[Twitter. Ultimii mohicani] Andra Zaharia: "Am ramas fiindca n-am fost invadata de selfie-uri, de poze de la nunti, de checkin-uri si alte lucruri mai mult sau mai putin frivole"

[Twitter. Ultimii mohicani] Andra Zaharia: "Am ramas fiindca n-am fost invadata de selfie-uri, de poze de la nunti, de checkin-uri si alte lucruri mai mult sau mai putin frivole"

In 2008, cand Andra Zaharia si-a facut cont pe Twitter, nu exista nici live video, nici Instastories, asa ca Twitter tinea loc de toate astea. Presata putin de intrebarile noastre, a dat un scroll intens pana la primele postari, ca sa isi aminteasca mai bine ce se intampla atunci in 140 de caractere. Aflam ca isi stergea contul de Hi5 si ca citea IQads (Multumim, Andra, pentru lectura de cursa lunga).   

Dincolo de astfel de momente inedite, Andra face si o scurta si utila istorie a Twitterului. Ne aminteste cu aceasta ocazie ca aici a aparut hashtagul, in 2007, si a fost preluat, apoi, pe tot internetul. Twitter a evoluat modest fata de Facebook, crede ea, pentru ca nu si-a gasit inca identitatea.

Prins uneori intre extreme - rolul jucat in Primavara araba si tweet-urile idioate ale lui Trump - Twitter inca nu are un raspuns clar pentru intrebarea: "what is it for? "

Are insa o concluzie importanta: Niciodata n-a devenit plictisitor, irelevant sau enervant. Cum a ajuns la ea, vedeti in randurile ce urmeaza:

 

Inceputul

 Mi-am facut cont pe Twitter in august 2008, cam la vreo doi ani de la lansarea platformei. In primul rand mi-am facut cont fiindca aveam ocazia sa-mi construiesc un feed cu informatii utile, din surse bine selectate, lucru pentru care era deja prea tarziu pe Facebook.

De asemenea, Twitter insemna acces rapid la experti din afara si oportunitatea de a urmari gandurile specialistilor intr-un mod mai putin formal decat pe blog. Pe-atunci nu aveam nici live video, nici Instastories, asa ca Twitter tinea loc, cel putin pentru mine, de toate astea. 

Contextul a fost dat si de entuziasmul de a incerca o noua platforma, mai ales ca, tot in 2008, insa in ianuarie, incepusem sa scriu pe blog (pe atunci cu .wordpress.com in coada). 

 

Atmosfera de atunci

Sincera sa fiu, nu reuseam sa-mi aduc aminte prea bine ce postam, in afara conversatiilor pe care le aveam cu alti useri. Datorita voua am ajuns sa dau scroll printre primele mele tweet-uri (cu ajutorul acestui string de cautare) si sa descopar ca prin decembrie 2008 imi stergeam contul de Hi5, dar faceam si lucruri mai putin ridicole si mai constructive, cum ar fi sa merg fascinata la cursul celui mai bun profesor care a existat vreodata si sa citesc IQads. :) Se vede, insa, ca nu inca serveam online cu lingurita, fiindca nu stiam sa pun si link-uri cand trebuie. 

Atmosfera initiala era mai multa una similara cu discutiile purtate la o bere, iar link-urile de pe blogurile proprii erau mult, mult mai rare. Practic, era vorba de mult continut original, mult mai multe conversatii decat acum si foarte putin (spre deloc) content curation sau self-promo. 

 

Evolutie

Twitter a jucat un rol important in coagularea online-ului romanesc in acele momente de inceput. Folosind noua retea sociala drept pretext, comunitatea a pus la cale o serie de TweetMeet-uri care le-au dat oamenilor ocazia sa se cunoasca si offline.

Cu username-ul lipit de tricou, i-am abordat timid pe cei pe care ii citeam deja de cativa ani si de la care voiam sa invat. Printre ei se numarau @pyuric@bobbyvoicu@hoinaru@andreirosca@alexnegrea (pe atunci @Buddhabar) si @aurasmihai.

In acele prime intalniri s-au legat chiar prietenii care dureaza si acum, aproape 10 ani mai tarziu. 

TweetMeet-urile s-au intamplat si in alte orase din tara, dand ocazia comunitatilor locale sa se formeze, chiar daca era vorba de o mana de oameni. Ba chiar s-au nascut si TweetMeet-uri "de nisa", precum BeerTweetMeet sau FotbalTweetMeet

La inceput, discutiile se desfasurau intre atat de putini oameni, incat existau inside jokes, pe care majoritatea le si prindeau. Pe masura ce entuziasmul pentru Twitter s-a imprastiat, au aparut tot mai multe fete noi, companiile au inceput si ele sa fie mai active si, in mod firesc, si dinamica pe platforma s-a schimbat. S-au format bisericute, unii useri au renuntat in favoarea lui Facebook, a carui popularitate era in crestere, iar altii si-au indreptat atentia catre conturile internationale. Sa nu uitam ca abia in 2011 Twitter a lansat optiunea de a adauga imagini in tweet-uri.

Un moment important pentru Twitter, nu doar pe plan local, dar si international, a fost aparitia hashtag-urilor in 2007. A fost unul dintre putinele momente cand Twitter a dat tonul cu un feature care a fost apoi preluat si de Facebook si alte retele sociale. 

De-a lungul timpului s-au format discutii mai mult sau mai putin aprinse in jurul hashtag-urilor, in functie de capacitatea subiectelor de a polariza discutia. Hoinaru a documentat cateva, la care n-as trebui sa uitam sa adaugam #colectiv si #rezist

Hashtag-urile au avut capacitatea de a aduna discutiile si tweet-urile desre un subiect intr-un singur loc, motiv pentru care am putut urmari Primavara araba si protestele din Ucraina.  

Un alt moment demn de a fi consemnat este cel al aparitiei tweet-urilor sponsorizate, moment in care brand-urile au inceput sa reactioneze la posibilitatea de a-si promova continutul in mod mai eficient pe platforma. 

 

Ce urmaresti

Urmaresc prea multi oameni, vreo 650 in total. Lista asta de utilizatori e rezultatul unui indelungat proces de selectie, care nu se va termina decat cand o sa inchid contul. S-au schimbat multe de cand am inceput sa folosesc Twitter pentru prima data: daca acum aproape 10 ani urmaream, in proportie de 80%, utilizatori romani, acum cred ca sunt peste 90% utilizatori din alte tari. 

Pentru mine, Twitter este canalul de care am avut cea mai mare grija si, prin urmare, e o sursa de informatie relevanta si utila. Urmaresc o multime de categorii de utilizatori: 

  • oameni din industria de marketing (copywriteri, strategi, UX specialists etc.), care dau share unor resurse de calitate, pe care le folosesc pentru job (@JoePulizzi@mattcutts@kevanlee si multi, multi altii)
  • site-uri si bloguri ce tin de marketing, PR, comunicare in general (@sejournal si o sumedenie altele)
  • specialisti in securitate cibernetica (@dangoodin001@mikko)
  • scriitori (@RyanHoliday si @StephenKing, spre exemplu)
  • jurnalisti 
  • fondatori de startup-uri (@kevinrose@biz@kevinroose@jasonfried) - dintre ele unele sunt deja companii mult mai mari decat as fi crezut
  • key opinion leaders din varii domenii
  • nume mari din tech (precum @BillGates sau @elonmusk)
  • conturi de companii ale caror servicii le foloses (Slack, Drift, MailChimp, SEMrush etc.)
  • media outlets, precum @ftreports sau @EsquireClassic si o multime de alte surse de informatie care m-ar putea sa ajuta sa invat ceva util.  

 

Singurele criterii in alegerea oamenilor sau conturilor pe care le urmaresc sunt calitatea si relevanta informatiei. Pot ajunge sa urmaresc oameni noi fiindca am citit ceva scris de ei, fiindca i-am auzit vorbind la un eveniment sau pentru ca am vazut un TED talk cu ei. De asemenea, cand fac research pentru job sau pentru proiecte personale mi se intampla des sa gasesc o multime de utilizatori interesanti. 

Prima data ma uit un pic in istoricul lor, vad daca mi s-ar potrivi ca zone de interes si consecinta e un follow sau un tab mai putin in browser. 

 

Relatiile. Oamenii

Din perspectiva si din experienta mea, relatiile si conversatiile pe Twitter sunt mai apropiate si mai constructive. Insa nu neg ca aceasta parere este 100% subiectiva si ca poate fi efectul "bulei" pe care mi-am construit-o prin selectia constanta a utilizatorilor pe care ii urmaresc. 

Pe Twitter am avut ocazia sa discut cu @chrisbrogan si alti marketeri renumiti, dar si cu DJ a caror fana sunt. Nu vad cum s-ar fi putut intampla acelasi lucru pe Facebook sau pe LinkedIn. Prin perioada 2010-2012 nu aveai acces la oamenii astia atat de usor, iar sansa de a purta o conversatie cu ei era minima. De aceea aceasta deschiderea utilizatorilor de Twitter pentru a invata de la altii m-a atras si m-a loializat fata de platforma. Un exemplu util pentru mine este #semrushchat

Cam dupa 2012 am urmarit cu precadere utilizatori din afara Romaniei, astfel incat experienta mea legata de evolutia specifica a Twitter-ului in Romania s-a diluat in timp. 

 

De ce e important Twitterul 

Desi nu-mi place, trebuie sa recunosc faptul ca, in ultimii 2 ani, am folosit Twitter intr-un mod pe care l-as numi egoist. L-am format ca sursa de informatii extrem de utile, insa nu am mai creat atat de mult continut original, ci am postat, sporadic, resurse utile din zonele mele de interes. Aici isi fac locul cele mai multe dintre articolele pe care reusesc sa le citesc in Pocket, dar si cateva poze de pe Instagram si recomandari de oameni care au ceva interesant de spus. 

Lipsa de timp m-a fortat sa prioritizez lucrurile, asa ca am mentinut un nivel minim de activitate. Imi propun sa reiau folosirea lui mai intensa, fiindca sunt multe discutii utile, din care am prins ponturi folositoare, la care as vrea sa particip. 

Pe Twitter sunt mai concentrata pe a da mai departe resurse utile pe plan profesional, dar si pentru a sustine oameni care fac lucruri demne de lauda, fie ca sunt carti, proiecte, companii sau alte activitati. 

 

Ce ai descoperit 

Twitter m-a invatat sa fiu succinta si sa ma straduiesc sa fiu cat mai relevanta. Ba chiar mi-a dat si-un pic de curaj pentru a aborda oameni care mi se pareau imposibil de atins, ca, spre exemplu, specialistii in marketing si cyber security pe care ii admir.

Twitter poate fi un loc unde inveti, discuti si dezbati constructiv sau poate fi un loc plin de hate, bots si tweet-uri fara sens. Totul depinde de userii pe care alegi sa ii urmaresti si de ce vrei sa obtii. Desigur, aceste lucruri sunt valabile pentru orice alta retea sociala. Fiindca eu am ales sa folosesc Twitter ca pe un instrument in dezvoltarea mea, a devenit exact asta pentru mine.  

 

E Twitterul pe moarte?

Desi nu am mai fost implicata pe Twitter-ul romanesc in mod activ, stiu ca numarul de utilizatori a scazut constant in ultimii ani. Cred ca are de-a face cu faptul ca influencerii au migrat catre platforme cu o baza mai mare de utilizatori si cu mai multe optiuni in materie de tipuri de continut ce pot fi publicate pe ele. Mi se pare o alegere fireasca, mai ales ca Twitter n-a ajuns niciodata mainsteam in Romania. 

La nivel global, Twitter se afla de cativa ani intr-o stare de criza. Pe de o parte, incearca sa gaseasca o metoda viabila de monetizare pentru a deveni o companie profitabila, iar pe de alta se straduieste sa identifice resorturi noi de crestere, avand in vedere ca numarul de utilizatori activi a stagnat, iar preturile actiunilor la bursa au scazut si ele

Nu cred ca are sens sa deplangem aceasta lipsa de activitate in Romania, fiindca dinamica retelelor sociale difera mult in functie de regiunea geografica. Pentru multi, optiunile oferite de Twitter sunt insuficient de flexibile, iar numarul limitat de caractere e perceput de multi drept depasit. Eu raman fana a postarilor concise, mai ales cand ele sunt de calitate. Iata un cont care ilustreaza foarte bine acest avantaj: @veryshortstory.

 

De ce ai ramas 

Am ramas pentru oamenii misto pe care ii urmaresc, pentru calitatea continutului si pentru lipsa barierelor in calea accesarii acestui continut (no friend request needed). Am ramas si pentru ca, de fiecare data cand intru pe Twitter, invat ceva nou si util. Am ramas fiindca n-am fost invadata de selfie-uri, de poze de la nunti, de checkin-uri si alte lucruri mai mult sau mai putin frivole.  

Fata de ce am mentionat mai sus cu privire la limitarile platformei, cu riscul de a fi incisiva, as vrea sa adaug ca oamenii probabil au renuntat la Twitter tocmai fiindca nu au gasit acolo validarea pe care o cautau sau tipurile de continut pe care le voiau. E drept ca nici Twitter nu duce lipsa de postari cu pisici, dar sunt mult mai rare decat pe Facebook, spre exemplu. 

 

Schimbarile din retea

Twitter a evoluat modest fata de Facebook sau alte retele sociale, tocmai fiindca nu si-a gasit inca identitatea, in opinia mea. Ca model de business, pare ca inca nu a atins nivelul de product/market fit pe care atatea startup-uri il cauta, asta in ciuda faptului ca s-a listat pe bursa in 2013. Prins uneori intre extreme - rolul jucat in Primavara araba si tweet-urile idioate ale lui Trump - Twitter inca nu are un raspuns clar pentru intrebarea: "what is it for? "

Pentru mine, schimbarile au fost naturale: aveam nevoie sa putem atasata fotografii si video tweet-urilor, la fel cum aveam nevoie de mai mult spatiu cand platforma a decis sa scada de la numaratoare link-urile pentru acestea.

Dar, comparand ritmul de dezvoltare al platformei cu Facebook sau Instagram, e evident ca Twitter a ramas in urma. Call me nostalgic, dar eu am preferat abordarea asta, fiindca mi-am putut pastra, de-a lungul vremii, o coerenta si o constanta in utilizarea retelei. Niciodata n-a devenit plictisitor, irelevant sau enervant.   

 

Twitterul romanesc cu bune si rele

Cu sinceritate spun ca mai urmaresc prea putini oameni de pe Twitter-ul romanesc ca sa-mi dau cu parerea despre el ca sfera de discutii. Ce mi-as dori de la el ar fi mai multe discutii constructive si on-topic, mai putin self-promo si mai mult paying it forward. 

 

Recomandari

Asta a fost o misiune extrem de dificila. Sunt sigura ca n-am gasit nici 10% dintre toate conturile pe care le-as fi listat, dar iata ce iesit din selectia care ar fi putut dura o zi sau chiar doua: 

@jasonfried & @dhh - fondatorii Basecamp si doi dintre cei mai destepti oameni pe care ii urmaresc peste tot pe unde pot (pe Twitter, pe blog, in podcast-uri etc.) 

@amvlad - mentorul meu in materie de all things marketing, al carui feed e plin-ochi de resurse extraordinar de utile

@distilled - pentru articole si ghiduri cu adevarat folositoare pentru orice online marketer 

@brainpicker - pentru inspiratie, povesti si recomandari de carti care-ti vor face wishlist-ul de pe Amazon semnificativ mai lung

@pockethits - pentru a descoperi continut de calitate, variat si pentru ca e aplicatia mea preferata de pe telefon 

@garyvee - pentru energie si pentru ca puncteaza niste lucruri care par evidente, dar pe care foarte putini le aplica 

@ProductHunt - pentru ca e o sursa foarte buna de platforme si instrumente de tot felul, mai ales pentru specialistii care lucreaza in comunicare, indiferent de disciplina pe care o practica 

@BleepinComputer - pentru stiri si ghiduri super utile din zona de securitate cibernetica 

@Snowden - pentru discutiile despre data privacy si nenumaratele implicatii ale acestora. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related