[Votul companiilor] Elvis Floroiu (Paralela 45): Ideea a plecat de la marketing direct la CEO. In mai putin de 5 minute a fost validata

[Votul companiilor] Elvis Floroiu (Paralela 45): Ideea a plecat de la marketing direct la CEO. In mai putin de 5 minute a fost validata

Cu o saptamana inaintea alegerilor europarlamentare, am incercat sa tinem aici, la IQads, o lista deschisa cu toate companiile care s-au implicat in demersuri de incurajare a votului. Lista crestea precipitat cu fiecare zi si se ramifica (1 si 2), o data cu o frenezie civica nemaintalnita pana acum din partea companiilor private. Acum, dupa ce a trecut entuziasmul unei prezente record la vot, continuam subiectul cu o serie de interviuri in care reprezentantii companiilor explica de ce au decis sa se implice, care au fost reactiile si rezultatele initiativei lor si ce a dus la aceasta schimbare de comunicare din partea brandurilor.

Incepem cu Paralela 45, care a lansat un concurs pentru cei care merg la vot chiar la inceputul lunii mai, desi Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a sesizat Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi Biroul Electoral al Sectorului 5 în legătură acest demers. Compania a mers mai departe, in ciuda sesizarii:

Elvis Floroiu, Digital Marketer Paralela 45 Turism, povesteste din culisele acestui demers: cat de repede s-a concretizat ideea, cum au gestionat hate-ul de Facebook, care au fost efectele sesizarii AEP, de ce e important ca mediul privat sa reactioneze la problemele societatii din care face parte. 

 

Decizia de a incuraja votul

Decizia sa ne implicam a fost destul de usoara. Suntem "recidivisti" in implicarea pe teme sociale si nu numai. Cele mai recente luari de pozitie ca brand au fost la referendumul pentru familie si in campania #șieu.

Ne-am dat seama de la inceput ca alegerile europarlamentare vor fi un subiect fierbinte si ca implicarea va fi totala. Sincer, noi ne asteptam sa fim copiati din prima secunda de colegii din industrie. Probabil de asta la inceputul lunii mai am dat drumu la campanie pe repede-inainte.

Sincer? N-am gandit-o prea mult. I-am dat drumul rapid.

 

Obstacole. Temeri

Cel mai mult am fost ajutati de viteza cu care s-au luat deciziile, chiar daca vorbim de o companie mare, perceputa ca traditionala pana acum cativa ani. Ideea a plecat de la marketing direct la CEO si top management. In mai putin de 5 minute a fost validata de management si in maximum o ora am avut avizul de la juridic. In 2 zile a fost live. Deci, obstacole nu am avut.

Singura temere a fost ca vom fi copiati in prima secunda de colegii din industrie. Desi dupa lansarea ne-am dorit sa fim copiati, asta nu s-a intamplat.

 

Reactii. Surprize

Daca ar fi sa vorbim de un NPS pe campanie, numarul promotorilor a fost impresionant.

O campanie de genul asta e destul de greu de controlat pe Facebook. "Hate"-ul zboara din toate directiile, conturile false se activeaza imediat si toti vor sa deturneze discursul intr-o directie sau alta. Din 9 mai pana pe 27 mai am fost all hands on deck, am monitorizat orice derapaj.

Cred ca cel mai surprins am fost de cat de multi oameni au facut paralela (pun intended :))) cu actiunea unui personaj politic de la un referendum trecut care a fost condamnat pentru initiative similare.

Diferentele erau destul de clare pentru orice persoana cu intentii bune. Dupa cum ma asteptam, conturile erau false si veneau in "stoluri". Toate comentariile suspecte au fost moderate.

 

Participare

Pana la finalul campaniei am fost aproape de 100.000 de participanti. Si cum votul multiplu nu e permis, a trebuit sa eliminam si dublurile. Cifra finala: 92.103.

 

Rezultate

Inca evaluam tot PR-ul gratuit pe care l-am obtinut dupa mediatizare. Ne-a ajutat foarte mult sesizarea facuta de AEP la Parchet si Biroul Electoral Sector 5. Le-am si multumit public dupa ce au dat comunicatul.

Ca impact reachul campaniei noastre a fost de circa 2.000.000, fara share-urile greu de contorizat (printscreenuri lansate pe social media).

A fost o anumita reticenta din partea presei in a prelua comunicatul de presa pentru campanie. Nu stiu de ce, dar unii s-au ferit.

 

Riscuri

Nu am considerat in niciun moment ca avem vreun risc real.

Singura chestie la care ne-am asteptat s-a intamplat. O sesizare pe care i-am lasat pe altii s-o comenteze. Izul politic s-a simtit.

 

Implicarea companiilor

Kudos for all, dar, sincer, s-au miscat greu. Singura explicatie pe care o gasesc pentru viteza asta de reactie e probabil la departamentul juridic. Toate campaniile care s-au desfasurat cred ca au trecut pe la juridic si, probabil, unele acolo s-au si oprit.

Multi au prins curaj si le-au lansat dupa ce am fost atacati noi. Au citit legile citate de baietii care veneau dupa noi si au vazut ca nu e nicio problema acolo. Cred ca a fost prima oara cand firmele romanesti au citit pe indelete legea electorala din Romania. :)) Fara precedent, as putea spune.

Companiile au fost percepute ca niste entitati reci si distante, cu personalitate data din creion in biroul de marketing. Acum s-a vazut ca nu e asa. Au realizat in sfarsit ca tot ce se intampla in Romania le impacteaza direct, iar in acest context, sursa tuturor relelor era neprezentarea la vot.

Cresterea prezentei la vot nu poate decat sa faca bine, nu exista nimic rau in asta. Si nimic penal in asta. :))

 

Pozitia civica

Fie ca o faci din ratiuni civice, fie ca o faci pentru PR, doar fa-o! Oamenii si-au dat seama ca votul lor conteaza cand au vazut cati strigam in cor "Votati!". Ca brand sau companie ai ocazia unica de a directiona o parte din bugetul tau pentru transmiterea unui mesaj care sa ajunga la milioane.

In trecut, s-au bucurat si au strigat "Armata e cu noi". La Europarlamentare a fost o "armata" de branduri.

 

Teama de subiecte controversate

Nu discutam si de ce le e frica? Cred ca acolo e cheia.

Aproape de finalul campaniei, mi-a scris directorul de marketing de la o firma foarte incantat ca s-a aliat si el campaniei. M-am grabit sa-l taguiesc in postarea noastre "AEP 0 – 15 BRANDURI". Imediat dupa mi-a zis sa nu-l taguiesc ca nu vrea controale. Acum ai aflat de ce n-au fost mai multi.

 

Cred ca vine un nou val de comunicatori, poate curajosi, poate inconstienti, dar care reuseste sa faca diferente intr-un fel. Altfel nu-mi explic ce se intampla. O sa ne dam seama peste vreo 5 ani ce s-a intamplat acum.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related