Milena Ene, Kooperativa 2.0: Itinerariul unui internship cu destinația job full time într-o agenție de comunicare integrată

Milena Ene, Kooperativa 2.0: Itinerariul unui internship cu destinația job full time într-o agenție de comunicare integrată

Să aplici pentru un program de internship în plină pandemie poate fi o reală provocare. Să îl găsești chiar pe cel care îți va transforma perioada de practică într-un job full-time sună pe alocuri nerealist. Cum ajungi în contexte favorabile într-o perioadă instabilă pentru industria comunicării, ce a presupus un internship pe timp de lockdown și cum îți faci loc într-o companie după un stagiu de cinci luni, aflăm de la Milena Ene, fost intern și actual PR&Communication Assistant în cadrul agenției Kooperativa 2.0.

 

Context

Pentru mine perioada pandemiei nu a venit doar cu dorința și timpul necesar de a mă dezvolta profesional, ci și cu obligativitatea de a face acest lucru. De ce spun asta? Ei bine, înainte să intrăm în subiect, menționez că sunt studentă în anul patru la Universitatea de Științe Aplicate din Utrecht, specializarea Creative Business. Programul de studiu pe care îl urmez dedică un semestru din anul trei desfășurării unui stagiu de practică, oferindu-ne oportunitatea de a adăuga în CV o primă experiență profesională ce ar putea crește perspectivele de angajare post-absolvire. Astfel, lockdown-ul a coincis cu momentul în care facultatea mea era nevoită să își trimită studenții în lumea largă în căutarea unui internship.

Proaspăt întoarsă în țară, unde agențiile de marketing și comunicare lucrau majoritar în regim remote și sistau programele de internship, am început căutările cu așteptări reduse, dar cu mult entuziasm. După o perioadă în care am bătut la uși închise, am primit un mail ce avea să mă aducă în contextul de a scrie un articol pentru IQads, în calitate de membru al echipei Kooperativa 2.0. Începutul acestui an mi-a adus un stagiu de practică remote în cadrul departamentului de PR al agenției, o experiență care, pe lângă faptul că m-a inițiat în domeniu, a avut o contribuție valoroasă la formarea mea ca viitor profesionist. Stagiul de practică a fost finalizat cu succes, iar de mai bine de o lună statutul de intern s-a transformat în cel de angajat full-time.

Bazat pe experiența acumulată în ultimele șase luni, am adunat în rândurile ce urmează etapele care consider că trebuie parcurse pentru găsirea unui internship și o serie de tips and tricks ce te vor face remarcat atât în etapa de selecție, cât și pe parcursul desfășurării stagiului. Este genul de informație la care mi-aș fi dorit să am acces în căutările mele și sper să te ajute să îți completezi vara cu o experiență profesională inedită ce poate reprezenta o rampă de lansare în domeniul ales.

 

Găsirea stagiilor de practică și procesul de aplicare

Fie că ești student și cauți o primă experiență profesională în domeniul pe care îl studiezi sau îți dorești să schimbi aria de activitate și vrei să afli dacă noua alegere ți se potrivește, un program de internship este modalitatea ideală de a porni la drum. În ultimii ani, companiile autohtone au devenit din ce în ce mai receptive la astfel de oportunități, oferind tinerilor șansa de a se afirma. Cu toate acestea, nu toate businessurile își promovează posturile vacante de acest fel sau, în general,  desfășoară astfel de programe doar în anumite perioade ale anului. Pentru a aplica la cât mai multe posturi și a găsi un program de internship potrivit nevoilor tale, este necesar să ai în vedere următoarele etape:

 

1. Fă un research amănunțit asupra companiilor din domeniul în care vrei să activezi

Chiar dacă te-ai hotărât deja asupra companiei în care ai dori să îți desfășori stagiul de practică, este ideal să ai pe listă mai multe opțiuni. La început de drum, orice experiență profesională este relevantă, așa că nu trebuie să renunți dacă businessul la care visai că vei lucra încă din copilărie nu îți poate oferi pentru moment această șansă. Dă un search pe Google pentru a afla totul despre pionii care activează în industrie, aruncă un ochi peste posturile vacante de pe platformele de joburi sau LinkedIn și pune pe listă companiile în ale căror valori te regăsești.

 

2 Word-of-mouth-ul: cea mai eficientă metodă de a crea contexte favorabile

Acum că lucrez într-o agenție de comunicare, pot spune că puterea oamenilor nu ar trebui niciodată subestimată. Vorbește deschis despre planurile tale cu oamenii pe care îi întâlnești, indiferent dacă ne referim la familie, prieteni, profesori sau persoane cu care interacționezi pentru prima oară. Pe lângă faptul că poate reprezenta un subiect interesant de conversație, întotdeauna se va găsi o persoana care știe un om care are o companie și acceptă interni. În plus, aceasta este singura modalitate de a afla despre cât mai multe businessuri deschise la programe de internship, întrucât nu toate expun astfel de oportunități în mediul online.

 

3. Mailul sau „lecția de persuasiune”

Cu siguranță ai o listă lungă de companii la care vrei să aplici, iar cea mai indicată metodă de a face acest lucru este prin intermediul mailului. Acesta nu va fi doar instrumentul prin care trimiți un CV, ci va ține locul unei scrisori de motivație. Corpul unui astfel de mail trebuie să conțină: prezentarea personală și parcursul educațional, experiențele care te-au făcut să alegi acest domeniu și cunoștințele pe care le ai, motivele pentru care îți dorești să urmezi un stagiu de practică în cadrul companiei și cele care te fac să crezi că ai putea fi valoros pentru echipă, aspirațiile de viitor și hobby-uri ce ar putea fi relevante pentru job. Toate acestea trebuie prezentate într-un mod semi-formal, dar catchy, astfel încât angajatorul să înțeleagă încă din primele rânduri că are nevoie ca tu să fii parte din echipa lui. Atașează acestui mail CV-ul tău și, în cazul în care este posibil, 1-2 proiecte dragi ție, ce ar putea fi relevante pentru domeniul de activitate în cauză. Găsește un subiect simplu și la obiect, de tip „Oportunitate Internship” și apasă pe butonul send.

Sfat 1: Evită mailurile cu scop pur informativ în care te rezumi la întrebarea „compania dumneavoastră desfășoară stagii de practică?”. Been there, done that și rata de răspuns la mail este 0. Scopul este acela de a convinge, nu de a întreba.

Sfat 2: Integrează în corpul mailului câteva insights despre compania la care aplici (te poți folosi de slogan, cuvinte cheie, proiecte anterioare ale companiei etc). În acest mod, angajatorul va observa interesul acordat, ceea ce poate reprezenta un avantaj.

 

4. Interviul

Dacă ai urmat etapa anterioară, cu siguranță vei ajunge în postura de a avea un interviu. Fii deschis la orice astfel de întâlnire, susține ceea ce ai scris în mailul inițial și transformă lipsa de experiență într-un avantaj, expunând angajatorului ceea ce poți oferi companiei. Recomandarea mea ar fi să participi la cât mai multe astfel de contexte, chiar și în cadrul unor companii în care nu consideri că te potrivești. Personal, am aflat despre Kooperativa 2.0 după un interviu pentru departamentul de marketing al unei firme de IT. Întrucât atât eu, cât și intervievatorul am ajuns la concluzia că internship-ul în acea companie nu ar reprezenta o provocare îndeajuns de mare pentru cineva la început de drum, am primit ulterior un mail din partea persoanei respective cu o listă de agenții de marketing digital și publicitate care crede că mi s-ar potrivi. Din nou, să nu subestimăm puterea oamenilor.

 

5. Ai încredere în intuiția angajatorului tău

Dacă ai ajuns în această etapă, cu siguranță ai găsit deja cel puțin o companie care își dorește să faci parte din echipă. În cazul în care opțiunile sunt multiple și îți e greu să iei o decizie, sfatul meu este să optezi pentru stagiul care te va face să ieși cel mai mult din zona de confort. Chiar dacă există o serie de alte criterii pe care le-ai putea lua în calcul, în momentul de față ar fi bine ca acumularea de cât mai multă informație nouă să fie prioritară. Chiar dacă unele task-uri din fișa postului îți pot părea complet necunoscute, ai încredere în intuiția angajatorului tău. Cu siguranță ai fost pus în acel context pentru că știe că te vei descurca.

 

Cum transformi un internship într-un job full-time?

Răspunsul la această întrebare depinde de experiența fiecăruia și contextul în care se află. Cu toate acestea, vă împărtășesc câteva tips&tricks despre care cred cu tărie că vă vor ajuta să nu dați greș în niciun context.

  • Fii deschis și privește cu entuziasm fiecare task primit;
  • Încearcă să oferi puțin mai mult decât ți se cere: cu 1% mai multe idei, soluții, entuziasm sau disponibilitate;
  • Fii onest și recunoaște atunci când nu știi ceva, pune întrebări și amintește-ți că te afli acolo să înveți;
  • Ia inițiativa de a rezolva anumite task-uri;
  • Fii conectat la platformele de socializare (mail, slack, whatsapp etc.) din cadrul companiei chiar și în zilele în care nu ai foarte mult de lucru;
  • În cazul în care ți-ai terminat task-urile și îți rămâne timp liber în perioada orelor de lucru, întreabă-ți coordonatorii dacă mai poți ajuta cu ceva;
  • Ține cont de nevoile companiei în care îți desfășori stagiul de practică și fii mereu pregătit să experimentezi și alte domenii de activitate, dacă acest lucru este necesar.

 

Care sunt avantajele unui internship?

Dacă vorbim la modul general, avantajele unui internship sunt evidente, reprezentând de foarte multe ori un start în carieră pentru candidați. Noile concepte și tehnicile învățate, dar mai ales oamenii cu care interacționezi și care reprezintă surse inepuizabile de informație relevantă, sunt doar câteva dintre aspectele benefice ale unui astfel de stagiu. Odată ce perioada de practică se transformă într-un job full time, cele câteva luni petrecute în cadrul companiei pot deveni aliatul tău în negocierea contractului de muncă. De foarte multe ori internii au un avantaj salarial comparativ cu un candidat pe același post, fără experiență în cadrul companiei. În plus, perioada de internship îl va face pe angajator să capete încredere în tine, iar odată angajat, să îți încredințeze responsabilități importante, fără a mai fi nevoie de o perioadă de acomodare.

 

Ce m-a învățat un stagiu de practică în comunicare?

În cazul în care îți dorești să ai parte de un internship în domeniul comunicării, practica în cadrul unei agenții îți poate aduce o privire de ansamblu asupra industriei. Ce m-a învățat pe mine această perioadă? Cele cinci luni de internship petrecute într-o agenție de comunicare integrată și ideea de a lucra pentru un portofoliu variat de clienți, m-au făcut să îmi dau seama că toată această industrie este un mediu extrem de dinamic în care versatilitatea și adaptabilitatea la nou sunt aspecte cheie. Pe parcursul celor cinci luni de internship am învățat cât de importantă este comunicarea dintre departamente în vederea alinierii mesajului pe care clientul dorește să îl transmită pe toate canale de comunicare și că fiecare persoană din cadrul unei agenții este o rotiță importantă în atingerea obiectivelor brandurilor. Pe lângă faptul că mi s-a oferit ocazia de a înțelege cum se desfășoară activitatea în cadrul departamentului de PR, aflând răspunsurile la toate întrebările și curiozitățile mele de junior, experiența de agenție mi-a facilitat accesul la o gamă largă de informații din domenii conexe precum social media sau influencer marketing și o privire de ansamblu asupra abordărilor de vânzare. Toate acestea mă fac să cred că, pentru un viitor om de comunicare, stagiul desfășurat într-o agenție este cel mai bun start în carieră.

 _______________________
Milena Ene, PR&Communication Assistant în cadrul agenției Kooperativa 2.0.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Kooperativa 2.0

Kooperativa 2.0 este o agentie de Social Media, PR si Marketing Digital infiintata in 2012 de antreprenori cu experienta de peste 10 ani in online. Dupa mai bine de 8 ani si cu o echipa de peste 25 de angajati,... vezi detalii »

Companii

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related