Claudiu Mitcu: Ce a ieșit din toata nebunia asta? Un film în care Paradisul e o plajă pustie unde curge berea rece

Claudiu Mitcu: Ce a ieșit din toata nebunia asta? Un film în care Paradisul e o plajă pustie unde curge berea rece

Producător pentru trei titluri nominalizate la Premiile Gopo 2024 (două lungmetraje și un scurtmetraj) și regizor al documentarului „Hai, România!”, Claudiu Mitcu este unul din cei trei producători ai filmului „Băieții buni ajung în Rai” (regia: Radu Potcoavă), alături de Ioachim Stroe și Robert Fița.

"Este un film care vorbește cu umor și lejeritate despre mai toate „temele grele”: moarte, Dumnezeu, superstiții, durere, boală, Viața de Apoi - da, iată că am reușit sa facem o comedie din asta. Un film „cu cap și coadă”, nu unul în care stai să te gândești la final ce naiba a vrut sa spună autorul", spune Claudiu.

Claudiu Mitcu a produs mai bine de 30 de filme, scurtmetraje și lungmetraje de ficțiune și documentare. În calitate de regizor, are în portofoliu peste 10 documentare de lung și scurtmetraj și primul său lungmetraj de ficțiune, „Rusalka”.

Povestim în continuare cu Claudiu Mitcu despre producția de film și particularitățile acestui lungmetraj independent, care a avut premiera pe 22 martie.

 

Debutul 

Faptul că am început mai întâi ca regizor și faptul că îmi place să regizez ce vreau fără să depind de altcineva m-au dus în direcția producției, iar background-ul cu care am venit în viață de matematician/ economist m-au ajutat să-mi structurez foarte bine tot ce ține de producție și să nu mă întind mai mult decât mi-e plapuma. Nu e ceva care îmi place foarte tare, doar că nevoia face să fiu în continuare producător.

 

Calități necesare unui producător, în România

În primul rând să vină cu un background curat, fără conflicte, fără plăți amânate. Să prevadă proiectul în care intră, astfel încât să nu existe blocaje de niciun fel, să gestioneze resursele pe care le deține astfel încât să obțină un produs de calitate maximă pornind de la resursele pe care le are la dispoziție. Să valorifice apoi produsul obținut cât mai bine posibil, festivaluri, exploatare în cinema, proiecții speciale.

 

Ficțiune versus documentar 

Depinde de dimensiunea filmării și de concept. Sunt documentare care din punctul de vedere al anvergurii sunt similare cu producția unei ficțiunii. Altceva le diferențiază. Postproducția la documentar este mai anevoioasă și cu mai multe variante. Ficțiunea nu prea poate fi făcută doar din montaj, pe când documentarul de cele mai multe ori este construit la montaj, capătă articularea definitivă a conceptului.

 

Punctele atractive într-un pitch

Mă atrag subiectul și modul de realizare a filmului și soluțiile cu care vine regizorul pentru a acoperi niște părți mai dificile din punctul de vedere al producției.

 

Schimbări în industria cinematografică românească

În primul rând trebuie să remarcăm că au apărut mai multe case de producție care fac filme de public. Dacă mi-ar fi spus cineva acum cinci ani că vor fi filme românești care fac peste 500.000 de spectatori, un milion, aș fi râs. Mă bucur foarte mult pentru că, din faptul că lumea ajunge la cinema, toată lumea are de câștigat. Sunt semne și că legislația despre rebate are niște efecte, așa că producătorii străini își vor cheltui și aici banii sau cel puțin așa sper.

 

Băieții buni ajung în Rai”, de la idee la filmare

E un proiect început când încă pandemia nu se terminase. Venind după o perioadă în care lucrasem destul de puțin, toată lumea avea dorința de a se reapuca de lucru. Căutam o plajă pustie, cu deschidere foarte mare, ca să poată arăta cât mai aproape de descrierea pe care a făcut-o Radu în scenariu, acel loc în care ajungi după ce mori.

Toată echipa, incluzând și actorii, desigur, au înțeles proiectul și toți au fost foarte implicați în realizarea acestui film. Probabil că și contextul amintit la început a contat. Filmările din București au fost făcute în spații ce aparțineau membrilor echipei de producție sau anturajului. De obicei, Radu scrie scenariile în cap cu locații și casting, astfel că modificări majore de la plan la realitate nu prea au fost.

Resursele cu care am făcut filmul sunt în mare parte din propria casă, cum ziceam, inclusiv filmări în casele noastre; am avut sprijinul multor prieteni și o bună colaborare cu primăria Paltinu. Pe scurt, am avut niște sponsorizări și finanțări, restul, din resurse interne.

 

Provocări

Provocări au fost multe, pornind de la găsirea plajei pustii în care are loc acțiunea (după ce am căutat prin toată România, am filmat până la urmă în Bulgaria, la Krapets), continuând cu o noapte de filmare pe plajă cu vânt și 2 grade Celsius (până la urmă, acea zi de filmare a trebuit refăcută), și încheind cu zilele de filmare din București în timpul iernii. Am început filmările imediat după pandemie; deși încă mai erau restricții, în Bulgaria, pe plaja pustie am putut să ne desfășurăm filmarea fără probleme sanitare, iar la oamenii de pe plajă am găsit înțelegere și și-au mutat mașinile și corturile, pentru cadrele largi. O zi perfectă de filmare, pentru orice producător este ziua în care nu există abateri de la program și care nu încalcă termenele. Dar și o zi când o echipă armonioasă face lucrurile să se miște, împreună, în direcția potrivită. Și aici am fost o echipă mică, între prieteni.

Ce a ieșit din toata nebunia asta? Un film în care Paradisul e o plajă pustie în care curge berea rece. Un film care vorbește cu umor și lejeritate despre mai toate „temele grele”: moarte, Dumnezeu, superstiții, durere, boală, Viața de Apoi - da, iată că am reușit sa facem o comedie din asta. Un film „cu cap și coadă”, nu unul în care stai să te gândești la final ce naiba a vrut sa spună autorul. Un film făcut din plăcere și cu plăcere, alături de un grup mare de prieteni - și asta cred că se vede pe tot parcursul celor 85 de minute.

Suntem foarte încântați că Forum Film, un distribuitor cu o amplă și îndelungată experiență, a ales pentru portofoliul său „Băieții buni ajung în Rai”.

 

Scenariul

Colaborasem foarte bine cu Radu Potcoavă la cele două scurtmetraje pe care le-am produs, „Mă cheamă Costin” (2016) și „Miss Sueño” (2018). Subiectul acestui lungmetraj fost ceva inedit și pentru mine și a contat și potențialul de film de public, având datele unei comedii romantice. Când Radu mi-a povestit prima oară despre „Băieții buni ajung în Rai”, m-am sfătuit cu partenerii mei, Ioachim Stroe și Robert Fița, și am știut că este filmul pe care îl căutăm de ceva vreme: original, funny, dar și emoționant, captivant. Pe scurt, un film pentru public, care își va avea locul lui. Genul de poveste pe care aș vedea-o într-o zi când simt nevoia să mă relaxez. În plus, știam că suntem o echipă care colaborează constant și știam produsul pe care îl vom avea la final. Este primul film de public pe care îl produce Wearebasca, unul de la care avem niște așteptări și putem păstra anumite standarde profesionale și creative.

De asemenea, am fost norocoși să avem o distribuție de vis: Bogdan Dumitrache într-un rol diferit de celelalte de până acum, alături de Cosmina Stratan, Marian Râlea, Liviu Pintileasa, Florentina Țilea. Plus, marile noastre pariuri: Sergiu Costache interpretând un Sfântul Petru complet surprinzător și, bineînțeles, Șerban Pavlu în rolul lui Dumnezeu.

 

Motive de recomandare pentru public

Subiectul. Fiecare își imaginează ce vrea. Filmul ăsta vine cu o noutate, acest tip de subiect nu a fost tratat la noi. „Băieții buni ajung în Rai” are calitatea unui film de public, cred că publicul va aprecia atât povestea, scenariul, cât și realizarea. Spectatorii au ocazia să vadă o comedie romantică despre Viața de Apoi, care poate aduce în suflete căldura verii mai repede și ne pune în postura de a reflecta la vorba: „Nu lăsa după moarte ce poți face în viață”. Proiecte personale/ Wearebasca Am regizat un film de lungmetraj de ficțiune „Rusalka” care e trimis la festivaluri și pentru care așteptăm răspunsuri. Anul acesta produc câteva scurtmetraje care cel mai probabil vor ajunge la spectatori anul viitor și, tot în 2025, dacă totul decurge conform planului, vom filma două producții de lungmetraj.

***

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Pozitii

Sectiune



Branded


Related