[#GrowUp, versiunea reală] Xao, o identitate în construcția lui Sorin Crețu

[#GrowUp, versiunea reală] Xao, o identitate în construcția lui Sorin Crețu

Nimeni Altu', La Familia, Phunk B, Macanache, Underman, Fantome sau podcast-ul Intre Show-uri. Semnatura Xao se gaseste pe logo-urile, single-urile sau vizualurile acestora. Creatorul lui Xao e Sorin Cretu, graphic designer cu radacini in hip hop si acoperire spre stand-up; in general, entertainment. 

Sorin a fost inconjurat de mic de rap; multi din jurul lui cochetau cu muzica si l-au impins spre Photoshop cand au vazut ce-i poate mana. Mai tarziu, acesti prieteni si cunostinte s-au numarat printre supravietuitorii noului val al rap-ului romanesc. Spune ca nimeni nu poate sa-i ateste vreo specializare, dar din 2009 incoace a invatat ca "brandingul in rap conteaza la fel de mult ca si muzica pe care o faci. [...] Nu cred ca in 2017 te mai ajuta doar versurile bune". Pe post de briefuri, Xao foloseste de multe ori personalitatea artistului si feeling-ul muzicii lui. De asta prefera colaborarile fata-n fata, desi si lucrul pe net e ok, ca na, suntem in era digitalului. 

Daca va intrebati, "Xao" nu inseamna nimic si asta era si ideea. Sa plece de la zero si sa-si fixeze singur semnificatiile in timp. Cum se intampla lucrurile tot mai des; unde nu exista reguli, le facem singuri, unde exista, facem update. Scenarii cu noul val de adulti, pe care le abordam in seria editoriala #GrowUp.

 

Alter ego in design. Zona hip hop

Mereu am avut dorinta sa ma afirm prin ceva. Am cochetat in paralel cu grafica, cu productia muzicala (dezamagitor; aveam impresia ca fac ceva decent atunci, dar peste 2-3 ani, cand am reusit sa gasesc cateva beat-uri, prima reactie a fost sa le sterg), putin cu realizarea de clipuri muzicale (m-am rezumat la un DSLR si putina joaca), ca pe final sa raman la ceea ce stiu sa fac cel mai bine, cred eu.

Xao nu vine de la nimic. Stiu, dezamagitor, reactia asta o are toata lumea. Asta am si cautat, ceva care sa creasca de la zero, sa primeasca un inteles prin ceea ce urma sa fac. 

Muzica m-a adus in design. Am crescut cu muzica asta, am prieteni din copilarie care fac asta, aceiasi prieteni care m-au si tinut "in priza" in directia asta. Pentru ei mi-am "bagat nasul" in Photoshop si de acolo a inceput totul cu muzica si grafica, undeva prin 2007-2008.

A urmat o perioada de 2 ani in care mi-am prins urechile in altele, ca mai apoi, din 2009 si pana in 2012, sa lucrez pentru o groaza de "noi veniti" in zona asta. Multi au reusit sa supravietuiasca valului si sa se afirme.

A fost o perioada in care am facut voluntariat pentru pustani, mi-am format un oarecare stil si am invatat cu ce se mananca totul.

  

Revelatia graphic design = cariera

Ooo! Foarte tarziu zic eu. Odata cu inceperea facultatii, au inceput sa apara proiectele care sa aduca si bani constant. Cred ca atunci am constientizat ca as putea sa fac din hobby un mini-job in sfera hip hopului.

A fost un haos total cand a trebuit sa aleg o facultate, am stat pe ganduri intre Jurnalism, Publicitate si Comunicare sau Relatii Publice. Nu am dat la Arte pentru ca nu am anticipat ca voi face asta, ma obisnuisem cu ideea de hobby in perioada admiterii.

Mare prostie! Sunt chestii tehnice esentiale pe care le inveti acolo; dar, pe de alta parte, ma bucur ca exista un izvor creativ care compenseaza cumva, pentru ca e mult mai grav atunci cand lipseste creativitatea  in domeniul asta.

Retineri nu cred ca am avut niciodata, bariere insa au fost doua. Inainte de facultate, orasul in care am crescut, Drobeta Turnu-Severin, ma impiedica sa am contact direct cu persoanele cu care as fi vrut sa lucrez.

Specificul designului in zona hip hop nu cred ca exista neaparat, tine totul de ce feeling transmit piesa si omul respectiv, asta trebuie sa transmita si grafica. De asta colaborarile decurg foarte bine cand exista interactiune directa, cand am ocazia sa cunosc omul si sa imi dau seama de ceea ce vrea. Multi nu reusesc sa exprime exact ce vor si atunci e mai greu pana se aliniaza planetele.

Dar lucrurile merg ok si cand totul se intampla la distanta; pana la urma, mai mult de jumatate dintre colaborarile mele s-au intamplat asa fara sa intampinam mari probleme.

A doua bariera o reprezenta deschiderea artistilor din sfera rap catre importanta imaginii, nu multi erau deschisi sa plateasca grafica la fel de mult ca pe orele de studio sau instrumental. Pe scurt, "le mergea si asa" sau aveau prieteni care puneau un text pe o poza.

Am reactionat mereu ok cand am dat de astfel de atitudini, e vorba de genul de artisti care asteapta recompensele inainte sa-si doreasca sa investeasca in ei. Multi au supravietuit, altii s-au lasat, e o ruleta daca o joci asa. Imaginea e importanta, brandul personal la fel.

 

Branding-ul in rap

Conteaza la fel de mult ca si muzica pe care o faci. Trebuie sa iesi in evidenta prin tot, de la calitatea merchandising-ului propriu, la cum arata grafica albumului tau, la cum sunt facute clipurile, etc. Totul trebuie sa transmita aceeasi idee, sa te definesti si sa te diferentiezi prin "acel ceva" fata de ceilalti. Nu cred ca in 2017 te mai ajuta doar versurile bune.

In ce priveste abordarea mea, cred ca mi-am "pastrat ochii curati", incerc sa transmit concis prin imagine, sa nu exagerez cu elemente doar de dragul de a arata totul pompos.

Imi place cumva mai mult imaginea clasica a muzicii urbane si nu am tinut sa migrez cu totul spre stilul asta nou de imagine, venit odata cu trap-ul, unde sunt elemente din abundenta si cat mai abstracte, duse la extrem, ajungand chiar sa nu mai insemne nimic. 

 

Xao + stand-up

M-am apropiat de stand-up incepand cu primul clip postat de Teo pe YouTube, iar de oamenii din domeniu, odata cu podcast-ul "Intre Show-uri". S-a dat startul unor serii de "photoshoape", asa cum le zice Teo, adica meme-uri pe baza discutiilor purtate de baieti si, uite asa, m-au remarcat acolo. Devine amuzant cand o aberatie sau o gluma e exprimata la propriu si in vizual. Apoi, am ajuns sa ii cunosc pe Teo, Vio si Costel la unul dintre show-urile tinute de ei in Timisoara.

De acolo a rezultat logo-ul podcastului si, mai tarziu, am colaborat si cu Alex Mocanu pentru special-ul "Nou in domeniu", o parte dintre serile de Open Mic si Improvizatie de la Club 99.

 

 

Cele mai misto proiecte

VestFest, pentru complexitate, care e un festival de muzica urbana organizat in Timisoara. Anul asta are loc a doua editie si se vrea a deveni, treptat, reprezentativ pentru vestul tarii.

 

Albumul "Franjuri" semnat Nimeni Altu', fiindca de la primul play de pe "Nopti prea lungi" mi-am dorit sa colaborez cu el. 

Sunt multe colaborari care imi sunt foarte dragi, rework-ul pentru logo-ul La Familia, coperta albumului „Culese din Cartier prezinta Fantome 2”, toti sunt oameni pe care i-am ascultat si apreciat inainte sa lucram.

 

Dincolo de sfera asta, tin foarte mult la tot ce are legatura cu "Intre show-uri" si grafica pe care am realizat-o pentru placa de skateboard cu care Marius Constantin a reprezentat Romania la Campionatul Mondial de Freestyle din Canada, in 2016. 

 

Promovare

Nu se vede in online tot ceea ce fac, nu cred ca o sa se vada. Nu reusesc sa ma ocup cu adevarat de partea de promovare. Clientii ajung la mine in principal prin recomandari si prin intermediul paginii de Facebook, unde mai postez din cand in cand unele proiecte la care lucrez. Cumva, mi-am format o baza de "clienti" care mi-au devenit prieteni si care imprastie vorba.

 

Lectii

Apreciaza strict muzica, nu te macina cu ce face artistul sau cum e el in afara scenei

Aaa, si rabdare, trebuie rabdare, sa se aseze totul. Ceea ce oferi se va intoarce mai tarziu inapoi. Am avut perioade cu fluctuatii mari, in care am acordat mai putin interes lucrarilor sau chiar m-am gandit sa pun afisul cu CLOSED. Dar faptul ca, din 2009 pana in 2012, am facut "voluntariat" pentru noul val a facut ca mai tarziu, cand s-au triat, sa ma caute cei care au ramas si sa lucram in adevaratul sens al cuvantului. Sau, prin intermediul lor, am ajuns la urechile altor artisti.

Poate ca in Bucuresti aveam o deschidere mai mare spre ceea ce fac, dar pun in balanta tipul de oameni din Timisoara, atmosfera si oamenii creativi pe care i-am intalnit aici.

 

Acum si pe viitor

Lucrez la un model de tricou aniversar care sa contina cateva elemente care definesc ceea ce inseamna Xao si elemente de pe materialele lucrate de-a lungul anilor. Inca sunt in discutii si sper sa se transforme totul intr-un pachet frumos.  In continuare, incerc sa il scot pe Xao si mai mult la lumina. Muzica a fost drumul care m-a adus aici, deci o sa continui si in sfera asta pentru pasiune. Cu designul oricum se ocupa si Sorin, la job.

 

Auzi din toate partile: fa facultate si angajeaza-te. Lasa prostiile, casatoreste-te, treci la copii. Mai e lumea asa simpla? Nu, regulile s-au schimbat. Ti-am spus povestea unui artist in formare intr-o serie de articole realizate alaturi de Mercedes-Benz Romania, in cadrul campaniei #Grow Up

Printr-o suita de povesti de viata autentice, campania exploreaza ce inseamna, de fapt, succesul si maturizarea in viata reala. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Companii

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related