[Start in industrie] Ana-Maria Enache: Etapa cea mai importantă în formarea mea a fost voluntariatul

[Start in industrie] Ana-Maria Enache: Etapa cea mai importantă în formarea mea a fost voluntariatul

Voluntariat, muncă în ONG-uri, adunat experiență în agenții sau ca freelancer. Ana-Maria Enache a jonglat mult la începutul aventurilor ei în industria creativă: 4 ani în agenție, part time-uri pe proiecte, implicare în tot felul de evenimente. Pentru toți cei care vor să își facă loc în acest domeniu, Ana-Maria are următorul sfat: 

"Ce recomand juniorilor este să investească în voluntariat și în internships, la companii mari sau agenții mai cunoscute, dacă se poate. Make yourself a nice CV&portfolio and there you go".

Cum a fost pentru ea perioada de început, trecerea la freelancing și mutarea în București, vedeți în rândurile de mai jos:

 

Momente importante în formare

Am cochetat cu această lume colorată de mic copil, aveam colecții de reviste și șervețele (cum mulți dintre noi au avut), iar de câteva ori pe an alegeam să îmi amenajez camera cu ele. Cream tot felul, de la rame uriașe din șervețele, până la fluturi dintr-o parte-n alta a camerei.

Ca să o luăm în ordine, în școala primară eram topită după crearea de felicitări și panouri cu flori, în generală mă hotărâsem ca fiecare an să aibă câte o culoare (de la roz, mov, la negru) și pictam tot ce se putea. Mă bucur că m-au lăsat părinții să îmi transform camera cum am vrut. Acele desene încă există, mama nu vrea acum să vopsească camera, fiindcă am pictat niște maci cu o colegă prin a 6-a, eram obsedată de ei, mă vedeam pictor prin America.

Liceul a venit cu partea de fashion, design vestimentar, zilnic mă gândeam că sunt în Gossip Girl și purtam ciorapi roșii cu uniforma și tot felul de bentițe. Știu, erau visuri ce multe fete le aveau, dar îmi plăcea să mă exprim așa.

Cred că etapa cea mai importantă în formarea mea, sincer, a fost voluntariatul. În 2015 am început facultatea în Cluj-Napoca și mă înscriam peste tot doar ca să-mi găsesc „vocația”.

În cele din urmă, am dat peste Beard Brothers, un ONG nonconformist care mi-a schimbat viața complet. Plecând dintr-un oraș mic ca Botoșani, nu prea am știut ce vreau de fapt de la facultate, ce vreau să fac/învăț în acei ani. Nu am avut parte de deschidere foarte mare către partea asta creative în orașul meu, ceea ce m-a făcut să sufăr mulți ani copil fiind.

Însă, totul s-a schimbat când i-am cunoscut pe ei, pe bărboși și surioare. M-au introdus în lumea evenimentelor, a marketingului, designului și cel mai fain și rewarding, ajutam lumea #forreal.

După toate astea, cred că experiența la TIFF și la Netlogiq m-a ajutat cel mai mult. Am lucrat mulți ani cu ei și cumva acestea două se află într-o mică antiteză pentru mine. La Netlogiq am fost „școlită” de către fostul meu coleg Horațiu despre tot ce înseamnă marketing, social media, m-a luat de la 0 și mi-a explicat ca la școală TOT.

LA TIFF însă, a fost adhoc, am intrat pe o poziție mai mare de la început și a trebuit să go with the flow and do it. L-am avut pe Marius care m-a coordonat și susținut, dar știm cu toții cum e în festivaluri, e all or nothing, ca la gambling.

 

Prima întâlnire cu industria creativă

Cum ziceam și mai sus, voluntariat.

În Beard Brothers începusem ca un simplu voluntar într-un departament, iar cu anii atât de mult am evoluat, încât am avut propriul eveniment, de la concept, până la implementare.

Tot timpul m-a pasionat crearea de conținut, partea „mai colorată” a internetului ca să zic așa. Mi se părea foarte fain să poți face atât de multe pentru orice brand, iar prin intermediul implicării mele în cât mai multe proiecte, am învățat tot mai multe, de la scrierea unui copy pentru o postare, până la crearea de planuri editoriale, programare postări și design în Canva.

Astfel, am și cunoscut oameni din domeniu, iar mai apoi mi-a fost recomandat un post de junior în cadrul agenției Netlogiq, Cluj-Napoca.

 

Perioada de căutări 

Eu m-am bazat foarte mult pe LinkedIn, acolo aplic la cele mai multe joburi, însă nu mă restrâng doar la atât, pentru joburi exact pe această ramură intru la voi, pe IQads.

Cred că e foarte important ca fiecare dintre noi să aibă un CV „pus la punct”, mai ales ca și creativ, să își dea seama angajatorul că ai orientare spre această parte și să scrii joburile cele mai relevante în el.

Personal, am jonglat mult în toți anii aceștia. Pe lângă cei 4 ani în agenție, lucram și part time / pe proiect, tocmai pentru a-mi face cât mai multă experiență. Însă, în CV am trecut doar joburile cele mai relevante și de lungă durată. Cele mai de „impact” cum s-ar zice. Alături de aplicația mea, tot timpul pun și link cu redirecționare către pagina de LinkedIn și un text/mesaj cu o descriere profesională a mea.

Am avut nenumărate interviuri, cel puțin 20 în ultimele luni, iar ceea ce fac eu diferit față de atunci când eram junior și voiam să fie totul perfect, unde intram în interviu cu frică și acceptam orice, e că acum sunt eu 100%, nu mă ascund cu nimic și sunt cât se poate de sinceră, empatică și carismatică cu interviatorul. Am învățat să zic nu la unele oferte, tocmai fiindcă am simțit că nu ma pliez pe modul lor de lucru etc.

O să scriu trei păreri bazate din experiența mea, ce recomand, ce m-a ajutat și ce nu :

  1. Despre angajatori, descrieri de job. Multe anunțuri de job sunt extrem de lungi și cu requirements foarte multe, însă beneficii puține. Probabil știți deja asta, fiindcă tot internetul e plin de acest comentariu. Să fim realiști, nu poți trece ca beneficiu faptul că „lucrezi într-un mediu de lucru friendly și cu colegi faini”. Come on, asta ar trebui să fie de la sine înțeles, mai ales în domeniul creativ. Nici nu mai zic de faptul că nu mai există că ești „content writer” sau „social media manager”. Nu, se așteaptă să fii all inclusive. Disclaimer: eu vorbesc la general, nu toate firmele sunt așa. Am întâlnit companii foarte nice.
  2. The after life. Interviurile în general sunt ok, lumea e nice, dar ceea ce mi se pare ca un „teasing” de care nu are nimeni nevoie, este că procesul de recrutare se desfășoară până la 1 lună de multe ori, ceea ce e time & energy draining. Cred că fiecare individ de pe planetă ar trebui să fie conștient de faptul că we are human beings, ne dorim să muncim, dar ne dorim să și trăim. Aici ține foarte mult de organizare lor internă și de cât de repede au nevoie să se ocupe acea poziție, însă cred că e important să se gândească și că: mă, săracul om așteaptă acel răspuns al tău, poate pe asta se axează zilnic, poate e overthinker, you never know. Unul din principiile mele în viață este că, dacă poți face cuiva bine în orice mod, just do it, nu te gândi de 2 ori.
  3. There is good also. Sunt multe companii care chiar apreciază oamenii, sunt implicați și empatizează foarte mult. Au descrieri de job ok, beneficii și mai ok.

Am întâlnit mulți recruiters care au fost interesați de experiența mea și au apreciat ce am făcut în toți acești ani.

 

Deschiderea industriei față de juniori

Ce mi se parte foarte #cool acum este că tinerii au foarte multă informație oriunde și despre orice, pot învăța ce își doresc simplu, accesând un link sau descărcând o aplicație. Nici nu mai vorbesc de AI, haha.

Ce cred că ajută și ce recomand juniorilor este să investească în voluntariat, după care în internships, la companii mari sau agenții mai cunoscute dacă se poate. Și încă un extra tip, ca de la om la om, să nu pună la suflet chestiile minore, deoarece această industrie are parte de multe „păreri”. Make yourself a nice CV&portfolio and there you go.

Cât despre industrie, credeam că există mai multă deschidere din partea antreprenorilor, brandurilor în general, însă pentru multă vreme (și încă se mai întâmplă asta uneori), majoritatea nu acordau atenție în a-și crește un brand, o audiență. Pe ideea: e firma mea, eu știu mai bine ce vreau sau cum trebuie să arate comunicarea către audiență.

Realitatea este că, dacă se construiește o încredere între tine și persoana din spatele celuilalt ecran, it gets easier. Eu cred foarte mult în branding, awareness, în coloristică, timp&bani investiți în imaginea ta/a brandului tău. Prima data convingi omul cu vizualul, după cu textul.

 

Experiența de început

A fost un total rollercoaster, am fost o rebelă și o aventurieră. Am început de la a avea proiecte mici, până la a lucra în mai multe locuri simultan.

De la voluntariat, la agenție full time + evenimente și câțiva clienți.

La început a fost greu, am intrat în agenție cu doar jumătate de an experiență (nu calculăm și voluntariatul aici), iar acolo am fost în training și supervizare timp de 6 luni în care am învățat de toate: social media management, copy, content, email marketing, scris articole etc. După care am fost destul de stăpână pe ce aveam de făcut și am început să mă dezvolt.

Cea mai frumoasă perioadă a fost când am început să prind încredere în mine și skillurile mele, mi se acordau mai multe proiecte, primeam roluri importante și la evenimente, deja coordonam și echipe, iar totul era roz și nu aveam timp să mă gândesc la #existență și ce e viața. Doar mă bucuram și rupeam „cartea”. Cred că a fost foarte important faptul că am avut energia și curajul de a merge către mai multe industrii și joburi în același timp, fiindcă nu m-a ajutat doar profesional, ci și personal.

 

Viața de freelancer

Voiam să fiu freelancer deja de prin 2020, însă am tot așteptat să treacă pandemia și să mă mut la București. Într-un final, în august 2022, am hotărât că îmi dau demisia și plec la București să fiu freelancer. M-am simțit ca în filmele de prin 90 când o tânără vrea să se mute în America and there she goes.

Voiam să încep o viață cu totul nouă și uite așa am ajuns aici.

Tata tot avea o vorbă „vezi că mergi la capitală și acolo-s mulți rechini”. Ei, cam așa a fost și pentru mine, am dat peste mulți „rechini”,  mi-am luat și multe palme, dar am și avut parte de foarte multe experiențe faine, am cunoscut lume nouă.

Tranziția nu a fost atât de grea, am simțit că am mai multă libertate, iar pentru o perioadă am avut și un venit mult mai mare. Doar că, treptat, mi-am dat seama că prefer o stabilitate, un job cu un venit lunar, deoarece un minus al freelancingului este că, niciodată nu știi dacă vei rămâne cu aceeași clienți și care îți va fi venitul, iar după asta, apare și stresul ulterior. Desigur, asta a fost experiența mea, știu că sunt freelanceri care preferă acest mod de lucru, decât un job day2day, depinde de prioritățile fiecăruia.

Prejudecățile cred că există în orice context. Depinde cum vede fiecare lumea în care trăiește și lucrează.

 

Primul proiect 

Primul proiect la care am lucrat se numea Anthurium Events. Eram eu și încă o domnișoară în departament, ne ocupam de social media, poze, postări. A durat undeva până la 6 luni și a fost foarte colorat și creativ, deoarece brandul în sine făcea decorațiuni pentru nunți și aveam experiență și pe partea de evenimente.

 

Primele greșeli

Printre primele greșeli, mhm, TYPOS. Nu voi uita niciodată când am trimis un newsletter și primul banner din acesta avea un typo huge pe el.

Overall, am învățat să ascult păreri, dar să și le spun pe ale mele, să am încredere în ce scriu și ceea ce fac șiii… să double/triple/whatever check everything.

 

Proiecte recente

Unul din ultimele proiecte la care am lucrat este cel în care am fost PR Manager al Adei Dumitru, participantă Survivor România 2023.

Pot spune că experiența a fost una dinamică, aproape 4 luni nu eram doar eu Ana, ci Ana&Ada la un loc, haha. A fost challenging, am întălnit multe provocări pe parcurs și am cunoscut multă lume. De asemenea, cu această ocazie am fost introdusă și în lumea televiziunii, mai exact am fost invitată să vorbesc despre parcursul Adei (și nu numai) la una din emisiunile de la PRO TV.

Overall, I will do it again & I loved it, însă ce trebuie să țină cont orice persoană care acceptă un astfel de proiect este că:

  1. When you do this, you are all in
  2. Nu lucrezi doar cu media, ci și cu familia persoanei
  3. Nu există un număr de ore lucrate / zi, sunt momente când la 3 a.m. trebuie să fii on
  4. There is going to be a lot of bullshit on the internet also
  5. Do not forget to be funny
  6. Give your best

 

Cea mai grea parte. Și cea mai frumoasă 

Cred că partea cea mai grea, dar și cea mai frumoasă este că lucrez cu oamenii. I am totally a people person, iubesc să ajut oamenii, să lucrez cu ei. Dar, după cum bine știm cu toții, la fel de greu și nașpa poate fi uneori.

Ce am înțeles în toții anii este că părerile sunt împărțite, suntem diferiți, personalități și branduri diferite, iar respectul și comunicarea come first.

 

Învățături

Am realizat cât de important este să discuți cu cel de lângă tine, să ai un „brief” clar al clientului, ce își dorește și să vorbești de la om la om, să se vadă în comunicarea brandului online și nu numai că: there is also a human part of that brand too.

 

Creativitatea. Definiție personală

O fată cu suflet colorat care iubește să ajute orice om din lume.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related