Kidibotul care motiveaza copiii sa invete

Kidibotul care motiveaza copiii sa invete

Crocobetii par simpatici si te-ar putea emotiona cu infatisarea lor de extraterestri cu creste colorate, extra-ochi si extra-tentacule, cand de fapt vor sa cucereasca lumea si au arme cu efecte speciale in sensul asta.

Multi se uita la realitatea dezolanta din jur, se descurajeaza, plang soarta amara si o comenteaza, spune Constantin Ferseta. De asta, acum 11 ani a lansat Asociatia StartEvo, iar anul trecut platforma educationala Kidibot, care ii motiveaza pe copii sa citeasca si sa invete mai mult. Ideea a venit cand Constantin si-a vazut unul dintre copii citind foarte mult - motivul era un concurs intre colegi. Astazi, se lupta cu crocobetii copiii din peste 20% din scolile din Romania si din 500 de scoli din Statele Unite, urmand lansari in cateva tari din Europa si Orientul Mijlociu. Initiativa a castigat si locul I la Gala Societatii Civile 2018 la categoria proiecte pentru tineret.

Concurenta Kidibotului, spune Constantin, sunt toate celelalte jocuri care solicita procent din "ochii copiilor": Minecraft, Clash Royale, Fortnite, etc, etc.

Obiectivul acelor jocuri este sa te tina cat mai mult in fata ecranului. Obiectivul nostru este ca dupa ce rezolvi quizuri, sa te trimitem in offline, sa citesti, sa inveti, dupa care sa revii. Oarecum contra-intuitiv, dar se pare ca functioneaza foarte bine, spune Constantin.

Plecand de la Kidibot am ajuns la inepuizabilele puncte de discutie in legatura cu copiii din 2018. Ce ii diferentiaza de celelalte generatii, ce dispare si cu ce este inlocuit, ce ii demotiveaza, cum poti sa pastrezi echilibrul printre ecrane. 

Cand vedeti un copil la masa la restaurant cu un ecran in fata, ca respectivul parinte sa isi "cumpere linistea", sa stiti ca acel copil o sa aiba o viata mult mai grea.

Despre noii parinti si noii copii, relatia lor, instrainare si evadarea in tehnologie, in randurile ce urmeaza.

 

StartEvo. Inceputul

StartEvo a aparut din frustrare prin 2007. Frustrarea ca foarte multi romani considerau ca succesul vine daca ai o matusa, o mostenire, daca furi, daca faci ceva necuvenit.

Deasemenea, am avut frustrarea sa vedem ca majoritatea conationalilor nostri se plang si carcotesc, fara sa faca nimic real in acest sens. Majoritatea tinerilor nu aveau "zvac", nu aveau dorinta de crestere. Si atunci am zis sa facem ceva in acest sens.

Primul lucru care ne-a trecut prin cap a fost sa mergem la oameni care au demonstrat ceva in viata, ca sa ii rugam sa ne spuna pe camera cum au reusit ei, cat de greu le-a fost si care ar fi sfaturile pe care le-ar da unui tanar. Am filmat peste 140 de oameni, de la ambasadori pana la sefi de mega-multi-nationale, de la intelectuali pana la performeri in diverse domenii. Filmarile continua si in ziua de astazi.

Ulterior, am inceput sa facem alte actiuni:

- Sistemul National de Mentorat – unde VIP-urile acordau mentorat pe domenii de activitate echipelor de cate 2 "ucenici". De ce 2 si nu 1? Ca sa se potenteze unul pe altul, ca mersul la sala, sa nu abandoneze.

- Intalniri inspirationale, de la tineri profesionisti pana la copii din orfelinate. De departe, cele mai multe intalniri inspirationale le-am facut in licee. In total, am facut peste 200 de astfel de intalniri, in foarte multe orase din tara. Tot asa, pe principiul sa zguduim tinerii, sa faca ceva cu viata lor

- Bursele Ambitiei – am dat din 2013 cate 130 de lei pe clasa pe luna + diploma de "Cel mai ambitios elev din clasa X, litera Y pe luna Z". Am avut aproximativ 50 de scoli si licee unde am desfasurat acest proiect, la nivel national. Din spusele profesorilor, a fost de departe cel mai util si cel mai de impact proiect EVER care s-a facut in scolile din Romania. Nu luam deloc in considerare notele, astfel incat sa dam tuturor copiilor, si celui mai destept si celui din fundul clasei fix aceleasi sanse si sa nu ii demotivam pe nici unul. Foarte tare a fost acest proiect.

- De 11 ani, in fiecare decembrie, organizam actiunea Craciun Special, unde colectam donatii (de la mancare, haine, calculatoare, bani, brazi, etc), le sortam, le impachetam cu fundite, dupa care cu zecile de voluntari StartEvo le impartim prin Bucuresti si alte orase catre familiile care merita sa fie ajutate, care au copii cu probleme (ori boli terminale, dizabilitati, saracie, etc). In general, pe an ajutam intre 1000 si 3000 de oameni.

- Din 2017 am inceput sa facem platforma educationala Kidibot, prin care sa ii motivam pe copiii din Romania si nu numai sa citeasca si sa invete mai mult, folosind in special presiunea social pozitiva. Si acum KIDIBOT a devenit principala noastra activitate. Anul asta anticipam ca o sa ajungem in 40% din scolile din Romania.

Echipa de baza la Asociatia StartEvp este formata din 3 oameni: Alina Ferseta, Constantin Ferseta si Iulian Craciun. In functie de activitate, strangem cateva sute de voluntari, care ajuta la schimbarea destinelor copiilor prin implicarea lor. Multumiiiim :)

 

Kidibot.ro. Ideea

Ideea pentru Kidibot am avut-o in 2016. Atunci am participat la un concurs de CSR de la Electrica, unde am castigat 10.000 euro, care ne-au mai acoperit din cheltuieli si care ne-au ajutat sa incepem sa dezvoltam platforma. Fara Electrica, ne-ar fi fost mult mai greu sa ajungem unde suntem acum.

Ideaa mi-a venit cand am vazut ca unul dintre copiii mei, in clasa I-a a citit 20 de carti! Nici in visurile mele cele mai frumoase nu as fi sperat sa citeasca atat de mult, asa ca m-am interesat sa vad ce s-a intamplat. Am descoperit ca motivul a fost presiunea social pozitiva. La scoala s-a creat o gasca de prieteni care toti isi dadeau coate: "Eu am citit 5 carti!", "Eu am citit 7 carti. Te-am intrecut. Hahaha". De aceea, copilul meu ajunsese sa ne care prin librarii, sa cumparam cat mai multe carti. Era visul oricarui parinte!

Ne-am zis – oare ce putem face astfel incat sa pastram momentumul? Oare ce putem face astfel incat sa ajutam sutele de mii de copii din Romania sa citeasca mai mult, sa VREA sa citeasca mai mult. Mai ales ca jumate din liceeni sunt analfabeti functionali, si suntem la coada clasamentelor in Europa la aproape orice legat de educatie. Asa ca am facut aceasta plarforma, pe care am lansat-o in primavara 2017 – site-ul www.kidibot.ro plus aplicatiile mobile de iOS si Android.

Reactiile au fost coplesitoare: parinti cu lacrimi in ochi care au inceput sa ne sune sa ne multumeasca ca le-am schimbat copiii, profesori care ne-au spus ca simt o imbunatatire extraordinara la clasa. Dupa care am inceput sa castigam alte premii. Dupa care am zis: OK, sa nu lasam doar lecturi pe site. Ar trebui sa motivam copiii sa faca si matematica, fizica, chimie, astronomie, etc, etc. Asa ca am deschis platforma pentru toate materiile.

Acum avem copii din peste 20% din scolile din Romania, fara sa mergem efectiv in nicio scoala sa promovam proiectul, nici macar la scoala copiilor nostri.

Intre timp am lansat Kidibot.com pentru USA, unde avem 500 de scoli deja si anul acesta vom mai lansa in cateva tari de prin Europa si Middle East.

Iar in acest an, 2018, am castigat Locul I la Gala Societatii Civile, sectiunea Proiecte pentru tineret. A fost o mega-onoare pentru noi sa stim ca Kidibot a fost cel mai tare proiect facut in Romania in 2017 pentru tineri! Si asta cand era doar cu quizuri de carti, nu avea matematica, fizica, chimie, gramatica, etc.

 

Dezvoltarea platformei

La dezvoltarea tehnica lucram in jur de 7 persoane. La continut lucram sute de persoane – admini, profesori, copii si parinti. Avem in acest moment peste 1.000 de voluntari (in special cadre didactice) care ne ajuta sa facem platforma mai utila pentru copii, pentru profesori si pentru parinti. Adaugam noi si noi functionalitati, ca sa ii tinem pe copii motivati sa citeasca si sa invete in continuare. Nu de alta, dar concurentii nostri sunt fix toate celelalte jocuri video, cu miliarde investite atat in dezvoltare cat si in promovare.

Am tinut seama la dezvoltare de cativa factori: lucrul in echipa - focusul este pe clasa, nu pe individ, deoarece copiii trag dupa ei pe alti copii; accent pe materii - avem cadre didactice care ne spun ce trebuie facut pentru a corespunde cu programa de la scoala; distractie - copiilor trebuie sa le placa sa citeasca si sa invete, nu trebuie sa se plictiseasca NICIODATA, ceea ce e extrem de costisitor :)

Am creat o platforma extrem de complexa, deoarece concurenta noastra numarul 1 sunt toate celelalte jocuri care solicita procent din "ochii copiilor". Minecraft, Clash Royale, Fortnite, etc, etc. Obiectivul acelor jocuri este sa te tina cat mai mult in fata ecranului. Obiectivul nostru este ca dupa ce rezolvi quizuri, sa te trimitem in offline, sa citesti, sa inveti, dupa care sa revii. Oarecum contra-intuitiv, dar se pare ca functioneaza foarte bine.

 

Feature-uri populare

Avem peste 2.200 de quizuri la toate materiile, iar in fiecare zi mai apar altele. Crearea de noi quizuri; autorul castiga puncte pe vecie. Misiunile – copiii intra zilnic sa rezolve cate un quiz aferent unei misiuni (de exemplu, "Armata melcilor zombie"), iar la final au indicii pentru gasirea solutiei. Chatul – pot vorbi colegii de clasa intre ei. KidiSmile-urile – content haios castigat de copiii care raspund corect la quizuri.

Diplomele (de cititor, de voluntar, de implicare sociala) pe care le pot castiga copiii, diplome care atesta ca au citit 25, 50, 100, 250, 500 de carti si care ii vor ajuta la viitoarele CV-uri.

Adeverintele pentru profesori – care ii ajuta la gradatie si, implicit, la salarii mai mari. Sectiunea inspirationala cu 130 de video-uri de VIP-uri care inspira pe copii sa lupte mai departe, sa nu se dea batuti, sa citeasca si sa invete.

Topurile – pe echipe, pe luptatori, pe orase, pe scoli, pe luni, etc. "Patriotismul" local este foarte important pentru copii - faptul ca cei din clasa a III-a C de la Scoala X din Tecuci au rezolvat mai multe quizuri decat clasa a III D din Timisoara e foarte motivational pentru ei.

 

Noile generatii de copii. Dependenta de tehnologie

Atat copiii, cat si adultii devin din ce in ce mai superficiali, iar asta din cauza aglomeratiei crescande cu care ne lovim. Sigur, si noi daca am fi trait copilaria in acesti ani, am fi fost la fel.

Majoritatea copiilor au nenoroc de parinti care nu pot sa se ocupe corect de ei. Din studiile pe care le-am facut, atat in Romania cat si in America, aproximativ 35% din parinti sunt "zombie" - adica au o problema cu copiii lor, dar nu vor sa faca absolut nimic sa o rezolve, nici macar declarativ! Doar 10% din parinti sunt interesati si se implica activ in viata copiilor lor, fiind dispusi la eforturi considerabile ca sa-si motiveze copiii sa citeasca si sa invete.

Cat priveste dependenta de tehnologie, as face o analogie. Stiti expresia "Mananca atat cat ii cere corpul. Stie corpul de ce are nevoie si de aceea mananci cat trebuie". Sigur ca da. De asta obezitatea este uriasa si in crestere, pentru ca o cer corpurile :)

La fel si cu ecranele. Parintii confunda invatarea cu mindless entertainment. Am intalnit numerosi oameni care isi lasa pe copii pe ecrane pentru ca trebuie sa invete, "ca sa fie in rand cu lumea". Dar ecranele sunt extrem de utile, daca sunt folosite CORECT. Daca juniorii se uita la filmulete pe YouTube din care invata ceva util,  invata o limba straina sau isi imbunatatesc abilitatile motrice. 

Copiii trebuie ghidati de catre parinti ce si cum anume sa foloseasca din tehnologie. Cu cat mai putina tehnologie, cu atat mai bine. Oricum, presiunea sociala o sa-i  conduca la asta. Ideal ar fi sa nu fie doar consumatori de tehnologie, cat si creatori - Scratch, Hour Code, C++, Python, Arduino (cu robotei). 

 

Ce dispare

Creierul cauta cea mai scurta cale pana la endorfine. Intotdeauna un creier de copil care a "gustat" din placerile jocurilor pe calculator/telefon, unde prin designul aplicatiei, trebuie musai sa oferi in primele 9 secunde o mica explozie de fericire, un "instant gratification", intotdeauna acel creier va prefera jocul online in loc de joc in natura.

Ca sa iesi afara dureaza mai mult pana obtii placere, cand iesi afara ai riscuri (sa te julesti, sa te respinga ceilalti, sa rada de tine). Asa, in lumea virtuala, totul e facut sa te faca sa te simti perfect. Zero riscuri, 100% placere.

Aici intervine treaba parintelui, care trebuie sa NU ii abandoneze pe copii pe mindless entertainment. Cand vedeti un copil la masa la restaurant cu un ecran in fata, ca respectivul parinte sa isi "cumpere linistea", sa stiti ca acel copil o sa aiba o viata mult mai grea.

Exista o singura metoda educationala care si-a dovedit capacitatea de a schimba in timp copiii in adulti de succes. Una singura. Cautati pe Google "Marshmallow Test". Capacitatea individului de a se abtine la satisfactie imediata pentru o satisfactie mai mare ulterioara. Cei care trec de acest test, ca adulti vor avea venituri mai mari, divorturi mai putine, sanatate mai buna. Iar aceasta capacitate se educa. Daca parintele isi abandoneaza copilul pe jocuri, cum din pacate majoritatea o fac, atunci acel parinte ii va ingreuna viata juniorului.

 

Cum pot fi motivati copiii sa citeasca si sa invete

Prin joaca si distractie – Cand e joaca, copiii invata mult mai mult si cu placere.  Cand se simt bine, copiii sunt relaxati si asimileaza mai rapid

Prin presiune social pozitiva  – Faptul ca prietenii lor trag de ei sa citeasca si sa invete, ca sa-si ajute echipa sa lupte impotriva altor echipe si impotriva Crocobetilor.

Prin disonanta cognitiva – Daca un copil spune altuia ca ii place sa citeasca sau ii place matematica (desi parintii stiu mai bine), creierul lui se va comporta in concordanta.

Prin curiozitate – niciodata nu stii ce se va intampla la urmatorul scroll. Sau maine.

Prin "patriotism" local – "Trebuie sa imi ajut clasa, scoala si localitatea sa creasca cat mai mult!".

Prin cresterea respectului de sine – Parintii, profesorii si prietenii mei vad ce am reusit sa fac. Esti satisfacut cand vezi ca ti-ai depasit limitele si esti apreciat. Pana la urma, ai un profil public, unde se vede cine ce a citit, a invatat, ce insigne a castigat, ce diplome a reusit sa castige. 

Prin lucru in echipa si camaraderie – Noi vs Ei. Echipa noastra versus echipa lor. Echipa noastra versus Crocobeti. Totodata, iti ajuti colegii sa devina mai buni la diversele materii.

Prin implicare sociala – Ajuti copii necunoscuti sa nu mai fie sub influenta nefasta a Crocobetilor. E un sentiment foarte placut. Vezi cum se schimba alti copii, doar pentru ca tu, un alt copil, i-ai motivat sa VREA sa devina mai buni.

Prin satisfactia ca salvezi lumea – Crocobetii ii fac pe oamenii din jurul nostru sa devina mai prosti si mai lenesi. Si faptul ca incepi sa te inconjori de copii care se alatura Miscarii de Rezistenta Anti-Crocobetiana, te face sa nu vrei sa abandonezi. E ca mersul la sala; cand mergi cu cineva, sansele sa te lasi scad dramatic.

Prin premii (carti, laptopuri, smatwatch-uri, kituri de robotica, etc, etc) – Avem concursuri permanent. De exemplu, in septembrie avem 7 concursuri diferite.

Prin satisfactia ca lucrezi pentru viitorul tau – Toate diplomele pe care le castigi, inclusiv cele de voluntariat, te vor ajuta pe tine, copil, sa intri la un liceu mai bun, la o facultate mai buna. Cine se poate lauda ca face voluntariat din clasa I-a? Si demonstrabil, ca a ajutat sute si mii de copii?

Prin inspiratie de la Profesori si experti in Educatie – Avem directori de licee faine care iti spun, tie, copil, sa citesti si sa inveti, ca sa ajungi ceva in viata si, eventual, daca vrei sa intri la liceul respectiv.

Prin exemple pozitive de la 130+ de VIP-uri, oameni faini care le spun copiilor din Romania sa citeasca si sa invete, sa fie ambitiosi, sa nu se dea batuti, sa lupte. Efectiv iti alegi VIP-urile care te intereseaza si le asculti povestea vietii.

 

Ce ii demotiveaza 

Copiii vad ca parintii lor NU citesc. Apoi, presiunea sociala din partea gastii lor este sa faca altceva, sa piarda vremea, sa se joace, sa faca chestii "cool", cu valoare adaugata zero.

Nu prea au modele in viata, oameni faini, care sa le spuna ca secretul succesului tine de munca, determinare si ambitie. Totodata, parintii nu filtreaza (cel putin la inceput) ce ajunge la copii, ba chiar le pun telefonul in mana si sunt fericiti ca juniorii lor stiu sa il butoneze.

 

Promovare

WordofMouth. Si prin prieteni, ca voi, la IQads :) Cu ceva finantare, ajutoare, sponsorizari, etc, am putea face proiecte speciale cu companii, prin care sa schimbam lucruri la nivel national. 95% din toate functionalitatile Kidibot sunt gratuite iar noi venim cu bani de acasa sa sustinem toata hardughia :)

 

Sistemul de educatie

Cred ca toti suntem de vina. Noi suntem problema, pentru ca asteptam "SA SE FACA". Aproape nimeni din tara asta nu se implica civic in nimic, in afara de cativa ciudati, printre care suntem mandri sa ne numaram si noi.

Eu plec de la premiza ca daca nu imi convine ceva, decat sa vociferez, sa fac petitii sau sau dau angry faces pe facebook, sa pun mana sa fac ceva. Si atunci, prin fortele noastre (plus ale prietenilor si voluntarilor), facem lucruri care schimba destine. NOI FACEM. Si ca sa nu imi consum energia vorbind cu negativisti sau oameni prosti, prefer sa ii ajutam pe aceia care gandesc la fel ca noi, care VOR si MERITA sa fie ajutati. Restul? Treaba lor.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related