[Creative Business] Eduard Cîrstea: Stay_negative e un brand de streetwear la început de drum, apărut dintr-un gând mai vechi, de când îmi imprimam bluze pe la Unirii

[Creative Business] Eduard Cîrstea: Stay_negative e un brand de streetwear la început de drum, apărut dintr-un gând mai vechi, de când îmi imprimam bluze pe la Unirii

Transformă o experiență negativă într-o învățătură, în ceva care te ajuta să crești. Învață din greșeala făcută și, dacă poți, profită pe seama ei. Transformă energia negativă și schimbă ceva. Acesta este conceptul stay_negative, transformat de Eduard Cirstea într-un brand de streetwear, chiar în pandemie.

Cu 6 ani experiență în publicitate, Eduard a pornit în antreprenoriat cu un concept bun, un plan și o mașină de brodat. A început cu măști brodate și apoi a continuat cu haine, învățând în același timp și despre antreprenoriat și despre cusut, brodat și materiale. A aplicat, deci, teoria stay_negative în propria afacere. Acum e OBT, omul bun la toate: când nu pregătește un design sau nu brodează se ocupă de shooting, locație postproducție, promo și tot ce e nevoie. 

Cred că e suficient să crezi în business-ul tău, să iei adrenalina de la început, necunoscutul, și să le transformi în combustibil și să te adaptezi din mers. Abilitățile le dobândești pe parcurs, de cele mai multe ori prin trial and error. Cel mai bun tutorial e să-ți dai voie să greșești, iar apoi să înțelegi ce ai greșit și de ce.

Despre erori, învățături și experimentele începutului brandului său, povestește Eduard mai jos, în cadrul seriei Creative Business, inspirată de BT Mic. Antreprenoriatul l-a învățat să fie mai responsabil și mai pragmatic, i-a arătat ”cum circulă banul”. Iar ăsta e un lucru bun, spune el: e normal să vrei să faci bani și să fii răsplătit pentru munca ta. 

 

Omul bun la toate

Sunt Eduard Cîrstea sau Edu, cu background de 6 ani de publicitate, iar când nu sunt art director full-time, mă ocup de proiectul stay_negative, brandul meu personal de haine. 

Sunt OBT, cum spunea un prieten, adică omul bun la toate, asta pentru că sunt implicat în tot procesul din jurul unui articol de îmbrăcăminte.

Cred că e pentru prima oară când mă gândesc dacă sunt antreprenor sau nu. Privind în urmă, pare că am avut un plan, dar eu am vrut doar o mașină de brodat. Ce să fac cu ea, nici eu n-am știut sigur timp de câteva săptămâni.

 

Alternative de pandemie

Long story short, în pandemie m-am retras la țară câteva luni. Am avut mai mult timp liber, mai puțină nevoie de haine noi la fiecare salariu și din dorința de a învăța, de a crea ceva nou, plus cea de a economisi, am ajuns la concluzia că aș putea să personalizez hainele pe care le am.

Pandemia m-a învățat și că nu e bine să ai o singură sursă de venit, așa că am căutat o alternativă. Dar asta era un gând secundar pe care l-am conturat mai târziu. Am vrut în primul rând să creez un produs finit, tangibil, născut dintr-o frustrare personală din industria în care totul e peste tot și nicăieri.

Mi-am dat seama că ar putea funcționa în punctul în care am brodat o mască textilă cu logo-ul “stay_negative”. Am brodat-o atât de prost, că nu o puteai folosi. Dar ideea era acolo, se născuse și avea contextul în care să crească: pandemie – masca – stay negative ca brand.

 

Abilități de antreprenor

Cred că e suficient să crezi în business-ul tău, să iei adrenalina de la început, necunoscutul, și să le transformi în combustibil și să te adaptezi din mers. Abilitățile le dobândești pe parcurs, de cele mai multe ori prin trial and error. Cel mai bun tutorial e să-ți dai voie să greșești, iar apoi să înțelegi ce ai greșit și de ce.

În primul rand simt că mi-am dezvoltat o latură mai pragmatică, mai responsabilă, orientată și către aspectul financiar.

Mi-am descoperit și o parte practică în care am investit cel mai mult, pentru că sunt în implementare din punctul zero. Am învățat ce înseamnă un material bun, să recunosc un bumbac netratat, un gramaj superior sau ce tip de croială este mai potrivită pentru modelul meu. Am învățat să transform un design într-o broderie, cum se comportă firul de ață la elasticități sau grade de orientare diferite. Chestiuni banale precum condițiile de spălare sau de calcare au ajuns vitale pentru mine, neștiind până acum nici cum să împăturesc corect un tricou.

Datorită backgroundului din care vin, sunt și client, și agenție, așa că mi-am dat voie să mă joc, să-mi exploatez creativitatea. Când nu pregătesc un design sau nu brodez efectiv, mă ocup de următorul shooting, de la locație până la postproductie. Încerc să creez cât mai mult content video pentru stay_negative_shop, pagina de Insta unde comunic, iar pentru articolele noi montez videos de prezentare. Uneori mă întreb dacă nu mă iau prea în serios :)

 

Un brand de streetwear la început

stay_negative pentru mine e un brand de streetwear la început de drum, apărut dintr-un gând mai vechi, de când îmi imprimam bluze pe la Unirii.

Ce îmi place mie la stay_negative e faptul că e home-made în mare parte. Literally. În afara de bluze care sunt croite într-o fabrică din țară, restul e confecționat într-un apartament din București. Eu brodez fiecare model în parte, iar cu etichetarea mă ajută copy-ul meu Oana Dragoana, pentru că nu stiu să coș. Apoi fiecare bluză e spălată, curățată, călcată și împachetată. Ambalajele le produc pe balcon, adică branduiesc packagingul cu stanță și spray. Custom made fiecare bucată.

Un alt lucru pe care vreau să-l evidențiez este că înainte de a intra în producție am colaborat cu un designer, am făcut câteva prototipuri până am ajuns la forma actuală.

 

Atenția pentru detalii

E simplu. Sunt meticulos, iar dacă eu nu aș purta bluza respectivă, atunci nu o recomand. Încerc să transpun din valorile mele în valorile brandului. Stay_negative e stay true to yourself, în primul rand. Stay_negative înseamnă stay sharp, stay creative și stay natural.

Spre exemplu, am avut episoade în care creta de marcaj n-a mai ieșit la spălare, doamnele croitorese mi-au cusut etichetele mai strâmb sau eu, inclusiv, am brodat design-ul sau logo-ul prea într-o parte. De multe ori firul n-a fost tensionat corespunzător și ața de suveică, adică cea de sub material, a ieșit la suprafață și mi-a îngroșat designul. Am strâns câteva povești de genul care la prima vedere par mărunte, dar atenția la detalii, din punctul meu de vedere, face diferența. Dacă se întâmplă unul din cazurile de mai sus, bluza respectivă ajunge material de teste.

Grija cu care iți tratezi produsul se reflectă în grija pentru client. Și eu am început să observ altfel broderia, să fiu mai aware de ea și încerc să setez un standard.

 

Așteptări 

Am rupt 4 ace de brodat din 5 în prima zi în care am încercat să folosesc mașina. A venit fără manual de utilizare, nici măcar în engleză, de română nu mai zic, iar pe youtube n-am găsit niciun tutorial pentru modelul meu. Așa că am luat-o “băbește”.

Primul gând legat de partea financiară l-am avut în punctul în care am început să am comenzi pentru măști și mi-am spus “dacă îmi scot banii pe soft și pe mașină, io sunt fericit”. Am vândut vreo 70 de măști, bani pe care i-am investit în design, prototipuri și primul stoc de sweatshirts.

 

Și învățături

Am învățat mai bine cum circulă banul, pe românește. M-a responsabilizat, m-a adus puțin cu picioarele pe pământ și m-a tras dintr-o lume pur artistică, creativă. Am învățat că e normal să vrei să faci bani și să fii răsplătit pentru munca ta. Și mi-am demonstrat din nou cât de bine e să știi puțin din toate, să înveți ceva nou, desi te gândești că n-o să aplici asta ever. Și în continuare, persoana pe care te poți baza cel mai mult ești tot tu.

 

Clienții

Clienții mei, până acum, sunt din sfera prietenilor, apropiaților și din lumea advertisingului. Oameni care mă cunosc și stiu câtă determinare pun în munca mea, ca să nu dau vreo gherlă cu rezultatul.

Încerc să sparg această bulă de apropiați și de creativi și să ajung și la oameni din alte domenii, care să cumpere pentru că le place brandul și nu pentru omul din spatele lui. Mereu trăiesc cu temerea că cei apropiați cumpără de dragul meu, nu pentru că produsul ar fi bun. Chiar dacă e o frică nefondată, mă alimentează, mă încarcă cu energie și îmi dă un drive bun, mă ambiționează să fac și mai bine de atât.

Pentru al doilea model lansat, “veste de piele și manele”, am reușit să sparg puțin bula cu ajutorul lui Alex Zlăvog căruia îi mulțumesc pentru shoutout.

 

Ce caută consumatorii în 2021

Caută o poveste și un produs mai aproape de personalitatea lor, o formă de exprimare, cred eu, un conversation starter, poate. Ceva cu care să se identifice, care să îi definească, care să spună “Eu dacă aș fi un tricou, aș fi asta”. Și calitate. Caută să susțină tot mai multe business-uri mici, la început de drum și sunt de apreciat pentru asta.

 

Comunicarea

Tone of voice-ul e unul mai raw, dar care se adaptează, e ca prietenul ăla care ascultă mai multe genuri de muzică și îl placi pentru asta, că are o piesă sau un playlist pentru orice ocazie. Plănuiesc o lansare în toamnă, primul model de hanorac, iar campania se vă învârti în jurul acestui produs nou. Și o să reiau comunicarea pentru “stay_classic”, primele bluze din colecție care au fost un succes. Deci, stoc nou din toamnă.

 

Optimism de pandemie

Nu cred că sunt cel mai în măsură să sfătuiesc pe alții. Pentru mine ăsta a fost normalul, nu am alt punct de reper. Sunt un caz fericit, în care pandemia, din punct de vedere al businesss-ului a lucrat pentru mine. Asta este și conceptul stay_negative. Transformă o experiență negativă într-o învățătură, în ceva care te ajută să crești, să înveți, să treci mai departe, să nu te mai afecteze data următoare. Învață din greșeală făcută și dacă poți, profită pe seama ei. Transformă energia negativă și schimbă ceva.

Pentru mine, tot ce s-a întâmplat până acum a fost un trial, un demo version, unul reușit. N-am anticipat că o să meargă așa bine, motiv pentru care trebuie să mă reorganizez administrativ, din mers. Trebuie să mă pregătesc pentru următorii pași, să-mi fac puțină ordine în ideile pe care vreau să le concretizez în toamnă, so stay_tuned!

E nevoie de mai multe povești de business, credem noi. Povești reale, în care să dăm mai departe optimismul și inspirația, dar să nu ocolim dificultățile, obstacolele și provocările antreprenorilor din România. Poveștile acestea, sperăm noi, creează solidaritate și dau încredere. Ne dau speranța că putem în România să ne găsim propriul drum. În Creative Business, seria editorială inspirată de BT Mic, adunăm poveștile despre creativitate, reinventare și adaptare ale micilor antreprenori din România.


Poveștile celor care găsesc mereu soluții și ne arată că se poate. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related