dupa acest mesaj, femeile au continuat sa isi manifeste indignarea:

Anamaria Spataru: Cred ca toata lumea care ma cunoaste a observat ca nu feminismul este obsesia mea. Si totusi in seara aceasta simt ca ma sufoc de enervare. Este rau, foarte rau, ca tinerii creativi nu mai inteleg nuantele limbii romane. Ca de fapt suntem bombardati cu mesaje ofensatoare, negandite, nefiltrate. Sunt sigura ca cei de la brutariile Paul sunt incantati de reactiile noastre. Ca na, ei faceau teasing... Ia sa vedeti cum le creste pe 8 Martie vanzarea de eclere... Stimati domni manageri, nu suntem asa de usor de manipulat! E pe bune rusine, nu e nimic de lauda...

Olivia Nitis: Aflu cu stupoare de la Mihaela Dedeoglu ca Paul ne pregateste niste optiuni identitare pentru un final crocant apoteotic de ziua femeii. Filmul Mihaelei este urmat de un raspuns oficial halucinant.

Asa cum scria IQads aici, in afara se fac spoturi-manifest, in Romania femeile carieriste au o singura sansa sa avanseze: tot cu mancare. Dar cel putin aceste mesaje nu mai raman netaxate din partea consumatorilor. Si se vorbeste despre asta. Poate, in felul acesta, brandurile vor fi mai atente data viitoare cand promoveaza stereotipii de gen.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Branduri

Subiecte

Sectiune



Related