Irina Drăgan, Kooperativa 2.0: Copywriting-ul este un proces – mai întâi îți lustruiești armele și apoi ieși pe câmpul de luptă digital

Irina Drăgan, Kooperativa 2.0: Copywriting-ul este un proces – mai întâi îți lustruiești armele și apoi ieși pe câmpul de luptă digital

Începutul în orice domeniu este dificil, mai ales dacă ești proaspăt absolvent de facultate, nu ai mai avut niciun job până acum și îți dorești să te afirmi printre cei pasionați de aceleași lucruri ca tine. Eu am avut norocul să întâlnesc o mână de oameni extraordinari care m-au ajutat să am un debut ușor și firesc în universul Social Media, hrănindu-mi în fiecare zi dorința de a cunoaște mai mult.

De când am intrat în echipa Kooperativa 2.0 am învățat că Social Media este un câmp de bătălie unde poate păși oricine, dar supraviețuiesc numai cei care au armele extrem de bine lustruite. Una dintre aceste arme este copywriting-ul, iar pentru un brand diferența chiar se face între copywriting și copywriting bine realizat.

Dar ce este copywriting-ul mai exact și unde îl întâlnim?

Pe scurt, copywriting-ul se referă la elaborarea unor texte persuasive în termeni de marketing și potrivite pentru utilizarea lor în materiale promoționale. Probabil ai mai auzit de acest termen, iar gândul te duce inevitabil spre domeniul publicității, către reclame. Într-adevăr, acolo un copywriter se poate manifesta în cel mai creativ mod, însă mai există și alte sfere ale comunicării unde copywriting-ul își face loc, de exemplu în Social Media.

Primii pași înainte de a ieși pe câmpul de luptă

Mai întâi asigură-te că stăpânești regulile de scriere. Felul în care folosești semnele de punctuație, modalitatea de exprimare, corectitudinea textului, cursivitatea, diacriticele și respectarea normelor gramaticale sunt la fel de importante precum  mesajul în sine. Nimeni nu va avea răbdare să citească până la capăt un text plin de greșeli, iar posibilitatea ca oamenii să manifeste interes pentru produsele sau serviciile brandului tău scade drastic.

Cunoaște foarte bine publicul pe care îl ai în vedere și nu scrie copy-uri doar pentru tine. Mesajul va fi diferit într-o postare care se adresează unui public cu vârsta cuprinsă între 20 și 35 de ani, față de unul care vizează mai degrabă categoria 45+ de ani.

Apoi fă mult research. Procesul de învățare nu se oprește niciodată, nici după ce ai terminat facultatea, nici după ce ai fost promovat pe o poziție mai înaltă la locul de muncă și nici după ce ai atins un anumit nivel de experiență. Fără cercetare nu poți fi un copywriter bun. Este esențial să înțelegi cum funcționează spațiul digital și să fii la curent cu temele cele mai discutate, să urmărești evoluția domeniului în care activează brandul tău, să fii receptiv la interesele publicului din fiecare perioadă a anului și să monitorizezi competiția. Orice informație poate fi utilă în realizarea textelor viitoare și, în mod evident, contribuie la menținerea conținutului relevant.

Lustruirea constantă a armelor

Te vei întreba acum spre ce înclină balanța mai mult atunci când faci copywriting în Social Media – creativitate sau research și tehnică bună? Care este rețeta perfectă pentru crearea unor texte catchy? Disclaimer: nu există rețetă perfectă, ci o rețetă care suferă transformări. Și este normal să se întâmple așa.

Obiectivele fiecărui client sunt diferite, brandurile sunt diferite, canalele de comunicare sunt diferite și, desigur, publicul este diferit, ceea ce înseamnă că adaptarea copy-urilor este esențială, fie că vorbim de postări pe rețele sociale, newslettere, articole pe blog, texte pentru site șamd.

Atât research-ul, cât și creativitatea te ajută să adaptezi textul efectiv și stilul de comunicare. Prin urmare, dacă pe un taler al balanței poziționăm creativitatea, iar pe celălalt research-ul, între cele două trebuie să existe o conexiune permanentă. Voi aduce în atenție un exemplu concret: dacă realizezi postări pentru pagina de Facebook a unui brand care își desfășoară activitatea în domeniul medical, poți crea o legătură strânsă între brand și public cu ajutorul storytelling-ului. În acest mod vei avea o abordare creativă și emoțională, însă ai nevoie și de o documentare amplă, astfel încât informațiile pe care le oferi comunității să nu fie eronate.

Nu în ultimul rând, urmează direcțiile de comunicare stabilite în strategia de Social Media și asigură-te că textele tale sunt în concordanță cu acestea.

 _______________________
Irina Drăgan, Social Media Editor la Kooperativa 2.0.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Branduri

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related