[fresh x design] Cristina Bucur (Potocaliu): Am pornit cu 2 masini de cusut simple si un triploc, acasa

[fresh x design] Cristina Bucur (Potocaliu): Am pornit cu 2 masini de cusut simple si un triploc, acasa

Cristina Bucur lucra in domeniul vanzarilor de software pentru ingineria structurala de rezistenta. Un inceput improbabil pentru un articol despre moda, dar chiar asa s-a intamplat. A decis sa lucreze doar patru ore la acel loc de munca si restul timpului sa il investeasca intr-un atelier de creatie vestimentara. Asa a aparut Potocaliu. O decizie care, privita din prezent, are aura revolutionara. 

Nu m-am gandit prea mult la ce urma sa fac, insa am zis ca treaba asta as putea-o face bine si am decis s-o fac.  A fost o decizie initiala usor pragmatica care, in timp, s-a transformat intr-una revolutionara; da, completely changed my life.

 A inceput ca un proiect de nisa si a continuat precaut, cu rabdare si inspiratie. Cele doua elemente importante pentru un designer la inceput de drum. Desi Cristina nu se considera designer. I se pare pompos si nepotrivit. Prefera titulatura de fauritor de haine faine sau croitor. Cum creeaza aceste haine, pentru cine, ce s-a schimbat in relatia romanilor cu moda si ce inseamna pentru ea frumosul, in randurile de mai jos.

 

Inceputul

Nimic romantat in povestea mea. Totul a inceput prin 2012, din dorinta de a ma tine ocupata :)) Lucram in domeniul vanzarilor de software pentru ingineria structurala de rezistenta, domeniu ce a cunoscut un declin sever in perioada de criza de la acea vreme, iar eu revenisem din concediul de crestere copil cu multa pofta de munca. Drept urmare, am decis sa lucrez doar 4h la acel loc de munca, iar restul timpului sa-l investesc intr-un atelier de creatie vestimentara. Asa a aparut POTOCALIU.

 

Evolutie

POTOCALIU a inceput ca un proiect de nisa, cu circuit restrans; nu mi-am dorit expunere foarte mare, iar evolutia a fost una organica, onesta, fara investitii in promovare artificiala. 

 

Invataturi

Daca ne referim la partea practica, as zice ca am invatat multe lucruri de la mama, care este croitoreasa. Cunosteam elemente de baza, insa ea m-a invatat sa croiesc, desi nu m-a incurajat sa demarez un business in domeniul asta.

Autodidacta fiind, am evoluat si-am inteles din ce in ce mai bine ce am de facut ca sa pot oferi clientelor POTOCALIU un produs croit corect. Deoarece ceea ce fac este munca individuala, cu putin ajutor pe partea de cusatorie, am invatat ca este extrem de important sa stii cui te adresezi, sa nu incerci sa multumesti pe toata lumea, sa-ti cunosti ori sa-ti impui niste limite si sa le impartasesti celorlalti fara nicio apasare ori remuscare.

 

De ce are nevoie un designer din Romania, la inceput de drum

Probabil, de inspiratie, in general, si rabdare. Plec de la premisa ca vorbim de o persoana care cunoaste atat procesul tehnologic de realizare a unui produs vestimentar, dar care se bucura in acelasi timp si de darul creativitatii.

Cand spun inspiratie ma refer si la genul ala de intuitie care sa-ti spuna alaturi de cine ai putea patrunde in culisele acestei lumi. Este o lume aparte, in care, daca vrei sa te amesteci, va trebui s-o faci fara sa te gandesti prea mult... pentru ca altfel, s-ar putea sa te razgandesti destul repede si sa bati in retragere :))) Depinde insa foarte tare ce fel de business iti doresti, de amploarea lui. Reputatia poate fi un atu considerabil, insa conexiunile inspirate pot face diferenta.

 

Primul proiect

Primul proiect serios a fost o prima colectie compacta, realizata in jurul unui lalele albastre. Acesta a fost laitmotivul colectiei. Am folosit nuante de albastru si crem, iar colectia a avut un real succes.

A fost dificil sa gasesc tesaturile pe care mi le doream, in nuantele pe care mi le doream, insa am reusit intr-un final. Pentru ca nu lucrez produse in serie, ci doar un numar limitat de produse per model, colaborarea cu furnizori externi pe parte de tesaturi nu s-a justificat, astfel ca goana dupa tesaturi deosebite continua si astazi.

 

Business-ul

Am pornit cu 2 masini de cusut simple si un triploc, acasa. Nu m-am gandit prea mult la ce urma sa fac, insa am zis ca treaba asta as putea-o face bine si am decis s-o fac.  A fost o decizie initiala usor pragmatica care, in timp, s-a transformat intr-una revolutionara; da, completely changed my life.

Inceputul a fost unul anevoios din punct de vedere financiar, insa am fost si sunt entuziasmata de ceea ce fac. Muncesc cu drag alaturi de mama. E o afacere mica, dar cu suflet mare. Nu as fi reusit insa fara suportul moral neconditionat si permanent al sotului meu.

 

Targetul

Targetul nostru consta in grupul acela de femei care se simt extraordinar de bine purtand o rochie cu talia bine subliniata ori niste pantaloni cu talie inalta, care-ti flateaza formele.

De asemenea, in hainele pe care eu le croiesc vei descoperi de foarte multe ori influentele anilor 50 ori 60, astfel ca cine se regaseste in moda acelor ani, sigur au trecut si pe la mine prin atelier.

 

Promovare

Promovarea brandului POTOCALIU se rezuma momentan la canalele de Facebook si Instagram. Urmeaza sa gandim si un magazin online, pretabil modelului nostru de business. 

 

Etapele de creatie

Detaliile sunt cele care ma fac sa demarez crearea unei colectii. De exemplu, observ intr-un film un guler care-mi atrage atentia. Plec de la acel guler, gandesc partea de bust a unei rochii si vin cu variante pentru partea de fusta. Decid apoi care-s variantele de tesaturi pretabile modelului dorit. Odata creionat un produs, restul se vor contura in jurul acestuia, incercand sa-l intregeasca.

Nu ma las niciodata influentata de curentele actuale ori paleta coloristica impusa de unii ori altii, iar daca se intampla sa coincida propunerile mele cu cele in trend e doar pura coincidenta. O tipa chiar mi-a zis acum ceva vreme ca ar trebui sa ma gandesc sa fac si „haine mai moderne”, ceea ce mi s-a parut o afirmatie extrem de amuzanta si superficiala in acelasi timp. Am ras mult atunci.

 

Cum a evoluat acest domeniu in Romania

Domeniul a capatat o amploare uriasa. Stii, eu cred foarte tare in echilibru... in toate domeniile si aspectele vietii. Si intotdeauna am considerat ca ce e prea mult strica. Avem designeri romani minunati, cu care ne mandrim peste tot in lumea asta. Avem insa si foarte multe alte persoane care imbratiseaza poate mult prea usor titulatura de „designer”, aglomerand si sufocand astfel aceasta bransa. E inca in trend sa-ti deschizi un atelier de confectionat haine, indiferent de cunostintele pe care le ai ori nu in domeniu, asa cum e foarte in tendinte sa te faci bucatar ori make up artist ori habar n-am...

Eu nu ma numesc designer, mi se pare pompos si nepotrivit; prefer fauritor de haine faine ori croitor :) Cand spun designer, ma gandesc instinctiv la nume precum MLH, Andreea Badala, Cristian Samfira si apoi gandul meu zboara catre DelPozo, Victoria Beckham, De la Renta. Nu-mi pot ingradi visarea, zboara si dincolo de granite. Momentan, urmaresc cu admiratie un proiect romanesc care se numeste Mark-Off.

Iar despre fair play n-as stii ce sa-ti spun, pentru ca nu m-am lovit de situatii in care sa fie necesar sa-l vad manifestandu-se. Nu am avut colaborari pana in prezent cu alte ateliere.

 

Relatia romanilor cu estetica personala

Observ din ce in ce mai multe persoane interesate de felul in care arata, iar asta e un lucru pozitiv. Ceea ce este insa foarte important, in opinia mea, este faptul ca lumea trebuie sa inteleaga ca nu orice trend trebuie urmat cu sfintenie si ca ceea ce te face sa te simti bine si special in propriul corp este ceea ce ar trebui cumparat si purtat. „Less is more” e in continuare o vorba de luat in seama.

 

Trenduri

Nu e un subiect care sa ma pasioneze, dupa cum spuneam mai sus. Sfatul meu e sa porti ce-ti place si te avantajeaza; doar atunci vei emana energie pozitiva si stare de bine in jurul tau.

Ideea de haine sustenabile ma incanta insa foarte tare, fiind o ecologista convinsa. Cred ca suntem abia la inceput de drum chiar si la nivel mondial, astfel ca o sa mai dureze ceva timp pana cand conceptul va fi ingurgitat cu adevarat si pe piata din Romania. Proiecte precum „Garderoba Infinita” ori „RemixShop” cred ca sunt initiative inspirate si de viitor.

 

Moda "urata"

Dorinta de a iesi din comun, de a te identifica cu excentricul au dus probabil la conceptul de moda urata. Consider ca e din ce in ce mai prezenta chiar si la noi in tara, unde, desi au trecut aproape 30 de ani de la revolutia din ’89, romanii inca nu pot adopta cu lejeritate toate trendurile si anomaliile in materie de moda din afara. Iar in acest context, elementele acestui curent devin destul de vizibile si la noi in tara.

 

Ce inseamna frumosul pentru tine

Pentru mine, ideea de frumos se concretizeaza in momentele in care simti ca stralucesti, desi nu porti nimic stralucitor pe tine; in momentele in care te simti admirat din toate colturile unei incaperi, iar asta te face sa zambesti mult mai mult decat o faci in mod obisnuit.

Si, ca sa inchei cu un cliseu, frumosul meu nu e musai sa fie si frumosul tau, astfel ca, in final, frumos gasesti pretutindeni, in tot si-n toate.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Sectiune



Related