Criză gheboasă în entertainment: dacă ești brand mare nu înseamnă că o criză trece ca gâsca prin apă...nu te udă, nu te afectează

Criză gheboasă în entertainment: dacă ești brand mare nu înseamnă că o criză trece ca gâsca prin apă...nu te udă, nu te afectează

Probabil ați citit și văzut video cu Gheboasă, v-ați lovit de păreri și opinii în social media. Nu aș vrea să mă înscriu în corul celor care tot comentează pro sau contra, dar aș vrea să vorbim despre criză, despre implicațiile ei viitoare, deoarece este jobul meu să mă ocup de prevenirea și gestionarea crizelor.

Profesional, ce cred că este important să vedem din toată povestea asta este evoluția crizei, care a ajuns la stakeholderi diferiți (dintre care unii nici nu erau în targetul Untold până acum – vezi Cristian Tudor Popescu) și care a evoluat pe mai multe planuri. Asta arată clar că într-o criză nu doar cei care te cumpără comentează și începi să vezi că și cei care nu te cumpără au o voce, păreri, care poate nu sunt aliniate cu ce ai vrut să transmiți, cu ce ți-ai dorit. Voci care, dacă nu erau în target, nici nu au fost parte din bugetele de marketing.

Am văzut și că, oficial Untold, ca brand, nu a reacționat, iar eu ca expert în crize nu recomand niciodată tăcerea. Dar am remarcat postarea owner-ului Untold pe Facebook, care în opinia mea este total ruptă de realitatea discuțiilor din social media. Am înțeles din subtext și context și că Untold se consideră un brand mult prea mare pentru a intra în astfel de discuții, dar atitudinea de tipul “trece și prostia asta” nu mi se pare sănătoasă.

Să presupunem (batem in lemn) că la următorul eveniment Untold se găsesc droguri, apare un caz de viol sau mai știu eu ce altă tragedie. Întrebarea e: cum mai scapă brandul atunci? Vor ieși scheleții din dulapul ferecat acum și lumea își va aduce aminte că, în urmă cu un an sau doi, în cazul Gheboasă, owner-ul a spus că încurajează exprimarea prin muzică. Ce te faci când muzica devine exemplu de viață?!
Văd declararația lor din Ziarul Financiar cu “ne dorim să le oferim experiența vieții lor” alăturată unei tragedii de gen. Probabil atunci Untold o să iasă public și o să spună că nu e vina lor, e vina părinților, a societății etc. De fapt, și acum mesajul subliminal transmis de owner a fost că Untold a pus la dispoziție doar scena și nu este responsabil pentru ce s-a cântat pe ea. Chiar și Gheboasă a spus că el nu încurajează fapte antisociale sau care încalcă morala, ci preia și exprimă ce e în societate. Această atitudine a fost preluată și amplificată de mulți influenceri și comentatori. Toți s-au derobat de orice responsabilitate.

Cum ar arăta un statement oficial pe social media din partea Untold?
Mă întorc la cei 3 pași în redactarea unui mesaj în criză, despre care am mai vorbit: own it, explain it, promise.
La câte am văzut până acum pe parte de mesaje Untold, nu par a fi genul de companie care să accepte să dea o declarație pe modelul ăsta.

  • Own it – da am avut muzică trap la festival pentru că Untold este un festival care promovează toate stilurile de muzică de aceea avem mai multe scene
  • Explain – credem în dreptul la libera exprimare prin muzică și alte feluri de artă
  • Promise - nu tolerăm la evenimentele noastre comportamente violente, xenofobe, rasiste, ilegale etc.

Pentru cei care nu cunosc, prin anii ‘90 a fost un caz celebru în SUA, cu un talk-show care a fost acuzat și judecat pentru uciderea unui tânăr.
Ce s-a întâmplat? La acest talk-show, un tânăr a fost pus față în față, fără să știe, cu un alt tânăr, care și-a declarat dragostea pentru el în emisiune. După două zile, tânărul neștiutor s-a simțit lezat de situație și l-a împușcat pe cel care și-a declarat dragostea. Cine e vinovatul? Unii au spus că ucigașul. Alții au dat vina pe emisiune și producătorii ei sau pe moderatorul care nu a oprit discuția vizibil stânjenitoare.
Și în SUA mulți dintre cei care au comentat atunci au invocat Constituția, care garantează dreptul la liberă exprimare, la fel cum face acum owner-ul Untold și cei care susțin că organizatorul a pus la dispoziție doar o scenă și nu are responsabilitatea a ceea ce se cântă pe ea. În SUA s-a pierdut o viață, a fost un proces, o amendă mare s-a plătit, un show a dispărut și acum vedem seriale pe Netflix despre povestea asta.

Dacă mă uit însă la toată povestea de la noi dintr-o altă perspectivă, poate să fie și o strategie de PR, căci mi-am pus și eu întrebarea de ce acum, la Untold, a izbucnit scandalul și nu la Saga, Neversea sau la alte festivaluri la care a cântat Gheboasă. Și nu e vorba numai de el pentru că sunt și alți traperi, unii cu versuri mult mai dure. În plus, mai e un festival numai de trap la Costinești, unde ei cântă pe scenă aceleași melodii.

Poate că acum, la Untold, trebuia mutat focusul de la problemele de securitate ale festivalului? Sau poate că Untold e un brand mai mare decât Saga și merita ceva buzz acum pentru a îl promova pe Gheboasă? Vă invit sa citiți cartea “Trust me, I’m lying” și o sa vedeți că totul e posibil.
Nu credeam în expresia “bad PR is good PR”, dar de când cu social media si noul algoritm Meta, încep să cred în ea. Dar chiar și așa, te asiguri că știi să răspunzi valului de opinii astfel încât această criză, inventată sau nu, să nu lase o pată pe reputația ta și să nu revină ca un bumerang înapoi într-o altă criză ulterioară.

Eu cred în comunicare transparentă atunci când lovește criza. Am mai spus-o și o repet, felul în care managerii, liderii, antreprenorii aleg să gestioneze o situație de criză spune multe despre valorile lor. Cum putem să vorbim despre un kind business dacă nu avem kind people la conducere? Comunicarea în timpul crizei reprezintă un echilibru esențial între gestionarea problemei și acțiunea conform valorilor tale ca lider și a valorilor brandului/companiei pe care o reprezinți.

Aștept să văd dacă se activează ceva picior de cancel culture ...

------

Ana-Maria Diceanu este Managing Director Brain 4 Strategy si Presedintele Global Women in PR Romania. 
Are o experienta de peste 20 de ani in domeniul comunicarii si relatiilor publice. Este expert în comunicarea de criză și, de-a lungul carierei, a lucrat pentru companii din industrii precum asigurări și bănci, farma, FMCG și retail, oil&gas. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related