[Creative Power] Raluca Zamfir: Antreprenoriatul a fost mai întâi o stare de spirit. Am simţit că eu voi face lucrurile aşa cum îmi doresc şi îmi place

[Creative Power] Raluca Zamfir: Antreprenoriatul a fost mai întâi o stare de spirit. Am simţit că eu voi face lucrurile aşa cum îmi doresc şi îmi place

Până a ajunge la antreprenoriat și la a face lucrurile altfel, așa cum îi place, Raluca Zamfir, Managing Partner RAN Communication Agency, s-a antrenat în corporații, a observat și a învățat, a parcurs toate treptele necesare, nu a ars etape. A lucrat 12 ani în bancă, alți câțiva în agenții de PR și apoi s-a hotărât să meargă pe cont propriu. Avea și un plan bun, realist, de business, avea și energia necesară pentru antreprenoriat. Avea și multe incertitudini. Era conștientă că oricâte proiecții și strategii ai face, realitatea va avea mereu surprize pregătite. Tocmai de aceea, crede Raluca, e foarte important când porneşti pe cont propriu să fii pregătit să pierzi, să faci față necunoscutului.

Eu am pornit singură, nu am avut în spate pe cineva care să mă susțină financiar sau să îmi deschidă uși, am făcut de toate fără să fiu agresivă, insistentă sau umilă. Am evoluat cum am planificat, nu am ars etape, nu am trişat. Iar eşecul este o lecţie extrem de importantă, atunci înveţi cel mai mult despre tine, despre limitele tale, despre ce puteai face mai bine.  

Agenția ei, RAN Communication, a crescut și a evoluat, iar anul acesta împlinește 10 ani. În 2022, focusul este pe digital innovation și pe soluțiile tehnologice de ultimă oră, cu atât mai mult cu cât cererea din partea clienţilor este în creştere, piaţa de digital este în continuă expansiune. 

Vorbim cu Raluca Zamfir în cadrul seriei Creative Power, susținute de BT, despre ce înseamnă antreprenoriatul pe piața de PR din România, care sunt provocările acestei perioade, cum a fost adaptarea în pandemie și ce zone urmează să experimenteze agenția pe viitor.

 

O stare de spirit

Drumul spre antreprenoriat cred că a început de când eram în facultate. A fost mai întâi o stare de spirit, o energie dacă vrei, am simţit că eu voi face lucrurile aşa cum îmi doresc şi îmi place. Evident m-am angajat, am lucrat în bancă ani de zile, am căpătat experienţă, am evoluat, am învăţat enorm. Însă după 12 ani îmi doream mai mult din punct de vedere profesional și perspectiva și experiența unor persoane apropiate au fost o sursă valoroasă de inspirație și motivație. Nu era neapărat vorba de salariu, ci îmi doream proiecte și responsabilități care să mă țină în priză. Aveam nevoie să cunosc și alte industrii în afară de cea bancară, să capăt noi competențe și abilități.

Așa că am acceptat oferta venită de la thegroup și am lucrat un an de zile la Porter Novelli, un loc care m-a ajutat să înțeleg mai bine munca unei agenții și rolurile celor din echipă. A urmat un scurt parcurs de câteva luni la Golin Harris si apoi am decis că este momentul să merg pe cont propriu. Faptul că am lucrat într-o multinațională a fost foarte important și m-a ajutat chiar dacă practicile dintr-o astfel de companie sunt în contradicție cu nevoile unui business la început. Am pornit la drum cu mult curaj, cu determinare, optimism și cu o strategie conturată.

 

Momente esențiale

Un moment esențial a fost atunci când după finalizarea stagiului, directorul de HR mi-a spus că locul meu este la PR și eu am fost extrem de dezamăgită. Nu eram pregătită pentru o astfel de activitate, nu știam ce presupune și simțeam că am ratat oportunitatea de a lucra în alt departament al băncii. S-a dovedit că eram omul potrivit la locul potrivit. Alt moment a fost atunci când am primit oferta de a pleca din BRD – Groupe Societe Generale și fosta mea colegă Mihaela Feodorov mi-a arătat luminița de la capătul tunelului. Ea a fost cea care m-a încurajat să merg la thegroup și să schimb domeniul de activitate.

Iar alt moment a fost atunci când am câștigat în portofoliul RAN Communication clientul Pandora. Acest client internațional a  însemnat pentru noi un start al business-ului, ne-a validat în piață și ne-a ajutat să ne mărim numărul de clienți. Nimic nu este întâmplător și am înțeles după mult timp ce norocoasă am fost.

 

Cu ce misiune ai pornit RAN Communication

Am pornit la drum cu un plan de business realist, dar și cu multe incertitudini. Habar nu ai ce te aşteaptă în mod real, oricâte planuri şi proiecţii ai face. Aşadar nu ştiam cum se va configura traseul, dar ştiam sigur că vreau să dezvolt un business care să fie un reper în industrie şi să urce rapid în topul agenţiilor din domeniu.

N-am mers pe importarea de modele, ci pe soluţii originale, inovatoare şi, mai ales, personalizate care generează rezultate şi aşa am câştigat atât încrederea clienţilor, cât şi reputaţie în piaţă. Am adoptat un alt model de business - biroul agenției a fost timp de 2 ani la Starbucks America House sau alt loc preferat de angajați, am mizat mereu că poți să fii productiv de oriunde, atâta timp cât ai experiență și ești responsabil, nu am ținut cont niciodată câte ore lucrezi, nu am avut  proceduri și nu am vânat greșeli. Am dorit ca  la RAN Communication să fie un mediu de lucru plăcut și stimulativ. Munca hibrid la noi a fost o practică de la început, așa că mă amuz când citesc sau văd materiale legate de schimbările de pe piața muncii.

 

La început

Cea mai mare provocare la început a fost să găsești clienți, să te adaptezi altui stil de lucru, să faci faţă necunoscutului și contextului. Foștii colegi, prietenii și  familia sunt cu ochii pe tine, te urmăresc și există o presiune care trebuie bine gestionată. Eu am pornit singură, nu am avut în spate pe cineva care să mă susțină financiar sau să îmi deschidă uși, am făcut de toate fără să fiu agresivă, insistentă sau umilă. Am evoluat cum am planificat, nu am ars etape, nu am trişat. E foarte important când porneşti pe cont propriu să fii pregătit să pierzi, nu au cum să îţi iasă mereu toate proiectele. Iar eşecul este o lecţie extrem de importantă, atunci înveţi cel mai mult despre tine, despre limitele tale, despre ce puteai face mai bine.  

Aşadar am pornit la drum pas cu pas, etapă cu etapă, şi am câştigat încrederea clienţilor şi colaboratorilor, am livrat mai mult decât am promis, ne-am asumat mereu vulnerabilităţile şi am reuşit să avem un parcurs ascendent.  Astăzi suntem un reper în piaţă, avem reputaţia unei agenţii solide, care oferă soluţii strategice foarte bune, creative şi eficiente şi care vine cu execuţii inedite. Ceea ce face diferenţa între noi şi alte agenţii este echipa, mediul de lucru și abordarea pe care o avem cu clienții noștri.

 

Planurile pentru 2022

Am pornit anul cu un obiectiv de creștere ambițioasă, vrem să ne diversificăm și să creștem portofoliul de clienţi, să continuăm să evoluăm și să diversificăm serviciile pe care le oferim în tendințe cu dinamica internațională a industriei marcom. Pasul pe loc nu ne caracterizează. Speram să fie un an al oportunităţilor și al experiențelor provocatoare.

 

Zone noi de explorat

Ultimii ai au transformat specialistul de PR într-un generator de conținut polivalent care trebuie să știe digital, SEO, video production, foto și să livreze în timp real, fiind o meserie unde permanent trebuie să te dezvolți într-un ritm rapid. Focusul nostru este pe digital innovation și pe soluțiile tehnologice de ultimă oră în principal. Cererea din partea clienţilor este în creştere, piaţa de digital este în continuă expansiune, deci e firesc să ne dezvoltăm în  direcţia aceasta.

Nu vom neglija nici offline-ul, noi am făcut permanent activări, evenimente și proiecte speciale. Avem multe idei însă în momentul de față este greu să găsești oameni valoroși cu care poți să dezvolți tot ceea ce îți propui.

 

Satisfacții

Mă bucur ca un copil că RAN Communication anul acesta sărbătorește 10 ani de activitate. 10 ani în care am avut multe realizări, bucurii și proiecte provocatoare. Una dintre cele mai mari satisfacţii este faptul că am reuşit să construiesc o echipă de profesionişti în comunicare care au ambiții și standarde înalte şi să oferim un mix de produse şi servicii care au făcut ca RAN Communication să devină un reper în industrie.

Cel mai greu moment a fost anul 2020 când pandemia ne-a forțat să fim agili și adaptabili. A fost un fel de trial and error și ne-am bucurat când am putut relua activitatea 100%.

 

Motivația

Probabil că m-am născut motivată! Sunt genul de om de care nu are nevoie de extra motivaţie, fiecare zi mă motivează, sunt energică şi dinamică, super activă, nu aş putea sta fără să fac nimic. Ăsta e şi motivul pentru care m-a atras industria comunicării, unde lucrurile sunt schimbătoare, apar proiecte, trenduri, nicio zi nu seamănă cu alte, ai parte de provocări şi noutăţi. Iar eu mă bucur să fiu în mijlocul lucrurilor şi să îi motive pe cei din jur. 

 

Rutina care funcționează

Sunt matinală, mă trezesc la 7 sau chiar înainte de 7. Beau cafea, urmăresc știrile TV, verific emailurile, îmi duc copilul la şcoala şi apoi ajung la birou sau la o întâlnire. Rutina mea de dimineaţă trebuie să includă cafea, mailuri şi ştiri şi apoi întâlniri cu clienţi, colaboratori, parteneri. Ziua mea este dinamică, cu situații neprevăzute și multe task-uri contracromometru. Dar nu ma plâng :)

 

Timp liber

Echilibrul între viața personală și profesională există probabil după 30 de ani de activitate :)  Succesul vine la pachet cu multe ore de muncă, nopți nedormite, lacrimi și sacrificii. Băiatul meu îmi spunea când era mic că eu nu sunt la fel ca toate mamele și că iubesc laptopul mai mult decât pe el. I-am explicat că nu poți să ai ce îți dorești fără să muncești și a înțeles mai repede decât mă așteptam.

Weekendul e timpul meu liber, chiar dacă uneori avem evenimente. Şi serile fără evenimente sunt timp liber. Eu nu percep munca drept o povară care îţi răpeşte timpul liber. Am norocul de a face ceea ce îmi place şi nu simt că muncesc şi stau cu ochii pe ceas şi aştept finalul zilei de muncă. Din contră, am un program extrem de flexibil, sigur, încărcat, dar nu mă oboseşte, ci mă bucură şi mă energizează. 

 

Provocări de antreprenor

Anul 2022 este o cursă cu obstacole și știu sigur că ne vom împiedica, uneori vom cădea  însă ceea ce știu 100% este că ne vom ridica elegant și vom merge înainte cu perseverență și ambiție până ne atingem obiectivele. Anul revenirii economice a devenit anul incertitudinii, iar temerile vor influența deciziile de business. Provocare este de a exploata rapid oportunitățile și de a dezvolta portofoliul de clienți.

 

Cum s-a schimbat mediul antreprenorial în România

Mediul antreprenorial a evoluat foarte mult în ultimii ani, s-a profesionalizat, a crescut, s-a dezvoltat. Când am pornit eu, în 2012, erau foarte puţini antreprenori, acum numărul lor este mult mai mare, iar domeniile în care activează sunt foarte variate. La creşterea aceasta au ajutat şi programele derulate de bănci şi de Guvern prin care micii întreprinzători au fost sprijiniţi să pornească o afacere. Deci diversitatea şi creşterea pieţei ar fi părţile bune. Părţile mai puţin bune mai ies la iveală în modul unora de a face antreprenoriat, printr-o abordare lipsită de moralitate şi deontologie, prin subterfugii, şmecherii etc. Cu timpul sper să se cizeleze şi aceşti antreprenori şi să înţeleagă importanţa respectării unor valori în industrie.

Tot ceea ce s-a întamplat în ultimii doi ani te pune enorm la încercare, acceptarea schimbărilor și a provocărilor însă construiește un mindset proactiv care te ajută în dezvoltarea business-ului.  

Mediul antreprenorial este într-o etapă de maturizare, resimțind schimbările comportamentului consumatorilor, impactul digitalizării și a tranziției spre economia sustenabilă, „verde”. Oricum ar fi, anul 2022 va fi unul dinamic pentru antreprenori, din care optimiștii și cei care nu stau să se plângă vor avea de câștigat.

 

Lecții de supraviețuire

1.       Investeşte în oameni şi echipă, fără ei nu ajungi prea departe.

2.       Fii pregătit să pierzi şi nu investi resurse pe care nu eşti pregătit să le pierzi.

3.       Adaptează-te permanent şi fă lucrurile temeinic.

 

Ce înseamnă pentru tine putere

Să rezist când e greu, să îmi depăşesc temerile, să îmi înţeleg şi accept vulnerabilităţile. Să accept critica şi să învăţ din ea. Și să ajut.

 

Cum putem da putere României

Eu văd o singură metodă: mizând pe educaţie, pe continua învăţare şi evoluţie şi pe munca în echipă. Cred că numai împreună, în echipă, putem da putere României. 

 

Puterea de a crea. Puterea de a merge mai departe. Puterea de a te ridica, de a găsi resurse noi, de a depăși limitele. Puterea de a inova. Puterea e de multe feluri, dar în centru are ceva comun: acel motor care transformă lucrurile, energia care le face posibile. În seria Creative Power, realizată în parteneriat cu BT, vorbim cu acei oamenii care, prin business-urile create, inspirația și determinarea lor, dau putere celorlalți, comunităților din jur și, împreună, dau putere României.

Poveștile celor care dau putere și încredere României.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

RAN Communication

RAN Communication este o agentie on the go. Atunci si acolo unde clientul are nevoie, aproape 24 de ore pe zi, 7 zile pe saptamana. RAN Communication inseamna o cultura dinamica si pozitiva, avand o... vezi detalii »

Golin Romania

Golin este singura agentie de PR din Romania care a castigat, pentru patru ani la rand, titlul de Agentia #1 in topul Biz PR Awards, iar in 2018 premiul pentru Creativitate in PR si doua premii pentru... vezi detalii »

Dosare editoriale

Oameni

Sectiune



Branded


Related