[Fabricat în RoMâine] Arthur Rădulescu: O afacere e ca un corp uman. Depinde pe de-o parte de sănătatea ei ca organism și pe de alta, ca și în viață, de legătura cu ecosistemul

[Fabricat în RoMâine] Arthur Rădulescu: O afacere e ca un corp uman. Depinde pe de-o parte de sănătatea ei ca organism și pe de alta, ca și în viață, de legătura cu ecosistemul

Se întâmplă multe lucruri bune în România, chiar dacă nu le vedem mereu. Și în spatele lor sunt oameni încăpățânați și muncitori care nu renunță la visul lor. Sunt cei care îl motivează și îi dau încredere lui Arthur Rădulescu, Founder & CEO MerchantPro. Pentru el, speranța înseamnă energia care transformă o simplă dorință în realitate.

Aventura lui în IT și antreprenoriat a început în 2000, cu o carte de HTML pe care a descoperit-o la locul de muncă. Și-a propus să înțeleagă mai bine acest domeniu și să dezvolte un business în această zonă, aflată la început în România. După o serie de proiecte web realizate pentru companii din străinătate, a decis să creeze un produs propriu pentru piața din România: în 2008 a lansat Shopmania Biz, care s-a transformat în 2019, în urma unui proces de rebranding, în MerchantPro, brandul care e cunoscut acum pe piață și care propune soluții integrate e-commerce. Platforma a crescut constant și în prezent are aproape 2000 de magazine online active operațional, cu vânzări constante.

Au fost multe momente importante de-a lungul celor peste 10 ani de funcționare. De la primul magazin online care a plătit abonament, până la lansarea unor funcționalități cheie, rebranding sau pandemia, care a accelerat adopția comerțului online. Validarea a venit, ca aproape în orice business, de la clienți. Filozofia noastră de business este una bazată pe parteneriat și am pus întotdeauna accent pe relația cu clienții, pe rezolvarea problemelor, pe comunicarea cu ei, spune Arthur.

Povestim cu Arthur Rădulescu în continuare despre parcursul lui în antreprenoriat, cu greșeli, încercări și învățăminte valoroase, cum a dezvoltat compania și care sunt, pentru el, principiile unui business sănătos. 

RoMâine este viziunea MedLife pentru însănătoșirea României. Sănătatea unei țări pornește de la Grijă, Respect, Încredere, Empatie, Speranță. Alături de MedLife, cultivăm Speranța printr-o nouă serie editorială. Vorbim cu acei oameni care au arătat că în România se poate să crești autentic, să dezvolți proiecte și businessuri care să aducă încredere în comunitate. Cei care însănătoșesc România, prin munca lor, cu speranță, încredere, empatie, grijă și respect.

 

Maratonul lui 2022

2022 este un an de care eCommerce-ul din România avea nevoie - un an de stabilizare și de introspecție. Pentru noi a fost un an bun, pentru că în pandemie am capitalizat foarte bine dinamica din online și am lucrat pe două fronturi: atât să atragem noi magazine online în platformă, cât și să dezvoltăm funcționalități pe care business-urile care au crescut accelerat în pandemie aveau nevoie pentru a susține noua etapă a dezvoltării lor.

Pandemia a fost ca un sprint, acum suntem la maraton.

Încă din pandemie, noi realizăm la diverse perioade de timp analize ale evoluției vânzărilor pe magazinele online care folosesc platforma noastră - este o serie numită MerchantPro Compass, un compas al online-ului din România.

Analizele acestea indică faptul că ne aflăm într-o perioadă de prudență. Black Friday 2022, de exemplu, a adus creșteri temperate față de anul trecut. La nivel de piață s-au înregistrat creșteri moderate, ce semnalează adopția unui comportament de consum mai matur, mai echilibrat și mult mai puțin impulsiv.

Astfel, analiza realizată de MerchantPro - platformă de soluții Saas pentru e-Commerce - pe datele înregistrate de peste 1500 de magazine online locale arată o creștere de 8,5% în numărul de comenzi și de 12,5% ca valoare a acestora, în intervalul 11-14 noiembrie, față de perioada echivalentă a anului precedent (12-15 noiembrie).

Probabil că astfel de creșteri, moderate, vor marca anii ce urmează în eCommerce în România și de aceea pentru magazinele online optimizarea afacerii și fidelizarea clienților joacă un rol critic.

Există trei segmente esențiale pentru experiența clientului unui magazin online. Performanța pe aceste segmente se traduce în rate de conversii bune și fidelizare a clienților. Cu alte cuvinte, în eficiență și succes în online. Cele trei elemente de bază sunt viteza de încărcare a site-ului, simplitatea și viteza la check-out și viteza de fulfillment, de îndeplinire a așteptării clientului de a se bucura de produs cât mai repede. Pe aceste segmente ne-am concentrat și noi anul acesta, cu scopul de a oferi comercianților soluții pentru optimizare pe toate verticalele.

 

Începutul

Aventura mea în IT a început în anii 2000, cu o carte de HTML pe care am descoperit-o la locul de muncă unde eram angajat ca șofer.  Am citit acea carte și am convins un prieten să pornim un business în IT, care a fost însă un eșec total. Ne propusesem să facem proiecte web, era începutul Internet-ului și simțeam că există un potențial pe acest segment. Dar nu am reușit să atragem clienți, era perioada care în Statele Unite este amintită drept the dot-com crash. 4 ani mai târziu am hotărât să mai încerc o dată și după o serie de proiecte web realizate pentru companii din străinătate, ca freelanceri, am decis să creăm și un produs propriu pentru piața din România. Comparatorul de prețuri Shopmania.ro a fost astfel primul produs dezvoltat de noi, iar azi este disponibil în peste 20 de țări.

Platforma tip SaaS de eCommerce am fondat-o în 2008, a funcționat inițial cu numele Shopmania Biz. În 2019 am decis să demarăm un proces de rebranding și începând cu debutul anului 2020, MerchantPro este brandul sub care ne cunoaște piața.

Mai avusesem o încercare de a face un produs similar, acum 20 de ani, însă piața nu era pregătită atunci pentru un astfel de proiect. În 2008, însă, am simțit că eCommerce-ul intră într-o nouă etapă, e perioada în care au apărut marile magazine online care domină și astăzi piața.

Ideea de SaaS era la început, antreprenorii români erau destul de reticenți, status quo-ul de atunci fiind să ai programatorii tăi, platforma clasică de tip open source, control absolut. Cu timpul însă adopția a crescut. Au fost mai mulți factori care au alimentat creșterea serviciilor SaaS în general și folosirea platformelor pe zona de eCommerce. Sunt valabili și astăzi, poate chiar mai mult ca oricând: pe de-o parte costurile extrem de ridicate de a avea o echipă de dezvoltatori web in house, pe de alta, nevoia de agilitate si stabilitate, de a nu reinventa roata și de a nu pierde timp valoros până la momentul lansării efective pe piață și nu în ultimul rând deprecierea morală care este una extrem de rapidă în cazul soluțiilor de tip open source.

 

Dezvoltarea companiei

Platforma a crescut constant, atât datorită dezvoltării eCommerce-ului, cât și datorită unor acțiuni pe care noi le-am făcut în momente cheie. Astăzi sunt peste aproape 2000 de magazine online active operațional, care au și vânzări constante, adică.

Practic, am prins un tren și am avansat din vagon în vagon până la a fi cea mai utilizată platformă SaaS de eCommerce românească, potrivit site-ului internațional Builtwith.com, care analizează în mod independent platformele pe care funcționează site-urile.

Au fost multe momente importante de-a lungul celor peste 10 ani de funcționare. De la primul magazin online care a plătit abonament, până la lansarea unor funcționalități cheie, rebranding sau pandemia, care a accelerat adopția comerțului online.

Validarea a venit, ca aproape în orice business, de la clienți. Filozofia noastră de business este una bazată pe parteneriat și am pus întotdeauna accent pe relația cu clienții, pe rezolvarea problemelor, pe comunicarea cu ei. Evident că și numerele mari sunt o validare, apoi faptul că vedem magazine care au început cu noi acum 10 ani, iar astăzi fac pași mari peste granițe și folosesc în continuare platforma MerchantPro.

De altfel, relația aceasta strânsă cu clienții este cea care a alimentat și dezvoltarea de noi funcționalități, pentru că am înțeles întotdeauna din interior ce au nevoie clienții noștri pentru a face un pas către dezvoltare.

Așa au apărut dezvoltări precum cele pentru internaționalizarea business-urilor, integrări cu ERP-uri și sisteme de gestiune WMS, adaptare la canale omnichannel sau recenta suită de funcționalități MerchantPro Next, care cuprinde un sistem deschis de editare a codului HTML&CSS și a template-urilor de randare a conținutului, o suită de teme de design preconfigurate și un modul de creare și personalizare de pagini după principii de design no code.

De asemenea, acesta aduce o creștere consistentă a vitezei de încărcare a site-urilor, cu impact direct la nivelul performanței înregistrate pe indicatorii Google Web Core Vitals.

Practic, în ultimii 2 ani am investit în funcționalități pentru optimizarea business-urilor online, atât pe zona de front end, de experiență a vizitatorului unui magazin online, cât și pe parte de back-end, pe optimizare a fluxurilor din spate, care contribuie la experiența bună pe parte de fulfillment și profitabilitatea magazinului online care folosește MerchantPro.

 

Principiile unui business sănătos

Cred că un business sănătos are la bază principii etice și de business sănătoase și înțelegerea faptului că o relație de business este una de parteneriat, că e important să fie win-win.

Evident, ține de sănătatea business-ului și să știi permanent unde ești și unde vrei să ajungi.

O afacere e ca un corp uman, dacă vrei. Depinde pe de-o parte de sănătatea ei ca organism - de indicatori de afaceri, de a urmări eventuale semnale ce pot arăta probleme actuale sau viitoare și a sti cum vrei să fie viața ta, business-ul tău pe termen lung. A doua componentă, ca și în viață, este partea de relații, de scop, de misiune, care se traduce în cum se comportă business-ul față de partenerii săi -clienți, angajați, furnizori și toți cu care intră în legătură în ecosistem.

 

Echipa

În prezent echipa are aproape 50 de angajați. A crescut odată cu business-ul când a fost nevoie de forțe și cunoștințe noi pentru a ne putea păstra agilitatea în dezvoltarea funcționalităților din platformă.

În relațiile cu oamenii trebuie să fii corect. Sigur, există o oarecare notă subiectivă în evaluarea a ce înseamnă corectitudinea, însă aceasta se ajustează practic permanent când te pui și în locul celuilalt. Și atât timp cât încerci să fii corect și să privești deschis din toate unghiurile, o relație nu are cum să nu funcționeze. 

Echipa e cred cel mai important asset al unui business. În IT, de exemplu, când te uiți la un business, nu te uiți la câte linii de cod sunt în spatele lui, ci la câți oameni sunt capabili să crească și să dezvolte acel business, cât de implicați și dedicați sunt. Și știți cum se spune, oricine poate fi înlocuit. Și e adevărat. Dar asta nu înseamnă că e și ușor de înlocuit, iar retenția talentului este acum mai dificilă ca oricând, pentru că și așteptările s-au schimbat, și concurența a crescut odată cu posibilitatea generalizată de a munci remote.

Starea de bine a echipei e esențială pentru a funcționa. Cum spuneam, business-ul e ca un organism uman, dacă părți din corp nu funcționează, nici afacerea nu are cum să funcționeze. Deci e important să asigurăm condiții pentru ca oamenii să fie bine.

La noi, asta se traduce într-un mediu de lucru calm, flexibil, în care oamenii să se simtă confortabili.

De asemenea, așa cum prin produsul MerchantPro susținem afacerile din eCommerce în toate etapele lor de dezvoltare, la nivel de echipă punem mare accent pe zona de mentorat, transfer de know how și creștere profesională a colegilor noștri. De exemplu, suntem foarte deschiși către a lucra cu tineri, care să câștige experiență alături de noi, care să învețe de la oamenii cu vechime din echipă. Mulți dintre seniorii de astăzi, acum câțiva ani au venit în echipa noastră ca juniori.

 

Învățături din antreprenoriat

Sunt multe lucruri pe care le-am învățat pe parcurs. Aproape toate, aș zice, așa e când ești antreprenor. Greșești, înveți, câștigi, înveți… Cred că cel mai important lucru pe care l-am înțeles este că ceea ce ne spunea profesorul de matematică în liceu este adevărat, și anume: Reușita înseamnă 99% transpirație și 1% inspirație.

Maturizarea vine și ea cu învățămintele ei, descoperi că nu mai poți funcționa pe modelul workaholic de la douăzeci și ceva de ani, apare familia, apar pasiunile, toate te schimbă și implicit îți schimbă și perspectiva asupra a ce înseamnă pentru tine business-ul.

Apropo de anduranță, de mai mulți ani particip la maratoane, triatloane, diverse competiții dintr-astea de anduranță. Asta m-a ajutat pe mine personal să-mi antrenez anduranța, să fiu oricând dispus să ies din zona de confort, ba chiar să transform într-o plăcere ieșirea din zona de confort indiferent cât de dură este experiența. E o pasiune care aduce nenumărate lecții aplicabile și în viață, dar și în antreprenoriat. De la antrenament (multă muncă), la stabilirea de obiective și milestone-uri, de la disciplină la tratarea succesului, sau a eșecului, de la raportarea la concurență la colaborarea cu echipa, am învățat extrem de multe lucruri prin participarea la maratoane. Concluzia? Munca nu e suficientă. Obiectivul nu e suficient. Disciplina nici ea nu e suficientă. Ca și în business, e nevoie de toate și de-asta e și atât de complicat.

 

Speranța în România

Speranța pentru mine este energia care mă face să continui chiar și atunci când pare că nu mai găsesc rezolvarea unei situații. Este cea care câteodată transformă o simplă dorință în realitate.

Îmi aduc și acum aminte de o reclamă din tinerețe care spunea: Dacă vrei cu adevărat poți. Este poate unul dintre cele mai importante motto-uri pentru mine, după care m-am ghidat în viață și care cred că este motto-ul generației din care fac parte.

Se întâmplă multe lucruri bune în România, chiar dacă sunt mai puțin vizibile uneori. Dar întotdeauna în spatele acestor lucruri sunt oameni frumoși care luptă pentru visele lor și ale celorlalți, oameni pe care-i cunosc și îi apreciez. Acești oameni mă motivează să merg mai departe și îmi dau speranța că România poate avea totuși un viitor mai bun.

 

În seria editorială Fabricat în RoMâine, dezvoltată alături de MedLife, furnizorul național de sănătate al României, vorbim despre cum cresc sănătos afaceri de mici dimensiuni și cum se formează comunități care contribuie la un viitor mai bun al României. 
Cum crește o editură. Cum crește un lanț de cafenele. Cum crește un festival. 
Cum cresc spații publice de întâlnire și conexiune.
Cum crește o comunitate. Cum crește Speranța pentru RoMâine.
 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Campanii

Pozitii

Sectiune



Branded


Related