Impresii de la European Communication Summit 2019. "In zilele noastre, rolul companiilor in societate este unul fara precedent"

Impresii de la European Communication Summit 2019. "In zilele noastre, rolul companiilor in societate este unul fara precedent"

Cum spunea si Dorian in articolul anterior referitor la a 13-a editie a European Communication Summit (ECS), incheiat de curand la Berlin, s-au discutat teme majore ale industriei de comunicare de la fake news, la storytelling done right, la rolul comunicarii in zilele noastre. M-am hotarat sa va dau o perspectiva foarte personala asupra acestui eveniment, pentru ca m-a impresionat faptul ca sustenabilitatea si supravietuirea noastra ca specie au fost teme care au aparut recurent in discutiile de la ECS 2019.

 

Binele si sustenabilitatea

M-a bucurat enorm sa vad ca „doing good”, „purpose companies” si sustenabilitatea in toate formele ei sunt teme care nu mai sunt privilegiul si preocuparea unei bule.

De ce spun asta? 
Pentru ca marea majoritate a vorbitorilor au adus in discutie intr-o forma sau alta nevoia comunicatorilor de a se uita mai atent la comportamentul brandurilor vis a vis de societate si nu doar la modul in care acestea comunica.

 

Evolutia activismului

O intrebare la care inca industria nu a gasit raspunsul este pana unde trebuie sa mearga activismul companiilor si unde tragem linie in acest sens, cu atat mai mult cu cat in zilele noastre suntem in acelasi timp martorii si artizanii unor schimbari fundamentale a rolurilor in societate:

a) Indivizii pot aduce azi schimbari in societate pe care in trecut doar companiile aveau forta sa le genereze

b) Companiile pot face lucruri - si le si fac - pe care in trecut doar guvernele le puteau face.

c) „CEO-driven activism” este o relicva a trecutului. Pentru a raspunde dorintelor consumatorului modern, brandurile trebuie sa se uite la a transforma intreaga organizatie intr-una activista, in care angajatii insisi cred in cauza/cauzele adoptate de brand.

Mai mult, pentru un business sustenabil, activismul unui brand trebuie sa ia in calcul nu doar dorintele clientilor sau angajatilor, ci tot ecosistemul companiei (furnizori, parteneri, autoritati, clienti, angajati, etc.)

Aceasta schimbare de paradigma se datoreaza nu in mica masura presiunii pe care consumatorii o exercita asupra companiilor.

Asteptarile acestora, in special ale celor tineri, sunt fundamental diferite de cele ale generatiilor precedente si, astfel, asa cum spunea Laila Pawlak, CEO SingularityU Denmark , ”benefit companies”, acele „benefit corporations”, adica acele companii care au in misiunea lor sa creeze binele public si valoare sustenabila performeaza ca afaceri cu 28% mai bine decat companiile care inca folosesc modelele de business ale trecutului.

Sa nu ne imbatam cu apa rece, nu o sa asistam la schimbare brusca de paradigma in modul in care companiile se raporteaza la profit si modul in care acesta este obtinut, dar asistam la o revolutie de catifea, inceata poate pentru cei nerabdatori, ca mine, dar care va schimba fundamental businessul la nivel mondial.

 

Presiunea schimbarii

S-a vorbit mult despre haosul si presiunea constanta pe care societatea moderna o exercita asupra noastra, a tuturor, intr-o epoca in care totul este accelerat, iar ritmul achizitiilor in domeniul tehnologiei depaseste, de multe ori, puterea de asimilare a societatii.

a) Pentru a face fata, educatia ar trebui sa fie parte integranta a misiunii companiilor pentru ca acestea sa se poata constant adapta acestui mediu in continua schimbare.

b) Un aspect interesant intr-o epoca dominata de social media este faptul ca, pe masura ce intram din ce in ce mai mult intr-o era a social media bazata pe video, noi ca specie inca nu am invatat sa manageriem nici macar efectele pe care le are o social media bazata pe text.

In esenta, la ECS 2019 s-a dovedit ca industria de comunicare se uita din ce in ce mai mult nu doar la instrumentele care pot contribui sa cresterea brandurilor, si in special la rolul de consultant strategic pe care comunicatorii trebuie sa si-l asume, acela de a le calauzi pe un drum pavat cu mai multa transparenta, responsabilitate si dorinta de a contribui la binele general.

 -------------------
Cristina Hanganu este Director de Comunicare & CSR in cadrul Lidl Romania.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related