În spatele primei ediții CreateAthon – un maraton de soluții dinspre creativi către ONG-uri

În spatele primei ediții CreateAthon – un maraton de soluții dinspre creativi către ONG-uri

După niște ani petrecuți prin agenții, Cătălin Dinu și Valentin Georgescu au devenit freelanceri și, mai apoi, antreprenori. Realizând că sectorul non-profit are o nevoie reală pe partea de promovare, dar și că abordările în comunicare la nivel de ONG au un specific propriu, Cătălin și Valentin au decis să răspundă cu o agenție concentrată exclusiv în zona asta.

Așa a apărut 2doGood și, ceva mai târziu, propriul ONG asociat, Centrul de Resurse în Comunicare, o asociație creată pentru a sprijini inclusiv ONG-urile care nu își permit servicii de comunicare profesioniste. Iar un prim proiect amplu al fundației este organizarea ediției locale CreateAthon, un eveniment de 24 de ore în care 60 de creativi profesioniști vor dezvolta soluții de branding și comunicare pentru 10 ONG-uri, desfășurat pe 25 octombrie. 

La fața locului, echipele vor lucra pe baza unor briefuri de creație stabilite în prealabil, iar în paralel ONG-urile selectate vor participa la un training dedicat folosirii tool-urilor dezvoltate la eveniment. Scopul este de a mijloci abordări sustenabile ale căror rezultate să fie monitorizate și anunțate în cadrul CreateAthon #2.

Înscrierile pentru ONG-uri se încheie pe 30 iunie, iar cele pentru voluntari vor rămâne deschise pe tot parcursul verii; echipe din partea Conan PR și Rogalski Damaschin sunt deja înscrise.

Povestea din spatele evenimentului cu origini în Statele Unite, în cele ce urmează.

 

 

Cu pornire de la agenția 2doGood

2doGood s-a născut din dorința comună a 2 freelanceri – Valentin și cu mine, de a lucra cu sectorul ONG din România. Amândoi aveam background de agenție, PR sau digital, dar ne regăseam cel mai bine în proiecte de social good.

Am fost convins că asta vreau să fac când am lucrat pentru lansarea programului „Telefonul Vârstnicului” de la Fundația Regală Margareta a României. Atunci am înțeles cum trebuie să adaptezi tot ce înseamnă advertising pentru sectorul non-profit și tot atunci am văzut că nu există agenții accesibile pentru ONG-uri, ci doar inițiative pro-bono punctuale din partea agențiilor mari.

Așa că, împreună cu Vali, am lansat timid 2doGood și am văzut că nevoia pe care o identificaserăm era reală. Și astăzi suntem în aceeași formulă, alături de colaboratorii pe care îi avem pentru proiecte specifice.

 

Portofoliul de clienți

În ultimii 3 ani am lucrat cu cel puțin 20 de organizații neguvernamentale din România, în proiecte de comunicare, branding sau de organizare de evenimente. De la început și până acum am lucrat cu ONG-uri importante de la noi, precum Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile, Fundația Regală Margareta a României, Greenpeace România, Fundația PACT, Europuls, Asociația Niciodată Singur sau ViitorPlus, dar și cu organizații mai mici.

 

De asemenea, ne bucurăm că am reușit că fim unul dintre principalii furnizori de servicii de design pentru mai multe agenții ale Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare, incluzând SUA, Rusia, Turcia sau Serbia sau că suntem agenția care a dezvoltat conceptul „În Stare de Bine”, programul de finanțare de 1 milion de euro pentru ONG-uri de la Kaufland România.

Cumva, în cei 3 ani, am adoptat provocarea după care funcționează orice client 2doGood: să faci cât mai mult și cât mai bine cu resurse limitate. Apoi, în orice acțiune pe care o facem, ne gândim la beneficiarii fiecărei organizații și cum schimbă acțiunea noastră viețile lor, chiar dacă vorbim de mai mulți voluntari pentru cauză, de un impact mai mare în comunitate sau de fonduri pentru programe.

 

Propriul ONG: Centrul de Resurse în Comunicare

Centrul de Resurse în Comunicare e o idee pe care o avem încă din primul an de 2doGood, ca modalitate de a putea ajuta și ONG-urile care nu își pot permite financiar servicii de comunicare profesioniste. Nașterea efectivă s-a petrecut dintr-o întâmplare fericită.

Anul trecut, am fost invitați la un workshop, împreună cu Dana Gonț, și am vorbit în același panel despre comunicarea eficientă pentru ONG-uri. Lucraserăm împreună la câteva evenimente, ne știam, dar acela a fost momentul în care am făcut click și am zis „this is the team, hai să facem treabă!”.

Ne pregătiserăm pentru workshop cu niște teme pe care noi le-am considerat relevante, dar acolo am văzut că nevoia de informație și de implicare e mult mai mare și educarea oamenilor din ONG trebuie să înceapă cu noțiunile de bază.

Ne-am dat seama că, într-un context mai amplu, societății civile de la noi îi lipsește această piesă importantă din puzzle. Sunt mii de organizații care schimbă România în fiecare zi, fiecare în părticica ei, dar nu știe nimeni despre ele. Și de aici se naște o importantă problemă de sustenabilitate: cele mai multe ONG-uri lucrează pe finanțări sau programe de granturi, iar când banii se termină, de cele mai multe ori, moare și proiectul.

Aici vrem să intervenim noi: să mobilizăm resurse care să învețe ONG-urile cum să supraviețuiască și să crească responsabil și sustenabil, atât la nivel de proiect, cât și la nivel de organizație. Ne dorim ca intervenția asta să capete forme diverse, de la evenimente, cum e CreateAthon, workshop-uri constante, intervenții personalizate sau o platforma de resurse pe dezvoltare organizațională de comunicare.

 

 

Percepția sectorului ONG asupra comunicării

Încă de când am început să lucrăm cu ONG-urile din România, am înțeles că în acest sector, orice se face cu multă pasiune. Oamenii din organizații se chinuie și reușesc în fiecare zi să facă foarte multe cu foarte puține resurse, iar de cele mai multe ori, resursele se termină înainte de a ajunge la capitolul comunicare.

Ceea ce noi explicăm cu fiecare ocazie este să răspundem la întrebările „De ce e nevoie să comunicăm?” și „De ce e nevoie să comunicăm constant?”. Probleme sunt multe, dar ca să începem să le rezolvăm de undeva, ONG-urile trebuie să învețe să comunice constant și pe înțelesul tuturor, chiar dacă o fac cu resurse limitate.  

Comunicarea constantă le va asigura ușor-ușor sustenabilitatea, oamenii și companiile vor începe să audă de ele și așa vor câștiga mai mulți susținători.

 

CreateAthon #1 în România

Ne plac foarte mult comunitățile și credem în puterea lor de a se mobiliza. Încă de la început, am vrut să strângem o comunitate mare de creativi pe care să o aducem aproape de cauzele sociale.

Din dorința de a crea un eveniment de impact asupra comunității ONG-urilor din România, am luat legătura cu inițiatorii CreateAthon, despre care știam că fac lucruri minunate pentru organizațiile din SUA și Canada. Inițiativa noastră a fost primită cu foarte mare căldură și excitement de colegii din State, ținem constant legătura și ne ajută cu orice.

Dar toate acestea nu s-ar fi putut întâmpla fără implicarea Kaufland România, susținător principal al evenimentului, care ajută constant organizațiile din România nu doar prin programe de finanțare, ci și prin transfer de cunoștințe pentru dezvoltarea strategiei de comunicare și a culturii organizaționale.

Interesant a fost să adaptăm conceptul american la realitatea ONG-urilor din România, de la formularul de înscriere până la realitatea nevoilor efective ale sectorului neguvernamental.

 

Cum comunicați evenimentul catre ONG-uri și voluntari?

Din nou, pentru promovarea CreateAthon România am apelat la comunitate și la puterea ei de a mobiliza. În 3 ani de 2doGood am strâns alături oameni și organizații care vor să facă bine și acum i-am activat. Pentru ONG-uri, am mers către federații și organizații comunitare care au diseminat informația, iar pentru voluntarii creativi, ne-am mobilizat colegii și agențiile prietene.

De asemenea, am mers către parteneri media 100% relevanți, ȘtiriONG pentru organizații și IQads pentru creativi - mulțumim! :)

Înscrierile sunt deschise în continuare, aici pentru ONG-uri și aici pentru creativi. Ne bucurăm că se înscriu organizații din mediul rural sau din orașe mici care au mare nevoie de servicii de comunicare, semn că informația a ajuns unde trebuie.

De partea cealaltă, Conan PR și Rogalski Damaschin Public Relations au confirmat că vor avea echipe de creativi la CreateAthon.

 

Delimitarea: 10 ONG-uri, 60 de creativi participanți

Mai întâi vom alege cele 10 organizații pentru CreateAthon. Criteriile sunt foarte simple și deliberarea se va face în funcție de nevoile organizației, de modul în care va asigura sustenabilitatea lucrurilor create și de schimbarea pe care noi o putem face în 24 de ore. Ne dorim să avem cu adevărat impact în existența lor.

Avem un juriu format din creativi, specialiști ONG și specialiști CSR de la Kaufland România. După ce avem cele 10 organizații, vom stabili echipele de lucru, în funcție de specialiștii de care cauza are nevoie.

 

Etapa realizării briefurilor de creație

Vor exista 2 momente de briefing. În primă fază, echipa CreateAthon va avea întâlniri cu fiecare ONG pentru a identifica nevoile de comunicare. Ne dorim foarte mult ca aceste nevoi să fie identificate corect și asta credem că e cea mai mare provocare. Apoi, după ce echipele de voluntari creativi sunt formate în funcție de acele nevoi, ne vom reuni cu toții, de câte ori e nevoie, ca să definitivăm briefurile de creație.

Ni se pare important ca echipele să intre în cele 24 de ore de maraton cunoscând foarte bine activitatea ONG-urilor pentru a putea livra fix ce trebuie.

 

Efectele soluțiilor dezvoltate în cadrul CreateAthon

Vrem ca la ediția din 2020 să arătăm schimbări relevante în viața acestor 10 ONG-uri, fie că vorbim despre o creștere a veniturilor anuale, de mai mulți voluntari pentru cauză sau de o vizibilitate mai mare în comunitate.

Ne dorim ca intervenția să fie sustenabilă și de aceea, în timp ce voluntarii creativi vor fi la CreateAthon, cele 10 organizații vor participa la un training intensiv despre cum să folosească eficient tool-urile, strategiile și produsele pe care noi le vom oferi.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Subiecte

Sectiune



Related