[Start in creatie] Petra Martin: Încerc să nu bat în cuie principii de design. Definiția mea pentru creativitate se schimbă de la o zi la alta

[Start in creatie] Petra Martin: Încerc să nu bat în cuie principii de design. Definiția mea pentru creativitate se schimbă de la o zi la alta

Știa că e mult de lucru in publicitate și că trebuie să lucrezi rapid. Petra Martin a descoperit repede că e și mai mult de lucru și că trebuie să lucrezi și mai rapid. Când s-a angajat la Next Advertising credea că o să facă multe afișe, flyere, ”chestii din astea”, și cam atât. A descoperit între timp că are posibilitatea să facă și lucruri tari, că se poate îndepărta de genul ăla de publicitate care ne enervează pe toți, care îți bagă produse pe gât. Spune că nu iese întotdeauna, dar dacă reușești merită, chiar ai posibilitatea de a schimba lucruri. Petra a absolvit Grafica la UNarte, de unde s-a ales cu teorie. Multă teorie.

”Nu pot spune că facultatea m-a pregătit neapărat pentru ce urma să se-ntâmple după absolvire. Am prins din mers.”

Începem o nouă serie în IQads, dedicată tinerilor copywriteri și art directori. Povestim cu Petra despre cum se transformă panica primirii unui brief în rutina de zi cu zi, despre inspirație de la David Lynch și despre prima vizită pe un platou de filmare.

 

Prima întalnire cu publicitatea

Prima întâlnire a avut loc, probabil, când eram foarte mică. Publicitatea e peste tot, e și greu să n-ai contact cu ea – fie că vrei sau nu.

A fost vorba de dorința de lucru într-un domeniu care să continue cumva facultatea terminată, un domeniu ancorat în vizual adică. Și pe urmă, dând din una în alta și încercând diverse, am ajuns aici.

 

Primul job

Nu am avut parte deloc de căutări în domeniul ăsta. Am aflat că Next își caută art de la o fostă colegă de facultate care lucrează aici și știam că îi place mult. Eu voiam să îmi schimb jobul, mi-a plăcut ideea de art direction, am venit la interviu, mi-a plăcut și mie, și cam aia a fost. Dacă ar fi să mă refer la interviuri în general, singurul sfat pe care îl am ar fi să vorbești liber, fără să planifici vreun discurs. Mie mi s-a părut mereu mai ok așa, chit că mă bâlbâi și par „neprofi”. Cred că e bine ca oamenii să vadă cum ești tu de fapt, mai ales într-un domeniu de genul.

 

Studiile

Am terminat Grafica la UNArte. E o facultate destul de mult bazată pe teorie. Când vine vorba de pus în practică, trebuie să înveți să te descurci singur în mare parte. Sunt sigură că m-a ajutat și teoria aia, dar nu pot spune că facultatea m-a pregătit neapărat pentru ce urma să se-ntâmple după absolvire. Am prins din mers.

 

Primul proiect 

Niște afișe pentru un brand de vopsea – trebuia doar să plasez un packshot pe podeaua unei camere. Se pune? 

 

Primele greșeli

Probabil panica. Mă panicam destul de rău atunci când primeam un brief.

 

Provocările

Tot panica mai sus menționată, deadline-urile strânse. Doar că acum încerc să țin asta sub control. Uneori îmi iese, alteori nu, dar per total cred că am învățat să lucrez un pic mai organizat, iar asta mă ajută peste tot.

 

Stilul tău de desenat

Nu cred că am un stil anume, sau cel puțin încerc să nu. Îmi place să lucrez în orice mediu. În ultimul an am încercat să desenez mai mult digital, cu tableta. Rezultatul final depinde foarte tare de proiect, mesaj și mulți alți factori, deci încerc să nu bat în cuie principii de design.

 

Lipsa de idei

E destul de greu, mai ales atunci când sunt foarte obosită sau stresată. Dar, în general, încerc să fac research despre artiști/designeri care îmi plac, să citesc, să văd filme, să ascult muzică… Chestiile astea mă relaxează și mă ajută să gândesc liber. Uneori e foarte bună o pauză în care să nu fac nimic.

 

Mentori & inspirație

Lucrurile menționate mai sus, adică tot ce ține de artă, în mare. O sursă importantă de inspirație ar fi David Lynch, care m-a marcat când eram mai mică și a rămas acolo, într-un loc important. Alte exemple ar mai fi Kate Bush, David Hockney, Marina Abramovic, Peter Gabriel și mulți alții.

Un proiect preferat

Cel mai amplu proiect pe care l-am lucrat recent cu echipa a fost o campanie pentru brandul de vopsea Oskar. A fost  o experiență tare pentru mine.  Am mers prima dată pe platou și am văzut cum se filmează un spot, câte lucruri presupune, cât timp.

 

Creativitatea

Definiția mea pentru creativitate se schimbă de la o zi la alta.

 

Generația ta

Diferențele dintre generații nu mi se pare că-s chiar așa de mari. Adică, sigur, ne mai scapă un „ok, boomer”, dar per total eu aș zice că suntem destul de asemănători. E și domeniul de așa natură, oamenii sunt un pic mai deschiși, mai puțin rigizi.

 

Top 3 reclame

N-am un top, astea-s primele care îmi vin în minte acum: Buenos Aires Independent Film Festival – Clarence; Sony Bravia – Bouncy Balls; John Lewis – Monty the Penguin.

 

Nivelul reclamelor din România

Îmi place când publicitatea reușește să se îndepărteze de clișee și să se apropie mai mult de sinceritate, să zică niște lucruri adevărate care chiar au potențialul de a schimba ceva. Momentan, în România am văzut să se întâmple destul de rar asumarea asta completă. E ok într-un fel, înseamnă că e loc de mai bine și de făcut chestii tari pe viitor.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related