[Visual Key] Eduard Cîrstea: “E doar publicitate!”. Asta mi-a spus și mie un fost copywriter pe un ton relaxat, asta mi-aș spune și acum

[Visual Key] Eduard Cîrstea: “E doar publicitate!”. Asta mi-a spus și mie un fost copywriter pe un ton relaxat, asta mi-aș spune și acum

Cum își pune amprenta jobul de art director pe cei care-i accesează secretele? În cazul lui Eduard Cîrstea, Art Director Cohn and Jansen, această meserie i-a dat încredere să experimenteze și în alte domenii, de la un brand de haine personal la dj set-uri sau plăci ceramice. 

"Un Art Director în 2025 cred că este asemeni unui robot PowerRangers în care și-au dat mâna skilluri din domenii conexe. Când am început eu, adică fix acum un deceniu, taskurile erau destul de bine definite/bine trasate, dar și diversitatea mică", spune Eduard.

Despre relațiile interdepartamentale, Eduard crede că se lucrează mai îndeaproape, mai aplicat și că este mult mai ușor pentru creație să accepte un feedback sau să pornească în căutarea unei idei când înțelege nevoia ce trebuie rezolvată. Printre campaniile la care a lucrat și de care e mândru se află și Love Yourself pentru Fashion Days.

 

Cum ai intrat în jobul de Art Director

Cred că eram în perioada liceului când am văzut „ACEA RECLAMĂ”  la TV. UTI comunica împlinirea a 15 ani. M-a fascinat cum au animat numele brandului și din literele U T I au făcut numărul 15. Mind blowing pentru mine în acel moment, iar de atunci am început să-mi pun problema “De unde vin reclamele & vreau și eu să fac așa.”

Și am ajuns să fac așa după ce am trecut printr-o facultate de comunicare, prin aociații studențești precum PRIME și Advice, ca într-un final Școala ADC să-mi aducă un internship în Publicis.

 

Ce înseamnă Art Direction în 2025

Hmm. Un Art Director în 2025 cred că este asemeni unui robot PowerRangers în care și-au dat mâna skilluri din domenii conexe. Când am început eu, adică fix acum un deceniu, taskurile erau destul de bine definite/bine trasate, dar și diversitatea mică. Un storyboard sau un animatic era realizat de un ilustrator. Banners, LP sau postările de Social Media treceau prin mâna arților de digital. Aveai ceva de animat? Se trimitea la studio. Sau retouch pe fotografii? Tot către studio/fotograf.

Acum nu mai e așa. (zici ca sunt Puya în toate piesele lui). ArtDirector.v2025 și-a însumat de voie-de nevoie parte din skillurile celor de mai sus și funcționează ca un mic studio care, de exemplu, poate monta un video în care VO-ul este generat tot de el cu AI.

Art Director-ul în 2025 cred că își poate pune mai bine în practică ideile și viziunile, fiind mai independent. De pierdut cred că are craftul, dar asta în mare parte din cauza vitezei cu care producem/consumăm advertising.

 

Top 3 motive pentru care este mișto să fii art director

Titulatura de “Director”, în primul rând. Glumesc. Nu știu, sincer. Poate scurta impresie că poți face de toate. Poate e ca la Lidl și săptămâna asta te simți mai regizor, în următoarea ești brand designer and so on.

 

Cât e artă și cât craft în jobul ăsta

Aș împărți în artă, craft și mai nou, AI. Cred că arta încă este baza inspirației iar eu personal văd AI-ul ca parte de execuție, ca procedeu tehnic – unde intră și craftul. Probabil AI-ul este artă pentru cei din afara domeniului creativ, în timp ce pentru noi de cele mai multe ori este un tool.

 

Relația perfectă art director - copywriter

Relația perfectă art-copy e cea în care sunt acum. Mulțumesc, Diana D! Îmi place că amândoi gândim și preluăm din taskurile/responsabilitățile comune când unul dintre noi e mai prins. Cred că asta creează o relație sănătoasă și o entitate//un fel de bun comun care se remarcă prin craft, număr mare de idei și în aprecierea timpului personal. În traducere liberă eu văd de bun augur ca fiecare să-și depășească fișa postului dpdv creativ dar și al work-ului de “mentenanță”.

 

Cum s-a transformat relația dintre strategie, creație și client

Se lucrează mai îndeaproape, mai simultan (dacă există acest termen de comparație) și mai aplicat. Și mai bine. Simt că este mult mai ușor pentru creație să accepte un feedback sau să pornească în căutarea unei idei când înțelege problema de business, nevoia ce trebuie rezolvată și termenii în care se poate face acest lucru.

 

Ce mesaj ai avea pentru clienți pentru un feedback mai bun

Nu am un mesaj. Tot ce pot face este să ajut clientul day by day să înțeleagă de ce am ajuns la un anumit rezultat – care nu este întâmplător, ba din contră – justificat, intenționat și bazat pe reguli și experiență.

 

O epocă aglomerată vizual

Mi se pare că se pierde din puterea unui mesaj/a unei estetici. Se canibalizează fie prin diversitate/numărul mare de execuții, fie prin saturație când este preluat de toată lumea și devine trend.

 

Ce observi în jurul tău 

Cred că merge în două direcții publicitatea. Una în care îmbrățișează cu ambele mâini inteligența artificială, și cealaltă mai de tip Y2K în care se pune accent pe craft, pe totul făcut manual, natural, ca ingredientele de pe eticheta unei beri artizanale.

 

Campanii la care ai lucrat

De campania Love Yourself (Fashion Days) sunt mândru. Am vrut atât de tare să iasă acea idee încât am învățat montaj și edit ca să putem prezenta clientului o variantă cât mai finală într-o fază incipientă a proiectului.

 

Amenințarea AI

Nu îmi simt viitorul amenințat viitorul de AI. Un banner livrat într-o zi e doar the tip of the iceberg din diversitatea acestui job care nu presupune doar execuție. E o simbioză folosirea AI în taskurile zilnice.

 

Cum te-a schimbat jobul acesta până acum

Mi-a dat încredere să experimentez și în afara lui și să-mi manifest creativitatea în mai multe domenii. De-a lungul acestor 10 ani am avut un brand de haine, am început să-mi documentez vacanțele, să fac dj set-uri, să fotografiez mai mult sau să produc plăci ceramice etc. – lucruri pe care sunt sigur că nu le-aș fi accesat altfel.

 

Ce sfat ți-ai da ție, art director aflat la început

“E doar publicitate!”. Asta mi-a spus și mie un fost copywriter pe un ton relaxat, asta mi-aș spune și acum. Distrează-te and make the most of it.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Branduri

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related