Suvita si prezervativul. Fereastra inspre making of-ul unei campanii pentru publicitate mai buna

Suvita si prezervativul. Fereastra inspre making of-ul unei campanii pentru publicitate mai buna

Curaj cu premeditare si indoielile care-l insotesc. Cel mai delicat element musai de surprins, odata ce te apucai de productia campaniei Premiilor FIBRA. Prin consecinta, jocul actorilor n-avea decat optiunea "impecabil". Atunci n-o sa nu te mire ca doamna Toma a trait de vreo 30 de ori momentele de ingrijorare la perspectiva inceperii vietii sexuale a fiului ei. Ca succesiunea nuantelor jocului ei sa se aranjeze ordonat si matematic in aceeasi dubla. Nici scalpul lui Tiberiu n-a scapat pana sa cunoasca partea lui de suvite noi ce aveau sa fie taiate iar si iar, tot mai dramatic.

Despre doamna Toma, Tiberiu si adunarea echipei care a vegheat asupra lor in productia campaniei FIBRA - "O campanie pentru publicitate mai buna" conceputa de GMP Advertising - ne spune mai multe regizorul Alexandru Maftei in continuare:

 

Brieful si adunarea generala 

Brieful care a insotit cele doua scenarii a fost destul de simplu: executii curate, performanta la toate departamentele creative, economie de mijloace. Deadline-ul a fost foarte relaxat pentru o productie standard romaneasca. Am avut libertate creativa totala. Acest lucru ne-a pus intr-o stare speciala de efervescenta creatoare, dar si maxima responsabilitate.

Primul om pe care l-am sunat a fost Radu Aldea (director de imagine si producator). Am lucrat cu el doua filme de lungmetraj si zeci de spoturi publicitare.

M-am gandit la el pentru ca la fiecare proiect incearca sa aduca ceva diferit. Are un soi de prospetime si o dorinta de a face lucruri noi care intotdeuna m-a surprins si m-a determinat si pe mine sa fiu intr-o stare de alerta si excitare. Este un artist mereu in cautare.

Cand i-am povestit despre ce campanie e vorba a intrat imediat in proiect, cu firma lui, Rollin Film. El a adunat oamenii de care era nevoie pentru productia propriu-zisa.

Studioul de post productie Bro ne-a ajutat cu montajul - cu Gabi Enache am lucrat inca de la inceputurile publicitatii. Iar Laurent Morel a facut colorizarea spoturilor - am lucrat impreuna filme si spoturi deopotriva.

Cu sound designer-ul Tudor Petre petrecusem mai bine de 9 luni lucrand la coloana sonora a filmului Domnisoara Christina. Ce am apreciat la el pe parcursul acestei experiente a fost felul in care reusea sa propuna solutii sonore simple si neasteptate pentru diversele momente din film. Este un om extrem de serios si meticulos care lucreaza mai mult film si mai putina publicitate. Dar asta din cauza deadline-urilor aberante care se practica mai tot timpul in publicitate.

Tudor a cerut apoi sprijinul lui Sebastian Zsemlye - cu care am avut o colaborare nemaipomenita la acelasi film - pe partea de post sincron de zgomote.

Este un aspect al post-productiei mai putin mediatizat, care implica o creativitate cu totul speciala si care are parte de putina glorie chiar si in industria filmului, dar care contribuie esential la implinirea coloanei sonore.

Pe Stefania am implicat-o pentru ca stiam ca ma pot baza pe ea la chestiuni concrete - organizarea zilei de filmare, priza directa pentru care nu am avut sunetisti dedicati, etc - dar si pe ochiul ei critic de tanara regizoare.

Mi s-a parut ca acest proiect total atipic ar putea fi un exemplu pozitiv pentru o regizoare la inceput de cariera cum este ea - un proiect creativ unde cei implicati au totala libertate de expresie si unde toate ideile bune se pot aduna in aceeasi directie.

 

Abordarea script-urilor

In scenarii este vorba despre oameni care fac lucruri curajoase premeditate in viata lor de zi cu zi. Pariul a fost sa surprindem acel moment omenesc de indoiala pe care il are oricine inainte de a face un act curajos premeditat. Asadar, erau doua spoturi in care jocul actorilor era foarte important.

De la bun inceput, am decis sa avem un punct de vedere oarecum subiectiv in coloana sonora. Ne-am imaginat cum ar suna tensiunea pe care o acumuleaza personajele pana sa faca gestul curajos.

Au fost mai multe abordari de decupaj pe care le-am discutat cu Radu. Cred ca am desenat vreo 3-4 variante de shootingboard incercand sa capturez cat mai expresiv situatia de viata din scenarii. Am ajuns la o insiruire de cadre extrem de simpla si curata, eliberata de orice fel de artificiu.

In paralel, mergeam si vedeam posibile locatii, posibili actori. Procesul de casting este extrem de relevant pentru mine. Imi place sa fiu prezent in studioul de casting si sa vad actorii. Ma inspira enorm.

 

Filmarile

A fost o zi standard de filmare in care am facut ambele spoturi. Radu, care a fost nu numai director de imagine, dar si producator al acestor spoturi, a tras heblu dupa cele 12 ore regulamentare de program. Si nici nu am avut nevoie de mai mult. Cand lucrurile sunt pregatite bine si stii ce vrei nu e nevoie de overtime la filmare.

Probabil ca making of-urile de film american ne dau impresia ca la filmare e o distractie perpetua. Nu e intotdeauna asa. Sigur ca ne facem meseria cu placere si devotament, dar uneori e cam atat.

Bine, ma rog, asistentul de camera Iura Bustiuc a spus cateva bancuri - pe care le-am uitat in ciuda faptului ca am ras cu pofta - si ne-a aratat ceva filmulete haioase pe telefon in timp ce asteptam ca Domnica Bodogan (hair stylist) sa-i puna o noua suvita de par in cap actorului principal.  

Marea dezbatere pe platou a fost asta: cate prezervative ii pune mama baiatului in rucsac? Unul? Doua? Trei? Se pune ea in locul baiatului? Stie ea ce apetit sexual are el? Stie ea ce apetit sexual are partenera lui? Am ajuns la concluzia ca nu. Asa ca ii pune doar un prezervativ.

 

Un moment delicat 

Un moment delicat a fost cand am tras peste 30 de duble cu actrita principala, obsedat fiind de nuante ale jocului ei care nu se petreceau toate, cu exactitate matematica, intr-o anume succesiune, in aceeasi dubla.

 

Curajul din productia campaniei

Cel mai curajos lucru cred ca a fost sa facem cu resurse financiare foarte restranse doua spoturi pentru un festival de publicitate care se anunta a fi cel mai important pe care l-a trait industria publicitara din Romania.

 

Echipa completa

Regizor: Alexandru Maftei
Producator / DOP: Radu Aldea
Casa de productie: Rollin Film
Editare voce, sound design, mixaj: Tudor Petre
Foley artist: Sebastian Zsemlye, Raza Studio
Sunet priza directa: Stefania Maftei
Casting: E-talent / Bogdan Dumitrache

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related