Via Berlin: Ana-Maria Taralunga - Creativii nu sunt (toti) artisti neintelesi, accountii nu tipa (niciunul), clientii (majoritatea) stiu marketing

Via Berlin: Ana-Maria Taralunga - Creativii nu sunt (toti) artisti neintelesi, accountii nu tipa (niciunul), clientii (majoritatea) stiu marketing

Ana-Maria Taralunga si-a propus sa plece din tara pentru cateva luni si acum, dupa doi ani, ne scrie de la Berlin. Povesteste in continuare cum de nu s-a potrivit socoteala de-acasa cu cea din strainatate si de ce e foarte bine ca s-a intamplat asa. 

Cateva cuvinte despre autoare
Am inceput sa lucrez in publicitate in 2006, cand un concurs de creatie organizat de Graffiti BBDO mi-a omorat in fasa o cariera dezastruoasa in PR. L-am castigat, am facut practica, m-au angajat si de atunci am fost copywriter in BBDO, Saatchi Romania, Saatchi Frankfurt si Saatchi Berlin. Si nu stiu daca e neaparat un lucru cu care sa ma mandresc, dar sigur e amuzant: n-am fost in viata mea la un interviu.

Decizia de a pleca la o agentie din afara
N-am avut niciodata cu adevarat in plan sa plec din tara, nici ca sa lucrez in publicitate, nici ca sa lucrez intr-un bar, nici ca sa ma marit cu vreun domn de pe Riviera Franceza. Si, cu toate astea, in seara cand m-a sunat Jorg sa ma intrebe daca nu vreau sa vin la Saatchi&Saatchi Frankfurt, am zis "da" pana sa termine propozitia. Ca sa ma asigur ca e decizia corecta, am dat si cu banul de cateva ori. Iar familia si prietenii m-au sustinut si le voi multumi pe o scena la momentul potrivit.

Drumul pana la primul job intr-o agentie straina
Pe pile – vezi mai sus.

Cel mai bun moment pentru o astfel de schimbare
Cred ca e bine sa cresti putin aripi in tara pentru ca faptul ca poti face comparatii iti ofera o perspectiva mai matura asupra jobului. Plus, iti da subiecte de conversatie cu colegii: "Glumesti?! Pai in Romania faci  campanie de 3 spoturi cu 100 mii".

Definitiv vs. temporar
Acu’ doi ani, cand am plecat, strigam sus si tare ca ma intorc (maxim 6 luni). Acum, daca ar fi sa asculti muzica in camera in care zic acelasi lucru, ar trebui sa dai mai incet volumul la boxe ca sa ma auzi. Pentru ca e al naibii de misto. Si cand e de cacao e misto, pentru ca e parte dintr-o experienta de viata incomparabila. Ai dat volumul mai incet?  O sa ma intorc la un moment dat.

Lectii pe care le primesti doar lucrand in afara
Trebuie sa te descurci (no shit, Sherlock!) pentru ca nimeni nu o sa se descurce pentru tine. In tara, inca mai primesti pachete de la mama, locuiesti cu iubitul si se sacrifica el sa dea ochii cu cucoana nesuferita de la intretinere, suni la banca si ce sa vezi, vorbesc romana etc.

Lucruri bune si neasteptate care s-au intamplat dupa plecare
Am fost teribil de impresionata de oameni. Mi s-a intamplat in repetate randuri sa-mi fie rusine de cinismul cu care ma mandream in tara (mi-am revenit de fiecare data).

Lucruri nasoale si neasteptate care s-au intamplat dupa plecare
In cele mai negre momente, cand inca dadeam cu banul in faza de decision making, ma asteptam ca totul sa fie nasol. Nu e.

Avantaje cand lucrezi in afara Romaniei
Creativii nu sunt (toti) artisti neintelesi, accountii nu tipa (niciunul), clientii (majoritatea) stiu marketing. Ceea ce e o mare usurare, pentru ca nu trebuie sa mai car dupa mine, zilnic, cutitul de vanatoare. Apoi mai e un lucru, cand cineva in piata face o campanie misto, nu sar toti haterii (mai exista cuvantul?) ca e ghost de festival. Incredibil ca in Ro inca mai vad discutii de genul asta – daca o cioaca (dar asta, mai exista?) prinde la public, o vezi pe Facebook, la oameni care nu lucreaza in publicitate, nu e asta de bine pentru brandul care a semnat-o? Ca a existat sau nu un brief, ca a fost scris de planner sau de Mos Craciun care nu a gasit ceva mai bun sa-i puna creativului sub brad, nu conteaza. Conteaza rezultatul si buzz-ul. Ce-ar fi fost daca pentru Oreo, Dunk in the Dark, echipa ar fi asteptat brieful de la client?

Dezavantaje cand lucrezi in afara Romaniei
Recunosc, cand am plecat, ma asteptam ca cele mai bune case de productie din lume, cei mai buni regizori si cate un reprezentant de la fiecare client sa fie deja adunati in jurul biroului meu (curat inca) si sa ma intrebe la sosire care imi sunt ideile si dorintele, iar ei le vor transforma in realitate cat ai zice Cannes. Ei bine, nu. Germania e o piata matura si mai asezata, lucrurile se rumega si se planifica, e mai greu sa treci idei nebune ca-n Romania, si sa le faci cu buget 0 si planificare -1.

Ce trebuie sa stim despre Saatchi&Saatchi Berlin
Saatchi&Saatchi Berlin e cea mai tanara dintre cele trei agentii Saatchi&Saatchi Germania si, ca si Berlin, comparativ cu celelalte orase din tara e atipica. Echipa e minuscula cat un start-up, se vorbeste putina germana pentru ca majoritatea suntem straini (deci e vina lor ca inca cer meniul in engleza), lucram des cu celelalte birouri din tara si din regiune, pe pitch-uri, tribe-uri, ceea ce accentueaza senzatia placuta de familie.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related