[fresh x design] Catalina Ciolan: Ilustratia e populara acum, dar cred ca ar trebui folosita responsabil si relevant

[fresh x design] Catalina Ciolan: Ilustratia e populara acum, dar cred ca ar trebui folosita responsabil si relevant

Catalina Ciolan, Creative Director Vitrina Advertising, s-a tinut departe de domeniul creativ la inceputul facultatii: a vrut sa dea la Drept, a facut jurnalism si un an de Geologie. Chiar si asa, imaginea si-a gasit drumul spre ea, iar la finalul facultatii, stia toata lumea ca e „fata aia care stie sa deseneze”. A facut treptat pasul spre design si a invatat mai mult singura. 

Probabil cea mai importanta schimbare pe care am simtit-o a fost faptul ca, treptat, din ce in ce mai multi oameni stiau despre ce vorbesc: ce e aia o identitate vizuala, o campanie, un concept creativ, povesteste Catalina

Mai multe despre cum a evoluat piata si prin ce schimbari a trecut domeniul, care sunt noile nevoi ale clientilor si cum poti sa ajungi la consumatorii plictisiti, despre noile generatii si responsabilitatea sociala in design, raspunde Catalina dupa cum urmeaza.

 

Un mic ocol prin jurnalism si geologie

Nu e ceva ce am planuit. Desenez inca de cand eram mica, dar pentru ceva motiv nu m-am gandit vreodata ca as putea sa urmez o cariera in sensul asta (ce-i drept, ma gandeam ca pot fi doar pictor). Poate de aceea, am optat sa fac Jurnalism si un an de Geologie (un an doar pentru ca mi-am dat seama ca pe cat imi placea stiinta la momentul respectiv, imi placea mai mult comunicarea). Iar, ca sa fie si mai clar cat de departe am vrut sa merg de orice directie creativa, primul meu gand a fost Dreptul. Close enough.

Pe scurt, nu as spune ca a fost o cale evidenta pentru mine. A devenit o posibilitate cand am inceput facultatea si am descoperit ca pot sa imi folosesc talentul la desen (accentuez diferit acest talent pentru ca mi se pare ca are mult mai multe ramificatii decat simpla capacitate de a desena ceva, e mult mai util de fapt) in a crea un layout, un poster, o imagine, fie ea statica sau nu (fiind la Jurnalism, experimentam cu toate tipurile de media).

Pana la finalul facultatii stia toata lumea ca sunt „fata aia care stie sa deseneze” si care acum stia ce e aia o tableta grafica. Chiar daca incepusem deja sa fac bani din asta ca si freelancer, stiam ca nu voiam sa fiu ilustrator, asa ca am facut tranzitia spre design. Apoi am inteles de ce nu m-am gandit mai devreme la o cariera „creativa” – pentru ca eu de fapt nu cautam sa ma exprim pe mine in felul asta, in pictura sau in ilustratie, ci eram captata de a gasi solutii creative, de a rezolva probleme. Era functionalitatea si esteticul impreuna care ma fascinau.

 

Ce iti amintesti din perioada de inceput

Felul complet intortochiat in care foloseam programele in care lucram. Uitandu-ma inapoi la momentele acelea, cred ca duceam ideea asta de a gasi „solutii creative” mult prea departe si lucram in cele mai ciudate moduri, cu ce stiam. Asta se datora si faptului ca eu am invatat bazele lor in facultate (ceea ce a fost o surpriza placuta), iar apoi am invatat mai mult singura.

 

Cum era atunci domeniul

Cumva nu mi se pare ca a trecut atat de mult timp. Vorbim de aproximativ 7 ani, in cazul meu, de aceea pot spune ce am observat strict din perspectiva mea de tanar grafic designer clujean.

Probabil cea mai importanta schimbare pe care am simtit-o a fost faptul ca, treptat din ce in ce mai multi oameni stiau despre ce vorbesc: ce e aia o identitate vizuala, o campanie, un concept creativ. Chiar daca mai este mult loc de imbunatatire si multa educatie de facut in acest sens, cred ca trendul de aici e bun si sunt optimista ca va continua.

 

Invataturi importante

Ctrl + S (ori de cate ori iti permite calculatorul)

Lumea ar fi surprinsa (sau nu) cat de des se intampla sa uitam chestia asta. Noroc cu functiile de autosave.

Lasand glumele laoparte, punctual, cred ca invat ceva nou in fiecare zi.

Progresul meu, as spune ca a fost destul de rapid. Poate prea rapid. De doi ani imediat ocup functia de Creative Director la Vitrina Advertising si asta a insemnat o complet alta provocare decat cea de a fi designer, cu o serie noua de invataturi.

Daca provocarile de la inceput erau limitate la design, la cum sa gasesti mereu solutii creative, cum sa le argumentezi si sa le prezinti mai bine; acum, fiind responsabila de o echipa intreaga, pot spune ca au ramas primele provocari cu invataturile aferente, la care am adaugat o serie noua, legate de leadership, time management, people skills, arta de a vinde si de a prezenta clientului, de a formula strategii, capacitatea de a filtra idei, de a le formula, reformula, rastalmaci, pana cand tu si echipa ta ajungi la cea mai buna solutie.

 

Cum evolueaza piata

Am inceput anul in forta, iar spre finalul lunii ianuarie aveam impresia ca suntem undeva in martie. Nu prea mai exista perioade mai putin aglomerate, iar acesta este un lucru foarte bun. Inseamna ca industria creste, evolueaza si ma astept ca acest lucru sa continue de-a lungul anului. Acelasi lucru s-a intamplat in cazul nostru si in anii precedenti. Clujul continua sa se dezolvolte puternic pe multe arii, iar asta inseamna inevitabil ca si piata noastra va creste.

 

Provocari/obstacole

Faptul ca industria creste si se devolta, cum am mentionat si mai sus, inseamna ca si ritmul in care facem lucrurile se modifica. Felul imediat in care comunicam este si el un factor, iar de aceea trebuie sa fim mereu pe faza, cu raspunsuri rapide, idei fresh, solutii creative grozave. Dar, asta prezinta niste consecinte.

Creativitatea si inovatia ne pot salva in situatiile astea, dar asta cateodata inseamna si mai putin timp petrecut facand research sau de a gasind un echilibru intre a gandi ceva (design thinking) si a face ceva (design doing).

 

Noile briefuri

Datorita clientilor care au devenit progresiv mai educati, am inceput sa intalnesc brief-uri mai specifice sau mai bine spus, care contin termeni mai specifici industriei. Teoretic, nu este un lucru rau, dar poate sa fie tricky atunci cand acesti termeni nu sunt intelesi in profunzime sau nu inseamna acelasi lucru pentru agentie si client.

 

Cum atragi atentia consumatorilor plictisiti

Cred ca putem spune ca excesul de informatie exista de ceva timp acum. Devine din ce in ce mai greu sa faci ceva diferit, dar nu imposibil. E inca o provocare. E inca un spatiu pentru noi sa facem ceva ce poate pana acum nu s-a facut.

Concret, din experienta mea, ce am reinvatat recent e cat de important e research-ul. La fel de important e si sa-ti gasesti nisa (fie ea mai mica sau mai mare) si mediul potrivit pe care ar trebui sa te concentrezi. Contextul actual ne permite sa comunicam mai specific, iar asta devine relevant pentru ei. Creezi microcomunitati, care pot fi transformate ulterior in comunitati mai mari.

 

Atentia noilor generatii la detalii

In sfarsit, cred ca putem spune ca imaginea unui brand este din ce in ce mai relevanta. Am vazut schimbarea asta in Cluj cel mai des la brandurile locale care tin la imaginea lor, iar asta a creat si anumite asteptari din partea consumatorilor. S-au creat precedente, iar asta a inspirat si alte branduri sa tina pasul si sa porneasca de la acelasi nivel.

 

Trenduri 2019-2020

Cred ca de cativa ani vorbim despre aceleasi trend-uri in materie de design care evolueaza, dispar si reapar, in functie de catre cine sunt descoperite la un moment dat. Ce am observat in schimb la noi ca fiind predominant si recurent este design-ul bazat mult pe typography, poate chiar un layout asimetric si mai multa grafica si ilustratii, decat fotografie.

Un aspect la care cred ca ar fi important sa fim atenti, e cum si in ce situatii folosim ilustratia. Chiar daca e populara acum si probabil va continua sa fie si in anii urmatori, cred ca trebuie folosita responsabil si intr-o maniera revelanta mesajului pe care vrem sa il transmitem.

Ei i se adauga design-ul 3D (fie el typography sau nu), forme fluide, mixed media sau folosirea design-ul monochorme.

Un trend care castiga popularitate acum in materie de UI design (which I secretly love) este numit neumorphism design, care practic imbina flat design-ul cu skeuomorphic principles.

 

Responsabilitatea sociala in design

Vorbind strict din perspectiva mea, in Cluj, cred ca este loc pentru a dezvolta mai mult teme ca si ecologia, egalitatea de gen sau incalzirea globala. Consider ca este un inceput timid pentru noi si spatiu de mai bine. Insa, acest lucru nu tine doar de design in sine, ci de o mentalitate comuna impartasita de toate partile implicate in crearea unui proiect creativ.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related