5 lucruri bune care se întâmplă acum. ”În China am învățat că e sănătos să văd jī-ul din orice wéi”.

5 lucruri bune care se întâmplă acum. ”În China am învățat că e sănătos să văd jī-ul din orice wéi”.

Mihai Gongu, Executive Creative Director SEE at Cheil Worldwide, preferă să vadă partea bună a lucrurilor și să lase pe ceilalți să vorbească despre părțile rele ale lebedei negre care transformă acum planeta.

 

Chineza e o limbă mai exactă decât germana

Cultura chineză e cel mai fascinant lucru din lume, și limba e unul dintre motive. 

Portughezii cei cu poftă de explorat au fost primii europeni care au ajuns în China și după ce au adus acolo minunatele lor tarte cu cremă de ou - Pastéis de Nata, care se găsesc acum la fiecare cofetărie obscură din Macau și până în Shanghai, au făcut ce fac exploratorii mai bine, și anume să numească lucruri după ureche.

 Macau e unul dintre exemple, botezat așa dupa Ma Kok templul zeiței Matsu, din localitate.

Oficialii curții imperiale, au primit numele portughez de mandarim, ce vine din Hindi (mantrī) pe filieră malaeziană, pentru că încurcate sunt căile comerțului pe mare, și înseamnă consilier, nicidecum portocală. 

Și de aici numele limbii celei mai vorbite de pe planetă. (Fructul omonim care se decojește ușor nu are nicio legătură cu subiectul lingvistic, deși e originar tot din China.)

Chineza e o limbă mai exactă decât germana și acesta nu este un lucru ușor. Pentru că germana are cuvinte precum Donaudampfschiffahrtsgesellschaftskapitän, ca să rămânem în tema navală.

 Majoritatea cuvintelor în mandarină sunt formate din două sau mai mult caractere. Și uite așa am ajuns ardelenește, adică chinezește, la ce vroiam să vă spun de la bun început.

Cuvântul chinezesc pentru criză - în mandarina simplificată 危机 sau tradițională 危機 se pronunță wéi jī unde primul caracter înseamă "pericol" și al doilea înseamna taman “oportunitate”.

 

Nepoții vor fi bine

Nu știu dacă noul coronavirus numit Covid-19 a pornit de la un biet pangolin îndrăgostit de un liliac din Wuhan și apoi ajuns crispy strips pentru un gurmand local, sau dacă, la fel ca gripa spaniolă, a pornit de la vreo altă vietate care a infectat vreun soldat american. 

De data aceasta nu în Kansas, ca în 1918ci în delegația de la jocurile olimpice militare ce s-au ținut în Wuhan în octombrie anul trecut, după cum sugerează unii oficiali chinezi acum.

Dar ce știm este că impactul pe care îl va aduce societații, economiei și planetei este o lebădă neagră absolut epică și transformativă și vom avea cu siguranță ce povesti nepoților. (Da, cred că nepoții vor fi bine mersi, eventually.)

 

 Jī

Cu voia dumneavoastră, voi lăsa pe alții să vobească despre wéi, eu preferând să văd jī-ul: 

  1. Planeta a luat o binemeritată pauză de la poluarea sufocantă. Aerul în București e la fel proaspăt azi ca la Comarnic când nu se merge în coloană, și lucrurile stau la fel de blue ciel în Beijing, Milano și în curând în orice metropolă ce era acum 2 luni în roșu carmin. E adevărat, viețile nu se pot număra ca merele la piață, dar Forbes spun că virusul va salva mai multe vieți prin reducerea poluării decât va răpi prin agravarea simptomelor.  
  1. Tot vorbim de vreo 5 ani de zile aici în Europa despre principii moderne de lucru: flexible hours, remote working, video calls care să reducă amprenta de carbon a întâlnirilor face-to-face dar și jet-lag-ul, reduced work-week pentru mai mult timp de calitate cu familia, despre more mindfulness și timp pentru introspecție care să neutralizeze efectele burn-out-ului din industriile creative. Toate lucrurile acestea a devenit miraculos normalitate peste noapte. Gândiți-vă cât de mult ar fi fost amânate în continuare, pe altarul profitului cu orice preț. La Cheil, bunăoară, lucrăm deja de acasă foarte ușor, ținem legătura pe Facebook video, Google Hangouts, Zoom sau  Slack.  
  1. Ne-am tot zbătut să convingem brandurile în ultimii cincisprezece ani ă gândească social doing dincolo de social talking, să acționeze, să se implice în comunitate. De-acum acest lucru va fi atât de firesc că ne vor ruga ele acest lucru cu orice brief. Vom intra cu adevărat în era publicității cu sens pentru oameni.  
  1. Am tocit tastaturile încercând să scriem povești care fac generațiile empatice una față de cealaltă. Acum zeci de milioane de oameni, dacă nu sute, se gândesc zi de zi la cei în vârstă și cum să îi protejeze mai bine, și cum să le spună mai des cât de mult îi prețuiesc. 
  1. Am tot încercat să găsim mesaje surprinzătoare, emoționante pentru consumatorul din urbanul modern, semi-blazat, care a văzut tot și a trăit tot și toate. De acum, existența va avea alt flavour, oamenii vor prețui ceea ce au mai mult, lucrurile care contează cu adevărat. Viața de după virus va fi una mai intensă, gusturile mai vii, zâmbetele mai puțin de formă, strângerile în brațe mai sincere. Va fi o onoare să încercăm să engage acest consumator renăscut. Prin comunicare la un cu totul alt nivel de autenticitate sau de entertainment. 
  1. Last, but not least, după cum spune vocea celui mai recent spot NN produs de Cheil, noi românii avem un talent aparte, de a găsi de fiecare dată o altă cale, de a veni de fiecare dată cu o alternativă. Abia aștept să văd cum va renaște creativitatea românească catalizată de către acest wéi. 
Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Oameni

Sectiune

Dictionar



Related