Geo Iordache: Ce am învățat după un an de podcasting

Geo Iordache: Ce am învățat după un an de podcasting

Geo Iordache, un creativ din publicitate atins de pasiunea vinurilor & un călător curios prin lumea aromelor, scrie despre invataturile si surprizele unui an de podcasting. Intervin, podcastul sau, aduna povesti de la expertii din lumea vinului. Cu mult timp înainte să facă reclame sau să învârtă vinul în pahar, Geo a fost DJ la Radio 1 Brașov, așa că podcastingul e oarecum o întoarcere către prima dragoste. 

 

Cum am turnat în pahar primul episod

Am început podcastul Intervin acum un an, în aprilie 2020. Era un proiect la care mă gândeam de multă vreme, dar nu avusesem timp să îl pun în practică. Lockdownul de atunci mi-a dat posibilitatea să-mi ordonez gândurile și să încep proiectul.

Am plecat de la ideea că toți bem vin din când în când și că ne plac poveștile spuse în jurul unei sticle de vin.

Nu trebuie să fii vreun specialist ca să asculți și să-ți placă acest podcast. Dar dacă te trezești într-o zi că te invită Monica Bellucci la un Barolo, măcar să nu crezi că e vreo salată fancy.

 

Ce este Intervin

Am vrut de la început să fac un podcast clasic, adică un produs audio, pe care omul să-l asculte asumat și constant: când e în mașină înspre/dinspre serviciu, când aleargă în parc sau face orice altceva ce nu-i captează atenția.

Am creat Intervin cu un scop educațional, pentru a aduce informații despre lumea vinului către un public de nespecialiști, însă fără să intre în detalii tehnice. Sigur, vorbim uneori și despre tanini sau despre aciditate, însă subiectele ating și geografie, istorie sau curiozități locale. Și totul este filtrat prin lentila paharului cu vin.

De exemplu, am vorbit despre cum a ajuns pe podiumurile sportive obiceiul băii cu spumant sau despre efectul Anzilor asupra vinurilor din Chile. Am vorbit despre golurile lui Maradona și războiul din Malvine și ne-am distrat cu povestea adevărată a sticlei de Mouton Rotschild de 2.000 $, servită din greșeală într-un restaurant american pentru 18 $.

Fiecare episod este construit în jurul unei teme (ex. Soiuri albe românești, Etichete de vin sau Fetească neagră), iar subiectele ating și piața românească, și cea străină.

Cea mai mare parte a episoadelor au fost construite pe baza unor discuții cu Mihai Nicolici de la Private Wine, care a investit timp și pasiune în acest proiect și fără de care Intervin nu ar fi existat. Însă avem în mod constant discuții și cu alți invitați – directori de marketing/ vânzări la crame, designeri și producători de etichete de vin, somelieri etc.

 

Subiectul vinurilor e o nișă

De aceea, numărul ascultătorilor se măsoară în sute sau mii – în niciun caz nu se pot obține cifrele spectaculoase cu care sunt obișnuiți advertiserii. Pe de altă parte, podcastul Intervin are niște cifre de retenție impresionante.

Peste 75% din numărul de ascultători care încep un episod ajung cu el la final. Și aici nu vorbim de o ascultare pasivă, ca la radio, când lași sonorul să meargă pe fundal și tu îți vezi de ale tale. Podcastul înseamnă o participare activă, în care ascultătorul e atent la subiect. De aceea, comunitatea adunată în jurul Intervin pe social media este creată organic, nu cumpărată cu reclame. Ne interesează în primul rând calitatea ascultătorilor și followerilor și mai puțin cifrele câștigate ușor.

50 sau 100 de ascultători care urmăresc un podcast cap-coadă sunt mai importanți decât 500 sau 5000 care ies după primul minut.

 

Nu mai există o demarcație clară între produsele audio și cele video

Ceea ce se află sub denumirea generică de podcast este de multe ori o emisiune radio care după live a fost transformată în episod de podcast, sau un interviu filmat și aruncat integral, fără editare, fără nimic, pe Youtube.

De aceea, multă lume nu știe exact ce e aia podcast. Am prieteni cărora le-am spus că fac un podcast și m-au întrebat unde filmez și cu ce camere.

Însă deși podcastul e un produs audio prin definiție, cifrele de audiență sunt mult mai mari în Youtube (x 3, x 4).

Sper totuși ca în timp, advertiserii să se lase mai puțin impresionați de cifre și să aleagă calitatea audienței, care e superioară ca engagement/ atenție pe platformele dedicate de podcasting.

 

Câteva specificații tehnice

Nu sunt un perfecționist din punctul ăsta de vedere, n-am investit mult în partea tehnică. Folosesc un microfon Rode NT-USB Mini care oferă o calitate absolut decentă. Editarea și prelucrarea audio o fac cu Audacity, un soft downloadabil gratuit și ușor de învățat.

Intervin e găzduit pe anchor.fm, care face și distribuția automat pe o serie de platforme de podcasting.

 

Ce am învățat după un an de podcasting?

Că podcastul înseamnă disciplină și tenacitate. Disciplină pentru că trebuie să produci conținut în mod constant, și tenacitate pentru că rezultatele și ascultătorii vin încet-încet și pentru asta îți trebuie răbdare.

Am învățat să lucrez cu Audacity și cu Adobe Audition – ai mai multă libertate dacă nu depinzi de alții pe partea tehnică.

Am mai învățat o grămadă de informații despre vin, pentru că fiecare episod necesită un research consistent. Chiar dacă 80-90% din informație vine de la invitat (el e autoritatea, de aia stai de vorbă cu el), trebuie să îți pregătești bine subiectul, să știi ce întrebări să pui și ce teme să abordezi. Am un intro și un outro pe care le scriu, am niște pastile inserate în episod în care aduc idei și teme suplimentare celor discutate cu invitatul. Toate astea înseamnă căutare de informații, sortare și sintetizare.

 

Obiective pentru viitor

Conform unui studiu BRAT din 2020, un procent de 37% din utilizatorii de internet între 16 și 50 de ani ascultă podcast. Asta înseamnă că podcastul are în România o piață de 3,2 milioane de ascultători.

Obiectivul de audiență Intervin este de 0,1% din acest public, adică 3.200 de ascultători.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related