[Coworkingul la romani] Cartier Hub, centrul comunitar din Drumul Taberei. "Toate veniturile sunt reinvestite în crearea unei comunități sustenabile"

[Coworkingul la romani] Cartier Hub, centrul comunitar din Drumul Taberei. "Toate veniturile sunt reinvestite în crearea unei comunități sustenabile"

Într-un demers de reinventare în direcția unui centru urban pentru socializare și dezvoltare a comunității din zonă, Auchan Drumul Taberei devenea anul trecut Centrul Comercial Drumul Taberelor. Parte din noile facilități dezvoltate în cadrul centrului este și Cartier Hub, un spațiu ușor reconfigurabil, ne spune Irina Botezatu (Community Engager, Cartier Hub), dedicat atât antreprenorilor și freelancerilor din prisma spațiilor de lucru, dar și tuturor celor care își doresc să organizeze cursuri, workshopuri și evenimente pentru adulți, copii și comunitate.

Până acum, la Cartier Hub au avut loc mai multe serii de ateliere și evenimente - dansuri, teatru, robotică, reciclare creativă, educație alternativă, dezvoltare personală sau parenting. Principalul obiectiv al centrului ține de dezvoltarea zonei comunitare, orice venituri realizate prin închirierea spațiului (pentru coworking sau evenimente) fiind reinvestite în acest sens.

Cartier Hub are o suprafață de 317 metri pătrati, designul și amenajările au fost realizate de Wolfhouse Productions, iar dezvoltarea și gestionarea proiectului se întâmplă cu sprijinul echipei NOD Makerspace. 

Dezvoltatorul centrului comercial, Ceetrus (ex Immochan), a investit o sumă de 120.000 euro pentru amenajările Cartier Hub, iar bugetul alocat primului an de funcționare este de 50.000 de euro. Mai multe detalii în continuare.

 

Începutul Cartier Hub

La început a fost un vis: acela de a transforma centrul comercial Auchan Drumul Taberei, dezvoltat de Ceetrus România, într-un centru sociabil, care să ofere oamenilor mai mult decât un spațiu pentru cumpărăturile zilnice.

Localizat chiar în inima cartierului, pe fosta platformă a fabricii de confecții Tricodava, în 2018 centrul comercial a trecut printr-un proces de remodelare în care au fost implicați oamenii din cartierul Drumul Taberei. Lipsa unui centru cultural/comunitar, nevoia de dezvoltare a infrastructurii culturale, inexistența spațiilor adecvate de socializare sau de găzduire a unor inițiative cu scopul îmbunătățirii vieții în cartier, au fost nevoile principale care au reieșit din dialogul cu oamenii.

Astfel, centrul a evoluat de la o poziționare bazată pe proximitate și confort, la o nouă promisiune: un centru urban de petrecere a timpului, un centru comercial comunitar, schimbându-și și identitatea în Drumul Taberelor.

Noi spații au fost construite special pentru socializare – food court, o bibliotecă, spații de relaxare interioare și exterioare, sport, locuri de joacă și un community hub - denumit Cartier Hub, unic în România, prin prisma faptului că există într-un centru comercial și are scopul de a servi drept platformă de activare urbană a comunității locale.

Spațiul comunitar are și o dimensiune antreprenorială, oferind freelancerilor și antreprenorilor spații de lucru, iar formatorilor din cartier un loc în care pot desfășura diverse workshop-uri și evenimente. În prima lună de la deschiderea din 15 martie, așteptările ne-au fost depășite: peste 40 de ateliere și evenimente, de la robotică pentru cei mici la balet, parenting, educaţie alternativă şi ateliere de teatru pentru seniori.

 

Echipa

Echipa Ceetrus (n.r. fost Immochan) care a preluat și s-a ocupat de acest proiect a fost formată din 10 oameni, cu expertiză în strategie comunitară, marketing, comunicare, dezvoltare și management operațional. Rolul ei a fost de a gândi și amenaja spațiul, care ulterior urma să fie administrat de o altă echipă specializată.

Pe durata cercetării de piață, Ceetrus a studiat mai multe spații de coworking și centre comunitare, printre care Nod Makerspace și La Firul Ierbii. Pentru amenajarea Cartier Hub, Ceetrus a lucrat cu echipa de arhitecți Wolfhouse Productions, o parte dintre ei membri fondatori ai NOD-ului.

Prin urmare, în noiembrie 2018, când căutam un operator pentru spațiul comunitar, Nod Makerspace a fost partenerul natural cu care ne-am dorit să realizăm proiectul.

În momentul de față, echipa NOD dedicată Cartier Hub este formată din 5 persoane, care contribuie la organizarea și buna desfășurare a activităților Cartier Hub. Dana Caciur, Tania Gheorghe și Alexandra Vornicu sunt ‘gazdele’ care întâmpină oamenii în spațiu, oferă informațiile necesare și gestionează hub și activitățile care au loc aici, eu ma ocup de facilitare comunitară, iar Cătălin Cenoiu este project manager.

Lor li se alătură câțiva oameni minunați, o parte dintre ei locuitori ai cartierului Drumul Taberei, care s-au oferit voluntar să contribuie la activitățile hubului și la organizarea comunitară.

 

Piata și concurența

Un studiu al pieței de coworking din București, realizat de Colliers International, preconizează că această piață se va dubla până în 2023. Ne bucurăm că apar spații noi de coworking, este nevoie de ele și există cerere.

Nouă ne place, însă, să ne numim business social pentru că jumătate din activitatea hub-ului este dedicată evenimentelor și activităților comunitare. Acesta este și elementul care ne diferențiază de celelalte hub-uri din București.

Proiectul Cartier Hub nu își propune să realizeze profit. Toate veniturile care provin din închirierea spațiului, fie că este vorba de coworking, fie de evenimente singulare, sunt reinvestite în crearea unei comunități sustenabile, prin activități educative, artistice sau de organizare la firul ierbii.

Cartier Hub nu e doar un spațiu de coworking, componenta sa comunitară este esențială, iar aici oferta este singulară în București. Fiind un proiect-pilot, ne propunem să testăm activități, ateliere și cursuri, și în funcție de cum sunt primite de public, vom stabili o recurență a acestora.

Suntem deschiși oricăror propuneri din partea celor care doresc să se alăture comunității. Challenge-ul principal este ca locuitorii cartierului să înțeleagă misiunea proiectului și să ia parte la el.

 

Serviciile și evoluția lor

Am început cu amenajarea spațiului, ca acesta să aibă în centrul atenției clientul, și să răspundă nevoilor și așteptărilor lui. Designul spațiului a fost realizat de Wolfhouse Productions.

Hubul este gândit ca o scenă deschisă pentru interacțiune și creativitate: 317 metri pătrați de spațiu dinamic, versatil, ușor de reconfigurat. Designul se bazează pe culori puternice, calde și vegetație.

Pereții despărțitori din sticlă permit transparență și o claritate a spațiului. Spațiile create de mobilierul multifuncțional și mobil au calitatea de a se adapta diverselor utilizări: bibliotecă și ludotecă, locuri de relaxare sau de oglinzi pentru cursuri de dans sau dezvoltare personală.

Am continuat cu ideea de a le permite utilizatorilor să acceseze servicii asemănătoare modelului anti-café. Am avut în vedere accesibilitatea și oportunitatea de a beneficia de un altfel de serviciu aproape de casă.

Nouă ni se pare că acesta este mixul ideal de servicii, oferă libertate de mișcare, networking și interdisciplinaritate. Spre exemplu, oamenii care vin din zona corporate se pot intersecta într-un fel organic cu oamenii din zona organizării comunitare și a sectorului non-guvernamental. 

 

 

Despre spațiu

Întreg spațiul se împarte într-o sală multifuncțională, cu o capacitate de 100 de locuri, o sală de meeting, care se poate transforma într-o sală de curs cu până la 15 cursanți, spațiul central de coworking cu 15 locuri, un lobby cu bibliotecă și o ludotecă, o chicinetă complet utilată și biroul echipei.

Cei 317 de metri pătrați au fost gândiți în configurația actuală de la început. Spațiul nu permite extinderi ulterioare și ne-am dorit să-l fructificăm la maximum pentru acomodarea cât mai multor activități.

Îmbinarea unor activități diverse într-un spațiu limitat reprezintă cea mai mare provocare pentru noi. Suntem în a doua lună de activitate și până acum am reușit să îmbinăm cu brio, ca într-un puzzle, activitățile de coworking, cursurile și evenimentele.

 

Planul tarifar și gradul de ocupare

Planul tarifar este bazat pe conceptul de anti-café. De aceea, avem prețuri pe oră, pe zi, pe 10 zile, 20 zile și abonament lunar. Ne-m dorit să oferim prețuri accesibile, prin urmare tarifele sunt modice:  5 lei/oră, 30 lei/zi, 250 lei/10 zile, 400lei/20 zile și 600lei/30 zile, putând consuma orele din abonamente de-a lungul a două luni.

Până acum, gradul de ocupare al spațiului este de 80% în timpul săptămânii, dar el este relevant mai ales din punctul de vedere al formării unei comunități de antreprenori și freelanceri. Așadar, pe noi ne-ar bucura să avem printre coworkeri și oameni cu inițiative civice și comunitare.

 

Comunicarea

Am ales atât comunicarea în presa de business, dar și în presa dedicată parentingului sau evenimentelor urbane. Am avut și câțiva ambasadori ai spațiului din rândul bloggerilor, care au testat hub-ul pentru o perioadă de timp și au scris pe blogurile lor impresii despre hub.

Am creat și propriul canal de comunicare – site-ul dedicat centrului comercial Drumul Taberelor, în care oamenii pot găsi informații privind oferta, dar și programul evenimentelor.

Social media rămâne primul catalizator, dar faptul că suntem plasați într-un cartier bucureștean foarte populat și animat, face ca interacțiunea directă cu vizitatorii și clasicul word-of-mouth să funcționeze.

 

Profilul abonaților

Spre noi vin oameni care activează în asociații ce oferă servicii de training și educație, dar și oameni cu experiență în online media, design, publicitate, muzică, arte plastice și, surprinzător, am primit foarte multe propuneri de cursuri de yoga, ceea ce ne bucură. Pentru noi, asta înseamnă că designul și localizarea spațiuluii îi inspiră pe oameni.

Abonații spațiului de lucru colaborativ, așa cum ne place să numim coworking-ul, vin din domenii de activitate diverse: IT, arhitectură, graphic design, asociații și organizații neguvernamentale sau online media freelancing.

 

Planuri și direcții de dezvoltare 

Planurile de viitor  vizează consolidarea comunităților care deja ne-au trecut pragul, dar și a celor în formare, cum este comunitatea de co-workeri. Ne dorim să-i ajutăm să se auto-organizeze și auto-susțină cu ajutorul spațiului și a expertizei echipei Cartier Hub. 

Planurile de viitor ale Ceetrus urmăresc dezvoltarea unor astfel de spații comunitare, adaptate la specificul și nevoile locale, în întreaga rețea de 23 centre comerciale din țară. Următorul proiect comunitar va fi dezvoltat la Satu Mare, în cadrul centrului comercial Aushopping Satu Mare, care va fi inaugurat în vara acestui an.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Sectiune



Related