[Trenduri 2020] Vadim Cușnir: Reach-ul organic va dispărea. Au venit vremurile în care trebuie să plătim pentru atenția oamenilor

[Trenduri 2020] Vadim Cușnir: Reach-ul organic va dispărea. Au venit vremurile în care trebuie să plătim pentru atenția oamenilor

Nu ne sperie gândul că viitorul se află în mâinile digitalului. Aici e loc pentru toți oamenii de talent. Dar oare cum ar arăta IQads în formă tipărită? Nu știm. „Trăim online și asta ne ocupă tot timpul”, vorba lui Vadim Cușnir, fondator Agenție Vie și Community Leader la Social Media în Culise. Cu el continuăm seria „previziunilor” pentru 2020, în materie de trenduri.

„Dacă nu ești online, nu exiști; mai mult conținut creativ și cheltuirea bugetelor cu tâlc; comunitățile, podcasturile, conținutul video rămân în trend și în acest an” – așa ar arăta un foarte scurt rezumat al celor povestite de Vadim. Mai departe, detaliat și cu multă analiză așa cum îi place lui Vadim Cușnir, în continuarea Trendurilor 2020.

 

2019

Încă n-am întâlnit un om care să spună că 2019 a fost un an ușor. A fost un an interesant, plin de încercări, care mai mult semănau a terenuri cu baricade și ringuri de gheață. A fost mai greu pentru cei care nu știau a patina. Pentru mine a fost un an al schimbărilor, anul în care m-am mutat de cealaltă parte a Prutului și am deschis propria agenție de performance marketing în București. Un an în care am învățat și am crescut.

 

Digitalul

E ca Hoțul de cărți. Dacă intri în el, nu mai vrei să ieși. Exact ca personajul lui Zusak care nu știa literele, iar odată ce le învață, nu se mai poate opri din citit.

Digitalul își face loc cu coatele. Și învinge tot mai mult teren. Surprinzător? Nu, deloc. E clar ca bună ziua că Digital marketing = viitor. 2019 va lasă în urmă toate afacerile care încă sperau să iasă la mal fără promovare în online. Azi, dacă nu ești în online, nu exiști. Pentru că toți suntem cu telefoanele în mână și cu Internetul în cap. Trăim online și asta ne ocupă tot timpul.

 

Rămân în 2020

Podcasturile. A crescut mult interesul față de ele în 2019 în România. E un trend care va căpăta tot mai multă popularitate în 2020. Cum se explică tendința? Poate se trage de la audiobooks, poate, de la tot mai mult timp petrecut prin metrou cu căștile în urechi, poate, din încercările de a combina utilul cu plăcutul, poate, din setea pentru autoeducație. Cert este că e un lucru bun. Văd tot mai mult conținut nișat, personalizat. Iar asta înseamnă că fiecare are de unde alege, după propriile interese. De aici, cred că tot mai mulți creatori de conținut, influenceri din diverse domenii se vor dedica acestei direcții. E o zonă care va aduce venit, dar și public. 

Conținutul video. Am văzut deja în 2019 preferința utilizatorilor pentru video. Mai cu seamă, asta se simte în rândul tinerilor care, cu milioanele în toată lumea, aleg Tik Tok. Popularitatea video-urilor va crește și se va confirma. Aici urmărim ceva asemănător cu podcasturile. Conținutul video devine tot mai nișat, mai personalizat. Fiecare selectează ceea ce îl captează, conținutul care i se pare de valoare, atât pe partea distractivă, cât și cea educativă. Un bun exemplu aici sunt tutorialele video. Îți ia mai puțin timp și energie să privești un video, decât să citești o carte. Ne-am lenevit? Poate. Pe de o parte, stilul de viață ne impune asemenea preferințe, pe de altă parte, observăm că au început să producă video-uri oameni de valoare, cei care au ce împărtăși, inclusiv din experiență, și atunci chiar e păcat să nu-i urmărești. Youtube e viu. Ba mai mult, în 2020 va fi mai viu ca niciodată. Eu, spre exemplu, am început mai activ să public conținut video pe canalele Youtube a Comunității Social Media în Culise, precum și pe canalul Agenției vie:

 

Comunitățile. Acestea vor crește și se vor consolida. De ce zic asta? Din cele 2 tendințe pe care le-am urmărit până acum: diversificarea și nișarea conținutului. Oamenii sunt tot mai puțin predispuși să piardă timpul consumând conținut ieftin. Astfel, e normal ca persoanele cu aceleași interese să formeze grupuri, comunități în care să împărtășească content de valoare, segmentat. Această tendință a confirmat-o și Facebook. Presimt că vine ceva și mai interesant din partea lor în sprijinul comunităților. Să vedem.

 

Ce va pleca?

Reach-ul organic. Au venit vremurile în care trebuie să plătim tot mai mult pentru atenția oamenilor. E complicat să captezi omul, să-l oprești din mers, dar și mai complicat este să-l faci să cumpere. În social media era demult necesară această schimbare. Prea multe postări fără rost, fără vreo valoare. E timpul să facem curat prin pagini și să arătăm cât de creativi putem fi.

Cel mai interesant e că acest lucru a venit natural, din preferințele utilizatorilor. În online, am devenit ca niște copii răzgâiați din supermarket: jucăria asta am cumpărat-o ieri, pe asta o are colegul de la grădi, iar eu am chef de altceva, nou și interesant. Conținutul calitativ costă, dar aceste tarife ne și motivează să producem ceva mai bun, dincolo de banalități.

 

Trenduri 2020

Dezvoltarea comunităților. Am mai spus-o și chiar cred în asta. Comunitățile înseamnă putere. În următorii ani, Facebook va pune accent tot mai mare anume pe comunități. Vom descoperi grupuri noi, tot mai diverse și mai interesante. La ce și de ce sunt bune ele? Pe de o parte - pentru conținutul de valoare pe care îl primesc și împărtășesc membrii, pe de altă parte - pentru posibilitatea brandurilor de a crea și susține propriile grupuri prin care să ghideze și controleze preferințele consumatorilor. În 2020, grupurile vor renaște și vor aduce valoare.

 

Personal branding

În ultimul timp, ne interesează tot mai mult oamenii. Fețele noi care apar din spatele brandurilor și prind glas. Aici, iarăși, își spune cuvântul segmentarea și setea de conținut tot mai nișat: ies în față oamenii care au un cuvânt de spus, care aduc valoare și pe care oamenii vor să-i asculte. Simt că se va investi tot mai mult în această direcție.

 

Influencer marketing

Oamenii sunt tot mai greu de convins. Dar e și mai greu să le vinzi ceva. Ziceam că nu prea ne aruncăm în vânt după orice bucată de text postată pe Facebook. Vrem ceva mai bun, mai interesant. Și în aceste circumstanțe, tu, antreprenorul, cum faci vânzări? Prin influenceri. Prin oamenii care se lasă ascultați și pe care oamenii vor să-i asculte. Iar aici e foarte importantă strategia. O colaborare artificială „se simte”. Atunci când vrei să-i bagi clientului pe gât produsul tău cu orice preț - n-o să reușești. În colaborarea cu influencerii, vânzările trebuie să vină în mod firesc, „nesilite de nimeni”.

 

GDPR

Odată cu extinderea afacerilor în online, preocupările pentru protecția datelor personale cresc. Și acesta e un lucru bun atât pentru antreprenori, cât și pentru clienți: oamenii sunt mai predispuși să cumpere atunci când se simt în siguranță. E și normal că și tu, ca antreprenor, ai de câștigat din asta. Mai multă credibilitate = mai multe vânzări. Din păcate, multă lume însă nu înțelege acest lucru. Iar singura metodă de a învăța antreprenorii să lucreze corect cu bazele de date și să-și respecte clienții sunt amenzile. Și presimt că în 2020 vom auzi de amenzi tot mai des.

Știați, de exemplu, că 61% dintre clienți nu-și finalizează cumpărătura în online din simplul motiv că nu văd pe acea pagină un logo de încredere? Ar trebui să ne pună pe gânduri acest lucru, nu?

 

Evoluția pieții

Digital = viitor. Revin la această afirmație. Ce înseamnă asta? Că va crește nișa e-commerce, tot mai multe afaceri vor ieși în online să-și vândă produsele. Ce mă face să cred asta? Cifrele. Se preconizează ca în 2020 cifra clienților online va ajunge până la 2,1 miliarde, comparativ cu 1,66 miliarde în 2016. Tot mai multă lume alege să cumpere online. Mai mult, crește numărul cumpărăturilor efectuate de pe smartphone. La fel, tot mai mulți antreprenori decid să iasă cu produsele/serviciile sale online și asta bucură. Concurența crește calitatea, atât pe partea de producție, cât și de promovare.

 

Bugetele vor crește

E și normal. Crește interesul față de promovarea în online, clienții devin tot mai selectivi, iar afacerile se extind, tot mai mult pe Internet. De aceea, place antreprenorilor sau nu, dar pentru un rezultat bun va trebui să scoată mai mulți bani din buzunar. Creșterea bugetelor se va datora mai multor factori: pe de o parte, e vorba de investiții tot mai mari în crearea unui conținut de valoare pentru promovarea afacerii, pe de altă parte - e nevoie de acoperit tot mai multe canale online pentru a ajunge la un număr cât mai mare de oameni. Iar așa cum rețelele sociale cresc, se extind și înăspresc condițiile de promovare pentru paginile Business, să nu ne mai așteptăm la căi simple de atragere a clienților cu bugete modeste.

 

Concluzii și sfaturi

Să urmărim comportamentul oamenilor în online. Să fim atenți la preferințele clienților: ce fel de conținut consumă? Ce îi atrage mai mult? Ce - mai puțin? Să urmărim specificul fiecărui canal de promovare online: rețele sociale, magazin online, landing page și să simplificăm, la maxim, procesul de cumpărare. Mai mult efort pentru crearea unui conținut unic și atractiv, care să aducă clientul pe pagina de cumpărare.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Oameni

Sectiune



Branded


Related