Sustenabilitatea este despre bun-simț și nu doar atât

Sustenabilitatea este despre bun-simț și nu doar atât

Cum atragi atenția asupra problemelor de mediu și cum comunici cât mai eficient în domeniul sustenabilității? Mădălina Sandu, Co-founder Cosmapp Global, arată mai jos cum pot specialiștii în PR să activeze comunități pentru binele planetei. 

 

Cum vorbim despre a face bine

Sustenabilitatea este un domeniu aflat în plină efervescență a transformării, este despre schimbare și entuziasm, iar implementarea este legată de adaptabilitate și disciplină.

Responsabilitatea noastră este să fim atenți la acest pas la care suntem, la nivel de biodiversitate, schimbări climatice, digitalizare și toată această eră a transformării. Uneori, cred că e bine nu doar să facem lucruri, ci să și vorbim despre ele. Astfel, reușim să fim tot mai mulți oameni preocupați de binele planetei și al nostru, al tuturor și e bine să trăim în armonie cu natura, așa cum exclamă WWF, cel mai mare ONG de mediu din lume.

Alături de WWF și de colegii mei din agenția de PR, Cosmapp Global, încercăm de aproximativ 3 ani, prin comunicarea sustenabilă să aducem o schimbare în lume.

Pe lângă Earth Hour, cel mai mare eveniment de mediu din lume, comunicăm și multe alte proiecte cu impact major în viețile noastre. Spre exemplu, proiectul TO BEE or Not To BEE este cel mai nou proiect de mediu pentru care milităm și e important să fim susținuți.

Peste 37% din speciile de albine din Europa au populații în scădere, iar 9.1% sunt în pragul dispariției, și 31% din speciile de fluturi de asemenea au populații în scădere, din care 9% sunt amenințate cu dispariția. Cauzele principale pentru acest trend descrescător sunt pierderea habitatului și a resurselor de hrană (de pildă prin transformarea pajiștilor în teren arabil, eliminarea vegetației naturale de pe aceste terenuri), poluarea cu pesticide (erbicide și insecticide chimice, care sunt folosite în agricultură, dar și în grădini, parcuri, spații verzi) și schimbările climatice.

Fără polenizatori și „serviciile” pe care le întreprind, se preconizează că viața pe Pământ ar lua sfârșit. Este important ca fiecare dintre noi să fie măcar câteva clipe atent la ce se întâmplă în jurul lui, să avem un pic de bun simț pentru ca natura să ne ofere cele mai bune condiții de conviețuire. Mai multe pe wwf.ro.

Dincolo de toate, rolul nostru, al oamenilor de comunicare, este de a pune clientul în cea mai bună lumină posibilă. Este important să existe expertiză, motivație, necesitatea căutării adevărului și mult bun-simț și bun-gust.

Este vital pentru companii să introducă în strategiile lor de comunicare sustenabilitatea, să se preocupe de proiecte ce implică binele planetei și implicit binele business-urilor lor. Este vital ca orice companie mică sau mare să integreze sustenabilitatea în strategiile și operațiunile lor, este de asemenea esențial să informeze și să implice angajații, clienții și copii lor în activități cu impact.

 

Psihologia din spatele deciziilor

Orice ne afectează imediat e tot mai urgent și necesită soluționare. Sustenabilitatea se bazează pe câțiva piloni importanți: mediu, social și economic. Acțiunile pe care le facem ca oameni de comunicare este să analizăm psihologia din spatele deciziilor precum: risipa alimentară, de ce creierul nu se poate opri din cumpărături excesive de orice fel: haine, produse de îngrijire etc... să vedem exact de ce nu avem atenția necesară pentru a avea un trai prietenos cu mediul și așa mai departe.

De aici mai departe se creează subiecte de impact precum zero waste, alimentație plant based, metode sustenabile de transport, precum bicicleta și încercăm să creăm diverse acțiuni de PR, în care să implicăm comunități uriașe de oameni. Totul începe de la firul ierbii și se bazează pe nevoile principale ale oamenilor. Încercăm prin metode gen best practices, ghiduri de cum să ai grijă de natură pe care le facem vizibile în școli, licee și în alte instituții imporante, să aducem mici acțiuni în viețile oamenilor, care mai târziu să aibe impact major. Dacă suntem mai mulți sigur putem.

 

Cod roșu

E un trend acum cu sustenabilitatea, toți vrem să ne implicăm și nu știm cum, dar aceasta e o problemă ce ”țipă” de multă vreme, planeta noastră este sub codu roșu de ceva vreme...

În fiecare an, noi comunicăm despre soluțiile pe care experții în sustenabilitate le oferă la The World Economic Forum, care are loc la Davos, Elveția, ce reunește peste 2.500 de lideri. World Economic Forum este singura adunare anuală care reunește liderii societății globale. Șefii și membrii a peste 100 de guverne, directorii executivi ai celor mai importante 1.000 de companii din lume, liderii organizațiilor internaționale și ai organizațiilor neguvernamentale relevante, lideri din diverse domenii se reunesc în fiecare an pentru a defini prioritățile și a contura agendele economiilor globale și regionale.

Observăm că de la an la an, sensibilitățile în comunicare sunt legate de implementarea proceselor digitale pentru o economie sustenabilă. Ne e greu ca în fiecare țară să punem în practică diverse sisteme, soluții care sigur sunt de impact. De exemplu, WWF Internațional a lansat anul acesta Biodiversity Risk Filter, cel mai nou instrument care traduce știința în acțiune. Implică mulți experți, multă tehnologie și multe companii deschise către o nouă lume a binelui :)

 

Ce clișee încercați să evitați în această zonă?

Noi, ca oameni de comunicare, încercăm să nu comunicăm despre orice, oricum și oricând, doar atunci când e cu adevărat nevoie și când e cazul. Să facem o comunicare sustenabilă pentru sustenabilitate. Hai să mergem cu bicicleta la birou :)

În următorii 2 ani, primele 3 riscuri sunt:

  1. Criza cu costul vieții
  2. Dezastrele naturale și fenomenele meteorologice extreme
  3. Confruntarea geo-economică 

În următorii 10 ani, primele 3 riscuri sunt:

  1. Eșecul atenuării efectelor schimbărilor climatice
  2. Eșecul adaptării la schimbările climatice
  3. Dezastrele naturale și fenomenele meteorologice extreme 

Există multe beneficii ale comunicării despre durabilitate. Obiectivele de sustenabilitate dau sens locurilor de munca ale angajaților. Acest lucru duce la un angajament sporit și rate mai mari de retenție. Conform HP Workforce Sustainability Survey, 4 din 10 angajați își doresc să își schimbe locul de muncă dacă angajatorul lor nu implementează practici durabile.

Investitorii acordă din ce în ce mai multă atenție sustenabilității, deoarece încep să privească mult mai mult la crearea de valoare pe termen lung.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related