Cum a strâns poezia cu gaura din ciorap peste 238K de vizualizări pe TikTok

Cum a strâns poezia cu gaura din ciorap peste 238K de vizualizări pe TikTok

Cum adică ore de limba română pe Tik Tok? Așa bine. Cu imaginație, creativitate și dorința de a ajunge la copii și adolescenți, acolo unde sunt ei. Andra Cărbunaru povestește mai jos experiența ei de a face educație altfel online.

 

Cum se privește sistemul din afară

Cum adică ore de limba română pe TikTok și Youtube? Păi... nu era vorba că elevii trebuie să stea în bancă și să copieze de pe tablă sau să învețe comentarii cap-coadă? Da, era vorba... acum 20 de ani, când te bucurai să primești un telefon Alcatel cu butoane și aplaudai că ai credit pentru câteva SMS-uri din banii de alocație.

În 2021 copiii au telefonul lipit de mână, au internet nelimitat și socializează prin mesaje chiar dacă sunt unul lângă celălalt pe aceeași bancă. Știi ce zic, nu? O fi bine? O fi rău? Nici nu trebuie să fie într-un anumit fel pentru că important, credem noi, e să fim lângă ei, cu ei, atenți la ei. Apropo... știi cum se dă examenul de evaluare națională (ex capacitate) în 2021?

Elevii nu mai învață comentarii, ci trebuie să își spună, ÎN SFÂRȘIT, părerea, să facă legături între ce au citit și textele din fișele de lucru, să aducă întâmplări din experiența personală pe foaia de examen. Așa că am apărut noi, Măriuca și Andra, un jurnalist și un om de comunicare în agenție și mai apoi în corporație, dornice să privim SISTEMUL din afara lui și să participăm la digitalizarea educației în cel mai firesc mod posibil: pornind de la copii.

 

Educație pe TikTok? Ooo, nu!

E cineva care nu a auzit de TikTok? Să recunoaștem, e pe val dintr-o mulțime de motive: curiozitate, divertisment, prea mult timp liber, Dar ce zici de... educație dincolo de orice brief de agenție? Educație într-o formă relaxată pentru branduri care vor să fie aproape de publicul lor. Iată de ce am apărut noi: a_fost_odata pe TikTok și A fost odată pe Youtube.

La începutul anului ne-am propus să filmăm 12 clipuri care să îi determine pe elevi să învețe mai relaxat pentru examenul de limba și literatura română, iar pe profesori să îi „salveze” de încurcătura orelor online care au căzut pe capul lor în pandemie. L-am luat în povestea noastră și pe profesorul Bogdan Rațiu pe care elevii din Târgu Mureș îl îndrăgesc mult, iar el a făcut treaba serioasă (sincronizarea cu Programa, fișe de lucru, idei și concepte-ancoră etc.) iar noi (Andra și Măriuca – sau „fetele cu poveștile” cum ni se spune adesea) am privit acest proiect detașat, relaxat și creativ. Am tras aer în piept, am deschis un cont pe TikTok și am început să publicăm multe clipuri AȘA CUM NE PLACE NOUĂ și cum ne-am fi dorit să ne fi fost explicat nouă în școală.

Așa a apărut primul clip despre Cum să faci un rezumat pe care l-am filmat pe strada cu cele mai multe lucrări de street art și grafitti din București care ne-a adus peste 100K views în câteva ore. Și atunci ne-am zis: e clar că facem o treabă bună, hai să continuăm! Așa că am explicat tiparele textuale cu o rețetă de castraveți murați, poezia cu un text despre o gaură în ciorap, greșelile de scriere cu mici scenete amuzante filmate în sufragerie sau în parc. Cine ar fi crezut că vom trăi momentul în care să spunem că pe Facebook au rămas doar oamenii din „generația Alcatel” și că tinerețea se va muta pe TikTok?

Deși răspundem zilnic la mesaje, fiecare resetare de oră ne aduce engagement nou pentru că TikTok este despre reacție imediată și spontană. Aruncă o privire pe clipul despre caracterizarea de personaj, măcar de curiozitate, și o să vezi că sunt peste 1200 de mesaje cu oameni care au ghicit cine e instalatorul mustacios care salvează prințese. Ca să nu zic că am avut și cel mai bun motiv de stat în fața rafturilor cu ciocolată: 2 clipuri simpatice în care ronțăim pentru a ilustra Ce sunt sinonimele și Cum se compară două texte.

Da, se poate face educație și pe TikTok, în ciuda părerii generale că această rețea de socializare este doar pentru divertisment. Știi cum? Cu relaxare și creativitate, sub hashtag-uri educative, departe de manele și dansuri dubioase.

 

Grafitti și gaura din ciorap

Creativii din agenții o să vadă de la o poștă că toate clipurile noastre au concept, chiar dacă TikTok e despre postare imediată, mai puțin prelucrată. Știți voi, momentul acela când faci brainstorming cu echipa și cauți insight-urile, definești contextul și obiectivele pentru ca, mai apoi, să ajungi la marea idee, la concept. Două dintre cele mai vizualizate clipuri pornesc de la teme de interes pentru elevi (street art, grafitti, poezie care te șochează) și ilustrează teme serioase de la școală: cum să faci un rezumat și cum să analizezi o poezie.

Ne-am dorit să aducem în lumea elevilor experiențe reale pe care ei să și le amintească la examen, dacă le pică oricare dintre temele alese de noi. Ne-ar plăcea să îi auzim zicând, atunci când citesc subiectele: „Aaaa, poezia era aia cu gaura în ciorap în care se transmit sentimente prin intermediul unor imagini artistice” sau „Dramaturgia e aia cu fata care se urcă pe o scenă improvizată la ea în sufragerie și joacă rolul a două personaje”. Dacă elevii țin minte aceste lucruri ne declarăm mulțumite pentru că important e să nu te blochezi la examen, să ai de unde să pornești pentru că, dacă începutul e bun, sigur o să vină apoi și alte idei din ce ai mai auzit pe la școală sau meditații.

 

Ce vrem?

Să facem lucrurile #altfel, să punem umărul la această schimbare, să încurajăm oamenii cu idei noi să aducă elevii la școală de plăcere, online sau offline – acum, după 3 ani de #aFostOdata în care am învățat și noi o mulțime de lucruri. Anul pandemiei ne-a schimbat pe toți, hai să mergem înainte, să învățăm din experiența lucrului online și, cel mai important, să fim atenți la nevoile reale ale copiilor. Așadar, dacă vrei să ne ajuți, anunță-l pe colegul de la birou că ai auzit de niște fete simpatice care fac o treabă bună pe afostodata.net.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related