Andreea Geamănu: Îmi place când am libertatea de a-mi realiza propriile modele de vitralii, mai ales când colaborez cu arhitecți sau designeri, acolo simt că îmi pun în valoare toate abilitățile

Andreea Geamănu: Îmi place când am libertatea de a-mi realiza propriile modele de vitralii, mai ales când colaborez cu arhitecți sau designeri, acolo simt că îmi pun în valoare toate abilitățile

Într-o sâmbătă din urmă cu cinci ani a mers la un curs de lucru în sticlă. A plecat fascinată. A venit lockdown-ul de pandemie, dar ea avea deja materialele cumpărate pentru a-și exersa noua pasiune: creația de obiecte din sticlă. Primele sale încercări au fost seturi de bijuterii pe care le-a vândut prietenilor și aceia au fost primii pași pe un nou drum pentru Andreea Geamănu, artistă, antreprenoare creativă și profesor de educație plastică.

„Primele obiecte create de mine au fost stângace, nu știam să tai sticla bine, nu știam să fac lipiturile cum trebuie, dar am exersat și am devenit din ce în ce mai bună. Cel mai important a fost faptul că mereu căutam să înțeleg ce pot îmbunătăți”, spune Andreea.

Vorbim cu Andreea Geamănu despre Atelierul Creativ și despre ce presupun lucrul și creația în sticlă.

 

Scurt istoric despre tine

Salut! Sunt Andreea, profesor de educatie plastica si artist in sticla, in principal vitralii. Am terminat Unarte in Bucuresti, am facut atat la Master cat si la Licenta tehnici traditionale de gravura si am stiu inca din liceu ca vreau sa fiu profesoara. Imediat cum am incheiat licenta in 2017 am inceput sa predau, intrand in invatamant prin programul celor de la Teach for Romania. Nu am neaparat o viata inaintea artizanatului pentru ca inca din facultate am facut cate ceva, fie ateliere de linogravura, fie ilustratii, incercand sa mai castig cate un ban. Intr-o vara am lucrat inclusiv intr-o cofetarie, convinsa fiind ca gata cu predatul, nu mai vreau. Pe 15 septembrie eram inapoi la scoala printre elevi.

 

Despre Atelierul Creativ

Atelierul Creativ este locul meu de joaca. Am reusit sa inchiriez acest spatiu in 2020, dupa ce mi-am depasit dimensiunile balconului unde am inceput initial sa fac vitralii. Numele i l-am dat asa deoarece eu nu fac doar vitralii, ci incerc multe tehnici. Inclusiv logo-ul este o insiruire de elemente: un rulou de linogravura, un diamant de sticla, un cleste de mozaic, o pensula, un creion.

 

Ce rutină de lucru ai, ce te însoțește când creezi

Ziua mea de lucru, daca e in timpul anului scolar, este impartita intre cateva ore de predare la una din scolile unde lucrez si dupa aceea cateva ore in atelier. Sunt mult mai eficienta cand stiu ca am timp limitat decat sunt vara, cand am cate ore vreau eu si ajung sa pierd mult timp.

Prioritizez comenzile cu termen limita sau cursurile de vitralii pe care le tin si toata organizarea care vine cu ele, iar altfel incerc sa ma joc, sa experimentez si sa creez mereu cate ceva. Daca nu am o comanda clara nu stiu exact cu ce ma ocup in ziua aia.

 

Pasiunea pentru manufactura de obiecte din sticlă

Pasiunea asta a venit din pura intamplare inainte de pandemie. Am mers la un curs intr-o zi de sambata si am ramas fascinata. Intr-o saptamana s-a dat lockdown-ul, dar eu aveam deja cele necesare cumparate si toata pandemia mi-am exersat noua pasiune. Primele obiecte create au fost niste seturi de bijuterii, cercei si medalioane. Le-am vandut prietenilor si din banii stransi mi-am mai cumparat alte materiale si tot asa.

 

Cum au arătat primele tale obiecte

Primele obiecte create de mine au fost stangace, nu stiam sa tai sticla bine, nu stiam sa fac lipiturile cum trebuie, dar am exersat si am devenit din ce in ce mai buna. Am spart o oglinda ca sa am material de lucru, am inceput sa inteleg diferentele dintre materiale, dar cel mai important a fost faptul ca mereu cautam sa inteleg ce pot imbunatati.

 

Cum este acum. Ce îți place să creezi

Azi creez mai multe tipuri de obiecte: vitraliile sunt proiectele care imi plac cel mai mult, imi aduc cele mai mari incercari si satisfactii. Pe langa vitralii fac si margele din sticla de murano, asta e hobby-ul cand nu am stare de lucrat vitralii sau nu am comenzi. Mai fac de asemenea obiecte utile: oglinzi, tavi, farfuriute, dar si bijuterii din sticla recuperata din alte proiecte. Nu am avut inca ocazia sa realizez abajururi din sticla, dar vine si treaba asta curand, sunt sigura. Folosesc foi de sticla de vitralii, baghete de sticla de murano, folie de cupru, cositor si foc, astea sunt principalele materiale din atelier.

 

Procesul creativ

Eu lucrez foarte mult pe baza schitelor, ma ajuta sa inteleg exact ce vreau sa fac si ce pasi am de facut pentru a realiza obiectul respectiv. Ma inspira multe lucruri, am mii de poze in telefon. Undeva mi-a placut o forma a unei ferestre, in alta parte o culoare, undeva o textura. Imi place cand am libertatea de a-mi realiza propriile modele de vitralii, mai ales cand colaborez cu arhitecti sau designeri, acolo simt ca imi pun in valoare toate abilitatile.

Etapele de realizare difera intre tehnici, dar pentru vitraliile Tiffany pornesc de la o serie de schite pe care le arat clientului. Cand acesta aproba una din schite, trec la desenul final, unde aplic anumite tehnici, pentru ca nu orice forma poate sa ajunga vitraliu. Din acel punct, aleg sticla, fie singura, fie impreuna cu clientul si de acolo incepe partea mea preferata, taiatul acesteia. Dupa taiere fiecare piesa e polizata, spalata, uscata, degresata cu alcool, infoliata cu o banda de cupru autoadeziv si la final lipita cu cositor, adica o bara de metal pe care o topesc cu pistolul de lipit.

 

Unde îți găsești inspirația

Inapiratia e peste tot: in natura, in plimbari pe strada, in albume de arta, pe Pinterest, orice. Sunt momente in care nu am inspiratie si ma simt blocata, dar am inteles ca acele momente sunt normale si incerc sa nu le fortez. Atunci iau o pauza si nu ma mai gandesc la proiect, las pe a doua zi si mereu a doua zi totul pare mult mai clar.

Am norocul sa fiu foarte relaxata in general, sa las totul sa se desfasoare natural.

 

Diferențiatorul obiectelor pe care le creezi

In primul rand nu e foarte multa lume care face sticla in Bucuresti si in Romania, asa ca mereu ies in evidenta cu lucrurile pe care le fac si trezesc interes prin noutate. Incerc mereu sa fiu mai buna, mai atenta la detalii, la lipituri, la taieturi si incerc sa creez lucruri care imi plac mie foarte mult, nu sa repet aceeasi forma pe care o vad la alti artisti. Cred ca super puterea obiectelor mele este energia buna care vine cu ele, pentru ca mereu interactionez cu oamenii si atitudinea mea pozitiva parca se lipeste si de obiecte, le lumineaza intr-un fel anume.

 

Importanța sustenabilității în creația handmade

Da, cred ca este importanta, dar mai ales dintr-un punct de vedere economic: materia prima costa mult si e necesar sa nu o irosim, sa fim cat mai inventivi posibil, pastrand un grad inalt de calitate pentru clienti. Baza sustenabilitatii din atelierul meu consta in utilizarea sticlei la maxim: iau foi mari de sticla pentru vitralii, in urma carora raman bucati de sticla medii. Acestea sunt folosite in proiecte mai mici, care la randul lor rezulta in bucati mai mici de sticla ramase. Bucatile mai mici le folosesc participantii in cursurile de incepatori, iar bucatile cele mai mici ramase le folosesc la mozaic sau fac cercei din ele. Asa folosesc la maxim sticla in atelier si rezulta o varietate de obiecte.

 

Clientii tăi și produsele pe care le preferă

Produsul care se vinde cel mai bine este cursul de vitralii. Oamenii cauta experiente noi si cred ca am reusit sa gasesc un echilibru foarte bun intre timp, efort si rezultat, deoarece cursul dureaza 3-4 ore, modul de lucru e clar si fiecare persoana pleaca categoric cu cel putin un obiect creat de mainile lor, cap coada. Multi subestimeaza initial tehnica si la final inteleg ce implica si sunt super incantati ca au facut asa ceva cu mainile lor.

Al doilea cel mai vandut produs il reprezinta vitraliile. Aici vorbim de cateva fereatre pe an, deoarece proiectele sunt in general de mari dimensiuni si dureaza chiar si 2-3 luni sa le finalizez.

Clientii mei sunt in general oameni tineri, in jurul varstei de 40 de ani, curiosi de noi experiente. Sunt oameni care au in general joburi de birou sau mai stresante si cauta o evadare creativa.

 

Ce se întâmplă în atelierele tale

Iubesc atelierele de vitralii. Fiind profesor, am gasit in ele ocazia perfecta de a preda si a sta in atelier. Oamenii vin in atelier sau in cafenele daca tin cursul in alt oras si ii invat toti pasii, de la cum sa taie sticla la cum sa o curete si sa faca lipiturile din cositor. Imi place sa cred ca vin cu o energie buna si fac oamenii sa se simta in largul lor. Ii ajut sa se relaxeze, sa accepte ca nu le va iesi perfect din prima. Cauta un moment de relaxare creativa si chiar cred ca il gasesc, pentru ca de multe ori reactia este una de tipul: vaaaai, nu mi-am dat seama cand a trecut timpul!

 

Promovarea

Cel mai mult ma promovez pe instagram. Am si site-ul meu cu magazin online, dar cei mai multi oameni dau de mine de pe instagram. Platesc lunar cate o reclama dedicata urmatoarelor cursuri pe care le organizez si am multa lume care astfel intra in contact cu mine si cu atelierul. Postez destul de des ce fac in atelier si cred ca cel mai mult ajuta ca nu incerc sa fac sa para totul pefect. Arat si momentele in care am emotii, in care ceva nu iese bine, filmez cu telefonul, nu fac o intreaga regie. Chiar cred ca oamenii raspund bine la imperfect.

 

Cum îmbini creativitatea cu rigoarea antreprenoriatului

M-a consumat teribil de mult partea de antreprenoriat, cu deschiderea pfa-ului, ia casa de marcat, tine evidenta facturilor etc, dar am invatat repede ca trebuie toate facute pe parcurs, nu sa le las sa se adune. Incerc cam o data oe saptamana sa trec prin facturi, sa notez ce am de notat in registre, sa tin pasul cu ce e de facut, astfel incat sa nu simt ca am pierdut o zi intreaga in care puteam sa fiu super creativa. Incerc de asemenea sa fiu organizata, pentru ca am tendinta sa ma imprastii mult si sa cred ca imi voi aminti tot, dar nu e asa mereu.

 

Învățăturile antreprenoriatului creativ

Cea mai importanta lectie este sa accepti ca nu poti face totul bine din prima, uneori mai gresesti, dar important e sa pui multe intrebari oriunde poti catre profesionisti sau oameni mai experimentati. Cand chiar e ceva ce ma depaseste merg la profesionisti si stau linistita, imi vad de creatie ai ei se ocupa de contabilitate sau relatia cu ANAF.

 

Comunitatea de artizani în România

Mi se pare o comunitate foarte misto de oameni la fel de speriati ca mine. Mereu ma amuza treaba asta, pentru ca nu e artizan cu care am vorbit care sa nu aiba aceleasi probleme sau ganduri ca mine. Toti sunt oameni misto si sunt dornici sa impartaseasca din experientele lor, chiar simt ca ne ajutam reciproc atunci cand ne facem curaj sa intrebam.

 

Tu unde găsești frumusețea?

In tot. Pentru mine frumusetea este in tot, uneori am ochi sa o vad mai bine, altadata mai putin, dar imi pastrez curiozitatea si nu e zi in care sa nu raman cateva minute captivata de un lucru simplu, poate banal pentru altii.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related