Noua generație protestează cu bere. Ciuc, pe urmele Pepsi sau nu?

Noua generație protestează cu bere. Ciuc, pe urmele Pepsi sau nu?

Când eram mai mici, anul 2000 era un viitor cu nave spațiale, extratereștri în uniforme și boli eradicate. Un viitor în care vom face lumea mai bună. Sau, potrivit unui imn din Epoca de Aur:

Noi in anul 2000
Cand nu vom mai fi copii
Vom face ce-am vazut candva
Toate visele indraznete
In fapte le vom preschimba
Vom fi mesteri iscusiti
Sa va facem fericiti
Pe voi parintii ce veti fi
La a doua tinerete in 2000

2000 a rămas, între timp, un trecut confuz, și, da, nu mai suntem copii. Dar nostalgiile rămân. Și din ele ies Lumi Noi, se pare.

Ciuc s-a întors la cântecul cu pricina (e al treilea ecou muzical care își face loc în prezent din vremuri trecute, după Mirabela Dauer și Morărița. atât am numărat noi, probabil sunt mai multe) și i-a adus sensuri noi.

Chestia e că această nostalgie, combinată cu un fel de manifest pentru noile generații, a apăsat multe butoane greșite.

 

Campania realizată de Ogilvy a primit multe comentarii pe Facebook, unele venite chiar din partea oamenilor din industrie. Unii au aplaudat, spunând că se regăsesc în spot. 

Alții, mai puțin.

Tot vorbim noi despre activismul brandurilor, dar asta nu prea echivalează cu aproprierea unei realități sociale în scopuri comerciale (aka profit). Iar, aici, multe dintre critici arată spre imaginile din spot care fac referire la protestele de strada de la inceputul anului (și n-ar fi chiar prima "controversă" din registru, mai știți ce-a fost cu cartea-album #rezist).

Trecând de cameo-ul protestelor, au apărut nemulțumiri vizavi de clișeul tânărului modern digital, folosirea imnului în sine, nostalgia comunistă gratuită sau, mai simplu, ce legătură are până la urmă berea cu o lume nouă?

Câteva reacții de internauți și publicitari, mai jos:

 

Liviu Bărbulescu scrie aşa:

Noua campanie Ciuc se numeşte (Minunata?) Lumea Nouă. E fără Kendall Jenner dar cu un nou remix după 'Noi în anii 2000'. Şi apar proteste generice dar totul este pe vibe-uri pozitive, că doar facem reclama la bere nu comentariu social. Şi sunt sigur că nimeni de la Ciuc nu vede ironia în asta... şi că nimeni nu ştie că anii 2000 s-au terminat în 2009.

 

Mircea Crăciun apelează la o expresie din Ardeal pentru a analiza situația: 

Am crescut în Ardeal. Şi acolo se foloseşte des verbul "a te feşti". Care înseamnă că o fată şi-a umplut faţa cu fard şi rimel într-un fel în care nu-i potenţează trăsăturile plăcute, ci o face de-a dreptul urâtă. "No ce te-ai feştit aşa?" era reacţia la vederea unei măşti.

O spoială. Nu am mai folosit demult expresia, dar mi-am adus aminte la vederea spotului. Cumva, dumneavoastră aveţi dreptate când spuneţi că faceţi acum ce aţi văzut în trecut: o propagandă care să ascundă situaţia reală care musteşte în societate. O domnişoară v-a atras atenţia mai devreme că sunteţi pe lângă subiect.

Subiectul, tema din ultimele luni este că cele mai urâte trăsături umane, lăcomia, ura, minciuna, au devenit dictatori în ţară, şi eforturile de a-i îndepărta par futile. Nu cred că aveţi nevoie de mai multe argumente în privat, cred că aveţi nevoie să ieşiţi din bula de happy-go-lucky în care vă sunteţi autosuficienţi.

 

Paul Vîrvea explică cu liniuțe:

Cu permisiunea dvs., Ciuc Premium, cîteva observații, pentru că ați spus mai sus că apreciați opinii.

- bagatelizați post-modern un imn ideologic, direct asociat traumei totalitare, chiar dacă nu are referințe explicite la Partid sau la Ceaușescu, imn care ar merita închis între rafturile cercetătorilor în istorie comunistă, nu reinterpretat și făcut „cool”.

- vehiculați ad-nauseam stereotipurile despre publicul urban under25, cu educație medie și superioară, „hip” și „cool”. Aici vă pliați unei tendințe a vremurilor, însă la resursele de creativitate ale grupului Heineken mă așteptam la mai mult;

- Bagatelizați subiacent, tot post-modern și toxic, conceptul de „lume nouă”, care e complex și are o istorie. Eu aleg să înțeleg din spot că faceți apologia unei minunate Lumi Noi, a la Huxley, care e aparența zîmbindă (ca a tinerilor din clip) a unei lumi în esență totalitare. O să vă mai beau berea, cînd merg la festivaluri unde sunteți sponsorul principal și nu am de ales. Dar v-am scos de la suflet. 

 

Echipa de social media de la Ciuc nu s-a lăsat, însă, descurajată:

 

Alții nu au înțeles cu ce a greșit Huxley:

Sau, din nou, unde e Kendall:

 

Discuțiile au continuat la o postare a lui Ștefan Chirițescu (fost Strategy and Business Development Director la Ogilvy, acum planner la Cohn & Jansen JWT), care prezenta așa spotul:

Si cand am prezentat la pitch acum ceva timp a fost cea mai ciudata liniste.
Apoi a fost #colectiv.
Apoi am vazut ca un target descris in ppt exista pe bune.mai pe bune decat in slideurile alea.
Apoi a fost asteptare. Apoi a fost dezamagire. Apoi a fost speranta.
Apoi am stiut ca o parte din lumea noastra s-a schimbat. Ca o generatie uneori groaznic de superficiala da semne de trezire, in primul rand, fata de ea insasi. E o lume care se schimba. Si desi uneori nu pare bine, de fapt e. #beredinlumeanoua

 

Din nou, câțiva au aplaudat și au dat Love, alții s-au enervat groaznic, trimițând la eșecul Pepsi și arătând cu degetul asemănările:

 

Și, pentru că dezbaterea s-a încins, au intervenit pozele, pentru că acum argumentele chiar pot fi desenate, pentru a fi bine înțelese:

 

Mihai Coliban vine cu o analiza mai nuanțată:

Dupa ce am lasat sa "sink-in" toata treaba, Inteleg furia lui Mihai Ovidiu Popa. Pana la urma, toti milennialii si hipsterii din filmul ala sunt aparuti fie un pic inainte ori dupa revolutie iar berea Ciuc si, de fapt, nici vreun alt un brand din Romania nu a avut vreo contributie de vreun fel la a-i face pe oamenii aia ce sunt.

Tot ce au vrut brandurile din Ro, in general, de la romani, a fost sa cumpere - mai mult, mai des, mai scump.

Daca generatia post revolutionara a ajuns sa gandeasca/simta ca in spotul ala e pentru ca o alta generatie - in principiu, decreteii - s-a dat peste cap ca sa-i creasca, sa-i educe, si sa-i dirijeze spre niscai valori.

Nu e cinstit, pana la urma, ca un brand, Ciuc sau oricare altul, sa vina si sa semneze un efort colectiv al romanilor de a creste liberi, privind inainte dar si respectand trecutul (nu intotdeauna, vezi cazul Ilie Nastase) si avand curajul de a-si cere drepturile, cand Guvernul ii ia de prosti.

Cred ca ar trebui sa iesim din stadiul "This beer's for you, beautiful, young people!" cat mai repede. Si spotul/platforma asta nu pare sa o faca. Sunt curios ce urmeaza, communication-wise. Pana acum, din pacate, in ciuda meritelor executionale incontestabile (mood, calitatea imaginii, ceva respect pentru valori locale) suna ca o speculatie pe spinarea unui moment social.

 

Și așa că Lumea Nouă a lui Ciuc a început într-o mare vervă. Altfel, am înțeles că vor urma lucruri care să ne lămurească pe toți. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Cohn&Jansen JWT

We're always looking for relevant and visible ideas that take into account the cultural and social context of the world we’re in. Strategy & planningWe turn insights into relevant communication strategies.... vezi detalii »

Ogilvy Romania

Ogilvy România face parte din rețeaua internațională Ogilvy si oferă pietei din Romania următoarele arii de expertiză, la nivel integrat: strategie de brand, advertising, customer engagement, PR & Influence... vezi detalii »

Campanii

Sectiune



Branded


Related