Inspirație din mitologie: cum și unde sunt folosite motivele și personajele mitologice în publicitate

Inspirație din mitologie: cum și unde sunt folosite motivele și personajele mitologice în publicitate

Când ne gândim la mitologie, cel mai probabil nu asociem întâmplările și personajele de legendă cu marketingul și publicitatea. Suntem obișnuiți, mai degrabă, să discutăm despre mituri când vine vorba despre literatură, istorie, filozofie, arte etc. Cu toate acestea, miturile și-au „depășit” de mult funcția și menirea inițială fiind preluate și utilizate intensiv de către publicitari încă de la începutul secolului al XX-lea. Mărci celebre de produse cosmetice, alcoolice și chiar companii aeriene au găsit inspirație în legende și mituri și au încercat să-și însușească valorile cu care au fost ele asociate de-a lungul timpului.

Probabil că cel mai la îndemână este motivul mitologic al Afroditei, zeița frumuseții și a iubirii la greci, îndelung exploatat de către publicitari. Două exemple relevante în acest sens ne sunt oferite de reclamele pentru aparatele de ras Gillette Venus și pentru parfumul Aqua di Gio.

În prima imagine, trimiterea este evidentă nu doar vizual, ci și prin limbajul utilizat: pe lângă numele latin al zeiței Afrodita – Venus -, mai avem și sloganul: „Reveal the Goddess in you”. În următoarea, e la fel de ușor de făcut legătura cu numeroasele reprezentări ale zeiței Afrodita, despre care se spune că s-a născut din spuma mării. Numeroși pictori celebri s-au lăsat inspirați de povestea ei.

 

Următorul mit are de-a face tot cu o reclamă pentru un parfum, dar de această dată este vorba de Chanel și al lor produs intitulat Antaeus. Numele poate că nu îți spune mare lucru, dar de Hercule și cele 12 „munci” ale sale sigur îți amintești.

Antaeus era un gigant pe care Hercule a reușit să-l învingă doar după ce l-a ridicat de la pământ, zdrobindu-l în brațele sale, împiedicându-l să se mai „alimenteze” cu forță vitală de la Gheea, mama lui și zeița Pământului. Imaginea este la fel de sugestivă ca și numele și reproduce exact postura clasică a luptătorului:

 

Al treilea exemplu este logo-ul companiei aeriene turcești Pegasus Airline, cu o referință clară: Pegas, calul înaripat din mitologia greacă, fiu al zeului Poseidon și al Medusei. Acest personaj mitologic a mai fost folosit și de către marca de biciclete cu același nume. În ambele cazuri se face referire la capacitatea personajului mitologic de a parcurge rapid, miraculos, distanțe lungi. 

Oarecum surprinzătoare este decizia unei companii de consultanță financiară de a-și lega imaginea tot de acest cal înaripat. Poate pentru că Pegas este și întruchiparea îndrăznelii, a unui spirit aventuros? 

 

Nici Medusa, una dintre gorgone, nu lipsește din lista motivelor și personajelor mitologice folosite de branduri. E vorba de celebrul logo Versace în care putem recunoaște cu ușurință imaginea stilizată a Medusei: femeia cu șerpi în loc de păr, al cărei chip putea împietri orice muritor. Este vorba, de fapt, despre o reinterpretare a mitului femeii fatale, a atracției dezlănțuite și irezistibile.

 

Și în reclama brandului de antiperspirante Old Spice descoperim o trimitere făcută în stil propriu la mitologia greacă: Centaurul. Creatura mitologică, jumătate om, jumătate cal, a fost imaginea perfectă pentru a transmite ideea de dualitate sau de beneficii duble - dublul beneficiu al antiperspirantelor Old Spice.

 

Ultimul exemplu este cel al suedezilor care produc vodca Absolut. În încercarea de a promova o vodcă cu aromă de coacăze negre (Absolut Kurant), au asociat produsul alcoolic cu băutura zeilor greci: nectarul. Nectarul le era destinat exclusiv zeilor, ființe superioare, privilegiate. Muritorii puteau doar fantaza despre gustul lui excepțional; totuși, cel care reușea să se înfrupte din această băutură, dobândea mult râvnita nemurire și devenea, la rândul lui, zeu ;)

Pont pentru vânătorii de mituri: nu pierdeți din vedere marile branduri precum Nike (numele zeiței victoriei la greci), Starbucks (logo-ul cu sirenă), Oracle (Oracolul din Delfi), Janus (zeul roman cu două fețe), Hermes (zeul mesager al panteonului grec), Gucci (colecția de genți Dionysus, inspirată de zeul grec cu același nume), Pandora (celebru personaj mitologic feminin la vechii greci) sau DHL (afișul cu calul troian).

 

 

Pasionat de istoria ideilor şi spiritualitate, Cristian Vechiu este un cercetător activ şi un cititor fervent de scrieri filosofice, religioase şi literatură. Lector în cadrul Fundației Calea Victoriei, acesta susține cursul Cele mai frumoase mituri din istoria universală (18-21 iunie).

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related