[Creative Power] Ana-Maria Udriște: Am plecat pe cont propriu în avocatură pentru că mi-am dorit să fac lucrurile altfel, oricât de clișeic ar părea. Am vrut să fac un alt gen de avocatură

[Creative Power] Ana-Maria Udriște: Am plecat pe cont propriu în avocatură pentru că mi-am dorit să fac lucrurile altfel, oricât de clișeic ar părea. Am vrut să fac un alt gen de avocatură

Nu este nici antreprenorul și nici avocatul tipic. Ana-Maria Udriște, Fondator @Avocatoo, a înțeles că poți face lucrurile bine, în mod profesionist, fără să uiți să te joci pe parcurs și să îți creezi propria cale. Și-a luat libertatea de a porni pe cont propriu în avocatură și de a traduce limbajul juridic, greu de înțeles pentru oamenii obișnuiți. A făcut accesibile informațiile din zona legislativă pe Avocatoo, ducând content necesar, de calitate, acolo unde sunt oamenii: pe TikTok, Instagram, YouTube. A mers mai departe, în antreprenoriat,  pe segmentul cursurilor online și al materialelor la un click distanță. 

Am pornit Avocatoo ca o joacă, adică a fost o experiență care mie mi-a plăcut extrem de mult și de care mă bucuram în fiecare moment. Pe măsură ce am început să fac tot mai mult avocatură, mi-am dat seama că trebuie să transmit partea asta de profesionalism și pe canalele de socializare și de comunicare, astfel încât am început să îl fac ”profi”. Ce nu am înțeles decât foarte de curând, este că a face conținut profesionist, nu înseamnă că trebuie să pierzi din vedere, să te mai joci. 

Spre deosebire de majoritatea antreprenorilor, care ne-au povestit că ziua lor începe de la 6-7 dimineața, Ana-Maria și-a creat o rutină diferită. Lucrează noaptea, se trezește la 11, nu se simte vinovată că muncește în weekend și nici când evadează în mijlocul săptămânii în afara orașului. Verifică mailul doar de 3 ori pe zi, are programată o zi pe săptămână pentru call-uri, și nu îți forțează ritmul - nici pe cel de muncă, nici pe cel de odihnă.

Vorbim cu Ana-Maria Udriște, în cadrul seriei Creative Power, susținută de BT, despre antreprenoriat și avocatură, joacă și seriozitate, program, disciplină și libertate, despre momentele dificile ale parcursului ei, provocările acestui mediu și satisfacțiile care îi dau energia de a gândi forme noi de dezvoltare.

 

Pe cont propriu în avocatură 

Am plecat pe cont propriu în avocatură pentru că mi-am dorit să fac lucrurile altfel, oricât de clișeic ar părea. Știu că limbajul juridic este unul greu, greu de digerat de către persoane în mod obișnuit, dar mai ales de către antreprenori la început de drum care sunt speriați de domeniu. Și am vrut să fac un alt gen de avocatură. 

Între timp, ”misiunea” mea a căpătat și un motto: traducem legaleza pentru tine. Și am dus Avocatoo la aproape 1.5 milioane de unici pe site și numărul 1 pe rețelele sociale, prezenți pe toate canalele importante: TikTok, Instagram, Youtube, Facebook, LinkedIn

Ulterior, m-am dus și spre zona antreprenoriatului, pe segmentul cursurilor online și al materialelor la un click distanță. 

 

Momente esențiale în formare

Principalul moment a fost când eram în corporație, imediat după facultate și am intrat în întâlniri cu clienții și citeam pe fața lor că nu înțeleg noțiunile pe care le spuneam. Un antreprenor vine la un avocat pentru că vrea ca afacerea lui să fie în siguranță. Iar ca să clădești acest sentiment de siguranță, trebuie să înțeleagă ce îi zici.  

Ulterior a fost momentul în care, la începutul pandemiei COVID-19, în 2020, practic am avut o creștere cu 10-12.000 de followers pe Instagram în mai puțin de 48 de ore. Acela a fost momentul definitoriu în care mi-am dat seama că lumea are nevoie să găsească surse de informații pe care să se poată baza. Una din marile probleme în România este că ne-am învățat ca conținutul pe care îl găsim pe internet să fie gratuit. Doar că nu înseamnă că acest conținut este și de calitate. Nu de puține ori, am văzut afaceri care au dat faliment. Tocmai pentru că s-au bazat pe informații găsite pe internet, inclusiv pe diverse grupuri de Facebook, Whatsapp și așa mai departe.  

Iar ultimul, dar nu cel din urmă este momentul în care, în anii 2020 și 2021 am obținut premii ale industriei pentru toate canalele principale de comunicare „profesionale” pe care le aveam la momentul respectiv, și anume ”cel mai bun blog” (Locul 3 - Webstock Awards), ”cel mai bun podcast” (Locul 2 - Digital Diva) și ”cel mai bun newsletter” (Locul 1 - Webstock Awards). 

 

Misiunea Avocatoo 

Am pornit Avocatoo cu aceeași misiune pe care o regăsim și astăzi în bio de pe instagram: traducem legaleza pentru tine. 

În momentul în care am lansat în 2016, aveam în minte o platformă care să democratizeze avocatura și care să pună în legătură avocații cu clienții. Sau mai bine spus, clienții cu avocații. Iar această colaborare trebuia să se bazeze pe anumite principii de profesionalism și transparență. Din păcate sau din fericire, piața nu a fost pregătită la acel moment pentru o asemenea platformă disruptive, astfel încât a trebuit să shiftez destul de repede, în ceea ce mi-am dorit întotdeauna, respectiv content educațional.  

Mereu am fost de părere că studenții din cadrul facultăților ar trebui să își facă vocea auzită și oamenii să își dea seama că sunt profesioniști încă de pe băncile facultății. Cel puțin în domeniul juridic, este un handicap binecunoscut faptul că timp de 4 ani în facultate nu ai niciodată posibilitatea să scrii pe undeva sau să te învețe cineva cum să transmiți informațiile juridice într-o manieră accesibilă către persoanele din jurul tău.  

Începând pe chestia asta, până în prezent am format peste 500 de studenți. Mă bucură când primesc mesaje de la ei, că au ajuns prin anumite locuri și că apreciază ceea ce au făcut la Avocatoo pe partea de scriere documentare juridică și redactare, pentru că le-au folosit foarte mult în viață și încă le folosesc la locul de muncă. Mai ales că acele aspecte nu le-au învățat niciodată în practică, pentru că nimeni nu are timp și chef de ei.  

Iar acum practic misiunea asta, însa transformată în viziunea mea, respectiv să creez o platformă și un mediu educațional, o comunitate online care să te învețe drept și să te învețe cum să-ți protejezi afacerea și pe care o vom relansa în perioada următoare sub un alt branding și o altă formă. 

 

Amintiri de la începutul platformei 

Am pornit Avocatoo ca o joacă, adică a fost o experiență care mie mi-a plăcut extrem de mult și de care mă bucuram în fiecare moment.  

Pe măsură ce am început să fac tot mai mult avocatură, mi-am dat seama că trebuie să transmit partea asta de profesionalism și pe canalele de socializare și de comunicare, astfel încât am început să îl fac ”profi”.  

Ce nu am înțeles decât foarte de curând, este că a face conținut profesionist, nu înseamnă că trebuie să pierzi din vedere, să te mai joci. Nu degeaba oamenii ne urmăresc pe rețelele de socializare. Avem acel dar de a explica lucrurile pe înțelesul tău cu un pic sau mai mult de glume. Care am încercat să încorseteze acest proiect și să îl tratez ca și cum ai fi un full time job de 24 de ore. Recunosc că am pierdut din avântul pe care îl aveam la început. 

Dublat probabil și de niște burnouturi pe care le-am avut din punct de vedere profesional, pe partea de avocatură și de consultanță de business, să zicem, doar că nu mai vedeam ”the fun in it”. 

Dar se schimbă :) 

 

Planuri & obiective 

Obiectivul meu principal pe anul acesta este să mă concentrez pe platforma educațională pe care vreau s-o lansez sub forma Academiei pe Legale și a Comunității pe Legale. 

Pe scurt, va fi o platformă unde antreprenorii vor putea să găsească răspunsurile la întrebările lor cele mai aprinse când vine vorba de drept și de cum să-și protejeze afacerea, iar studenții de la drept și nu numai vor avea acces la un set de resurse și experți care să le faciliteze drumul lor anevoios prin acest labirint juridic, inclusiv cu privire la dezvoltare emoțională, stăpânirea de sine, lucru cu anxietatea vorbit în public etc. 

În paralel, ne vom concentra pe ceea ce înseamnă crearea de conținut branded pentru parteneri, respectiv să creăm acel gen de conținut tailored încât să educăm piața pe anumite sectoare de activitate, așa cum a fost parteneriatul cu Edenred și cum este cel cu Banca Transilvania.  

Practic facem in-house tot acest content și venim către partenerul nostru cu o propunere 360 omnichannel, inclusiv cu implementare. Și suntem open to collabs. 

 

Zone noi  

Vrem să mergem foarte mult pe tot ceea ce înseamnă zonă de educație, bani, domeniul juridic, antreprenoriat și de business. Pe măsură ce tehnologia avansează și suntem tot mai mult bombardați cu informații din toate părțile este esențial să ai acces la surse de informații pe care să te poți bază și care să te ghideze într-o anumită direcție.  

În viitor vrem ca partea de conținut personalizat pentru companii să reprezinte o sursă principală de venit În care să angrenăm, ca și în prezent, studenții care sunt colaboratori, pentru că așa au contact direct cu piața muncii, își pot forma mâna și vor învăța ce înseamnă o îmbinare ideală între juridic și antrepenoriat.  

Scopul ar fi ca prin aceste parteneriate să contribuim pe segmentul educațional și să reușim să oferim inclusiv burse private studenților care se implică în acele proiecte. 

 

Satisfacții. Momente grele 

Cea mai mare satisfacție personală din ultima perioadă a fost în momentul în care am primit feedback foarte aplicat pe cursurile și workshopurile pilot pe care le-am lansat. Cel puțin în domeniul juridic, este întotdeauna un challenge extraordinar să fii pionier. Pentru că niciodată nu știi cum va reacționa piața. Fiind mereu învățată să dau 120 % pe fiecare proiect în care sunt implicată. Este evident că și în aceste proiecte, standardele pe care le-am impus au fost cu mult peste 150 %. Și m-a bucurat enorm de mult faptul că feedback ul pe care l-am primit a fost pozitiv, că doza de umanitate pe care o transmit este foarte bine primită că reușim să transmitem mai departe o realitate pe care alte persoane o ignoră. 

Momentul greu, destul de recent, a fost cel în care a trebuit să iau o decizie. Dacă mă urmăriți pe profilul de LinkedIn și pe cel de Instagram, am povestit destul de cu lux de amănunte perioada prin care am trecut, mai ales din punct de vedere al deciziilor pe care a trebuit să le iau și al frământărilor interioare care existau. 

Pe scurt, ca să nu reiau și aici toată povestea, a trebuit să facă o alegere între a rămâne sau a-mi să mai bat un cui în avocatura clasică și să mă duc că pe această nișă și să încerc să construiesc un business în avocatură, așa cum o cunoaștem cu toții sau să mă duc pe ceea ce îmi face cu adevărat plăcere, respectivi, contentul educațional și consultanța de business.  

Este o chestie foarte interesantă, pentru că de fapt, eu fac pentru clienții mei ceea ce în afară se numește legal strategist. Pe românește, clientul când vine la mine nu vine doar pentru a găsi o soluție, ci pentru a vedea cum putem optimiza toate procesele pe care le are el în cadrul organizației, astfel încât să vedem din punct de vedere strategic, cum putem implementa o soluție care să minimizeze riscurile, dar în același timp să aducă maximul de rezultate.  Este practic, dacă vrei să spunem așa principiul Pareto aplicat în strategia de juridic: 20% risc pentru 80% rezultat.  

Într-o asemenea situație ai nevoie de o abordare 360, iar juridicul trebuie să facă un pas în spatele business ului și să vină să susțină acest business. Asta pentru că abordarea principală pe care le a avocații este de a spune că nu se poate sau de a încorseta clientul cu privire la anumite decizii, în condițiile în care scopul este să sprijini afacerea.  

Un legal strategist asta face: se uită la afacerea ta din toate unghiurile (mai ales de business, marketing, e-commerce, digital, planuri de afaceri etc.) și caută să implementeze o strategie juridică pe termen scurt, mediu și lung care să fie benefică tuturor părților implicate.

 

Motivația 

Îmi iau energia din oamenii cu care lucrez și cu care colaborez.  

Dea lungul timpului am fost înconjurată de foarte multe persoane care mi-au transmis întotdeauna un vibe super bun de energie și mă încarc de la ei, așa cum și eu dau la rândul meu înapoi. 

A durat într-adevăr, destul de mult timp până când să înțeleg că motivația trebuie să vină din interior și nu din exterior. În momentul în care mi-am dat seama de asta, lucrurile au început să se alinieze și viziunea mea a prins tot mai mult contur. Căutăm în jurul nostru factori motivanți, elemente de care să ne legăm și tot felul de tertipuri care să ne motiveze, să ne ducem misiunea mai departe. Realitatea este că misiunea trebuie dusă mai departe, pentru că îți dorești tu în interior chestia asta. Și este evident că motivația nu va putea să fie lineară sau pe un trend ascendent.  

Asta pentru că suntem oameni și avem zile mai bune și mai proaste, însă în momentul în care se aliniază cu viziunea și cu planurile tale de viitor. Practic o zi mai proastă nu este nimic altceva decât o perioadă de respirație în care te poți încărca cu energie pentru perioada următoare. 

 

Rutina care funcționează

Sunt un antreprenor destul de atipic, pentru că ziua mea începe undeva pe la 11 - 11.30 când mă trezesc. Undeva cam la 3 sau 4 săptămâni fac de obicei o tură de 3 ore de somn pe noapte, ca să mă pot regla cu ritmul. Asta deoarece ritmul nostru, cel cardian, nu este la 24 de ore ci undeva la 26 27 ore, astfel încât la un moment dat, dacă e s-o luăm matematic pe ceas trebuie să faci un reset.  

Lucrez întotdeauna cel mai bine noaptea. Așa am fost de când mă știu, pentru că am nevoie de liniște și atunci sunt cel mai creativă. Recunosc în schimb, că în ultima perioadă nu mă mai duc să dorm undeva pe la 5-6 dimineața, ci pe la cel târziu 3 am închis obloanele, cum se spune, ca să prind minim 8 ore de somn.  

Un lucru care mă ajută extrem de mult este să am întotdeauna telefonul pe Do Not Disturb și să nu fiu apelată decât de persoane apropiate sau extrem de importante. Singurele canal de comunicare pe care îl am în permanență deschis este canalul de Discord cu cei de la Avocatoo. 

Pentru mine am învățat că funcționează extrem de eficient, să am doar o singură zi de call-uri pe săptămână și să nu le amestec unele cu altele. De asemenea, verific emailul doar de 3 ori pe zi. Iar rutină pe care încerc să o implementez este ca, înainte să adorm, să citesc minim 20-30 de pagini dintr-o carte, însă recunosc că în ultima perioadă nu prea am mai reușit să fac chestia asta, pentru că având extrem de mult de muncă cu tot ceea ce înseamnă cuvinte, fraze, litere, scris, citit efectiv nu mai pot să mai fac asta chiar și pentru relaxare.  

Totodată, nu am weekenduri. Pentru că am înțeles că libertatea mea stă în posibilitatea de a-mi crea programul în asemenea fel încât eu să dau maximul de randament. Nu mă deranjează câtuși de puțin să lucrez duminica la ora 15:00, pentru ca miercurea la ora 16:00 să mă duc să iau prânzul pe marginea unui lac.  

Din punct de vedere a ceea ce văd de jur împrejurul meu, mi se pare că această cultură de a te forța să îți iei zile libere sau să îți iei weekenduri libere e destul de nocivă, pentru că încerci să tragi extrem de mult de luni până joi sau de luni până vineri astfel încât pe weekend ești deja epuizat. Și, practic, degeaba zici că îți rezervi weekendul ca să nu muncești și să te bucuri de el, când nu mai ai resursele necesare să te relaxezi. Exact ca și somnul, relaxarea nu poate să fie înmagazinată. Nu poți dormi în weekend și să recuperezi ce nu ai dormit de luni până vineri, așa cum nu te poți relaxa în weekend pentru săptămâna ce va urma. 

 

Cea mai grea întrebare: Cât timp liber ai? 

Pentru mine este cea mai simplă întrebare. Am atât de mult timp liber, cât îmi doresc să am.  

Nu încerc să fac loc pentru mai mult timp liber, însă aș încerca să prioritizez anumite proiecte pe care le am, ca să pot să introduc în rutina mea săptămânală și alte activități care îmi fac plăcere.  

La mine, cel puțin știu că întotdeauna este o alegere. Eu aleg în câte proiecte mă implic, eu aleg cât timp liber să am eu aleg cât de mult voi trage într-o anumită direcție, într-un anumit timp dat. 

Un foarte mare avantaj la prima vedere. Pe de altă parte, este și cel mai mare dezavantaj pe care îl poți avea vreodată ca antreprenor. Pentru că dacă nu îți setezi anumite limite sănătoase încât să te refaci atât mental cât și fizic, este foarte ușor să o dai în burnout.

 

Provocări de antreprenor în 2022 

Provocările mele ca antreprenor în anul 2022 sunt să creez conținut de calitate în continuare, să caut acele oportunități care să se alinieze cu viziunea mea și să țin pasul cu noile trenduri tehnologice care apar.

 

Cum s-a schimbat mediul antreprenorial în România  

Partea bună ar fi că există tot mai multe investiții care se fac în afacerile din România, ceea ce duce la un moment dat la o creștere a nivelului mediului antreprenorial. În același timp, constat tot mai puternic că nu avem educație juridică și antreprenorială, astfel încât foarte multe diluări investiționale sunt de la bun început sortite eșecului.  

Din păcate, nu avem acel gen de comunități bine închegate, în care antreprenorii să se ajute unii pe alții și nu avem acele hub-uri pe care le găsim în afară, unde lumea chiar să înceapă să facă un pic de brainstorming și să conlucreze. Sunt foarte multe inițiative private care au loc în foarte multe din ele. Sunt și eu mentor și apreciez foarte mult deschiderea pe care acestea o au. Însă eu mă refer la faptul că aici vorbim în principal de o mentalitate a antreprenorului care nu dorește să ofere din ceea ce știe el personal până când nu primește.  

De asemenea, ar trebui să existe mai multe inițiative de sprijin către afacerile locale, nu doar către cele care sunt din tehnologie, pentru că sunt foarte multe afaceri care probabil că nu vor deveni următorul Unicorn al Europei de Est în 2022, dar pe de altă parte au un foarte mare potențial de scalare, astfel încât să obțină un profit destul de bun de la un an la altul. Cu toate acestea, pentru acest gen de afaceri, posibilitățile de finanțare sunt extrem de limitate.  

Și ce nu înțelege neapărat sistemul antreprenoriala din România, cu precădere la nivelul instituțiilor statului, este că orice fel de ajutor, chiar și de 30-40-50.000 EUR pe parcursul a 2 ani de zile sunt extrem de importanți pentru o afacere la început de drum care se pune pe picioare. Este greu să faci business cu bootstrapping.

 

Lecții din antreprenoriat 

  1. Să oferi informație de calitate și conținut bun gratuit, fără să ai vreo jenă. Oamenii vor aprecia.
  2. Este mai important să creezi o relație de încredere cu consumatorul tău decât un hit & run
  3. Nu-ți fie frică să ceri bani pentru serviciile și produsele tale.

 

Ce înseamnă pentru tine putere 

Pentru mine putere înseamnă să pot lua singură anumite decizii, având pe masă toate elementele și informațiile care mă pot ajuta în acest sens.

 

Cum putem da putere României 

Prin educație de calitate.

 

Puterea de a crea. Puterea de a merge mai departe. Puterea de a te ridica, de a găsi resurse noi, de a depăși limitele. Puterea de a inova. Puterea e de multe feluri, dar în centru are ceva comun: acel motor care transformă lucrurile, energia care le face posibile. În seria Creative Power, realizată în parteneriat cu BT, vorbim cu acei oamenii care, prin business-urile create, inspirația și determinarea lor, dau putere celorlalți, comunităților din jur și, împreună, dau putere României.

Poveștile celor care dau putere și încredere României.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Festivaluri

Sectiune



Branded


Related