FROG gateste nu prea romaneste din 2013

FROG gateste nu prea romaneste din 2013

Nu e un restaurant specializat pe gatit picioruse de broasca, dar mancarea lor e inspirata din bucataria mediteraneeana si asiatica. Un food project autohton cu deschidere internationala, pornit de Catalina, Alexandra si Roxana, care, din pasiune pentru gatit si-au unit cunostintele din sociologie, marketing si istoria artei pentru a intra pe piata HoReCa. 

Inainte de FROG, Catalina si Roxana si-au exersat abilitatile culinare aprovizionand cateva ceainarii si un chiosc de langa o scoala cu prajituri si quiche-uri. Au urmat multe proiecte scrise pentru programe de finantare a caror lipsa de rezultate a condus la un inceput de business modest, dar cu planul de bataie bine conturat. Un spatiu inchiriat in Cotroceni, cateva ustensile, cateva echipamente second hand, masinile personale si o curiozitatea pentru retetele noi au reprezentat startul pentru FROG si liniile sale de business: restaurant/catering, shop si event planning, cu precadere nunti. Cadrul ideal pentru o nunta: live cooking pe pajiste, cake bars, punch-uri exotice si aranjamente florale realizate chiar de ei. 

O sesiune de live cooking in aer liber propune si Cupa Marketerilor la Gatit by Lidl, care cheama la Gradina Eden (Calea Victoriei 107, gradina mica), bucatarii sub acoperire ai marcom-ului. Ii descoperim pe 9, 10 si 11 mai.

 

Mancare si formule magice

Pentru FROG, formula de 3 s-a dovedit a fi chiar o adevarata formula matematica, dar mai mult magica. Catalina si Roxana s-au cunoscut intr-un grup de prieteni, eu lucrasem cu Catalina intr-o firma de cercetare de piata prin 2007, apoi ea a plecat in Londra pentru 5 ani unde a descoperit piata culinara de acolo, care i-a format viziunea de mai tarziu.

Ne-am intalnit toate intr-un context tot legat de mancare si dans: adica la revelionul 2013. A fost anul in care nimeni nu si-a mai gasit locul. Pasionate de gatit, Catalina si Roxana au infiintat o firma si au inceput sa isi exerseze talentul prin Bucuresti: quiche-uri si prajituri pentru cateva ceainarii si chiar un chiosc la o scoala. In paralel, parasisem si eu cercetarea de piata pentru noi experimente: o vara petrecuta in organizarea Festivalului George Enescu si voluntariat la Fundatia Comunitara Bucuresti.

Spuneam ca 3 este chiar o formula, pentru ca puterile noastre din: sociologie, marketing si istoria artei, exersate in management de proiect si consultanta, vanzari si gestiune HoReCa, cercetare de piata si organizare de evenimente s-au unit in vara aceea si din 2 am devenit 3, hotarandu-ne sa cream un brand puternic autohton cu deschidere internationala.

Credit foto: Victor Banu


Gatit si scris proiecte pentru finantare

Pasiunea pentru mancare este in fiecare dintre noi. Cu mai mult curaj in bucatarie din partea Catalinei si a Roxanei si cu mici experimente si de partea mea, dar cu mult mai multa pofta, am pornit la drum. Discutiile au fost serioase inca de la inceput, cand ne-am dat seama ca pentru a lucra in domeniul asta nu putem gati de acasa, ca este nevoie de o bucatarie utilata si autorizata, de echipamente si de oameni cu care sa facem asta.

Asa ca ne-am facut niste calcule si am stat cateva luni din vara lui 2013 sa scriem proiecte pentru programe de finantare locale. Asta a fost un lucru foarte serios, pentru ca ne-a ajutat sa punem pe hartie absolut tot ce ne imaginam si tot ce stiam in legatura cu un business gastronomic, iar pe de alta parte a fost extrem de distractiv, pentru ca ne-am petrecut foarte mult timp impreuna, ne-am cunoscut si ne-am imaginat cele mai fabuloase scenarii de viitor. Ulterior, realitatea a depasit de multe ori imaginatia.


Credit foto: Catalin Georgescu


De la inceput: restaurant, shop si event planning

Ne-am dorit atat de multe lucruri, incat nu am putut sa ne concentram pe unul singur. Si daca am renuntat la tot pentru acest business, am vrut macar sa il facem asa cum vrem noi. Evident, pe parcurs toata lumea ne-a spus ca ne pierdem focusul, ca facem prea multe, ca alergam in o mie de directii.


Credit foto: Alex Busuioceanu

Dar asa am experimentat de la inceput pe toate planurile, am gresit pe toate, insa am ajuns sa le ducem pe toate mai departe. Avem un Atelier in Cotroceni unde se intampla tot: gatim zilnic si livram la pranz in tot Bucurestiul, pregatim catering-uri pentru tot soiul de evenimente si pregatim produse pentru locurile dragute din Bucuresti cu care lucram (Orygyns, Beans & Dots etc).


*foame*

 

Contextul si provocarile lui

Daca ar fi sa ne uitam in urma, provocarile din 2013 nu s-au schimbat foarte mult. Stiam de la inceput ca o sa ne lovim de bariere culturale si de traditionalism culinar. Noi gatim cu influente mediteraneene si asiatice, folosim multe legume si condimente si nu credem ca ne caracterizeaza stilul bucatariei romanesti. Asta se traduce si in preturile pe care le au ingredientele pe care le folosim, disponibilitatea lor pe piata si puterea de cumparare a diferitelor categorii de public.

Ne-am asumat asta si am decis ca nu o sa ne abatem de la viziunea noastra pentru nimeni si nimic. Ne bucuram cand mananca cineva de la noi si spune ca "asta e gustul FROG". De asemenea, pe piata exista concurenti puternici, branduri cunoscute in intreaga lume, pe langa care noi ne strecuram. Facem lucrurile in felul nostru si credem ca este loc pentru toata lumea.


Credit foto: Tehnicolor


Investitia si resursele initiale

Am inceput cu foarte putin: cu spatiul inchiriat in Cotroceni, cateva ustensile de pe acasa si masini personale. Programele de finantare la care am aplicat au fost un esec total, unul dintre ele fiind fraudat de doua ori, asa ca am pornit totul pe forte proprii. Am achizitionat treptat echipamente second hand si, in general, reinvestim constant in spatiul nostru de lucru.

In domeniul HoReCa, dificultatile sunt mari: in primul rand toate avizele necesare si toate controalele, iar legislatia din domeniu este foarte ampla si aproape ca descurajeaza. Pe langa toate inconvenientele financiare cu care trebuie sa inveti sa jonglezi, ca mic antreprenor, am putea spune ca cea mai importanta resursa sunt oamenii.


Echipa mai mare

Am inceput sa marim echipa din 2014, iar acum fac parte din ea si Vera, Victor si Miruna. Noi spunem ca la FROG toata lumea face de toate. Curatam cartofi si dam emailuri, gatim si facem buchete de flori, vorbim cu furnizorii, organizam duba, construim standuri, decoram cu luminite si lumanari, postam pe facebook si instagram, facem milioane de cumparaturi, scriem brief-uri, ne ocupam de contabilitate, uneori dam si interviuri.


Credit foto: Catalin Georgescu

 

Inspiratia pentru retete

Avem deja cateva retete clasice FROG, insa experimentam mereu, mai ales la meniul zilei. Ne plictisim si suntem mereu curiosi, asa ca fiecare vine cu propuneri. Daca mancam ceva bun, daca vedem o poza misto pe Instagram, daca a aparut o noua culoare de ridiche la piata, vrem si noi! Nu ne abatem de la retetele secrete pentru brownies, carrot cake sau banana bread, insa restul e freestyle si facut dupa gustul nostru.


Credit foto: be-light.ro

Functionam dupa principiul: "Ai gustat macarea? Daca tie iti place, inseamna ca e buna." Asta si pentru ca avem oarecum gusturi similare, pentru ca stim cand mai trebuie sare sau lamaie, pentru ca ne place macar putin picant, pentru ca desfacem toate borcanele de condimente pana cand magia din oala se intampla. Toata partea de gatit se intampla zilnic, in Atelier, iar la evenimente gatim live. Avem o adevarata bucatarie mobila pe care o putem aseza in orice colt si da drumul la aburi.


Credit foto: be-light.ro


Naming si identitate vizuala

E pur si simplu FROG. E usor si sonor, e international si jucaus, nu vine de la nimic insa noi ii dam toate intelesurile din lume. Noi am creat identitatea vizuala cap-coada. Ne-am ales fontul pentru logo, culorile si stilul grafic.

Desenele de pe site sunt special create pentru noi, sunt delicate, inspirate din cartile de botanica, sunt pline de natura: fructe, legume, condimente si flori.


Colaborarile cu fotografi si ilustratori

Sunt unele lucruri la care altii se pricep mai bine decat noi. Am tinut mereu la identitatea noastra vizuala, asa ca am ales mereu oameni care rezoneaza cu ceea ce facem. Avem deja o mica comunitate, asa ca oricand avem nevoie de desene sau fotografii, dam sfoara in tara.

Experienta de project management si multele specs-uri trimise programatorilor pentru survey-uri cu mancare de caini si pisici sau ambalaje de ciocolata si detergent, fac ca lucurile sa fie foarte vizuale pentru noi. Exemple cu copy-paste din brief-urile pentru:

FROG Doodle: Un doodle mare, relevant pentru toata activitatea noastra. Doodle = o “florarie” care sa fie relevanta activitatii noastre, ceva cu plante, legume, flori, broaste si mai ales mancare – totul intr-o imbinare organica.

O nunta: "Stil fotografic – freestyle, obviously! Ne bazam pe faptul ca fiecare are alte puncte forte, ca fiecare spatiu inspira diferit."

Mancarea – FROG face de toate, dar in primul si in primul rand…gateste! Vrem ca mancarea noastra sa fie un invitat special, sa aratam ca isi are locul in spatii neobisnuite, ca apropie oamenii si ca fara ea niciun eveniment nu ar fi complet. Asadar…poze cu FROG food!

FROG Flowers – decoram cu flori delicate sau metamorfozam locul intr-un peisaj luxuriant cu plante curgatoare. Vegetalul trebuie sa fie onorat cu fotografii.

Detalii – neobisnuitul va fi peste tot, iar noi vrem sa il prezentam ca pe ceva firesc. Beneficiaza de atentie speciala: tenisii miresei sau parul verde, buchetul cu plante carnoase, luminile disco si piercing-urile, skateboardul, vinylul, lumanarile, cocktail-urile mov, turquoise sau in flacari.

 

Promovarea

FROG ajunge in medii de tot felul. Comunicam prin Facebook si Instagram, ne bazam mult pe fotografii. Facem event-uri pe Facebook pentru evenimentele organizate de noi, atunci ne alegem si parteneri media care sa dea vestea mai departe. Credem insa in alegerea celor care se potrivesc cu noi si care sunt relevanti. Am renuntat la ideea de a avea o lunga lista de sustinatori doar pentru a umple banner-ul. La fel rezonam si cu ceilalti parteneri, ne place sa ii mentionam mereu pe cei care ne sunt aproape.

 

Cel mai bine, testat pana acum, functioneaza word-of-mouth. Lumea mananca de la noi, vine la evenimente si…se indragosteste! Clientii nostri ajung mai mereu pe baza de recomandari, iar asta valoreaza mai mult decat orice reclama.

 

 

Cea mai profitabila linie de business

Experimentam deja de 2 ani zona organizarii de nunti. Nu ne-am fi imaginat asta, insa cand am facut-o, ne-am imaginat-o altfel decat se intampla in mod obisnuit. Cu meniuri relaxate si de inspiratie internationala, cu live cooking seara pe pajiste, cu cake bar si fruit bar ca in cele mai frumoase poze de pe Pinterest, cu FROG flowers, punch-uri exotice si o echipa vesela si colorata. Avem deja calendarul plin pentru 2017 si ne bucuram ca oamenii ne aleg sa facem parte din povestea lor forever and ever.


Credit foto: Catalin Georgescu

Am putea spune ca partea de wedding planning ne-a deschis noi orizonturi si s-a concretizat intr-un segment de business important care ulterior fuzioneaza cu celelalte lucruri pe care le facem. Cuplurile care se casatoresc au petreceri acasa sau la birou, isi maresc familia si isi amintesc mereu si de gustul FROG.


Obiective pentru 2017

Avem deja weekend-urile pline cu nunti, planuim si cateva aparitii la unul-doua festivaluri, iar in paralel lucram la concretizarea urmatorului pas, deschiderea unui loc al nostru. Planuim sa ne marim echipa si sa ne situam undeva pe harta spatiilor misto din Bucuresti, dar cu asta va tinem la curent.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related