Ionut Lucian Rusu: Oamenii plătesc ca să nu mai vadă reclame. Așa că de ce ai face o reclamă care e evident doar o reclamă, o înșiruire de imagini frumoase și atât?

Ionut Lucian Rusu: Oamenii plătesc ca să nu mai vadă reclame. Așa că de ce ai face o reclamă care e evident doar o reclamă, o înșiruire de imagini frumoase și atât?

Odă vieții obișnuite. De ce nu? Căutăm atât de mult extraordinarul, încât uităm de lucrurile banale, care au rostul lor. Ionut Lucian Rusu, freelancer aka Miez, s-a gândit să facă reclamă la obiectele care nu au nevoie de reclamă. Punga cu pungi, de exemplu. Palinca, bătătorul de șnițele sau săpunul de casă. Și chiar dacă oamenii nu mai vor să se uite la reclame și folosesc tot felul de extensii pentru a ocoli publicitatea care le întrerupe călătoria online, la spoturile acestea s-au oprit de bună voie și au dat like-ul mult dorit. Reclamele lui la obiecte obișnuite i-au adus și clienți cu simțul umorului, deschiși la o astfel de promovare. 

Ionuț crede că industria de advertising a devenit mult mai accesibilă în ultimii ani. Important e să ai idei cu care să te faci remarcat.

Cu o idee bună, implementare corectă și conexiune la internet, poți ieși în față. Mai mult decât imaginea și producția, contează povestea, cred eu. 

Vorbim cu Ionuț, în rândurile de mai jos, despre parcursul lui în publicitate, viața de freelancer, reclame cu miez, primii clienți și proiectele de până acum. 

 

Bio pe scurt

Prin 2011, după facultate, am început ca scenarist la o televiziune din Cluj, iar după câțiva ani în care am dat dat târcoale publicității, am făcut pasul spre copywriting. IQads a avut un rol important în evoluția mea, mai ales în acel momente, cand era singurul meu contact cu lumea mare a publicității din București. Așa reușeam să trag cu ochiul la ce se întâmplă, să învăț, sau să-mi încerc ideile pe la concursuri pentru amatori.

Am câștigat locul 2 la Grand spoof și apoi locul 1 înainte de a intra într-o agenție de publicitate, ceea ce mi-a dat curaj. Apoi am ajuns la o agenție de evenimente, Why Not Us pe numele ei, unde m-am bucurat de libertatea de a mă juca și de a face multe chestii. Am învățat din mers să fac un pic din toate: scris, regie, social media, marketing.

Acum, de când am pornit MIEZ, mă concentrez pe concept, scenariu, regie și alături de colaboratori ducem un proiect la bun sfârșit. Dar experiența din trecut mă ajută mult pentru că nu mă lasă să propun un video, de exemplu, care să nu-l ajute pe omul de pe social media. Pentru că am fost și eu acolo.

 

De ce publicitate

Mi-a plăcut mereu să observ partea pozitivă în orice lucru, experiență sau persoană, iar treaba asta s-a transformat în mod natural în profesie, în misiunea de a găsi chestia aia bună de care publicul ar fi interesat. 

Mi se pare că publicitatea e unul dintre domeniile în care tinerețea e un avantaj și odată cu trecerea anilor te forțează să rămâi tânăr. Îmi place că îmi da șansa să mă joc și în același timp sa învăț multe despre tot felul de businessuri, chiar de la cei care le fac.


Miez pe Insta

 

Industria de advertising: așteptări versus realitate

Pentru mine are la fel de mult farmec ca la început. Dar ce e clar e că e o industrie mult mai accesibilă acum. Nu trebuie sa îți permiți sa apari la televizor, nu trebuie sa ai bugete babane. Cu o idee bună, implementare corectă și conexiune la internet, poți ieși în față. Mai mult decât imaginea și producția, contează povestea, cred eu. Îmi place să lucrez cu branduri din Cluj sau naționale, nu foarte mari, să știu că am făcut o diferență pentru client la preț bun.

 

Scoala

Am început sa lucrez și să învăț în același timp. Contează  baza teoretică, e bine sa înveți de la cei mai mari ca să vezi ce funcționează și ca să te inspiri. Eu nu am studii formale în domeniu, eu am terminat Dreptul, așa că teoria am învățat-o din cărți, podcasturi, de pe site-uri de specialitate.

 

Viața de freelancer

Îmi place că, prin proiectele venite prin Miez sau făcând parte din echipele altor proiecte, pot să interacționez cu domenii și clienți mai diverși și mai mulți.

Am aflat că viața de freelancer îți solicită foarte mult skillurile de antreprenor, iar eu încă mi le caut. 

Mai am o problemă cu linia asta dintre viața personală și profesie pe care tot o calc și s-a tot tocit și subțiat, încât trebuie să mă uit pe unde mai e. Am norocul cu o colegă de viață (destul de) înțelegătoare.

 

Miez. Conceptul

Numele MIEZ are în spate intenția de a găsi tot ce are mai bun un brand, produs sau serviciu, de a scoate la lumina acel ceva prin care se diferențiază de restul. Mă gândeam și la momentul acela când tai pepenele și vezi dacă e dulce miezul sau nu. Aș vrea ca tot ce fac să aibă elementul surpriză.

 

Primul proiect

Un video de promovare pentru o librărie independentă, în care un cuplu se tachina prin intermediul titlurilor de cărți de pe rafturi.

 

Reclame la obiecte obișnuite

Am văzut mai multe ghost ads făcute de freelanceri la branduri celebre, dar am vrut să mă leg de niște produse și mai celebre, dar obișnuite, care nu lipsesc din casele românilor. Așa a apărut seria de “Reclame la produse care nu au nevoie de reclame”, printre care cele la ceapă, bătătorul de șnițele sau punga cu pungi

 

Reacții

Reacțiile au fost bune și mi-au ajuns în inbox invitații de a colabora de la clienți deschiși, cu simțul umorului, curajoși. Evozon, o companie de IT din Cluj e unul dintre acești clienți cu care am avut o mare plăcere să colaborez pentru o campanie de 3 video-uri. Acesta e unul dintre ele.

Tot de dragul de a face, am mai făcut două campanii de awareness pentru a apăra animalele de companie de anumite practici nesănătoase.

 

Cum să te remarci în feed

Oamenii plătesc ca să nu mai vadă reclame. Am ajuns la asta… nu vrem să mai fim întrerupți când intrăm pe un site, când ne uităm la un flm la TV sau la un clip pe Youtube. Așa că de ce ai face o reclamă care e evident doar o reclamă, o înșiruire de imagini frumoase și atât? De aceea vreau ca tot ce facem să aibă o poveste, un mesaj, un pic de umor, ceva entertaining, iar brandul să se integreze în poveste natural și publicul să rămână cu o experiență plăcută. Mă bucur că sunt tot mai multe companii care își doresc asta și tot mai multe reclame de genul ăsta și pe la noi.

 

Creativitatea. Definiție personală

Nu cred că unii oameni  se nasc cu și alții fără, în niciun caz. Cred că toată lumea o are. Dar e un mușchi și cu cât îl antrenezi mai mult, cu atât crește mai tare, iar unele industrii într-adevăr te fac să transpiri.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related