Laurentiu Nita (Free Communication): "O tentatie a clientilor este aceea de a renunta la contracte permanente, cu fee lunar, in favoarea proiectelor punctuale"

Laurentiu Nita (Managing Director, Free Communication) vorbeste despre campaniile anului 2012, tendinta clientilor de a acorda bugete mai mici si de a cere eforturi mai mari din partea agentiilor, rolul premiilor in industria de PR si clientii din portofoliul agentiei prezenti pe parcursul acestui an.

Clienti activi in 2012
Din portofoliul nostru actual de clienti permanenti fac parte Asociatia Daruieste Viata, Credit Europe Bank, European Investment Fund / JEREMIE, Lindab Romania, Mazda, New Look, Panasonic, PostMaster, Renania, Sanofi, Wizz Air si Zentiva. De asemenea, am lucrat o serie de proiecte pentru Anadolu Medical Center, Selena Romania si Ruris.

Cele mai importante proiecte ale anului 2012
Este greu sa fac o selectie a celor mai importante proiecte, pentru ca au fost multe si interesante. Dar voi puncta cateva: aniversarea Zentiva 50 de ani, campania Sanofi dedicata Zilei Mondiale de Combatere a Diabetului sau proiectul de lansare a rutei Wizz Air Bucuresti-Verona.

Apoi, un proiect de mare anvergura si foarte interesant a fost conferinta "Service Leadership Workshop", sustinuta de Ron Kaufman, autoritatea mondiala in Servicii Superioare. De asemenea, suntem mandri ca am lansat Ploiesti Shopping City, cel mai mare mall regional din zona de sud a Romaniei, dezvoltat in afara Bucurestiului. Am asigurat consultanta si implementarea evenimentului de inaugurare, Ploiesti Shopping City fiind al treilea mall pentru care lucram, dupa Sun Plaza si Oradea Shopping City.

Nu in ultimul rand, am lucrat si la un alt fel de proiect. Am fost selectati sa facem parte dintr-o retea regionala de PR care mai include agentii independente din Ungaria, Polonia, Cehia si Slovacia (un singur membru pe tara). Am avut deja experiente foarte interesante, iar potentialul crearii unei baze comune de expertiza, resurse si clienti la nivel regional este foarte mare.

Schimbari importante in agentie
Nu suntem o agentie care face des schimbari spectaculoase, dimpotriva. Suntem o agentie foarte stabila, atu care este foarte apreciat de catre clientii si partenerii nostri. Principala "schimbare" ar fi implicarea in dezvoltarea retelei regionale de agentii independente.

Split-ul pe tipuri de proiecte
Este destul de greu de facut acest split, intrucat de cele mai multe ori pregatim campanii integrate pentru clientii nostri. Daca discutam despre cele 2 categorii principale de servicii pe care le asiguram prin cele 2 departamente aferente, am pastrat o pondere similara celorlalti ani – circa 70% consultanta si 30% evenimente. Iar daca discutam despre tendinte, extinderea proiectelor de comunicare digitala sau alocarea unei ponderi mai mari acestei componente pentru sustinerea campaniilor sunt din ce in ce mai accentuate. Nu in ultimul rand, a crescut numarul solicitarilor de a dezvolta campanii de comunicare interna.

Noutati si influente in industria de PR din 2012
Principala provocare a anului 2012 a fost depasirea granitelor de "servicii de PR". Agentiile de comunicare au fost nevoite sa se adapteze rapid si sa isi diversifice serviciile, astfel incat sa ofere solutii inteligente si creative si know-how pentru toate zonele comunicarii.

Este si cazul nostru. Am propus si am implementat idei si campanii situate in afara pachetelor traditionale de servicii de PR. Am fost integratori de creatie publicitara, am gandit programe de teambuilding personalizate, am realizat pentru angajatii clientilor nostri ghiduri de comunicare externa cu propriii lor clienti, am facut analiza in profunzime a atmosferei din interiorul companiilor, in vederea identificarii corecte a setului de Misune-Viziune-Valori, am coordonat productii video de mare amploare, am redesenat spatii de lucru si le-am acordat o simbolistica relevanta pentru companie si multe altele.

Probabil ca in cativa ani nu vom mai putea vorbi despre piata de PR in sensul ei clasic. Vom vorbi despre o piata a companiilor de comunicare, chiar daca specializate intr-o anumita directie sau pe un anumit sector.

Cerinte si bugete ale clientilor in 2012
Clientii au avut la randul lor un an 2012 dificil, plin de provocari. Le-am fost aproape si i-am ajutat sa isi atinga obiectivele. Nu-i un secret si situatia este valabila pentru toata piata – bugetele investite au fost mai mici sau au fost necesare mai multe eforturi si resurse pentru a le castiga.

Premii obtinute

Poate parea atipic, dar nu am avut si nici nu avem ca obiectiv castigarea de premii. Nu credem in eficienta lor in aducerea de business, ci poate doar in zona de comunicare a agentiei sa constituie un castig. In plus, daca lucrurile nu s-au schimbat foarte tare in ceea ce priveste comportamentul clientilor, ceea ce ma indoiesc profund in contextul actual, din ultimul studiu realizat de catre Clubul Companiilor Romane de Relatii Publice (CCRP) acum cativa ani reiesea foarte clar ca premiile nu sunt un factor important in alegerea agentiilor de PR de catre clienti, ba dimpotriva, se afla pe unul dintre ultimele locuri ca si importanta. Situatia este usor diferita comparativ cu zona de advertising. Preferam sa ne concentram resursele si eforturile pe proiectele clientilor nostri, mai degraba decat pe vanarea de premii.

O singura data ne-am concentrat pe acest lucru si am si reusit, de altfel – premiul Golden Award for Excellence in cadrul Galei PR AWARD pentru campania "Nu ma ignora", derulata pentru Asociatia Salveaza Vieti – actual Asociatia Daruieste Viata. Dar atunci ne-am dorit foarte mult in primul rand sa promovam proiectul, asociatia si echipa. Si, intr-adevar, am impresionat juriul prin abordare si mai ales prin rezultatele obtinute.

Creativitatea proiectelor de PR din Romania in 2012
Cred ca stam bine cu abordarea creativa si cantitatea de idei propuse. Nu sunt insa convins cu privire la eficienta si rezultate. Este practic parametrul care conteaza cel mai mult in contextul actual, iar acest lucru este din ce in ce mai evident in abordarile bugetare.

Asteptari de la industria de PR in 2013
Am vrea sa spunem ca 2013 va fi un an mai bun si mai linistit, dar nu este cazul. Zicem noi ca va fi un an de foc pentru toata lumea.

Sincer, ne asteapta un an foarte greu, accentuandu-se tendintele sesizate inca de la inceputul anului 2012: clientii sunt dispusi sau fortati de context sa investeasca bugete mai mici, asteptand in schimb eforturi mai mari alocate.

O alta tentatie a clientilor este aceea de a renunta la contracte permanente, cu fee lunar, in favoarea proiectelor punctuale. Totodata, presiunea pe rezultate cuantificabile este mult mai mare.

Suntem foarte constienti de ceea ce se intampla, insa preferam sa ne pastram un optimism prudent. Aceste tendinte pot insemna oportunitati noi: de a fi mai indrazneti, mai ambitiosi si mai prezenti, de a initia idei de proiecte si de a castiga clienti noi, chiar daca pe proiecte punctuale.

Este dificil, desigur, ne afecteaza capacitatea de planificare si previzionare si sentimentul de securitate. Dar ne vom concentra pe oportunitati si vom face din ele "drive"-ul nostru in 2013.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Campanii

Oameni

Sectiune



Related