#TheSelfieTalk: căutarea fără de sfârșit a frumuseții

#TheSelfieTalk: căutarea fără de sfârșit a frumuseții

Zilele trecute, o reclamă ne-a oprit puțin din mersul obișnuit prin feed. Iată că publicitatea mai poate face asta încă. Foarte share-uit și comentat, Reverse Selfie, spotul Dove, realizat de Ogilvy, pornește o conversație serioasă despre viețile noastre duse în online și, mai ales, cum vor găsi noile generații echilibrul între filtre, frumusețe și traiul virtual. Aici, la IQads, spotul a dat naștere la opinii diferite. Așa că Bianca și Ruxandra comentează mai jos: cu machiaj sau fără machiaj?

Ruxandra: Sunt una dintre acele persoane care nu folosește niciodată makeup. Rareori face selfie-uri. Are o bună stimă de sine. Pur și simplu refuz să mă compar cu alții sau să mă pedepsesc dur pentru ceea ce corpul sau mintea mea nu au putut realiza. Sunt o ființă offline. În adolescență, nu exista nicio posibilitate de a mă ascunde în spatele unei aplicații. Sau de a mă îmbunătăți, dacă vrem să vedem lucrurile din această perspectivă. Fotografiile cu telefonul erau, de departe, mai urâte decât realitatea :)) deci nu exista nicio cale de a falsifica lucrurile. Frumusețea era ce făceam eu din ea, iar decizia mea a fost să fiu suficient de puternică încât să nu las pe nimeni altcineva să mă definească. În liceu, aveam acest profesor de matematică învechit și îngust, care ne spunea obsesiv “folosiți machiajul atunci când o să aveți ceva de ascuns… nu acum, când înfloriți”. Oricât de obtuză ar fi fost intervenția lui, mi-aș dori ca lucrurile să fie așa.

În timp ce alte campanii din categorie se folosesc exact de vanitate pentru a-și convinge targetul, spotul “Reverse selfie” al lui Dove - parte a campaniei “The Dove Self-Esteem Project”, realizată de Ogilvy - îsi asumă misiunea socială: e un warning sign asupra riscurilor supraexpunerii la social media, care ne pervertesc copilăria/adolescenția/viația.

Aș vrea să fiu de acord cu ei și cu ideea că putem inversa procesul, dar nu cred că este posibil. Aplicațiile sunt machiaj social. Trăim online și asta nu mai este un factor extern. Mă face să mă gândesc la Bethany, unul dintre personajele genialei mini-serii BBC Years and Years și la obsesia ei pentru transumanism. Sau la Upload, o altă serie care se joacă cu ideea că ne-am putea încărca conștiința într-o lume virtuală, după moarte. Gândul de a trăi veșnic, frumoși, în interiorul web-ului, nu mai este atât de imposibil. Și suntem atrași, ușor-ușor, în această lume cu cel mai simplu truc: vanitatea, visul de a fi mai buni.

BiancaMă dau cu ruj în nuanțe aprinse și mă asigur că depășesc puțin conturul lor natural, îmi aleg cu grijă ținuta care să semene cât mai mult cu cea a modelelor de pe Instagram și am grijă că părul meu să nu aibă niciun fir rebel. Cu toate astea, când mă privesc în oglindă îmi spun că am nasul prea mare, buzele prea subțiri și picioarele prea groase. Accentul e mereu pe „nu suficient”: de frumoasă, de interesantă, de slabă. Sau, din contră, accentul cade pe „prea”: prea înaltă, prea grasă, prea diferită. Aveam 13 ani și deja îmi asumasem că modul în care ar trebui să fiu, să mă port și să arăt nu are nicio legătură cu cine eram de fapt. Ia scenariul ăsta și multiplică-l de suficient de multe ori încât să ajungă pentru cele 80% dintre fetele care până la vârsta de 13 ani își modifică pozele respectând coordonatele impuse de societate atunci când vine vorba de ce e considerat a fi atractiv. 

Dove, cunoscut pentru inițiativele de a crea awareness asupra modului în care standardele toxice de frumusețe afectează stima de sine a femeilor, a lansat un nou spot care abordează problema așteptărilor nerealiste pe care le creează social media prin presiunea pe care o pune asupra unui segment de vârstă vulnerabil.  

Întregul proces de obținere al selfie-ului perfect este descompus în mod invers, surprinzând cum normalizarea editării excesive a pozelor standardizează conceptul de frumusețe și le transmite tinerelor ideea că trebuie să se distorsioneze pentru a se încadra în această matrice fixă. Și așa, ele încep the never ending journey în căutarea acelui “mai”: mai frumoasă, mai atrăgătoare, mai capabilă, mereu mai mult decât este deja. 

Astfel, Dove oferă tuturor celor ce privesc reclama o invitație la discuție: cum facem să creștem o generație de fete care să știe că singurul lucru pe care trebuie cu adevărat să îl facă pentru a fi frumoase este să fie ele însele? 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Ogilvy Group România

Ogilvy România, parte din rețeaua internațională Ogilvy, este o companie WPP, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume (NASDAQ:WPPGY). Pe piața locală, Ogilvy creează platforme de comunicare,... vezi detalii »

Branduri

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related