[#SeFaceLaStup] Radu Chițuc: A fost nevoie de mulți ani petrecuți sub semnul incertitudinii ca să acumulez experiență și cunoștințele necesare pentru a porni o afacere pe cont propriu

[#SeFaceLaStup] Radu Chițuc: A fost nevoie de mulți ani petrecuți sub semnul incertitudinii ca să acumulez experiență și cunoștințele necesare pentru a porni o afacere pe cont propriu

A terminat Dreptul, a lucrat în sales și a trecut prin toate etapele necesare în diferite zone de business, de la agent la head of department, a experimentat mai multe industrii, în diferite companii, a învățat, a fost atent să înțeleagă care sunt legăturile dintre diversele mecanisme dintr-un business. Deși voia din facultate să pornească pe ”drumul lui”, Radu Chițuc nu s-a grăbit deloc. A observat cum se mișcă lucrurile în jurul lui și a încercat să se miște odată cu ele.

Recent, a pus bazele Upmind, un proiect educațional online, care oferă o gamă variată de cursuri alături de mentori de top, într-o comunitate creată special pentru a accelera evoluția profesională. Chiar la început, principalul obiectiv a fost să găsească echipa potrivită pentru potențialul acestui business. 

”Mereu am căutat acel produs sau serviciu care chiar să facă o diferență în viețile oamenilor. Și așa am ajuns la educație. Lucrasem anterior în domeniu, nu era ceva nefamiliar, dar înainte mă concentrasem mai puțin pe partea de strategie, diferențiatori, contextul mai larg al pieței și ce ar putea exista nou în acest spațiu”, povestește Radu. 

În momentul în care a găsit oamenii potriviți cu care să înceapă, drumul de la idee la faptă a fost destul de scurt.

Care au fost etapele până aici, cum a întâmpinat obstacolele la debutul în antreprenoriat și cu ce temeri a făcut acest pas, povestește Radu Chițuc, CEO @ Upmind, în cadrul seriei editoriale #SeFaceLaStup, susținută de BT. O serie de interviuri cu tineri ambițioși și determinați care au lăsat în urmă îndoielile și fricile de a porni propria afacere și au câștigat încrederea de a face acest prim pas la STUP. Au găsit aici o comunitate de specialiști dornici și pregătiți să le ușureze debutul în antreprenoriat. Și chiar mai mult decât atât.

 

Momentele care te-au adus aici

Au fost multe momente, încă de când eram în facultate, când mi-am dorit să pornesc pe “drumul meu”, însă simțeam atunci că nu sunt total pregătit.

La baza sunt jurist, am absolvit Dreptul, dar nu am profesat niciodată pentru că nu m-am regăsit în domeniu. Pentru că sunt o fire destul de pragmatică, mi-am dat seama că trebuie să acumulez experiență în alt mod dacă îmi doresc să pornesc o afacere cândva în viitor.

Toți prietenii îmi spuneau că aș fi bun în sales, așa că m-am îndreptat către acest domeniu și am trecut prin toate punctele și pozițiile necesare în diferite zone de business - de la agent la head of department. Și am lucrat în multe industrii, colaborând cu tot felul de departamente, de la marketing și customer care la financiar și product. Pentru mine a fost foarte important să înțeleg în profunzime cum funcționează companiile în care activez, care sunt legăturile dintre diversele bucăți dintr-un business, cum se poziționează în piață și, foarte important, cum răspund nevoilor clienților.

A fost nevoie de mulți ani petrecuți sub semnul incertitudinii ca să acumulez experiență și cunoștințele necesare pentru a porni o afacere pe cont propriu, dar am fost atent la cum s-au mișcat lucrurile în jurul meu și am încercat să mă mișc și eu o dată cu ele.

Așa am reușit să dobândesc încredere, know how și viziune, iar toate au adus aici, la Upmind.

 

Povestea Upmind

Nu cred că e un secret pentru nimeni că România stă foarte slab la capitolul educație, în special în ceea ce privește învățarea pe tot parcursul vieții. Suntem pe ultimul loc în UE când vine vorba de educația adulților, și extrem de departe de primele locuri în top - țările nordice.

Upmind își dorește să schimbe asta. Ne ajută și faptul că în ultima vreme se înregistrează constant o creștere a numărului de oameni care accesează servicii educaționale pe toate nișele - de la business education la tech la traininguri pe diverse hobby-uri (design vestimentar, muzică, make-up, etc).

Este un comportament de consum care vine din pandemie, când furnizorii de servicii educaționale au trecut forțat în online și s-a schimbat și felul în care românii privesc educația online. Dacă înainte vedeam educația la distanță ca fiind inferioară celei “in class”, acum am constatat că putem avea parte de educație de calitate și din confortul propriei case.

Iar bucata aceasta de online learning este o nișă care nu este acoperită suficient în momentul de față. Sunt o mulțime de platforme în piață care fac traininguri online doar că să ofere niște diplome, nu neapărat să formeze competențe, ceea ce nu ajută pe nimeni, în special pe cei care plătesc pentru acele traininguri.

 

Ce te-a convins să faci pasul în antreprenoriat

La sfârșitul anului 2022 am simțit nevoia de o schimbare. Nu îmi găseam neapărat locul și voiam să fac lucruri mai strategice și mai de impact, așa că mi-am dat demisia din jobul pe care îl aveam în ideea că voi face o pauza și îmi voi lua niște timp să mă gândesc la o afacere pe care să o pornesc. Întotdeauna mi-am dorit să am ceva al meu. Am fost o ființă destul de antreprenorială în facultate, am avut diverse mici afaceri, dar nimic serios, pentru că mereu am căutat acel produs sau serviciu care chiar să facă o diferență în viețile oamenilor. Și așa am ajuns la educație. Lucrasem anterior în domeniu, nu era ceva nefamiliar, dar înainte mă concentrasem mai puțin pe partea de strategie, diferențiatori, contextul mai larg al pieței și ce ar putea exista nou în acest spațiu.

Când m-am hotărât la domeniu și produs am zis că gata, asta este, trebuie să încep!

 

Începutul

Cred că, pentru orice antreprenor, mai ales unul la început de drum, temerea principală e că nu o să facă bani sau nu își va putea susține afacerea. Pentru mine nu a fost așa. Temerea mea principală a fost că nu o să găsesc o echipă care să poată să facă din acest business tot ce poate el să fie.

Deși există acest miraj al solo founder-ului care le știe pe toate și le face pe toate, eu îmi recunosc limitele și, pe lângă asta, îmi place foarte mult să lucrez cu oamenii. Asta a fost temerea mea - că nu o să găsesc niște oameni care să fie excelenți la lucrurile la care nu sunt eu bun. Și, dincolo de asta, că nu o să reușim să lucrăm eficient împreună.

 

Drumul de la idee la faptă

Destul de scurt, pentru că i-am găsit repede pe oamenii de care vorbeam mai sus - sunt din cercul meu de prieteni apropiați.

Cu CFO-ul, Silviu, discutam de mult timp despre antreprenoriat, însă nu știam dacă va dori să lucreze în domeniul educațional - am fost norocos că a răspuns cu da acestei provocări.

COO-ul, Sabina, a mai lucrat în educație, însă ea se afla într-un burnout la sfârșitul anului și a fost mai dificil să o convingem să se bage în ceva nou. Cred că n-a mai rezistat pentru că efectiv singurul lucru care se discuta când ne adunam toți trei era Upmind.

Odată ce ne-am lipit ca echipă, partea administrativă și planificarea au decurs destul de lin. Pe partea de tech și customer care primim sprijin de la alți prieteni, la fel și pe vânzări. Cumva, e o afacere de familie la bază, iar acum începem activ partea de recrutare pentru a reuși cât mai repede să ajungem la dream team-ul pe care l-am visat mereu.

 

Cum ai aflat de STUP

De pe Instagram, cred că cineva din echipă a văzut un sponsored post și am decis să vedem despre ce este vorba.

Pentru noi a fost foarte important să pornim cu dreptul din punct de vedere administrativ, ca să ne putem concentra ulterior pe crearea de cursuri.

Din punctul meu de vedere, dacă infrastructura de IT nu e ok, dacă nu ai procese financiare bine puse la punct, dacă te învârți într-un haos administrativ, n-o să ai timp niciodată să te ocupi de lucrurile care contează cu adevărat (în cazul nostru, de crearea unor cursuri care să facă o diferență pentru cursanți).

 

La ce servicii STUP ai apelat 

Cred că la tot ce s-a putut, de la înființarea firmei la obținere semnăturii digitale. Noi nu avem un magazin online, deci nu am accesat acea secțiune de servicii. În rest, am apelat la partenerii STUP pentru majoritatea lucrurilor care țin de setup-ul afacerii.

Regnet pentru înființare, Filip & Company pentru aspecte legale, DCConta pentru contabilitate și salarizare, Smartbill pentru facturare, Namirial pentru semnături digitale. În curând vom căuta un om pe management educațional, deci vom apela și la eJobs, și cu siguranță vom accesa și servicii de marketing odată cu lansarea primelor cursuri.

Oana, Account Managerul care se ocupă de Upmind, este cea mai bună prietenă a noastră de la STUP.
A fost alături de noi pentru orice nevoie am avut și s-a asigurat că ne pune în contact cu persoanele potrivite ca să ne rezolvăm problemele. Cum avem ceva ce trebuie făcut, cum o sunăm pe Oană să ne rezolve. Mulțumim, Oana!

 

Cum s-a schimbat perspectiva ta asupra antreprenoriatului 

Nu știu dacă s-a schimbat, dar pentru mine a fost important să am acest spatiu în care mă conectez cu alti antreprenori. Antreprenoriatul duce la o existență foarte insulară - ești tu cu echipa ta și vă vedeți de problemele voastre, dar, în același timp, sunt mii de oameni în jurul tău care trec prin aceleași probleme și ar putea să te ajute. La STUP găsești comunitatea asta.

 

Învățături

Că totul se rezolvă. Nu există hop peste care să nu putem trece. Uneori te simți apăsat de tot și toate, dar este doar parte din proces.

 

Modelul de business

În principal, ne concentrăm pe B2C, dar oferim posibilitatea de a oferi servicii B2B și companiilor mici, medii sau mari care își doresc ca departamentele lor să își îmbunătățească abilitățile într-un anume domeniu.

Cursurile Upmind se vor desfășura live online, alături de mentori cu multă experiență pe subiectul pe care îl predau.

Ne concentrăm pe partea practică, nu doar pe teorie, deci întreaga experiență Upmind înglobează tot ce ține de feedback, teme de verificare și capstone projects, acolo unde este cazul. Ne dorim ca oamenii care participă la cursurile noastre să termine cursul cu un portofoliu și o experiență relevantă pentru domeniul în care vor să activeze.

 

Cursurile Upmind

În primă fază vom avea cursuri de business, urmând ca, ulterior, să ne extindem și în zona tech. Problema cu zona tech este că piața este simultan suprasaturată și plină de cursuri necalitative, pentru că e foarte greu să formezi abilitați și competente relevante de-a lungul a câteva săptămâni. Dar e o zonă pe care multă lume o caută și credem că putem face ceva bun aici.

De asemenea, avem planuri mari de a acoperi cât mai multe nișe și domenii cu trecerea timpului. Spre exemplu, avem pe cineva în echipă super pasionat de health & wellness, deci ne gândim să accesăm și domeniul acesta pe viitor.

Nu suntem genul de business care vinde “promisiuni”. Cursurile vor vorbi de la sine.
Vrem ca viitorii noștri cursanți să știe că vor găsi aici profesionalism, experiență și susținere. Încercăm să creăm pe cât posibil un ecosistem fain, cu oameni atenți și prietenoși, în care oricine să poată învăța ceva nou sau să se poată specializa în ce stăpânește deja.

 

Planuri

La nivel global, se schimbă perspectiva oamenilor vizavi de educație. Există o tranziție dinspre învățământul formal, care nu mai poate ține pasul cu schimbările din societate, către provideri de educație alternativă.

Și e important ca, atunci când oamenii aleg acești provideri, să fie cineva cu o reputație bună, despre care știu că pot fi un partener în dobândirea skillurilor pe care ei și le doresc.

Așadar, deocamdată ne concentrăm pe a deveni un jucător de încredere în piața din România.
Evident, ne dorim să ne extindem și în alte țări, însă acest lucru va veni mai târziu.

Vrem să dăm drumul la primele cursuri la sfârșitul primăverii/ începutul verii. Deci, cât de curând.

 

Mediul antreprenorial din România

Din punct de vedere fiscal, administrativ, legislativ, IMM-urile sunt destul de dezavantajate de statul român în momentul de față. Dacă vrei să îți pornești propria afacere în România, ai mai multe piedici decât facilitați, ceea ce e foarte trist.

Cu toate acestea, văd din ce în ce mai mulți oameni care vor să devină antreprenori, să aducă lucruri mișto în piață și să rezolve probleme. E și un shift de mentalitate, vin din spate generații care realizează că, dacă vor ca ceva să se schimbe, trebuie să puna ei mâna și să contribuie la schimbare. E un vibe foarte drăguț și foarte plin de speranță, să îi zic așa, în ciuda tuturor opreliștilor care există. Mă bucur că facem parte din valul ăsta.

 

Sfaturi pentru antreprenorii aflați la început

Nu cred că pot să dau vreun sfat pe care să nu-l fi primit deja oamenii care vor să înceapă o afacere. Sfatul meu e să nu mai asculte de oricine le dă sfaturi - ei știu mai bine de ce vor să facă asta, ce resurse au, cât pot să ducă, ce îi ține motivați când lucrurile inevitabil o iau la vale. Trebuie doar să înceapă și să se țină de treabă.

 

Un nume pentru perioada de început în antreprenoriat

Agonie și extaz - când e greu, e oribil de greu. Dar și când e bine, e incredibil de bine.

Dacă ai o afacere sau idee de business la început, nu mai ezita, vino la STUP! Te așteaptă o super comunitate de specialiști dedicată ție și afacerii tale care să te ajute să o transformi în realitate. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Companii

Oameni

Pozitii

Sectiune



Branded


Related