[#SeFaceLaStup] Andreea Darbouli & Elena Negrilă: Drumul de la idee la concretizare a însemnat foarte, foarte multă muncă și creativitate pentru a face lucrurile să funcționeze cu resurse limitate

[#SeFaceLaStup] Andreea Darbouli & Elena Negrilă: Drumul de la idee la concretizare a însemnat foarte, foarte multă muncă și creativitate pentru a face lucrurile să funcționeze cu resurse limitate

Colege de bancă, prietene din liceu, partenere de business. Andreea Darbouli & Elena Negrilă, co-fondatoare Lofty Pets, au pornit propria afacere la 25 de ani, după ce au lucrat amândouă mai mulți ani în domeniu. Grooming-ul canin a fost un job de facultate pe care l-au transformat, după terminarea studiilor, într-un business lansat în 2014. Începutul în antreprenoriat a presupus provocări, multă muncă, multitasking și eforturi de educare a clienților. În al doilea an de activitate, Lofty Pets a deschis și prima școală acreditată de pet grooming din București, care a pregătit până acum peste 500 de stiliști canini autorizați.

”După terminarea masteratelor, trebuia să luăm o decizie legată de profesia noastră. Cred că dorința de autonomie, faptul că știam foarte bine tot ce presupune domeniul și vedeam posibilități variate de creștere, ne-a făcut să ne luăm inima în dinți și să deschidem propriul business”, povestește Elena.

Povestim în continuare cu Andreea Darbouli și Elena Negrilă despre Lofty Pets și primele învățături în antreprenoriat în cadrul seriei editoriale #SeFaceLaStup, susținută de BT. O serie de interviuri cu tineri ambițioși și determinați care au lăsat în urmă îndoielile și fricile de a porni propria afacere și au câștigat încrederea de a face acest prim pas la STUP. Au găsit aici o comunitate de specialiști dornici și pregătiți să le ușureze debutul în antreprenoriat. Și chiar mai mult decât atât.

 

Momente importante în formare

Andreea: Sunt antreprenor, mamă a doi copii mici, a unui patruped și soție. Curajul de a începe să lucrez într-un domeniu total necunoscut, decizia de a deschide business-ul și participarea la cursul de antreprenoriat organizat de Romanian Business Leaders sunt cele mai importante momente pe plan profesional care m-au adus în acest punct.

Elena: Au fost mai multe de-a lungul anilor pentru că a fost nevoie să învăț o plajă diversă de lucruri – de la cum să construiești o echipă, la cum să rezolvi probleme, ce decizii să iei.  Cu siguranță deschiderea business-ului e un milestone și toate lecțiile aferente lui.

Studiile sunt foarte importante pentru mine, mă ajută pe multe nivele, plănuiesc să practic și psihoterapia și mi-ar plăcea să existe și câinii în contextul acesta. Să formez specialiști  în cadrul academiei noastre este în continuare o mare plăcere și un cadru în care pot crea alături de ei, în care cresc și unde oamenii vin de regulă pentru a-și schimba profesia/viața pentru că iubesc câinii. Toate acestea sunt pentru mine procese semnificative în care dăruiesc și care, în egală măsură, mă ajută să cresc. Nucleul comun pentru acestă direcție continuă de învățare este curajul.

Profilul meu ca un overall view, dar și ca formare este umanist. Sunt filolog la bază, acum și psihoterapeut în formare, iar pe lângă antreprenoriat mă preocupă să înțeleg psihicul și relațiile interumane.

Grooming-ul canin a fost un job de facultate pe care l-am practicat alături de prietena mea din liceu (care ulterior a devenit și asociată). După terminarea studiilor intuiția ne-a zis că e o arie foarte bună pentru a dezvolta un business împreună. Și așa a fost. La 25 de ani când am făcut asta, drive-ul pentru autonomie era important.

 

Povestea Lofty Pets

Elena: Pe scurt – două prietene din liceu care au lucrat împreună câțiva ani în domeniu s-au hotărît să construiască un business într-un domeniu cu posibilități mari de creștere. Am identificat o nevoie în piață și am știut că există loc de construit, dar și că va fi multă muncă pentru a schimba felul neetic și nesănătos în care se făceau lucrurile atunci. Am reușit să educăm și să creăm un alt fel de a percepe această meserie – și prin filosofia noastră de muncă în salon, dar și prin cursurile de formare pe care le oferim.

Andreea: Povestea Lofty Pets a început în septembrie 2014. Eram două fete tinere, de 25 de ani, fără experiență în antreprenoriat, dar cu o mare dorință de a schimba mentalități și de a construi ceva diferit de ce exista în acel moment pe piață. Am avut ca piatră de temelie 3 valori în jurul cărora am construit tot: blândețe, iubire și respect.

 

Ideea

Andreea: Am intrat în contact cu pet grooming-ul în 2009, eram în primul an de facultate și căutam un job cu program flexibil. S-a întâmplat să găsesc acest job într-un salon canin, unde am și rămas timp de 5 ani. După finalizarea studiior, sosise momentul să îmi stabilesc parcursul profesional, iar atunci a apărut întrebarea: o iau de la zero în domeniul studiat sau continui să construiesc aici? Am ales antreprenoriatul fără să știu ce implică asta, dar cu o mare dorință de a face lucrurile altfel.

Elena: Lucram deja în domeniu și îl cunoșteam foarte bine. A fost good timing, probabil. Terminaserăm amîndouă masteratele și trebuia să luăm o decizie cu privire la profesie – ne-a surâs ideea de a avea propriul business. Știam foarte clar și că are potențial mare.

 

Nevoia din piață

Elena: Ne era foarte familiar contextul pentru că lucram deja de 5 ani în domeniu. Știam care sunt nevoile clienților și care sunt posibilitățile de creștere. Serviciile erau foarte rudimentare la vremea aceea, executate neprofesionist și nesănătos pentru câine. Am obervat că proprietarii de patrupezi îi tratează ca pe proprii copii și ne-a fost clar că nu ar spune nu unor tratamente mai bune, pe care le și meritau, de altfel. 

Andreea: Lucram de 5 ani în pet grooming, astfel că știam exact în ce punct se afla acest domeniu. În timp ce în România cel mai cerut serviciu era tunsul fără baie, în străinătate se cerea deja vopsitul blăniței, de exemplu. Era evident pentru noi că e o mare nevoie de educație aici.

În primul an ne-am concentrat atenția pe educarea părinților de patrupezi și am început cu baza, le-am explicat și demonstrat care sunt beneficiile unui spălat la salon, cu produse profesionale, apoi le-am vorbit despre impactul pe care un blănos netoaletat corespunzător îl are asupra sănătății întregii familii.

Începând cu al doilea an de activitate ne-am continuat misiunea de a educa prin deschiderea primei școli acreditate de pet grooming din Capitală, care a pregătit până acum peste 500 de stiliști canini autorizați. Pentru a dezvolta un domeniu e nevoie de profesioniști în piață.

 

Prietenie de business

Elena: Ne cunoaștem încă din liceu, am fost colege de bancă și am marcat niște momente importante împreună. Ne știm deja de 20 de ani. Am avut nevoi asemănătoare și un drive comun.

Andreea: Ne-am cunoscut cu mulți ani înainte de a deschide acest business. Am fost colege de liceu și tot de atunci suntem prietene. Deși nu e ceva normal că prietenia și parteneriatul în business să coexiste, ne-au legat valorile comune și drive-ul de a da acestei meserii locul pe care îl merita.

 

Decizia de a porni o afacere

Elena: După terminarea masteratelor, trebuia să luăm o decizie legată de profesia noastră. Ideea deschiderii propriului salon apăruse, totuși, înainte însă nu părea urgentă. Cred că dorința de autonomie, faptul că știam foarte bine tot ce presupune domeniul și vedeam posibilități variate de creștere, ne-a făcut să ne luăm inima în dinți și să deschidem propriul business.

Prospectiv scenariile de dezvoltare pentru domeniul acesta erau foarte bune. Intuiția noastră s-a dovedit reală. Ideea de antreprenoriat nu era clară, dar vedeam posibilitățile de creștere și știam că putem construi ceva semnificativ.

 

Andreea: Antreprenoriatul este un instrument prin care poți să-ți transformi visele în realitate, iar eu sunt o mare visătoare. Îmi place să construiesc, să-mi depășesc limitele, să transpun în realitate idei care au existat la un moment dat doar în mintea mea. În antreprenoriat e mult de muncă, iar asta mă hrănește efectiv pentru că nu am timp să mă plictisesc sau să mă plafonez.

 

Începutul în antreprenoriat

Andreea: Dificil, pentru că a trebuit să ne resetăm de la mentalitatea de angajat. Adaptarea la noua realitate, conștientizarea că nu face nimeni lucrurile în locul nostru, au fost ca un duș rece.

În primul an de activitate eram doar noi două și multe roluri de care în care trebuia să performăm, neavând buget pentru a colabora cu profesioniști.

Elena: Am îndeplinit mai multe roluri în firmă și asta a presupus multă muncă, multitasking. Focusul a fost pe nevoile clienților și pe educarea lor. Am avut nevoie să ne creăm o bază de clienți pentru a consolida ce începusem să construim.

 

Temeri, așteptări

Elena: Teama principală a fost că nu vom avea suficienți clienți și desigur o teamă normală care apare când începi ceva nou și nu ai certitudinea că va funcționa. În ceea ce privește emoțiile, acestea gravitau mai mult în jurul părerii clienților despre experința pe care o aveau la noi. Ne doream mult să fie mulțumiți și să primească fiecare ce își dorește. Așteptarea principală, care s-a și concretizat a fost să fim mereu pe creștere și să se răspândească modul nostru de a privi pet grooming-ul.

Andreea: Îmi amintesc una dintre zilele în care nu aveam programări, adică 0 încasări. Am privit logo-ul și am spus, gândind cu voce tare: “îți promit că o să crești, că vei fi văzut, apreciat și dorit.”

Nu m-am temut nici un moment că nu o să reușim, ce îmi dădea emoții era lipsa cash flow-ului. Privind în urmă, pot spune că așteptările ne-au fost îndeplinite.

 

De la idee la concretizare

Elena: După ce am decis că vom face pasul acesta, ne-am luat un an în care am strîns banii necesari deschiderii și în care am trasat un plan pentru a duce la bun sfîrșit ideea.

Cu siguranță partea cea mai grea a fost să îndeplinim mai multe roluri. În ceea ce privește clienții provocarea a fost să le schimbăm percepția despre pet grooming și să îi convingem să aleagă alt fel de servicii. Am fost hotărâte să ne ținem de setul nostru de valori și principii de muncă, iar asta nu a fost mereu ușor de aplicat.

Andreea: Drumul de la idee la concretizare a însemnat foarte, foarte multă muncă și creativitate pentru a face lucrurile să funcționeze cu resurse limitate.

 

La STUP

Elena: Suntem prietene BT :). Am ajuns la STUP pentru că voiam să deschidem un magazin online și aveam nevoie de consultanță. Am colaborat cu cei de la Gomag și Franchwise.

A fost o experiență foarte benefică – pe lângă soluțiile pe care Stup le are pe segmente diverse și specialiștii foarte bine pregătiți care ne-au dat încredere (un element foarte important cănd vine vorba de decizii în business), sentimentul de apartenență la o comunitate de antreprenori era ceva de care aveam nevoie.

Andreea: Am aflat de STUP din mesh-ul publicitar montat pe Banca Transilvania, agenția din Băneasa. Nu pot să explic fericirea și recunoștința pe care am simțit-o când am văzut că cineva s-a gândit să ofere suport antreprenorilor mici.

Experiența a fost foarte bună. Am primit extrem de rapid răspunsuri și am găsit specialiștii care ne vor ajuta să ne dezvoltăm în direcția pe care ne-o dorim.

 

Ce ai descoperit la STUP

Elena: O comunitate și soluții eficiente, rapide, gândite bine. Experiența cu  STUP ne-a oferit mai multă claritate cu privire la proiectele viitoare și ne-a arătat că lucrurile se pot face mai ușor când poți apela la specialiști de încredere reuniți în aceeași comunitate.

Andreea: Este locul ideal pentru orice antreprenor. Găsești rapid rezolvare pentru orice nevoie apare în business-ul tău, iar asta înseamnă mult timp câștigat. Partenerii STUP sunt experți validați. Simt că am primit direcția pentru a continua dezvoltarea business-ului într-un mod profesionist.

 

Învățături din antreprenoriat

Elena: Pe plan profesional și personal – că oamenii sunt cheia.

Andreea: Că orice e posibil. (Realizabil).

 

Sfaturi pentru antreprenorii aflați la început

Elena: Să apeleze la STUP :) E foarte important să ai pârghii de care te poți folosi. 

Și să știe care e motivația din spate – bani, vocație, pasiune. Sănătos ar fi să existe toate. Cunoaște-ți domeniul, apelează la specialiști, uită-te la cifre, vezi să fie important pentru tine ce livrezi oamenilor.

Andreea: Să se înarmeze cu multă răbdare și să nu renunțe până nu-și văd visul îndeplinit. E mult de muncă, e greu, dar merită tot efortul.

 

Un nume pentru perioada de început în antreprenoriat

Elena: The road of many possibilities. 

Andreea: Speranță.

 

Cum s-ar numi acest capitol 

Elena: Devenire.

Andreea: De la vis la realitate.

Dacă ai o afacere sau idee de business la început, nu mai ezita, vino la STUP! Te așteaptă o super comunitate de specialiști dedicată ție și afacerii tale care să te ajute să o transformi în realitate. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related