[Noul context] Dragos Gurarosie: Alternativa nu o reprezinta online-ul. Pe online n-ai emotia si atmosfera festivalurilor

[Noul context] Dragos Gurarosie: Alternativa nu o reprezinta online-ul. Pe online n-ai emotia si atmosfera festivalurilor

Nu prea ai cum sa reinventezi un festival, spune Dragos Gurarosie, owner Mixtopia.ro, coproducator BurgerFest si Bucharest Craft Beer Festival. Da, în perioada de izolare au fost demersuri online pentru a tine oamenii in case si pentru a le da o alternativa de petrecere a timpului. Da, în viitor, vor fi evenimente intens igienizate și prudente, dar dincolo de asta, e nevoie de altceva. 

In primul si primul rand un eveniment reusit este un eveniment la care atmosfera este wow. Socializarea, aglomeratia vibranta din fata scenei, euforia imbratisarilor, toate acestea compuneau atmosfera unui eveniment reusit, spune Dragos

”Vom vedea” e mantra oamenilor din mai multe industrii și ea este invocată și în BTL anul acesta. Dragoș a făcut recent și un ghid de organizare a unui eveniment, pentru arata numarul mare de business-uri implicate in realizarea unui festival si impactul negativ pe care-l are situatia actuala asupra miilor de oameni din care este alcatuita aceasta industrie. Care sunt primele concluzii ale lui Dragos Gurarosie după doua luni de criza, cititi mai jos.

Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe story@IQads.ro cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta. 

 

Ghidul unui eveniment

Imi plac evenimentele reusite, evenimentele despre care participantii sa nu poata spune ce nu le-a placut, prin urmare – dincolo de practica – pentru mine si echipa mea este foarte importanta si partea de research, de tras cu ochiul la ce se intampla prin alte tari sau pe la concurentii nostri din tara.

Mereu am fost de parere ca sharing is carrying, iar pentru a avea o industrie la standarde de calitate superioara, atunci fiecare membru al respectivei bresle trebuie sa ajute si sa puna umarul la cresterea calitatii.

Cred ca infograficul despre care vorbim o sa-i ajute pe unii si o sa-i mire pe altii, dar sigur el nu este un ghid sau vreo schema exhaustiva cu valente biblice. Nu. In primul si primul rand mi-am dorit sa scot in evidenta numarul mare de business-uri implicate in realizarea unui eveniment/festival si impactul negativ pe care-l are situatia actuala asupra miilor de oameni din care este alcatuita aceasta industrie.

 

Infograficul: Ce, când și cu cine fac, ca să fac un festival?

Iubim festivalurile și evenimentele, dar – având în vedere condițiile impuse de lupta cu noul corona virus – nu prea știm când ne vom mai bucură împreună în fața scenei. Ei bine, pentru că mulți ne-au întrebat când vom face următorul eveniment și au fost surprinși să afle că nu e chiar de azi pe mâine, am zis să facem timeline sub formă unui infografic. Multe dintre acțiunile din timeline se pot întâmplă concomitent sau – în funcție de mărimea evenimentului – unele pot fi altfel poziționate în timp sau chiar eliminate. Dar nu acestea sunt cele mai importante lucruri care pot fi extrase din infografic, ci numărul mare de oameni și business-uri implicate, respectiv afectate în aceste momente. Și aici ne referim la oamenii care lucrează la scenă , electrică, sunet, lumini, corturi, garduri, baruri, toalete, firma salubritate, firme de avocatură, agenții de booking, agenții de comunicare și PR, graficieni, fotografi, cameramani, visual artists, firme de arhitectură, firme de panotaj stradal, firme de producție panotaj stradal, firme de producție elemente decor, firme producție materiale promoționale, firme distribuție mărfuri alimentare și băuturi , firme de catering, food vendors, hoteluri, pensiuni, restaurante, benzinării, transportatori, firma asigurări, firma de pază, firma de prim ajutor, firmele partenerilor media (TV, online, radio, print ), voluntari, firma payment, firma ticketing, firma contabilitate, parteneri/sponsori, firma organizatoare și nu în ultimul rând, artiștii 

(c) Dragos Gurarosie @ BurgerFest si Bucharest & Craft Beer Festival.

 

In al doilea rand, am vrut sa subliniez ca pentru a face un eveniment este nevoie de timp. Multi nu realizeaza numarul mare de oameni implicati, la fel cum multi cred ca un eveniment se poate face de azi pe maine. Sper ca persoanele cu functii publice, implicate in luarea deciziilor privitoare la revenirea la normal, sa se uite macar in diagonala pe el si sa realizeze importanta acestei industrii in intregul mecanism al economiei tarii.

 

Noul normal

Noul normal inseamna o lume fara festivaluri. Deci vorbim despre actualul anormal, as zice. Impactul in business s-a simtit imediat, mai ales pentru cei care aveau evenimente in aceasta perioada (primavara – inceput de vara).

Noi aveam 3 evenimente in perioada aceasta, respectiv LOCAL (21-26 aprilie), BURGERFEST  (22-24 mai) si APPETITO (13-14 iunie). LOCAL era dedicat producatorilor locali si noului val din gastronomia romaneasca, APPETITO se dorea a fi un Italian lifestyle festival. Oh, sweet irony! Acestea doua, impreuna cu BURGERFEST - unde  deja, sper, se stie despre ce e vorba -  depindeau si ajutau unele dintre cele mai lovite domenii, respectiv micile afaceri romanesti, HoReCa si importatorii si distribuitorii de produse alimentare din Italia. E greu! 

Daca e sa vorbim despre impact, pot sa va spun ca este spre 100% negativ, dar ca speranta moare mereu ultima. Suntem realisti, dar ne plac si luminitele, mai ales alea de la capatul tunelului. O parte a industriei spera ca spre toamna sa se dea drumul la evenimente, macar cu maxim 1000 oameni, iar cealalta parte a industriei si-a mutat toate planurile pentru 2021. Noi am ales sa privim aceasta perioada ca pe una castigata, ca pe un timp castigat pentru dezvoltarea personala si pentru gasirea de solutii/idei prin care sa devenim mai buni. Si nu e bullshit ce zic aici. 

In viitor, cu siguranta masurile de igiena de la evenimente vor fi mult mai evidente si mai vizibile. Noi suntem primii care am avut la un festival, cu ajutorul partenerului principal, o zona de spalat pe maini cu apa si sapun in zona efectiva de festival. Si asta inca din 2017. Deci in ceea ce priveste normele de respectare a igienei stim ce avem de facut, la fel si  daca e sa vorbim de normele de siguranta.

Dar un eveniment reusit nu inseamna doar un eveniment la care ai unde sa te speli pe maini sau la care sa te simti in siguranta. In primul si primul rand un eveniment reusit este un eveniment la care atmosfera este wow. Socializarea, aglomeratia vibranta din fata scenei, euforia imbratisarilor, toate acestea compuneau atmosfera unui eveniment reusit. Niciuna dintre aceste componente nu se vor mai putea intampla in viitorul apropiat. Italia si Spania prognozeaza ca abia in 2023 turismul si HoReCa de la ei o sa ajunga la nivelul de dinainte de pandemie. 

Totul trebuie regandit si mai ales redimensionat, dar asta nu inseamna ca se va si justifica din punct de vedere business. 

 

BTL in izolare

In BTL-ul nostru - acesta de evenimente pentru publicul larg, deci nu corporate – se poate lucra de acasa pana la un moment dat. Dar apoi, cam 70% din activitate, se desfasoara la fata locului sau in intalniri face to face cu parteneri, furnizori, clienti, echipa. Sunt si la noi intalniri care se pot rezolva printr-un mail, dar nu asa de multe ca in alte zone de business.

N-ai cum sa montezi scene, corturi, lumini sau sunet de acasa. Pana si pentru planurile de amenajare ale spatiului trebuie sa te deplasezi la fata locului, deci e nevoie de munca pe teren. 

Alternativa nu o reprezinta online-ul. Pe online n-ai emotia si atmosfera despre care vorbeam inainte, deci nu are cum sa fie acelasi lucru. Ceea ce s-a facut pe online pana acum a fost pentru a tine oamenii in case si pentru a le da o alternativa de petrecere a timpului. A mai fost si din dorinta unora de a-si dovedi ca sunt utili sau, pur si simplu, din plictiseala. Se incearca diverse modele de business, dar nu cred ca vor putea functiona dincolo de satisfacerea unor nevoi de entertainment de moment. Pe de alta parte, digitalizarea unor servicii este de bun augur si – specific zonei geografice in care ne aflam – noroc cu pandemia c-am mai scapat si noi, pe ici-colo, de dosarul cu sina. 

Nu cred ca poate spune cineva, in momentul de fata, c-a gasit solutia si gata, stie ce are de facut si in ce directie s-o apuce. Cum ziceam, unele evenimente trebuie regandite si redimensionate, iar altele pur si simplu amanate. Reinventarea aceasta cred ca tine mult de fiecare persoana in parte si de pregatirea profesionala pe care o are.

Cred asta pentru ca situatia este destul de grava si mai ales cei care traiesc in familii care lucreaza in intregime in BTL se vor orienta ori catre ce faceau inainte, ori catre ceva total nou. In ceea ce priveste evenimentele, nu prea vad cum s-ar putea reinventa un festival.

Ok, poti face o serie de side projects, de declinari, poti face niste lucruri care sa puncteze, in mintea consumatorului, faptul ca brandul de festival inca traieste, e acolo si n-a disparut complet. Dar cam atat. Da, poti castiga bani si din asta, dar un festival, repet, nu inseamna doar asta. Noi ne reincarcam, dupa lunile de munca prefestival, din energia aia pe care o emana publicul din fata scenei si din zambetele oamenilor. Nu prea ai cu ce sa inlocuiesti asta…  

 

Cum vor fi afectate obiceiurile 

Nu ma astept sa devina mai reticenti in a participa la evenimente, dar sigur vor avea un portofel mult mai subtire, in consecinta isi vor alege foarte atent evenimentele unde vor merge. Se va pune accent pe distantarea sociala si pe reguli de igiena.

Daca pana acum, parte dintre ei erau deranjati ca bautura comandata nu este turnata in pahare, acum sigur vor vrea sa primeasca direct sticlele. Genul asta de lucruri vor schimba atat abordarea sponsorilor, cat si a organizatorilor in relatia cu participantii.

Mai cred ca oamenii vor cauta spatii mai largi, prin urmare si organizatorii vor cauta locatii mai mari in care sa acomodeze acelasi numar de activitati ca si pana acum, sau daca acest lucru nu va fi posibil, vor diminua activitatile / comerciantii / numarul scenelor sau marimea lor. Exista si varianta in care sa fie permis accesul unui numar mai mic de persoane in acelasi timp sau sa se permita accesul pe intervale orare. Toate aceste masuri altereaza experienta pe care o stiam/asteptam si s-ar putea sa nu fie benefica pentru eveniment, nici din punct de vedere al imaginii/perceptiei si nici din punct de vedere al afacerii. 

Ma astept ca oamenii sa fie un pic mai constienti de ce se intampla in jurul lor, deci un pic mai atenti la mediu, la poluare, la deseuri. Cu toate ca realitatea primului val de iesiri de dupa ridicarea starii de urgenta – daca e sa ne uitam la gunoiul lasat in urma – pare sa ma contrazica. Vom vedea. 

Acest vom vedea o sa fie mantra oamenilor din mai multe industrii, lucru care va adauga inca si mai mult stress. Oamenii din BTL sunt obisnuiti sa lucreze cu necunoscute si sa se adapteze rapid la realitatile terenului, dar acest “vom vedea” este mult peste ceea ce era pana acum. Mi-ar placea sa termin intr-o nota pozitiva, dar vom vedea…

Daca esti managerul unui grup de comunicare/agentie, trimite-ne un email pe story@IQads.ro cu subiectul [Noul context]. Vrem sa discutam despre activitatea agentiei voastre, despre cum reinventati procesele de lucru, cum va adaptati la noua realitate si despre directiile in care va veti dezvolta. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Sectiune



Related