Lupul Dacic și sportul românesc

Lupul Dacic și sportul românesc

În ultimele luni, în societatea românească au fost foarte multe discuții despre brandul de țară, despre logo-urile diferitelor instituții sau programe naționale - inclusiv despre Echipa Olimpică a României și Lupul Dacic. Din perspectiva omului direct implicat, le-am urmărit cu maxim interes și pot spune că, deși am sesizat o serie de puncte de vedere interesante, încă lipsește o dezbatere reală, care să treacă dincolo de cancanul facil și la îndemâna oricui.

Când vine vorba despre sportul românesc, dezbaterea de care un astfel de proiect are nevoie este pe mai multe paliere:

1) Care este rolul Echipei Olimpice a României, de ce există ea?
2) Care sunt valorile pe care ar trebui construit brandul Echipa Olimpică a României ?
3) Când vine vorba despre identitate, să urmăm modelul țărilor care au strâns sportul, inclusiv Echipa Olimpică, în jurul unui simbol național (cu un dublu efect – pe de o parte potențarea simbolului și, pe de altă parte, asumarea în sport a valorilor pe care simbolul le reprezintă) sau să mergem ca majoritatea națiunilor – fiecare sport rupt unul de celălalt? Pentru scenariul în care sportul se strânge în jurul unui singur simbol, care ar putea fi acela?

 

Câteva detalii

1. Care este rolul Echipei Olimpice a României, de ce există ea?

Din punctul meu de vedere, Echipa Olimpică joacă un dublu rol:

(1) obținerea unor rezultate sportive de excepție și reprezentarea României în lume (adună sportivii de top ai țării, sportivi care își dedică toată energia pentru a ocupa un loc cât mai bun la Jocurile Olimpice, pentru a deveni Campioni Olimpici);

(2) rezultate care îi inspiră și pe ceilalți români, îi motivează să obțină și ei performanțe deosebite în domeniul în care activează.

 

2. Care sunt valorile pe care ar trebui construit brandul Echipa Olimpică a României?

Brandul Echipei Olimpice a României ar trebui gândit astfel încât să contribuie direct la realizarea dublului rol pe care îl joacă: pe de o parte să le insufle sportivilor valori, atitudini care să-i motiveze în a atinge marea performanță sportivă și, pe de altă parte, să-i inspire pe români.

Este Team Romania, cea mai bună opțiune pentru Echipa Olimpică a României?

Ar trebui sa continuăm să construim brandul Echipa Olimpică a României ca pe un brand cosmopolit, internațional (team, nu echipă), cu un simbol gândit să exprime chef de joacă, bucurie, frumusețe natională, prietenie, mândrie și emoția celebrării victoriei (The Team Romania symbol, devised to express national beauty, joy, pride, playfulness, friendship and the celebratory emotion of victory – sursa brandient.com)? Putem vorbi despre mândrie când ne ferim de echipă și folosim englezescul Team? Sunt aceste valori relevante pentru profesioniștii din sport, pentru românii iubitori de sport?

După sute sau chiar mii de discuții purtate în ultimii patru ani, pot afirma cu tărie că oamenii sunt conștienți de punctul în care ne aflăm în istoria sportului românesc și că ceea ce își doresc cel mai mult este ca sportivii să dea în timpul pregătirii și în competiții tot ceea ce au mai bun în ei. Să-i vadă că luptă, că nu dau înapoi, că dau dovadă de spirit de sacrificiu. Românii sunt pregătiți să aplaude aceste lucruri, chiar dacă nu se traduc și în medalii.

Ori aceste așteptări se ciocnesc, sunt opuse chefului de joacă, bucuriei, prieteniei, frumuseții naționale. În plus, în primele 11 luni ale anului acesta, România a strâns doar trei medalii la Campionatele Mondiale, singurele competiții unde participarea se compară cu Jocurile Olimpice, ceea ce face foarte dificilă construcția pe Emoția celebrării victoriei. 

Brandul Echipei Olimpice a României ar trebui să fie construit pe valori ca spirit de sacrificiu, curaj, luptă, camaraderie, mândrie, forță, dârzenie, olimpism, românesc.

Camaraderie, nu prietenie. Spirit de sacrificiu, nu chef de joacă. Forță, dârzenie, nu frumusețe națională. Românesc, nu englezesc. Mândrie adevărată.

Sportivii din Echipa Olimpică parcurg un drum lung spre înalta performanță, spre victorii. Este o călătorie începută cu foarte mulți ani în urmă și care presupune foarte multe obstacole, foarte multe tentații cărora trebuie să le facă față cu succes. Cei care reușesc sunt priviți de ceilalți români ca niște eroi.

Tocmai de aceea cred că arhetipul Eroului este cel mai potrivit pentru personalitatea brandului Echipa Olimpică a României.

Mediul natural al Eroului este terenul de luptă, iar competițiile atletice oferă astăzi dramatismul unor confruntări în cadrul cărora protagoniștii dau totul pentru a ieși învingători.

Eroul se simte cel mai bine când dificultățile și provocările sunt foarte mari, se mândrește cu disciplina sa, cu capacitatea de concentrare și de a lua decizii în situații dificile.

Este un model pentru restul oamenilor pe care îi inspiră prin acțiunile și victoriile sale.

Exemplu de potențial discurs al unui antrenor înaintea unei competiții:

Când lupți pentru Tricolor trebuie să faci un singur lucru. Să dai totul! Pentru că în fața ta vor fi cei mai buni dintre cei buni. Unii vor fi mai rapizi. Alții mai înalți. Alții mai puternici. Dar, dacă dai totul, orice se poate întâmpla.

Cu siguranță ar fi diferit de un discurs inspirat de chef de joacă, bucurie, frumusețe natională, prietenie, mândrie și emoția celebrării victoriei.

 

3. Când vine vorba despre identitate, să urmăm modelul țărilor care au strâns sportul, inclusiv Echipa Olimpică, în jurul unui simbol național (cu un dublu efect – pe de o parte potențarea simbolului și, pe de altă parte, asumarea în sport a valorilor pe care simbolul le reprezintă) sau să mergem ca majoritatea națiunilor – fiecare sport rupt unul de celălalt? Pentru scenariul în care sportul se strânge în jurul unui singur simbol, care ar putea fi acela?

Strategia de brand a Echipei Olimpice a României dictează modul în care brandul se comportă, dictează discursul către sportivi, către public și reprezintă și fundamentul pe baza căruia se alege simbolul în jurul căruia se construiește brandul.

Simboluri românești:

1 decembrie, Arcul de Triumf, Ateneul Român, acvila, Armata Română, Biserica, buciumul, capra neagră, Carpații, Castelul Bran, Castelul Peleș, Castelul Huniazilor, căciula de dac, călușarii, Cimitirul Vesel de la Săpânța, ciobănescul mioritic, codrul, Coloana Infinitului, Constantin Brâncuși, dacii, Delta Dunării, Dracula, floarea de colț, haiducii, harta României, hora, ia, Ilie Năstase, imnul României, jocul popular, limba română, lupoaica, lupul dacic, Marea Neagră, mănăstirile din Nordul Moldovei, Mihail Eminescu, motivele populare, Nadia Comăneci, naiul, nota 1.00, răzeșii, stejarul, televiziunea națională, tricolorul, Sarmisegetuza, zimbrul.

Care ar fi simbolul care are asociate valorile dorite?

Pentru Team Romania, s-a construit în jurul horei și motivelor populare care se potrivesc foarte bine cu  chef de joacă, bucurie, frumusețe natională, prietenie, mândrie și emoția celebrării victoriei.

Execuția, modul în care a fost adus la viață strategia, este o discuție tactică și ar trebui să reprezinte subiectul unei alte dezbateri.

Pentru un brand construit pe valorile spirit de sacrificiu, curaj, luptă, camaraderie, mândrie, forță, dârzenie, olimpism, românesc, opțiunile ar fi:

Arcul de Triumf, acvila, Armata Română, Avram Iancu, Burebista, căciula de dac, ciobănescul mioritic, codrul, Cuza Vodă, dacii, Decebal, floarea de colț, haiducii, Ilie Năstase, imnul României, lupoaica, lupul dacic, Mihai Viteazul, Mircea cel Bătrân, Nadia Comăneci, nota 1.00, răzeșii, Sarmisegetuza, stejarul, Ștefan cel Mare, tricolorul, Vlad Țepeș, zimbrul.

Într-o primă fază, opțiunea cea mai puternică mi s-a părut a fi Ciobănescul Mioritic care reprezintă foarte bine un popor care a dovedit în toată istoria sa că este foarte puternic la nevoie. Nu atacă pe nimeni fără să fi fost provocat/atacat înainte, dar nu ezită să se lupte chiar și cu marele Urs dacă este nevoie. Este puternic, curajos, iubește familia și copiii pentru care este gata să se sacrifice.

Stând de vorbă cu oamenii din sport, foarte mulți dintre ei au pus accentul pe latura sa mai liniștită, prea liniștită pentru a fi asociată cu sportul.

Vorbeau însă cu foarte mare pasiune despre spiritul dacilor, despre stindardul acestora - lupul dacic.

Dacii au fost luptători curajoși cu un extraordinar spirit de sacrificiu, fără frică în fața oricărui adversar.  Avem nevoie de această atitudine în sportul românesc pentru că sunt multe momente în care avem în fața noastră adversari mult mai puternici, cu acces la mult mai multe resurse, dar dacă vom da totul din noi, rezultatul poate fi oricare. Am dovedit în istoria noastră că sportivii români pot obține cele mai mari succese dacă dau totul pentru aceasta.

Gândirea lor a trecut dincolo de cuvinte, în 2017 lupul dacic este simbolul Echipei Invictus a României (formată din soldați români răniți în teatrele de operații), al echipelor naționale de handbal, al canotajului, al ligii 1 la fotbal, al echipei de fotbal a românilor din Anglia (F.C. România), al echipei românilor din Italia (S.C. Dacica).

Francezii au construit foarte frumos în jurul Cocoșului Galic.

Canadienii au construit în jurul frunzei de arțar care a fost inițial simbol al armatei canadiene (din 1860) și al echipei olimpice (din 1904), apoi a trecut pe drapel (Canada având steagul actual doar din 1965).

De ce nu ar construi românii în jurul lupului dacic? De ce, atunci când reprezintă România, nu s-ar strânge sportivii români sub stindardul lupului dacic? Să-i inspire să dea pentru România tot ceea ce au mai bun în ei și în același timp să spună lumii povestea unui popor curajos care a dat lumii eroi ca Nadia Comăneci, Ivan Patzaichin sau Elisabeta Lipă? Sportul reprezintă unul dintre cele mai eficiente mijloace de a promova o națiune iar sinergia integrării cât mai multor sporturi în jurul unui singur simbol poate amplifica suficient de mult mesajul României cât acesta să fie auzit și reținut.

Sub stindardul lupului dacic, canotajul românesc a obținut două medalii la ultimele Campionate Mondiale, echipa Invictus România a adus 4 medalii de la Jocurile Mondiale Invictus, iar handbalul a cucerit bronzul la ultima ediție a Campionatului Mondial. De încurcat, Lupul Dacic pare să nu încurce.

Personal cred că brandul Echipa Olimpică a României ar trebui construit pe arhetipul Eroului cu valorile aferente acestuia (spirit de sacrificiu, curaj, luptă, camaraderie, mândrie, forță, dârzenie, olimpism, românesc), că sportul românesc la nivel de echipe naționale ar trebui să se strângă în jurul unui singur simbol și că Lupul Dacic este opțiunea cea mai logică. La nivel execuțional, flacăra olimpică ce ia forma lupului dacic ar putea fi un simbol foarte puternic pentru Echipa Olimpică a României.

Și spectacolul din tribune și din jurul arenelor sportive ar fi foarte frumos:

 

Exemplificare – cum ar putea arăta lupul dacic la Șah (realizat probono de agenția de publicitate Reea din Târgu Mureș)

Există un motiv foarte clar pentru care gazetarii sportivi fac apel la vikingi când vorbesc despre nordici (“Vikingii nu se încurcă - Danemarca se impune în deplasare” - GSP.RO, 10.06.2017) sau la lusitani când vorbesc despre portughezi (“Sărbătoarea campionilor europeni! Lusitanii au ajuns la Lisabona” - GSP.RO, 11.07.2016).

Cu toate minusurile lor, vikingii, lusitanii sunt asociați astăzi de români cu vitejie, curaj, mândrie, spirit de sacrificiu, luptă până la ultima picătură de energie - valori pe care gazetarii sportivi le simt ca potrivindu-se natural sportului. De ce nu ar fi la fel de naturală și paralela cu dacii?

 

DEZBATERE

  1. De ce există Echipa Olimpică a României?
  2. Team sau echipă?
  3. Strategia de brand dictează modul în care brandul (echipa) se comportă, dictează discursul către sportivi, către public. Frumusețe, bucurie, mândrie, chef de joacă (caracter jucăuș), prietenie și emoția sărbătoririi victoriei sau spirit de sacrificiu, curaj, luptă, camaraderie, mândrie, forță, dârzenie, olimpism, românesc.
  4. Fiecare sport cu simbolul său sau un simbol pentru naționalele României și Echipa Olimpică?
  5. Dacă s-ar construi în jurul unui simbol, care ar fi acesta?

1 decembrie, Arcul de Triumf, Ateneul Român, acvila, Armata Română, Avram Iancu, Biserica, buciumul, Burebista, capra neagră, Carpații, Castelul Bran, Castelul Peleș, Castelul Huniazilor, căciula de dac, călușarii, Cimitirul Vesel de la Săpânța, ciobănescul mioritic, codrul, Coloana Infinitului, Constantin Brâncuși, Cuza Vodă, dacii, Decebal, Delta Dunării, Dracula, floarea de colț, haiducii, harta României, hora, ia, Ilie Năstase, imnul României, jocul popular, limba română, lupoaica, lupul dacic, Marea Neagră, mănăstirile din Nordul Moldovei, Mihai Viteazul, Mihail Eminescu, Mircea cel Bătrân, motivele populare, Nadia Comăneci, naiul, nota 1.00, răzeșii, Sarmisegetuza, suveica, stejarul, Ștefan cel Mare, televiziunea națională, tricolorul, Vlad Țepeș, zimbrul sau un simbol cu totul și cu totul nou?

  1. În condițiile în care două dintre federațiile sportive importante (canotaj și handbal) plus echipa Invictus România au construit deja în jurul Lupului Dacic, este acesta o opțiune? De încurcat cu siguranță nu încurcă atâta timp cât sub stindardul lupului dacic, canotajul a adus două medalii la ultimele Campionate Mondiale, echipa Invictus a adus 4 medalii de la Jocurile Mondiale Invictus, iar handbalul a cucerit bronzul la ultima ediție a Campionatului Mondial.

 

Post Scriptum: Acest articol reflectă exclusiv părerea personală a autorului Lorand (Boți) Balint, fost Consilier al Președintelui C.O.S.R., nu reprezintă poziția C.O.S.R.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Sectiune



Branded


Related