De la "masina pentru stors covoarele" la "tractoras cu remorcuta" sau un an de cautari romanesti pe OLX

De la "masina pentru stors covoarele" la "tractoras cu remorcuta" sau un an de cautari romanesti pe OLX

Ce-si doresc romanii oare? Cu un ochi prin jur extragem ca idei principale: stabilitate politica si economica, un sistem de invatamant coerent, nivel mai ridicat de trai pentru toata lumea, poate si-o iarna care sa nu duca pana in aprilie. La nivel micro, in schimb, poporul roman devine mult mai greu de anticipat, iar creativitatea-i specifica straluceste neingradita. Nu mai putin de 7.500 dintre romani au luat in considerare veverita ca optiune de animal de companie anul trecut, iar alti 15 visatori au sperat la cate-o pasare Phoenix. Masina pentru stors covoare sau pusca de carnati nu s-au inventat inca, dar romanul nu duce lipsa de viziune. Lucru dovedit, iarasi, si de antreprenorii dornici de eficientizare, cautatori de afaceri la cheie.

Cam atat de mare a fost gradina OLX-ului si anul trecut, motiv pentru care echipa, in frunte cu eroul responsabil de Business Intelligence, a petrecut ore bune in excel-uri strangand statisticile cautarilor de peste an, care au ajuns impartite in doua categorii: trenduri neoficiale (miscari de masa, cum ar fi cei 40.000 de useri care au cautat un "loc de munca azi") si indivizi excentrici (cuiva inca ii lipseste din garderoba o "salopeta eleganta de blugi"). De aici, a preluat treaba echipa Saatchi & Saatchi + The Geeks.

Selectia celor mai pitoresti cautari de peste an se gaseste intr-un album lansat de OLX intre sarbatori. Ce si cum s-a petrecut, ne spune Cristina Sauciuc (Communications & Social Media Specialist, OLX Romania).

 

 

Context

Ca echipa, avem "data driven" in ADN si orice facem, ca e o campanie mare de comunicare, ca e PR sau social, ne uitam la datele de care dispunem.

In acest caz, nu a existat o nevoie in sine de comunicare, ci mai degraba un twist al unei traditii pe care o avem la final de an: aceea de a trage linie sa vedem cum au evoluat cifrele de la un an la altul si de a identifica trenduri si comportamente noi ale utilizatorilor OLX. De altfel, urmeaza sa lansam o comunicare in presa cu rezultatele complete ale anului 2018: ce s-a pus la vanzare, ce s-a vandut si valoarea totala a tranzactiilor.

Initial, am vrut sa facem un overview al celor mai inedite titluri de anunturi, dar cum anul acesta au fost adaugate peste 16 milioane de anunturi, ar fi insemnat sa blocam o intreaga echipa de BI sa analizeze atatea date.

Sunt foate multe anunturi cu titluri si descrieri interesante - o parte din ele chiar au ajuns in presa, de unde am aflat si noi de ele. Pentru ca nu am putut analiza un volum asa mare de anunturi intr-un timp asa scurt, ne-am reorientat catre cautari.

 


Trenduri neoficiale: ascensiunea veveritelor

 


Din categoria excentricilor: purtatorul salopetei elegante

 


Trenduri neoficiale: papucii Gucci la purtare

 

Culise cu multe ore de Excel

Totul a inceput printr-o discutie cu colegul de la BI. El este, practic, eroul care sta cu orele in exceluri si mii de date, pe care ni le trimite apoi frumos organizate, astfel incat sa putem trage concluziile mai usor.

Dupa cateva directii stabilite de comun acord pentru a "sapa" mai departe printre miile de date, ne-am oprit la cautari, idee care era mai fireasca si mai usor de implementat. Ne-am uitat inclusiv la ce cauta romanii in zilele de sarbatoare, cand teoretic e timp de stat cu familia (Craciun, Paste, 1 mai, etc), dar asta ramane sa dezvaluim cu alta ocazie.

Dupa ce am avut datele, le-am trimis catre cei din agentie si i-am lasat sa faca ce stiu ei mai bine: sa le transforme intr-un concept super creativ, care ne-a facut sa radem cu gura pana la urechi in cel mai bun moment al anului: fix inainte de vacanta.

Exercitiul de imaginatie facut impreuna cu echipa The Geeks a fost natural - nu de multe ori chiar stam la birou si ne intrebam ce a fost in spatele unor cautari ca acestea, dupa care se nasc foarte multe dezbateri. Au fost mai multe propuneri, dar cea mai interesanta ni s-a parut aceasta - si aparent nu doar noua, fiind una dintre cele mai apreciate postari ale anului 2018 de pe pagina OLX.

 


Utopie: lumea in care ne impuscam reciproc cu carnati

 


A zis cineva ca "lumea" nu vrea sa munceasca?

 


Un tractor de dimensiuni mai mici, cu remorca direct proportionala

 

Efecte

Rezultatele arata cam asa: 1,3 mil. total people reached, 137,675 engaged users, peste 10,000 likes, comments & shares.

Impactul s-a vazut si overall pe pagina de Facebook, unde, impreuna cu campania How to OLX, pe care am lansat-o la inceput de decembrie, au fost niste cifre bune de tot: 4.3 mil. reach (+83% vs. noiembrie), 471k engaged people (+300% vs. noiembrie), 720k engagements (+379% vs. noiembrie), 10.92% engagement rate (dublu fata de noiembrie);

Cu siguranta vom repeta proiectul si in anii urmatori, avand la dispozitie foarte multe date si insight-uri generate zilnic de utilizatorii OLX, pe care ne putem baza, plus o echipa de creatie care are nevoie tot timpul de noi challenge-uri. 

 


Trenduri neoficiale: ciobanii internauti

 


Trenduri neoficiale: pompierii fashionisti

 


Hai spune sincer, cand ti-ai stors covoarele ultima data?

 

Echipele

Din partea OLX Group Romania: Andi Voicila (Head of Design), Cristina Sauciuc (Communications and Social Media Specialist), Marius Funie (Brand Manager).

Din partea Saatchi & Saatchi + The Geeks: Tiberiu Coman (Senior Copywriter), Bogdan Costin (Director de Creatie), Georgiana Rotaru (Account Director).

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Branduri

Subiecte

Sectiune



Related