Constanța Logo Challenge | Dan Tudor: Dacă nu mi-aș impune termene limită aș lucra săptămâni întregi la amanunte care pentru alții sunt nesemnificative

Constanța Logo Challenge | Dan Tudor: Dacă nu mi-aș impune termene limită aș lucra săptămâni întregi la amanunte care pentru alții sunt nesemnificative

Dan Tudor, participant la Constanța Logo Challenge, este de profesie inginer mecanic. După 27 de ani de muncă ca inginer tehnologic, Dan s-a întors la pasiunea dintâi: desenul. În perioada crizei din 2010 s-a gândit serios să facă ceva cu pasiunea lui pentru design, iar din 2016 este designer grafic cu normă întreagă. În ultimii ani a început să creeze și bijuterii. 

"Desenez de când mă știu. Activități mai mult la nivel recreativ, nicio instruire, nici măcăr nu m-am obosit să mă documentez puțin. Cred că am lăsat imaginația să o ia cu mult înaintea tehnicii. Acum n-aș mai face aceeași greșeală. În domeniul designului grafic nu am facut-o", povestește Dan. 

Dan Tudor a propus mai multe variante de logo pentru Constanța Logo Challenge și mai are câteva în lucru. Cea mai grea parte a fost să aleagă o direcție, să găsească esența subiectului și să se oprească din a rafina detalii. Cum a fost procesul creativ, care au fost sursele de inspirație, povestește el în rândurile următoare. 

 

Despre tine

Am 57 de ani și sunt din București. De profesie sunt inginer mecanic, promoția 1993, Universitatea Politehnica București, Facultatea Tehnologia Construcțiilor de Mașini. Am lucrat în domeniu timp de 27 de ani, ca inginer tehnolog. Aș putea spune că mă pricep bine la desen (tehnic), materiale, procese de fabricație și tehnologii.

Bineînțeles, grafica, pictura și designul sunt pasiuni vechi, anterioare specializării mele. O perioadă destul de lungă au fost doar mici activități de vacanță. Chiar dacă am avut și momente de inspirație finalizate cu câteva lucrări apreciate de design, grafică și pictură, nu am crezut că pot avea succes în domeniu.

La un moment dat, târziu zic eu, am renunțat la serviciu și am hotărât să fac altceva. Asta se întâmpla în 2016. De atunci, sunt designer grafic cu normă întreagă și program relaxat. E o activitate complicată, mare consumatoare de timp dacă nu ești atent, te poți trezi că lucrezi după mai multe fusuri orare. Competiția e grozavă, apar multe frustrări, obstacole, dar ai și satisfacții. O lucrare dusă la bun sfârșit și apreciată sau un concurs câștigat oferă momente speciale, chiar dacă trec foarte repede.

 

Momente importante

În primul rând, trebuie să menționez perioada crizei economice din 2010-2012. Atunci a fost prima dată când m-am gândit serios că aș putea să fac ceva cu “talentul” meu la design. Am găsit câteva platforme care gestionau prin intermediul unor concursuri relația dintre designeri și cei care își doreau un logo pentru firma lor. A fost foarte complicat la început, competiția era acerbă, brief-urile incomplete și nerealiste, timpul de realizare scurt, iar dacă reușeai să te faci remarcat erau cerute zeci de modificări. La concursurile în care se ofereau premii mari era o paradă de concepte și inventivitate care aproape că te paraliza, cu sute de designeri participanți, din zeci de țări. În decurs de 2-3 ani am câștigat vreo 60 de concursuri. Am “întâlnit“ acolo câțiva designeri români cu o imaginație incredibilă și tehnică perfectă.

Un al doilea moment important a fost participarea la un concurs de suveniruri pentru un muzeu. Avea o abordare foarte interesantă, fiindcă produsul final, deși putea fi prezentat doar grafic, trebuia realizat fizic dacă te aflai printre câștigători. Dată fiind instruirea mea tehnică, nu am putut să trec cu vederea provocarea. Am proiectat și realizat o bijuterie din argint. Nu am fost printre câștigători, dar am atras atenția. Am fost rugat ulterior să realizez o mică serie pe care să o expun la vânzare în muzeu. Succesul a fost neașteptat, așa că de atunci am realizat câteva zeci de bijuterii, pe care le comercializez prin intermediul mai multor muzee din țară. Mai târziu, la un concurs dedicat de bijuterie, am fost și printre câștigători. Aș putea spune că în ultimii ani, chiar dacă am realizat și multe alte lucrări de design, sunt designer de bijuterii.

 

Când a început să te intereseze domeniul creativ

Greu de spus. Desenez de când mă știu. Am început la un moment dat și să pictez, doar în ulei. Activități mai mult la nivel recreativ, nicio instruire, nici măcăr nu m-am obosit să mă documentez puțin. Cred că am lăsat imaginația să o ia cu mult înaintea tehnicii. Acum n-aș mai face aceeași greșeală. În domeniul designului grafic nu am facut-o.

Dacă vorbim despre acest domeniu îngust al designului grafic, așa cum spuneam, criza economică din 2010. Acela a fost momentul în care am realizat că pot face design de logo. Validarea pe care am obținut-o prin câștigarea acelor concursuri mi-a confirmat faptul că pot avea succes în acest domeniu.

 

Începutul în design

Greu, ca orice început. Mi-am făcut un site de portofoliu cu câteva logo-uri câștigătoare (acolo unde nu aveam NDA), am pus și câteva lucrări care nu au avut succes dar mi-au plăcut mie, câteva postere și lucrări de artă digitală și am început să fac puțină promovare. Am început destul de greu, dar, așa cum se întâmplă mereu, după câțiva clienți mulțumiți lucrurile au mers mai lin. Acum fac de toate: design de logo, cărți de vizită, afișe, postere, pliante, flyere, site-uri web, bijuterii, puzzle-uri etc.

 

Cum și de unde ai învățat

La început am văzut câteva filmulețe pe youtube, dar, datorită și instruirii mele tehnice, mi-a fost ușor de la început să fac grafică. Nu a fost software prin care să nu trec, pornind de la CorelDraw până la Inkscape. În 2016 am făcut un curs de design, cu accent pe CorelDraw și Photoshop. Am aflat multe lucruri utile, dar nu am învățat cu adevărat mare lucru despre designul grafic. Mi-am dat seama de acest lucru după câteva cursuri online și zeci de cărți de design. Până la urmă, cred că mă pot defini ca autodidact.

 

Cum te-ai hotărât să participi la Constanța Logo Challenge

Așa cum m-am hotărât și la alte concursuri de design – foarte repede. Îmi place competiția, îmi place să descopăr și alți designeri, îmi place să observ și să învăț de la alții. În plus, așa cum a fost și concursul pentru Mamaia, identitatea vizuală pentru un oraș/stațiune e o provocare specială, trebuie să alegi direcția stând în mijlocul unei răspântii cu zeci de variante. Și nu ai doar un client de mulțumit, trebuie să convingi un juriu și să atragi și atenția publicului. Două chestii care de multe ori se bat cap.

 

 

Procesul de creație

Complicat. Deși lucrez foarte repede și am multe idei, pierd timp cu rafinarea simbolului. Fac zeci de variante modificând designul inițial foarte puțin. E un fel de perfecționism prin care mi se pare că sunt în căutarea proporțiilor, a echilibrului, contrastului și multe altele. Dacă nu mi-aș impune termene limită aș lucra săptămâni întregi la amanunte care pentru alții sunt nesemnificative (pe bună dreptate, zic eu).  Am fost în același timp atras și distras de multitudinea de opțiuni și simboluri care pot fi utilizate.

 

Punctul de plecare

Așa cum fac întotdeauna – citesc brief-ul de creație. Am experiența necesară pentru a accepta ideea că nu este suficient, fiind de multe ori incomplet sau prea stufos. Nimeni nu știe exact ce vrea, așteaptă o idee originală, ceva de impact. E de înțeles, nu logo-ul promovează subiectul, poate cel mult să-l facă mai vizibil, să trezească puțin interesul. Logo-ul capătă valoare atunci când subiectul devine imposibil de evitat, e atractiv, promovat corect și original, cu accent pe ceea ce-l diferențiază de concurență.

 

Surse de inspirație

Privind cu puțină detașare la simbolurile realizate sau pe care le mai am în lucru au fost prea multe: cazinoul, marea, valurile, soarele, farul, istoria. Simt că acest tip de nehotărâre e un semnal că nu am găsit încă ideea câștigătoare, drumul pe care să merg.

 

Cea mai grea parte

Așa cum sugeram, alegerea direcției. Nici acum nu m-am oprit, încă lucrez din când în când la 3-4 variante noi. Sper să le finalizez la termen. Nu am convingerea că am atins esența subiectului.

 

Provocările unui logo de oraș

În primul rând brief-ul concursului. De multe ori, am senzația că realizarea unui astfel de document e mai complicată decât realizarea logo-ului în sine. Direcția e cel mai greu de dat și de cele mai multe ori te îndreaptă fără intenție pe drumuri greșite. Nu pot să nu dau acest exemplu: concursul pentru logo-ul stațiunii Mamaia. Perla litoralului, regina mării, inima distracției. În finală au fost trei logo-uri care se pot încadra foarte bine în ideea - Mamaia, stațiunea copiilor. Apreciez soluțiile acestor designeri și distanțarea lor de cerințele inițiale. Au înțeles mai bine decât ceilalți că până la urmă e vorba doar despre impactul vizual.

Acum, revenind la provocări, aș spune din nou că este greu să alegi direcția. Tentația este să iei din toate câte ceva, să construiești un fel de turn Babel. Chiar la primul logo cu care am participat am vrut să fac un text în care totul se învârte în jurul șaormei cu de toate. Nu era nimic în sens peiorativ, era o bună analogie cu construcția simbolului. Șaorma noastră are ceva din cea turcească și din cea grecească, dar este complet diferită, are de toate, pentru toate gusturile. E imposibil să nu-ți placă.

 

Ce presupune special un astfel de logo

Aceleași caracteristici ca la orice alt logo: comprimarea unei idei într-un simbol simblu, memorabil, care definește sau subliniază o trăsătură importantă pentru subiect. Poți alege orice, dar trebuie să fie inteligent și să aibă impact vizual.

 

Sensibilități de care ai ținut cont

Nu prea țin cont de așa ceva, dar trebuie să recunosc că m-am întrebat ce înseamnă Mamaia pentru Constanța. E o prelungire a orașului, e atracția care ajută orașul să fie vizibil, e sora mai mică și mai frumoasă sau e doar o stațiune independentă îmbrățișată și ea de mare?

 

Ce îți vine prima dată în minte când te gândești la Constanța

La primul contact m-am gîndit la cazinou. Acum, după ce m-am documentat puțin, aș spune istorie. Cred că accentul principal trebuie pus pe această informație. Restul, și aici mă refer la far, port, mare, multiculturalitate, sunt adiacente acestei idei de bază. De asemenea, aș promova ideea (și aici aș lăsa multe semne de întrebare legate de veridicitatea informației) că numele provine de la sora vitregă a împăratului Constantin cel Mare, Flavia Julia Constantia. Nu cred că poate bate ceva această informație, dacă este reală. Cazinoul, cu arhitectura lui impresionantă și locația superbă are o istorie de 100 de ani. Prin comparație cu cei 2500 de ani de Tomis/Constantia rămâne puțin în urmă. Nu aș mai merge pe urmele cazinoului (deși am mers), aș lua-o pe firul istoriei, poate acolo găsesc / găsim esența.

 

Cum l-ai descrie într-o propoziție

Cel mai vechi oraș din România.

 

Relația ta cu orașul

Relativ neutră. Am trecut de câteva ori pe acolo, m-am plimbat puțin, am mâncat ceva. Nu mi-a lăsat o impresie specială, nu e un oraș mic care să te conducă inevitabil către descoperirea unor perle. Acesta este dezavantajul orașelor mari, vii, cu economie puternică - ascund esența.

 

Ce îți place cel mai mult aici

Cred că atmosfera de litoral, de vacanță. Indiferent în ce zonă te afli, nu poți uita că ești în apropierea mării. E ceva în aer, nu prea înțeleg cum localnicii pot lucra în asemenea condiții :)

 

Harta personală a orașului

Harta mea de conducător auto duce către un restaurant unde se mănâncă coaste foarte bune, câteva benzinării și bariera pe drumul spre Mamaia. Nu pot să nu observ că am pornit cu un handicap în acest concurs.

 

Participă și tu la Constanța Logo Challenge. Citește cu atenție brieful, lasă-te inspirat de energia și poveștile orașului, creează un logo care să definească cât mai bine Constanța și înscrie-te în concurs până pe 15 martie.

TheCreator
TheCreator este platforma de branded user-generated content a IQads.
Prin intermediul TheCreator, brandurile dau briefuri comunitatii creative IQads, obtinand sute de rezolvari creative, mii de interactiuni si sute de mii reach.
Brandurile obtin solutii pe care le pot implementa si continut branded pe care il pot folosi in social media. Prin intermediul TheCreator, IQads a dezvoltat si derulat zeci de competitii creative de design, scurtmetraje, benzi desenate, spoofuri, filme, ilustratii etc pentru companii.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related