[Client Service] Catalin Albu (Publicis): Doar din newsletterele AdAge nu vei deveni un account mai bun. Unul mai "conectat" da, dar nu unul mai bun

[Client Service] Catalin Albu (Publicis): Doar din newsletterele AdAge nu vei deveni un account mai bun. Unul mai "conectat" da, dar nu unul mai bun

Bucuriile si tristetile job-ului de account, tensiunea care face parte din pachetul de baza si momentele memorabile care fac totul sa merite la final. Un articol despre ce presupune lucrul in departamentul de Client Service, semnat de Catalin Albu (Client Service Director, Publicis).

Satisfactiile job-ului de account

Cea mai mare satisfactie este cand esti acolo pe scena la Effie si clientul iti multumeste pentru modul cum ai condus echipa in ultimul an.

Momentele grele din viata unui account

Cele care sunt grele pentru toata lumea, strategi, creativi si oameni in general: cand pierde Romania in ultima secunda la handbal si cand cartofii prajiti sunt livrati reci. Asta, in serile in care lucrezi la birou, clientul nu a aprobat nimic si tot ce vrea este ceva “mai creativ”.

Momentele frumoase din viata unui account

Cand te uiti cu prietenii la TV si apare spotul ala pentru care ai muncit in fiecare zi timp 3 luni si tu stii ca, de fapt, a fost ideea ta, desi nimeni nu te-a creditat pentru ea.

Cel mai frumos compliment primit de la un creativ sau de la client

Berile de sambata seara. Nu intre accounti, creativi si clienti, ci intre oameni. Asta e un compliment si pentru mine, si pentru ei :).

Cea mai aglomerata zi de cand lucrez ca account

Pentru mine "cea mai aglomerata zi" este oricare zi de lucru din ultimii 5 ani. As vrea sa renunt la intalniri, avem talentul intalnirilor in partea asta a lumii, dar nu am descoperit formula magica prin care sa fiu in 2 locuri in acelasi timp. Desi, odata am sarit dintr-o sala in alta non-stop timp de 2 ore.

Job-ul de account, la noi si in alte tari

Paradoxal, client service-ul la noi este mult mai important decat in alte tari. Probabil lucrul asta isi are radacinile in sistemul de invatamant care nu creeaza specializari, ci asa-zis "oameni universali". In alte tari, ma refer la ce am vazut la colegii din Franta, UK si US, client service-ul este mult mai limitat in ceea ce priveste input-ul strategic, dezvoltarea creativa si chiar in procesul de vanzare a unei idei la client. Pe de alta parte, ei exceleaza la relationship building, capitol la care noi suntem cu mult in urma.

Junior account executives – background si atitudini intalnite

Cam de doua ori pe an, fac o runda de interviuri cu juniori si account executives. Ce am observat, din pacate, este absenta acelei fascinatii de a lucra in publicitate. Juniorul trebuie sa fie, in primul rand, pasionat, dispus sa faca orice pentru a lucra intr-o agentie, sa vrea sa invete incontinuu din prima secunda si sa nu puna nicio conditie la angajare. Eu asa eram acum 10 ani cand am venit la Publicis. Probabil este si vina noastra, a celor batrani, ca am pierdut din aura de glamour a publicitatii. Chiar si asa, asta e cel mai misto job din lume si incurajez pe oricine sa considere o cariera in comunicare.

Calitatile unui account bun si intrebari de interviu

La interviul meu, am intrebat daca exista dress code in agentie. Mi s-a spus ca nu si uite asa am continuat la Publicis inca 10 ani and counting. Intrebarile pe care le pun eu azi la interviuri sunt foarte aplicate: folosesc exemple reale de brand-uri, campanii, personalitati, iar obiectivul meu este sa il pun pe candidat in pozitia in care nu trebuie sa caute raspunsul "corect", ci pur si simplu sa gandeasca. Pentru asta folosesc foarte des intrebarea "de ce".

Cum invata un account sa fie mai bun

Observ doua arte pierdute: arta de a-i privi pe altii, de a invata din mers, de a replica un mod de gandire, de a extrapola dintr-o discutie despre orice, de la un serial TV la un tablou si a aplica pe un scenariu de spot, un layout, o activare BTL. Si arta de a citi carti. Repet – carti. Nimeni nu mai citeste, doar din newsletterele AdAge nu vei deveni un account mai bun. Unul mai "conectat" da, dar nu unul mai bun.

Cartile de referinta pentru oamenii de la CS

Tocmai ce scriam mai sus despre asta :D. Voi mentiona aici doar 3 carti pe care le consider lectura obligatorie pentru oricine lucreaza in publicitate: "Positioning: The Battle for your mind" de Ries&Trout (cartea care m-a facut sa vreau sa lucrez in comunicare), "Truth, Lies & Advertising" de Jon Steel si "The Game" de Neil Strauss. Orice serial dramatic american pentru tehnici de vanzare, modalitati de argumentare si client relationship. Si New York Times, pentru ca trebuie.

Cat de greu se trece la o pozitie la alta in CS

Este raspandita gandirea ca la noi se avanseaza pe scara ierarhica prea repede. Eu cred ca evoluam odata cu lumea intreaga, au trecut vremurile cand trebuia sa ai 50 de ani pentru a fi promovat Account Director.

True or false: account-ul ucide idei bune

True. La fel cum ideile bune sunt ucise de strategi, creativi sau clienti. Daca as avea un leu (vechi) pentru fiecare idee buna pe care am vazut-o ucisa, as fi milionar in lei (noi).

True or false: account-ul e prietenul clientului

Ar trebui sa fie true. De cele mai multe ori, nu e.

True or false: account-ul n-are voie in brainstorming

Asta de unde a reiesit? Nu stiu de unde sa incep in a demonta ideea asta.

True or false: accountul e (oficial) de vina cand ceva nu iese bine

Conceptul "de vina" este in esenta gresit. Dar accountul este intr-adevar in linia intai, deci trebuie sa stie si sa duca steagul, si sa se fereasca de gloante.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Companii

Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Related