Cand spun "ski jump", intrebi "Audi?"

Ca sa faci o reclama inteligenta, iti trebuie inteligenta. Ca sa faci o reclama spectaculoasa, iti trebuie inteligenta. Dar si bani. Multi bani, in cazul in care tii neaparat sa tai rasuflarea spectatorului. O metoda de a reduce bugetul alocat acestui tip de reclama a aplicat-o Audi, de curand, pentru "spotul cu trambulina" - asa sa-i ramana numele. Ce-au facut? Asa cum zic chiar ei, "pentru prima data in cazul unui film de asemenea complexitate, am renuntat la serviciile unei agentii. Totul a fost organizat si realizat intern.". Si le-a iesit excelent. Deci, se poate! Se poate fara agentii, fara comisioane, fara ifosele de artisti fara cauza - dar cu clauza - ale creativilor, fara casting cum numai prietenii stiu etc. Probabil asta este viitorul publicitatii, mici departamente interne care sa suplineasca pe bani putini ... stop, stop, stop!

Inainte sa fiu tabacit cu pietre, rumenit la foc mic si aruncat la crocodilul Schweppes de catre colegii de pe IQads in colaborare cu publicitarii ce ne citesc, declar fara ezitare ca cele doua fraze de mai sus sunt, fara echivoc, o aberatie (nici macar doua). Fara agentii nu este nici mai bine, nici mai rau, este imposibil! Iar daca ginditi ca spotul Audi ma contrazice, cititi in continuare o alta propozitie rupta din comunicatele lor: "Ideea din spatele spotului cu trambulina de schi a prins forma in 1986, in birourile din Düsseldorf ale agentiei BBDO". Cum ziceam, tot agentia, saraca ...
Ei da, cum probabil unii stiu, spotul din 2005 este un remake al legendarului clip realizat in 1986, menit, de data aceasta, sa marcheze implinirea a 25 de ani de Quattro.

La prima vedere, pare ilar sa vorbesti in publicitate de "remake", mai ales cand reclama noua o copiaza aproape in cele mai mici detalii pe cea veche. In cazul Audi, insa, amuzamentul nu-si are rostul. Genul acesta de spot declanseaza o reactie destul de rar intalnita in lumea advertisingului. Nu te amuza, nu te intriga, nu te surprinde - cu exceptia inceputului, evident, dar surpriza nu e "cheia" clipului - pur si simplu te entuziasmeaza intr-un mod asemanator celui in care o face succesul echipei favorite. Numai ca, in cazul reclamei, nu exista mai multi competitori, toata lumea tine cu masina, toata lumea spera ca va reusi (bineinteles, nu exclud posibilitatea ca, in lumea asta mare, sa existe unii care sa tina cu trambulina). Emotia provocata de o izbanda, de o realizare, iata un sentiment ce poate fi exploatat in mod repetat. Au triumfat atunci, au facut-o din nou, acum pentru a celebra un moment aparte din istoria companiei.

Datorita particularitatii descrise mai sus, o analiza a spotului nu-si are rostul. O sa fac, in continuare, un mic rezumat cu informatii din culise, un fel de "stiati ca" pentru pasionatii de detalii. Motivul pentru care a fost aleasa trambulina din Kaipola, Finlanda, este extrem de simplu: e una din putinele care nu este construita direct pe panta muntelui, ci are o structura independenta, conferindu-i astfel un aspect aparte, la, la, la, dom'le, e spectaculoasa, ce sa mai, arata perfect pentru o asemenea reclama. Tot la capitolul "trivia": masina cantarea, cu tot harnasamentul destinat securizarii ei in timpul urcusului si, mai ales, la oprire, aproape doua tone. Pentru a demonstra scepticilor ca aventura este fizic si matematic posibil, un inginer de la Audi a facut calculele necesare. Dar, pentru ca avea obiceiul - ca si mine - sa mearga prea departe, a calculat si ce s-ar intampla daca mecanismele de blocare n-ar functiona si masina ar lua-o inapoi la vale: ar atinge capatul pistei cu viteza de 110 km/h. E drept, ar fi iesit o saritura cel putin la fel de spectaculoasa ca urcusul, chiar daca nu s-ar fi bucurat de participarea lui Keanu Reeves si cea a Sandrei Bullock. Pentru restul, Google.

V-am zis deja, e un caz aparte, o reclama de nisa a reclamelor, nu pot decat in gluma sa ma intreb care-i progresul prin tehnologie, din moment ce au facut acelasi lucru ca acum 19 ani. Totusi, sa notam rolul constructiv - la propriu - al publicitatii. Nemaifiind folosita de mai mult de zece ani, trambulina a necesitat o inspectie completa si o saptamana de reparatii. Nu-i asa ca ne-am dori si noi sa se filmeze o reclama pe autostrada Bucuresti-Pitesti si inca vreo cateva pe cele aflate inca in stadiul de proiect?
In incheiere - de fapt, ca sa am o incheiere - revin la ideea exprimata in primul fragment. Pentru un "remake" puteti risca sa lucrati pe cont propriu si sa va faci singuri reclama. In rest, "nu incercati asta acasa". Sau incercati Acasa, in loc de telenovele.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Oameni

Sectiune



Branded


Related