[Fapte pentru un viitor mai bun] Oltea Zambori: Oamenii Electric Castle sunt oameni liberi. În gândire, în exprimare, în deschidere față de nou

[Fapte pentru un viitor mai bun] Oltea Zambori: Oamenii Electric Castle sunt oameni liberi. În gândire, în exprimare, în deschidere față de nou

Echilibrul e cel mai greu de învățat. Să ne distrăm cu responsabilitate, să participăm la festivaluri în mod sustenabil, să avem grijă ca în tot ce facem să avem respect pentru mediul înconjurător. Electric Castle este unul din cele mai mari festivaluri din România și are o misiune pe măsura amplorii sale: să fie uimitor, extravagant, să încânte oamenii, să îi bucure prin muzică și întâlniri unice și, în același timp, să fie sustenabil. Amprenta ecologică a festivalului este din ce în ce mai redusă prin programul Environment First, dar și multe alte inițiative sustenabile derulate alături de Lidl România.  

Lidl România este partener strategic al festivalului Electric Castle din 2017, iar programele derulate împreună au misiunea de a crea un eveniment sustenabil, contribuind astfel, alături de comunitatea EC, la protecția mediului.  Așa că, Lidl România și Electric Castle spun „Environment First” și continuă să educe participanții la festival în ceea ce privește gestionarea deșeurilor și să reducă amprenta ecologică a festivalului. De exemplu, Electric Castle 2022 este a patra ediție consecutivă când Lidl România donează și susține renovarea castelului Bánffy, printr-o acțiune ce se va derula pe toată perioada festivalului: „Tu reciclează, Lidl donează”. Mai exact, pentru fiecare recipient PET sau doză de aluminiu colectată prin intermediul aparatelor de colectare selectivă automată amplasate în incinta festivalului, Lidl România va dona câte 1 leu pentru reabilitarea monumentului. Până în prezent, toate inițiativele derulate în cele 3 ediții  s-au tradus în donații de peste 340.000 de lei.

În plus, sub umbrela “We are royal together”, Lidl  creează o experiență completă la fiecare ediție de festival, de la Royal Wheel- celebra roată panoramică din festival, Royal Feast – zona cu mâncare gata preparată, două Royal Market –magazinele Lidl din incinta festivalului, două Royal Grill – zone în care participanții își pot pregăti preparate la grătar, pâna la Royal Fresh Bar –cu sucuri naturale preparate cu produse proaspete din Piața Lidl sau Royal Camping- o zonă de camping cu toate facilitățile necesare oferite de companie.

Oltea Zambori, parte din echipa EC încă din 2017, arată că sustenabilitatea nu e un concept care ține doar de mediu, ci merge într-o direcție a curățeniei absolute.

Un festival sustenabil este un festival care reușește să-și gestioneze resursele într-un mod responsabil, având un plan pe termen lung și inovând constant în această zonă, cu o atenție specială în a educa publicul său în aceeași linie. E nevoie să conștientizăm cu adevărat spațiul în care trăim și oamenii de care suntem înconjurați și să acționăm cu responsabilitate față de aceștia, spune Oltea. 

Electric Castle are loc anul acesta între 13 și 17 iulie și anunță o ediție spectaculoasă, care va reuni peste 10 scene și peste 250 de artiști, din 24 de țări. Povestim în continuare cu Oltea Zambori, în cadrul seriei editoriale Fapte pentru un viitor mai bun, susținută de Lidl România, despre cum a crescut Electric Castle și cum au evoluat programele de sustenabilitate, care sunt provocările ediției din 2022 și ce aduce acest festival cu totul special în peisajul evenimentelor din România.

 

Electric Castle în 2022

Ediția din acest an e o ediție la care lucrăm de aproape 3 ani (în octombrie 2019 am început pregătirile pentru EC8). O pandemie și un război (în desfășurare) mai târziu, am ajuns în punctul în care ne simțim extrem de norocoși că putem să oferim un festival care, cu siguranță, va aduce multă bucurie tututor, echipă și participanți deopotrivă. Pentru noi e special că se întâmplă, visăm de multă vreme la o reîntoarcere completă la Bonțida și la castel.

 

Cum a evoluat festivalul

Sunt în echipa Electric Castle din 2017, timp de 3 ediții am fost parte din departamentul de producție, coordonând departamentul de Angels – acei oameni care se ocupă de artiștii care vin în festival. Ulterior, începând cu anul 2021, am preluat și departamentul de CSR al festivalului.

Ce s-a întâmplat în zona de producție (creșterea numărului de scene și a personalului implicat în producție) e replicat în toate zonele din festival: echipele aproape s-au dublat ca număr, camping-ul a devenit un sat mai mare (anul acesta chiar așa se și numește, EC Village), cu case mai mari și spațioase sau mai mici și mai intime; au apărut scene noi (din care amintesc Backyard – world music și Radio Stage – hit-uri), iar partenerii noștri au devenit foarte implicați în a oferi zone de relaxare cât mai atrăgătoare pentru participanți. Colegii mei au plecat la drum în 2013 cu câteva mii de oameni pe zi și 4 scene, iar acum suntem pregătiți pentru 50.000 de oameni pe zi și 10 scene.

 

Ce înseamnă un festival sustenabil

Un festival sustenabil este un festival care reușește să-și gestioneze resursele într-un mod responsabil, având un plan pe termen lung și inovând constant în această zonă, cu o atenție specială în a educa publicul său în aceeași linie. Sustenabilitatea nu e un concept care ține doar de mediu (colectare selectivă și reciclare, limitarea consumului etc.), ci merge într-o direcție a curățeniei absolute, dacă pot să zic așa. Pentru o viață sustenabilă avem nevoie de echilibru fizic și psihic, de o casă și aer curate, de atenție sporită la aspectele sociale și economice din jurul nostru. Cu alte cuvinte, e nevoie să conștientizăm cu adevărat spațiul în care trăim și oamenii de care suntem înconjurați și să acționăm cu responsabilitate față de aceștia.

În Electric Castle încercăm să ne ocupăm cât mai etic de toate aspectele de mai sus. Avem un festival de muzică eclectic și multicultural, care oferă publicului muzică pentru orice suflet prin scenele alcătuite cu grijă de către directorul nostru artistic (Edmond Lenarth). Casa noastră curată e, pe de o parte, Castelul Banffy – la care contribuim cu fonduri pentru renovare prin campaniile derulate împreună cu partenerul nostru strategic, Lidl România -, iar pe de cealaltă parte domeniul pe care îl folosim pe timp de festival, unde tot Lidl România ne sprijină să lăsăm în urmă un loc curat.

În zona de mediu, de la prima ediție am încercat să implicăm publicul în acest efort, am avut, de exemplu, campanii prin care am dat acces liber în festival tuturor celor ce veneau pe bicicletă, și am avut oameni care au venit din Olanda sau Germania, pentru că le-a plăcut mult ideea. Apoi, am dezvoltat soluții astfel încât mașina personală să nu mai fie necesară pentru a ajunge în festival, oferind opțiuni de tren sau autobuz. Pe măsură ce și infrastructura generală a permis, am insistat și insistăm în continuare pe colectare selectivă, avem deja de 3 ani un program dezvoltat alături de Lidl, în acest sens.

Gesturile mici sunt, iar, foarte importante, de la folosirea moderată a apei de la dușuri (cu robinete care se închid automat după câteva minute de folosire), am avut programe cu ONG-uri specializate pe food waste pentru a ajuta publicul să își gândească consumul în festival.

Tot efortul pe care îl facem pentru a susține restaurarea castelului Banffy sunt tot parte din planurile noastre de sustenabilitate, pentru că acest monument merită un viitor pe măsura trecutului său.

 

Programul Environment First

Un program de sustenabilitate a venit ca o nevoie naturală a echipei EC de a limita amprenta de carbon produsă. Evenimentele de amploare sunt printre cei mai mari consumatori de resurse naturale, iar noi am vrut să limităm impactul pe care îl avem asupra mediului. Lidl România, pe cealaltă parte, e una dintre cele mai implicate companii în combaterea aceluiași efect, iar programul Environment First a fost o evoluție firească a parteneriatului dintre noi.

Suntem concentrați pe „Less Plastic” – printre primii pași ai acestui program -, o inițiativă prin care îndemnăm participanții să depună deșeurile de plastic în locurile special amenajate. Avem și o campanie în acest sens, prin amplasarea de către Ldil România a unor aparate de colectare selective automată, în puncte cu mult trafic din festival, prin care încurajăm pe oricine să depună în aceste aparate recipiente din plastic sau aluminiu. Campania se numește „Tu reciclează, Lidl donează” pentru că fiecare recipient pus în aparat înseamnă un leu donat de Lidl România pentru renovarea castelului. Este al patrulea an consecutiv în care Lidl se implică în renovarea castelului – donațiile nu s-au oprit nici în 2020, anul fără evenimente.

 

Stațiile de colectare 

Cu siguranță suntem unul dintre cele mai verzi festivaluri din Europa, recunoscut și oficial, în 2019 fiind pe lista scurtă a evenimentelor nominalizate pentru Green Operations la European Festival Awards. Anual colectăm câteva tone de plastic și carton, iar restul deșeurilor se transformă în compost. Tot alături de Lidl România și împreună cu partenerul lor pe temern lung, Banca pentru Alimente Cluj, derulăm și un program împotriva risipei de mâncare; colectăm alimente încă bune pentru consum și le trimitem către organizații care au nevoie de ele.

 

Renovarea Bánffy din Bonțida

Ca mai toate siturile istorice din România, și castelul Banffy din Bonțida a suferit din cauza legilor neclare în ceea ce privește reabilitarea acestor locuri. Din fericire pentru castel, acesta a intrat în administrarea Fundației Transylvania Trust, care se ocupă de conservarea și promovarea mai multor situri istorice. Electric Castle n-a făcut altceva decât să se bucure de organizarea festivalului pe minunatul domeniu al castelului și să-și exprime această recunoștință contribuind la fondurile dedicate reabilitării și să atragă publicul și partenerii alături de această misiune.

 

Reacția publicului

De la an la an, publicul nostru e tot mai receptiv la programele noastre, ne ajută și ne susține necondiționat în misiunea de a păstra domeniul cât mai curat cu putință. A înțeles și dorința noastră de a ajuta la consolidarea și reabilitarea castelului, iar prin programul „Tu colectează, Lidl donează” ne sunt de un real suport, știind că o acțiune mică duce la un rezultat mare.

 

Cu ce este diferit Electric Castle

Cel mai probabil locul e cel care ne diferențiază. Suntem în natură și, în fiecare an, echipa EC se străduiește să pună în valoare fiecare petic de verdeață pe care îl avem. Protejăm toată vegetația care crește în timpul anului și ne adaptăm set-up-ul întotdeauna în funcție de noii copaci care cresc în lunile în care nu suntem acolo. Această grijă merge mai departe spre felul în care amenajăm scenele, facem line-up-ul, ne coordonăm cu partenerii pentru activări frumoase, utile, care să se potrivească în peisajul general.

 

Ce își doresc oamenii, în 2022, de la un festival

Cred că în primul rând își doresc puțină libertate, pe care acum o apreciază mai mult ca oricând. Cel mai probabil, experiența unui festival va avea întâietate în următorii ani, față de experiența unui concert singular. Vor să experimenteze totul, să le fie experiența completă, de aceea avem un camping sold-out cu o lună înainte să începem.

 

Cum ai defini comunitatea Electric Castle

Sunt oameni liberi: în gândire, în exprimare, în deschidere față de nou. Dacă ar fi să aleg o expresie, aș spune doar atât: praf de stele.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related