Radu Gheorghițoiu: Scopul meu este ca oamenii să simtă ceva, nu doar să vadă o imagine estetic plăcută

Radu Gheorghițoiu: Scopul meu este ca oamenii să simtă ceva, nu doar să vadă o imagine estetic plăcută

Radu Gheorghițoiu pleacă de la impulsul de moment, emoția pură pe care încearcă să o materializeze în pictură și desen. Poate tocmai de aceea elementul la care se întoarce mereu în lucrările sale este inima. De la ea pornește totul, până la urmă. Știind toate acestea, era firesc ca Radu să se întâlnească la un moment dat cu tema de la Eco Graffers Wanted by glo™, Love at first swipe. Și asta s-a și întâmplat. A fost provocat de competiția noastră de artă stradală și a înscris mai multe lucrări. 

Ce fac eu este emoție pură. Munca este mare, investesc multe ore în căutarea unei soluții pe care să o consider ideală, dar cel mai mare efort este să caut în mine, să lucrez cu mine, spune Radu.

Azi e ultima zi de înscrieri a concursului de artă stradală, juriul așteaptă nerăbdător să vadă lucrările, să noteze și să caute noul mural care va apărea în București. Noi vorbim în continuare cu Radu Gheorghițoiu despre iubire, artă, emoție și viață. 

  

Bio pe scurt

Numele meu este Radu Gheorghițoiu, am 21 de ani. Vin dintr-un oraș mic de munte, foarte liniștit si m-am mutat la București în clasa a 9 pentru a face artă. Nu știam pe atunci ce o să fac exact, știam doar atât, dacă nu voi face artă, nu există o altă variantă pentru mine. Am avut parte de susținerea totală din partea părinților, asta a fost norocul meu, chit că situația lor este una, pot sa o numesc, modestă. Ei sunt persoane cu dizabilități așa că au luat decizia că cea mai bună investiție în viața lor sunt eu, să îmi urmez visul și să îmi lase aripile să se deschidă larg, să zbor către visul pe care mi l-am ales. O să le rămân veșnic recunoscător pentru această susținere, nu mulți ar crede într-un puști de 10 ani care spune că el vrea sa fie artist. Au trecut anii si tot asta fac pentru că altceva nu pot sa văd.

 

Etape de formare 

Aici este un punct de pornire foarte amuzant. Până în clasa a 5 nu desenam nimic pentru ora de desen, o puneam pe mama mea să îmi facă desenele. Nu îmi plăcea deloc iar apoi, diametral opus, din clasa a 5 am știut clar că asta vreau să fac. A fost foarte neașteptat și ironic pentru ai mei să urmez această zonă pe care o negasem complet. Paradoxal, eu mereu am desenat, mâzgăleam de la 2 ani tot ce prindeam. Am reușit să desenez peste fiecare pagină din DEX-ul din casă și vaai ce s-a mai supărat tata. Deci, pot spune că de mic copil am avut această chemare, numai că am negat-o o scurtă perioadă. Pentru a încheia într-o notă pozitivă, țin să vă spun că peste ani i-am cumpărat cadou alt DEX.

Nu am avut niciodată un traseu determinat, clar. Nu pot spune nici acum exact ce fac. Știu doar că vreau sa creez lucruri, să fac lumea să vadă culorile pe care eu decid să le aplic asupra ei. Prima oară când am făcut asta a fost în clasa a 5, când am făcut cursuri de desen, după am optat pentru un liceu de Arte Plastice din București. În prezent, sunt scenograf, fac decorul și costumele pentru teatru și filme. Astfel, pot să depășesc granița dintre 2D iar lumea pe care o gândesc eu să devină un univers palpabil, 3D. Oricum, totul pornește de la hârtie și creion, bazele nu se uită niciodată.

 

Ce te inspiră

În această perioadă încerc să îmi găsesc direcții. Probabil acesta este un sentiment general, mă simt confuz pentru ca nu pot conștientiza ce pași ar trebui sa urmez. Așa că daca nu știu ce ar trebui să fac, decât să nu fac nimic, fac orice. Mă inspiră oamenii, poveștile lor. Ce simt ei. Îmi place ca prin arta ce mea să arăt de fapt ce se află în spatele aparențelor, să materializez concepte abstracte, să dau o față sentimentelor care sunt atât de greu de exprimat.

Recent am lucrat la un spectacol de teatru care se numește " Un om egal un om ". O combinație între teatru si rock and roll, scopul fiind acela de a transmite mesajul că trebuie sa fim atenți la ce e in jurul nostru pentru că, dacă există mijloacele necesare, oricine poate să își piardă esența și să devină ALTCINEVA SAU ALTCEVA .

 

Tabieturi de lucru

Primordial în arta mea este impulsul de moment. O emoție pe care o simt și vreau să o materializez. După, apare și partea de documentare în care decid ce imagini ar fi relevante pentru ce doresc eu să transmit. Dar în general, ce fac eu este emoție pură, scopul meu este ca oamenii să simtă ceva, nu doar să vadă o imagine estetic plăcută. Munca este mare, investesc multe ore în căutarea unei soluții pe care să o consider ideală, dar cel mai mare efort este să caut în mine, să lucrez cu mine. Sunt instrumentul meu de bază, trăirile mele. Aici e de fapt documentarea de bază.

Lucrez noaptea. Poate că este un aspect boem, dar îmi place sa vad blocurile cu luminile închise la geamuri, o liniște absurd de apăsătoare. Atunci, când toată lumea doarme și e liniște, pot să îmi aud cel mai bine gândurile. Îmi fac un ceai fierbinte, pun scrumiera aproape și las imaginația să mă cuprindă. La răsărit, analizez ce am făcut peste noapte, citesc primul mesaj primit de „Bună dimineața!” iar eu spun „Noapte bună !”

 

Eco Graffers Wanted by glo™

Am văzut anunțul pe Instagram și am spus instant : Asta numesc eu o provocare! Nu am făcut în viața mea graffitti, dar pot sa încerc, hai să mă joc și eu puțin serios.

 

Procesul de creație

Punctul de plecare la lucrările mele a fost ideea de iubire. Iubire pentru ce? Pentru orice și în orice formă.

 

Inspirația pentru mine este viața mea și ce simt. De acolo pleacă totul, restul sunt referințe infinite. Pot găsi trimiteri în sculpturile Greciei Antice, în imagini futuriste, în orice. Trebuie doar să fac o selecție și să sintetizez ce e relevant.

 

Procesul de creație este mereu diferit. În principiu e bazat pe spontaneitate. Elementul meu recurent este inima. Si in mod metaforic, dar și pragmatic vorbind, totul pornește din inimă.

 

Provocări

Finalul. Mereu îmi e greu să spun : „ E gata! ” pentru că intru într-o transă în care tot modific, aranjez, și nu știu unde să mă opresc. Uneori cred că daca aș știi că am timp infinit, aș putea să lucrez la un proiect ani de zile și l-as face atât de amplu încât fiecare punct ar avea un sens, ar avea o trimitere și ar însemna ceva. Cum am spus, este vorba de sentiment, nu doar de estetică.

 

Cu ce ai vrea să rămână oamenii care văd lucrările tale

Am fost foarte entuziasmat. Pentru ca multă lume ar putea vedea la rezoluție maximă o bucată din lumea mea. Așa ca am fost atent ce vreau să transmit oamenilor, tot ce ar putea fi mai frumos de spus. Pentru că atunci când cineva trece pe acolo și ar vedea acest proiect să simtă ca e fix ce lipsea, o bucată din lumea mea și din lumea fiecăruia, ceva ce se ascunde in fiecare din noi.

Aș vrea să înțeleagă ceva, că lumea nu e negru și alb, nici măcar gri. Culoare există oriunde, trebuie doar să te oprești să o vezi. Impactul ar trebui sa fie următorul  te uiți la această artă stradală și brusc zâmbești, nu știi de ce, dar ceva în tine se aprinde. Și e ceva ca în ziua de azi să furi cuiva un zâmbet.

 

Arta stradală

Street art-ul are avantajul expunerii. E pentru oricine, de la omul fără casă de la colțul străzii până la milionari, toți trec și o văd pe aceleași drumuri. Acest gen aduce în cotidian și facilitează vizualizarea de artă. Ne educă indirect gustul de frumos, cred că iți poate face viața mai bună. Avem nevoie de artă, iar dacă ea poate să ajungă direct în aria noastră vizuală, cu atât mai bine. Poate nu mulți merg la o galerie, dar toți mergem pe străzi si le vedem cu aceeași ochi, chit că le vedem din limuzină, tramvai, sau mergând pe jos cu căștile în urechi. Acest gen de artă e pentru toți, indiferent de condiția socială.

În primul rând este mult mai prezent, a ieșit din zona de underground, nu mai este privit ca pe o practică de vandalism, a fost adus în normalitate. România are mulți tineri talentați care caută să se exprime și prin astfel de inițiative, ei primesc expunere. O expunere generală pentru marile mase. Mesajul pe care îl percep eu din acest gen de artă este că noile generații vin cu un afront puternic punând clar eticheta: „Suntem gata să dăm culoare unde în trecut vedeam doar gri-uri. ”

 

Eco Graffers Wanted by glo™

Premii

Cea mai frumoasă recompensă este posibilitatea ca lucrarea ta să ajungă pe un perete imens din București.
Cei de la Sweet Damage Crew vor ajuta câștigătorul să își transforme creația digitală într-un mural real, sursă de inspirație pentru locuitorii orașului. 

Premiile competitiei Eco Graffers Wanted by glo sunt în valoare de peste 4.500 euro

  • Cei 15 finaliști vor câștiga un voucher eMAG în valoare de 500 lei.
    Stabiliti de notarea juriului.
  • Marele premiu este în valoare de 3000 Euro.
    Lucrarea câștigatoare este cea cu cel mai mare punctaj dintre lucrările finaliste (70% notele juriului & 30 % votul comunității )
    În plus, pe lângă faptul că vei fi o sursă de inspirație, creația ta digitală va fi transformată într-un artwork fizic, un mural, parte din galeria de artă urbană owned by glo™, în parteneriat cu Sweet Damage Crew.
  • Premiul de popularitate (500 eur) pentru cea mai votată lucrare din comunitatea IG glo_Romania.

Timing

Perioada de desfășurare a competiției este 8 septembrie – 11 octombrie 2021 cu următoarele etape:

  • PERIOADĂ ÎNSCRIERI: pana pe 30 septembrie 2021
  • STABILIREA FINALIȘTILOR PRIN VOTUL JURIULUI: în 3 octombrie 2021.
    (Acest vot stabilește topul înscrierilor și primele 15 cele mai apreciate lucrări merg în finală.)
  • ANUNȚAREA FINALIȘTILOR: 4 octombrie 2021
  • VOTUL PUBLICULUI pe IG glo_Romania: 4 – 7 octombrie 2021
  • STABILIREA CÂȘTIGĂTORILOR: 8 – 10 octombrie 2021
    (ponderea notelor juriului  este de 70% si votul comunității IG glo_Romania 30%)
  • ANUNȚUL CÂȘTIGĂTORILOR: 11 octombrie 2021

Inspirația

Asta e tot. Rămâne să inspiri adânc, să privești atent Bucureștiul și să propui viziunea ta despre Love at first swipe. 

Competiția Eco Graffers Wanted by glo™ se adresează exclusiv persoanelor adulte.
18+ | glo™ este un produs cu potențial de risc redus destinat consumatorilor adulți de produse din tutun sau nicotină.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related